középiskolai oktatás
Lásd a láthatatlant! – A Pazirik és a történelmi rekonstrukciók
A Pazirik mára egyet jelent a történelmi emlékek minőségi rekonstrukciójával, amiről bárki meggyőződhet az interneten vagy a kiállítóterekben. A végeredmény mindig alapos és látványos, de az alkotókról és az alkotás
Történelemtanítás a digitális térben II. – Egy megismételt felmérés körvonalazódó tanulságai
Az újabb, részleges digitális átállás kevésbé érte váratlanul és felkészületlenül a pedagógusokat, mint tavasszal. Mivel korábban nem volt hasonlóra példa, tavasszal megkérdeztük a pedagógusokat, mire is van szükségük az online
Játékosítás a történelemoktatásban? Igény elvi szinten volna rá…
Paksa Rudolf történésszel, szakkönyv- és tankönyvíróval, a Történettudományi Intézet tudományos munkatársával beszélgettem egy új magyar történelmi társasjáték, a Rebellió kapcsán, mely egy izgalmas ötleten alapul: mi történne, ha belehelyezkedhetnénk az 1848-49-es
Adattár a történelem tanításához
A közoktatást szabályozó, 2020-ban megújult Nemzeti alaptanterv és az ezt részletező kerettantervek több változást hoztak. (A jogszabályok tartalmáról és fogadtatásáról például itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt írtunk.) A történelemtanítást több tartalmi
Oktatólapok – A Magyar Nemzeti Levéltár oktatási segédanyagai
A Magyar Nemzeti Levéltár jelentős újításokkal készült a 2020/2021-es tanévre: vonzó felületen, a korábbi anyagokat integrálva, új tartalmakkal kibővítve kínálja a diákok és a pedagógusok számára az Oktatólapok nevű, bárki
Érettségi feladatok és megoldások történelemből német nyelven
Az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye német nyelven című összeállításunkkal a két tanítási nyelvű iskolák diákjait és tanárait szeretnénk segíteni. A most közreadott feladatgyűjtemények 2005-től kezdve feldolgozzák az német nyelvű érettségi feladatlapokat,
Talentumok és motiváció – avagy jó gyakorlat egy katolikus szakgimnáziumban
Projektpedagógia, kooperatív munka, gamifikáció, játék és tanulás, motiváció. Nekünk, gyakorló pedagógusoknak mind-mind ismerős fogalom, talán már kicsit túl sokat is emlegetjük őket. Nem azt szeretném bizonyítani, hogy kell-e ezeket ismerni
Mintatételek a szóbeli történelemérettségihez
A szóbeli történelemérettségi minden évben több tízezer diáknak jelent kihívást, ugyanakkor sokaknak a javítás reményét is. Éppen ezért fontos, hogy mind a felkészülésben, mind a felkészítésben legyen mód próbafeleletekre, gyakorlásra.
Színezd újra! – Fénnyel írt történelemóra
A fényképek történelemórai felhasználása értelemszerűen forrásértékük miatt a mindennapi oktatási gyakorlat szerves részét képezi általános és középiskolában egyaránt. A felsőbb évfolyamokon egyre inkább fontossá válnak, mint információhordozók, vagyis fontos követelményként
Történelemtanítás a digitális térben – Egy igényfelmérés halovány tanulságai
A történelemtanítás alighanem meg fog változni a digitális munkarendre való átállás következményeként. Nem túl merész azt állítani, hogy a pedagógustársadalom nagy részét – sajnos – mind technikailag, mind módszertanilag készületlenül