közoktatás
Kockás ing vagy optimizmus – A TheHistoryGeek interjúja Maróti Zsolt Viktorral
Történelmi időket élünk, akár a hazai, akár a nemzetközi eseményekre tekintünk. Idén januárban a pedagógusok figyelmeztető sztrájkot szerveztek. Ezután a februárban kitört orosz–ukrán háború mellett a hazai közbeszéd fontos tárgyát
Hogyan készül egy modern képes krónika? – Interjú Az idő kereke alkotóival
Az idő kereke című történelmi album a magyar történelmet képekben, méghozzá színes tablókba rendezve mutatja be. A Református Tananyagfejlesztő Csoport és a Digitális Legendárium Kft. együttműködésében megjelent kötet szakmai megoldásairól,
Legyél te is Picasso! – Rajzolás és festés történelemórán
A rajzolás és a festés ritkán kerül elő történelemórákon, bár a legtöbb gyerek szereti ezeket. Ez nemcsak a kisgyermekek, hanem az általános iskolások körében is megfigyelhető. Azt gondolhatnánk, hogy felgyorsult
A Képes krónika újragondolva – Az idő kereke
Az idő kereke címmel új, általános iskolásoknak szóló történelmi képeskönyvet mutatott be a Kálvin Kiadó és a Református Tananyagtár. A könyv kivitelezésében és a szöveges tartalomban is egy színes válogatás, amely
A dolgok tényszerű, ideológiáktól mentes számbavétele – beszélgetés a középiskolai történelemoktatásról
„A hős várkatonák általában nem érték meg a haláluk napját, mert már korábban elestek a csatában” – ilyen „aranyköpésekből” rengeteg kering az interneten. Mi a történelemtanítás társadalmi célja, értelme? Mi
Mumifikált történelem és új érettségi – Történelemtanárok online konferenciája Aszódról
Új érettségi, jó gyakorlatok, digitális oktatás, Trianon. Ezen témák köré épült a 2021. február 18-án megtartott Evangélikus Iskolák Történelemtanárainak VIII. Konferenciája, melynek a hagyományokhoz híven az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium
Széljegyzetek egy megelevenített csatához
A pozsonyi csata kétségkívül uralja a nyilvánosság történelemmel foglalkozó részét, számos jobbító szándékú vagy vitriolos kritika, illetve támogató vélemény jelent meg különféle sajtó- és közösségimédia-felületeken. Le kell szögezni, nem kívánunk
Adattár a történelem tanításához
A közoktatást szabályozó, 2020-ban megújult Nemzeti alaptanterv és az ezt részletező kerettantervek több változást hoztak. (A jogszabályok tartalmáról és fogadtatásáról például itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt írtunk.) A történelemtanítást több tartalmi
A harmadik tanévünk – az Oktatás rovat összegzése és felhívása
A 2017/2018-as tanév kezdetén indult el az Újkor.hu – A velünk élő történelem Oktatás rovata, és akárcsak az előző években, idén is összefoglaljuk, milyen tartalmakkal jelentkeztünk. Természetesen ismét ösztönözünk mindenkit,
Szombathelytől Izraelig – A zsidóság történetének oktatása és a Yad Vashem továbbképzése egy magyar pedagógus szemével
Miképp tudja egy diák elképzelni, megérteni, felfogni, hogy mi az a holokauszt? Hogyan lehet emlékezni az áldozatokra egy általános iskolában? Ezekre és megannyi kérdésre kapott választ Várnainé Balogh Beáta, a