Adattár a történelem tanításához
A közoktatást szabályozó, 2020-ban megújult Nemzeti alaptanterv és az ezt részletező kerettantervek több változást hoztak. (A jogszabályok tartalmáról és fogadtatásáról például itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt írtunk.) A történelemtanítást több tartalmi újdonság, illetve hangsúlyeltolódás jellemzi, amit lekövet az is, hogy módosult a kötelezően elsajátítandó ún. lexikák (fogalmak, személyek, kronológia, topográfia) köre. Mivel a közép- és emelt szintű érettségin ezeket pontosan kell ismerni, helyesen leírni, összeállítottunk egy segédletet, amely mind a diákok, mind a tanárok számára megkönnyítheti a tanulási-tanítási folyamatot.
Az elmúlt években több összeállítással, jó gyakorlatok megosztásával segítettük a történelemtanárok munkáját. A diákok felkészítését a Feladatlapok az Újkor.hu cikkeihez, az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016), az Érettségi feladatok és megoldások történelemből angol nyelven, az Érettségi feladatok és megoldások történelemből német nyelven, a Szöveges források a történelem tanításához, a Mintatételek a szóbeli történelemérettségihez és a Gyakorlatok a történelematlasz használatához című összeállításokkal támogatjuk, az egyetemi hallgatók és szakmódszertannal foglalkozó kutatók számára pedig A történelemtanítás digitális bibliográfiája című gyűjteményt szerkesztjük. Eddigi projektjeink közösségi munkával jöttek létre, tartalmaink ingyen hozzáférhetők, alakíthatók. Ezúton is köszönöm minden kollégámnak a segítséget, támogatást!
Jelen gyűjteményünkkel ismét az általános- vagy középiskolai történelemtanároknak és a történelmet tanuló diákoknak szeretnénk kedvezni. Az adattár a 2020-tól érvényes kerettantervekben szereplő kötelező lexikákat tartalmazza, és akárcsak korábban, most is szerkeszthető, alakítható formában adjuk közre. Fontos, hogy alapvetően a középiskolai kerettantervre építettünk, de aláhúzva azok az elemek szerepelnek, amelyek általános iskolában is szükségesek már.
Hangsúlyoznunk kell, hogy a most közölt verzió nem tekinthető véglegesnek, folyamatosan dolgozunk az adattáron (javítjuk, bővítjük stb.), azaz érdemes lesz időnként újra visszatérni oldalunkra. A munka első fázisában a 9. évfolyam követelményeire koncentráltunk, ezt ajánljuk használatra, de már a többi évfolyamra vonatkozó anyagon is dolgozunk. (Ha kérdésük, megjegyzésük, javaslatuk van, jelezzék a feketebalint28@gmail.com címen!)
Bízunk benne, hogy szándékunknak megfelelően a diákok és a tanárok számára is hasznos anyagot nyújtunk most át.
Az Adattár összeállításáért köszönet illeti Pintér Patrikot és Maróti Zsolt Viktort!
Az Adattár a történelem tanításához című segédlet letölthető innen.
az Újkor.hu szerkesztője
Ezt olvastad?
További cikkek
„Evlija Cselebi Nyomában” – országos történelmi verseny
Országos kulturális és történelmi versenyt rendez középiskolások számára a világ 52 országában működő Törökországi Maarif Alapítvány magyarországi intézménye, a Maarif Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium és a […]
Újabb lehetőség történelemszerető diákoknak – Báthory István Középiskolai Történelem Tanulmányi Verseny
Történelemtanárként mindig öröm látni, amikor újabb szaktárgyhoz kapcsolódó verseny bővíti a már meglévő lehetőségeket. A klasszikus, felvételi pontokat is jelentő megmérettetések (pl. OKTV) mellett évtizedes hagyományokkal rendelkező történelmi versenyeken próbálhatják […]
Az elsajátítási motiváció tulajdonságai és a tanulásban betöltött szerepe
Amennyiben visszatekintünk az emberiség történetére, láthatjuk, hogy azok az emberek gördítették tovább a történelem kerekét, akik új ismeretekre kívántak szert tenni. Hajtotta őket a tudásvágy, valami belső hajtóerő, ami újabb […]
Előző cikk
A denártól a bitcoinig – Pénztörténetről a Déri Múzeumban
Talán kevesek között ismert a tény, a debreceni Déri Múzeum az őrzője az egyik legnagyobb numizmatikai gyűjteménynek Magyarországon, aranygyűjteményét csupán a Magyar Nemzeti Múzeum Éremtára előzi meg minőségben és mennyiségben. […]