oktatás
„…hangolja össze a történész a szigorú vizsgálatot az értelmezés szabadságával” – Interjú Velkey Ferenccel
Velkey Ferenc történész a reformkor politikai gondolkodástörténetével foglalkozik, különös tekintettel Széchenyi Istvánra. A Debreceni Egyetem Történelmi Intézetében működő Modernkori Magyar Történeti Tanszék egyetemi docensével tanulmányairól, történészi pályafutásáról, oktatói tevékenységéről és
Magyarországi szabadkőműves oktatási intézmények hálózata a Kelet közlöny alapján (1899–1911)
A népoktatásügy, népnevelés, az alsóbb néprétegek szellemi felzárkóztatásának víziója tehát már a 19. század második felétől előkelő helyet foglalt el a magyarországi szabadkőművesség törekvései között. Amint a szabadkőművességet Magyarországon 1868-ban
Nem mind arany, ami fénylik – A Power Point használatáról a történelemórán
A Power Point prezentáció használatáról a hazai történelemtanításban Kékesi Szabolcs írt először 2005-ben, az újdonság iránti, szinte még töretlen lelkesedéssel. Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó, illetve Békés Anna már összetettebben látták
„…a történelmet egy kicsit a szívünkön is át kell ereszteni!” – interjú Újváry Zsuzsannával
Újváry Zsuzsanna (a Pázmány Péter Katolikus Egyetem nyugalmazott egyetemi docense, mestertanár, a Szent István Akadémia tagja, több tudományos testület mellett például a Jászok Egyesületének is tagja) szerteágazó és gazdag tudományos
Pedagógus békevonattal a Szovjetunióban
1958. január 4-én délután illusztris társaság gyűlt össze a Nyugati pályaudvaron. A helyszínen tartózkodott Kállai Gyula művelődésügyi miniszter, Sebes István külügyminiszter-helyettes, Gromov szovjet nagykövet, valamint a Művelődésügyi Minisztérium, a Külügyminisztérium
Az Újkor.hu szerkesztőségének szolidaritási nyilatkozata a pedagógusok mellett
Megdöbbenve tapasztaltuk, hogy az elmúlt hetekben több tanárt is elbocsátottak a munkahelyükről, mert elkeseredésükben a polgári engedetlenség eszközéhez nyúltak, miután kiüresítették sztrájkjogukat. Mi, az Újkor.hu szerkesztőségi tagjai úgy gondoljuk, hogy
Kisfilmek és oktatóvideók történelemtanároknak
A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete honlapján elérhetővé vált egy tematikus történelmi kisfilm-gyűjtemény. Az oktatóvideók az ókortól egészen a jelenkorig tárgyalnak különféle témákat, s a korszakonkénti csoportosításnak köszönhetően könnyedén eligazodhat az, aki
„A falevelek lehullottak…” – Egy hetedikes osztály és az az első világháború esete
Jelen írásomban saját jó gyakorlatom példáján arra próbálok választ adni, hogy egy hetedikes osztály diákjainak miként tudunk a tanórai és tanórán kívüli tevékenységek összehangolásával motiváló, hasznos, a tanulást valóban támogató
5 + 1 ötlet az 1956-os forradalom és szabadságharc tanításához
Az 1956-os forradalom és szabadságharc kiemelt figyelmet kap a magyar oktatási rendszerben – a nyolcadikos és végzős középiskolai osztályokban tananyag, érettségi témakörként is szerepel és minden évben megemlékeznek róla az
A néprajz is metál! – az elBeszélő podcast vendége Gyöngyössy Orsolya
A TheHistoryGeek elBeszélő podcastjének legújabb vendége Dr. Gyöngyössy Orsolya, néprajzkutató és muzeológus. Gyöngyössy Orsolya a csongrádi Tari László Múzeum szakmai vezetője, az MTA-ELTE Lendület Történeti Folklorisztikai Kutatócsoport külsős munkatársa, a