Country a Vasfüggöny mögött

Oszd meg másokkal is:

Lapozó

Adott egy lelkes fiatalemberekből álló zenekar a hetvenes évek elején, amely akár világsikert is elérhetné, ha nem a szocialista Magyarországon működne. Adott egy műfaj, amely ekkoriban mindennek nevezhető volt, csak éppen támogatottnak nem, legalábbis ami az aczéli kultúrpolitika countryhoz és más, a „hanyatló Nyugat” zenei ízlését meghatározó áramlatokhoz való viszonyulását illeti.

Mégis, a mai napig komoly nosztalgia fogja el azokat a hazai rocktörténetben jártas, a magyar rock hőskorát megélt nagypapákat és nagymamákat, akik ezt a nevet hallják: Bojtorján. Persze a fiatalabbak is inkább az együttest ismerik, mint a névadó növényt, amely manapság hajhullást csökkentő, illetve korpásodás elleni samponok fontos alapanyaga. Bezzeg azt biztosan nem tudják ezek a mai fiatalok – mondanák a tegnapiak –, mi is volt az Anakonda, és miért kellett 1974-ben nevet változtatnia.

Valóban? Hát ha valaki eddig nem tudta volna, ezért is megéri elolvasni Csatári Bence 2018-ban a Nemzeti Emlékezet Bizottsága által kiadott, megjelenését tekintve leginkább lemezborítóra hasonlító kötetét. A kialakítás persze nem véletlen, sem a méret, sem a képi világ tekintetében. A kiadvány első és hátsó borítóján ugyanis az 1983-as Történetek című album eredeti, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) által betiltott lemezborító képei láthatók. Ezzel a választással a szerző hangsúlyozza az együttes folyamatos tojástáncát tűrés és tiltás között.

De miért éppen a Bojtorján? ‒ teheti fel a kérdést a Tisztelt Olvasó, és teszi fel ugyanezt Csatári már a könyv elején, és rögtön választ is ad rá. A szocialista kor viszonyai között, saját erejükből lettek népszerűek és a széles közönség által elismertek. Ebben komoly szerepe volt a kitűnő szervező és „diplomata” Kemény Győzőnek, az együttes vezetőjének. Kitartó munkájuk révén egyedüli magyar zenekarként jutottak el a londoni Wembley Arénában megrendezett nemzetközi countryfesztiválra, a tagok két sheriffhelyettesi kinevezést is kaptak az Amerikai Egyesült Államokban, és felléphettek Letterman több tízmilliós nézettségű műsorában is. Így hazájukon kívül – bár csak korlátozott mértékben – ismertté és elismertté váltak. Persze Amerikában a country hazájában nem vehették fel a versenyt olyan óriásokkal, mint Willie Nelson, Waylon Jennings vagy Johnny Cash, már ha egyáltalán vágytak ilyenre.

Közben itthon a kollégiumba vonulók a Vigyázz magadra, fiam dallamára morzsoltak el néhány könnycseppet a vasárnapi húslevesre gondolva, énekelték barátaikkal a Csavargódalt vagy éppen egy régi nótát Budapest és Miskolc között. Ezekről a hangulatokról pedig ki mesélhetne hitelesebben, mint maguk az együttes tagjai?

A kötet felépítése igazodik a klasszikus krónikákhoz. Időrendi sorrendben tekinti végig az együttes történetét a hetvenes évekbeli megalakulástól a nyolcvanas évtized elejének aranykorán át a rendszerváltás után bekövetkezett feloszlásig. Az interjú mint szövegközlési forma a teljes könyvet végigkíséri, ezáltal még személyesebbé téve a történeteket. Napjaink történészi munkáitól eltérően nem az objektivitás koncepciója – vagy annak látszata – hatja át a kötetet, a hangsúly inkább a megélt történelmen, az oral historyn van. Az első nagy egységben megismerkedhetünk az alapító tagokkal: Kemény Győzővel, Buchwarth Lászlóval, Vörös Andorral, Pomázi Zoltánnal és Barna Zoltánnal, korábbi zenei pályafutásukkal, a kezdeti nehézségekkel, különösen az Országos Rendező Iroda (ORI) packázásaival, a cenzúra működésével.

A Bojtorján együttes tagjai: Barna Zoltán, Buchwarth László, Kemény Győző, Pomázi Zoltán és Vörös Andor a 68. Nemzetközi MegaBörzén. Forrás: Lemezbörze

A nyolcvanas évek eleje volt a Bojtorján aranykora. E kijelentés alapján úgy gondolhatnánk, végre elindulhattak a maguk útján, senkitől és semmitől nem háborgatva. Aztán ez a naiv köd eloszlik, amikor eszünkbe jut: a kádári Magyarország könnyűzenéjéről van szó. Bár a közönség lelkesen fogadta az 1981-ben elsőként megjelent – itthon elsőként magánstúdióban felvett – lemezt, a Csavargódalt, az MHV kezdetben nem volt ilyen könnyű falat. A lemezkiadó végül meglátta az üzleti lehetőséget az akkor már sikeres együttesben. Utólag már jókat mosolygunk azon, hogy Erdős Péter, akit Bródy János is kapacitált a kiadásra, a Szörényi Leventével mint megbízható, az elvárt ízlést biztosító személlyel való együttműködést kötötte ki feltételként. Az illetékesek nem is sejtették, milyen mély, életre szóló barátság alakul ki a zenészek között.

Kép forrása: Beatkorszak.blog

Kemény Győző remek üzleti érzékről tett tanúbizonyságot, amikor a komoly sikert kihasználva kijárta Erdősnél az exkluzív szerződést, ráadásul visszamenőleg, az első lemezre vonatkozóan is. Az már csak hab a tortán, hogy az együttes közreműködésével készült Halász Judit-albumok jogdíja ügyében is egyezségre jutott a popcézárral. Külföldi lemezkészítésről azonban szó sem lehetett. A második korong már a stúdióba vonulás előtt beleütközött a cenzúrába. A zenekar a kényszerű névváltoztatásért visszavágásként a lemezborítóval akarta felhívni magára a figyelmet, egy lenge öltözetű modellt a kép középpontjába állítva. Az MHV illetékes elvtársai ezt persze nem nézhették tétlenül, bevetették az első T-t, a tiltást. A fricska így sem maradt el, a borító háttere egyszerű fehér lett, elöl az együttes frissen tervezett emblémája kapott helyet, hátul a dalok címei olvashatók. Nem akármilyen zenészek kaptak helyet ezen az albumon vendégművészként: a Szörényi-Bródy páros kiegészült Szörényi Szabolccsal, az egyik számban Balázs Fecó billentyűzött, Dés László játszott szaxofonon, Gőz László pozanon, míg Koltay Gergely fuvolán. A Történetek mégsem lett annyira átütő erejű, mint a Csavargódal. Egyrészt a tagoknak kevesebb idejük volt a zeneszerzésre, másrészt a korábbi album szövegeit is jegyző Horváth Attila ekkor már felkapott alkotó volt, több megrendelést kellett egyszerre teljesítenie, így kevesebb energiája jutott az új dalokra. Ezek a hiányosságok az eladott példányszámban is megmutatkoztak.  

1984-ben a Bojtorján egy kislemezt szeretett volna kiadni két dallal: a Csendes éjjel és a December végénnel, az MHV viszont nem ment bele a kiadásba. Erdős Péter határozottan kijelentette: nem akarja egy popzenekarral a vallást népszerűsíteni. Kemény az exkluzív szerződésre hivatkozott, amely szerint minden évben új nagylemezt kell készíteniük. Aztán bementek a kiadóhoz egy karácsonyi tematikával. Erdős előtt két lehetőség állt: a szerződés felbontása vagy az album engedélyezése. Kényszerűen az utóbbit választotta. Persze a borítóról az összes vallási szimbólumot letiltotta, hogy az öröm mégse legyen felhőtlen. Nem tudhatta, hogy a Karácsonyi album mennyire népszerű lesz. Mi viszont tudjuk, hiszen ki ne hallgatta volna még 15-20 éve is Szenteste a fa alatt?

1987-ben egy gyereklemez következett, ezúttal Halász Judit nélkül, egyfajta kísérletként. A cél az volt, hogy a tagok megmutassák, a country stílus kiválóan alkalmas gyerekek szórakoztatására, még akkor is, ha a koncerteken a művésznő, saját kérésére, nem énekel ezekben a dalokban. Igazuk lett. A Négyszögletű kerek erdő dalait ma is sokan idézik fel gyerekkorukból, és éneklik el saját gyermekeiknek.

A borítóra kattintva hallgasson be a gyerekdalokba!

A nyolcvanas évek a Bojtorján számára elhozta a nemzetközi, főleg amerikai sikereket is. Az évtized második felét a külföldi fellépések határozták meg. A rendszerváltás időszaka számukra is nagy izgalmakat és reményeket hozott. Magyarország 1989-ben nemzetközi countryfesztivált rendezett, a zenekar tagjai pedig George Bush amerikai elnök jelenlétében koncerteztek az amerikai nagykövetség fogadásán. A mindennapos mókuskerék – kora reggel indulás a külföldi fellépésre, koncertezés hajnalig, majd indulás haza – végül felőrölte az energiákat. Elsőként Kemény Győző döntött a kilépés mellett. Jelképes dátumot választott: a bejelentést a 40. születésnapján, 1992. október 29-én, Zürichben tette meg. Még két fellépést vállalt. Fél év múlva a többiek is az elválás mellett döntöttek. Pomázi Zoltán később Új Bojtorján néven saját együttest alapított, de ez már egy másik történet.

A kötet további részében a szövegíró Horváth Attilával, Szörényi Leventével, Halász Judittal, valamint Knisch Gáborral készült interjúkat olvashatunk, amelyekben a zenekarral együtt töltött évekre emlékeznek. Az epilógusban a szerző röviden összefoglalja a ’70-es, ’80-as évek könnyűzenei viszonyait, elhelyezve a keretrendszerben a Bojtorjánt, illetve beszámol a 2015-ös életműkoncertről és a 2017-ben kapott állami kitüntetésről, hogy a történet happy enddel, a jelenben végződjön. Ha idáig eljutottunk, elégedetten tehetjük le a könyvet, ha pedig bizonyos részeit újraolvasnánk vagy egy konkrét személlyel kapcsolatban keresünk információkat, a Névmutató segít az eligazodásban.            

Váczi Márk

A kötet adatai: Csatári Bence: Vigyázz magadra, fiam! A Bojtorján együttes krónikája. Szerkesztette: Máthé Áron. Budapest, Nemzeti Emlékezet Bizottsága, 2018.

Ezt olvastad?

Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az
Támogasson minket