Életmód és anyagi kultúra – Lőrinc László új könyvéről

Hogyan változtak ételeink az idők folyamán? Hogyan változott az emberek tisztaságról alkotott fogalma? Hogyan világosodtak ki az esték, és ez milyen hatással járt? ­Néhány kérdés, melyre megtudhatjuk a választ Lőrinc László Életmódtörténet – Anyagi kultúra 1500-tól napjainkig című könyvéből, amely 2016 végén jelent meg az Akadémiai Kiadó gondozásában.

A kötetet február 7-én mutatták be az Írók boltjában. A teltházas rendezvényen Saly Noémi művelődéstörténész (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum), Fónagy Zoltán történész (MTA BTK Történettudományi Intézete) és Magyar László András orvostörténész (Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár) beszélgetett a szerzővel, Lőrinc Lászlóval.


Kép forrása: Akadémiai Kiadó

Fónagy Zoltán bevezetőjében kiemelte, hogy a történeti kíváncsiság ma már mindenre kiterjed, így a mindennapi élet kutatása is egyre inkább fókuszba kerül. Ez a történeti irányzat némi késéssel érkezett Magyarországra, de ma már stabilan jelen van, amit ez a kötet is bizonyít. A késés tényét Lőrinc László is igazolta. Középiskolai tanárként azt tapasztalta, hogy a diákok igényelnék, hogy többet tudhassanak arról, hogyan éltek korábban az emberek. A ’80-as években azonban mindössze egy könyvet tudott nekik ajánlani, amely egy Hanák Péter szerkesztette rádióműsor nyomán született. Ezt a hiányt szerette volna pótolni, amikor elkezdte történeti antropológiai vizsgálatait. Könyveit tanároknak, diákoknak szánta, de mint kiderült, a sorozat első két kötetét a felsőoktatásban is használták jegyzetként. (Az első, ős- és ókorral foglalkozó kötet 1997-ben, a második, középkorral foglalkozó 1999-ben jelent meg.)

A könyv öt fejezetre oszlik. Fónagy Zoltán szerint az első kettő (Népesedés és élelmezés; Egészségügy és higiénia) az emberrel, mint biológiai lénnyel foglalkozik, a második három inkább technikaközpontú. A harmadik fejezetben a történeti ökológiáé a főszerep, a negyedik és ötödik az ember és a technika viszonyát vizsgálja. A könyv nem választja el a múltat a jelentől, és a tankönyvi gyakorlattal szemben az egyetemes történetet sem a magyartól.

Saly Noémi szerint rendkívül fontos, hogy az alulnézeti kutatások egyre nagyobb teret nyernek. E terület korábban sem volt ismeretlen, de a megjelenő munkák az összefüggések ábrázolása helyett általában elszigetelt jelenségeket írtak le, némi anekdotázással fűszerezve. E kötet nagy előnye pont az, hogy rendszerezi a kapcsolódó ismereteket. Példaként az evést hozta fel. Visszacsatolva Fónagy Zoltán korábbi mondatára hangsúlyozta, hogy az evés nemcsak biológiai szükséglet, hanem fontos társadalmi szerepe van: összefügg a mezőgazdasággal, a kereskedelemmel, számos technikai újítással.


Saly Noémi, Magyar László András, Fónagy Zoltán, Lőrinc László. Kép forrása: Akadémiai Kiadó

Magyar László András hozzátette, hogy az orvostörténetet általában lehagyják a történelemkönyvekből, mivel úgy gondolják, hogy az kizárólag az orvostudomány, az orvosi szakma történetét jelenti, holott az orvostörténet az egészséges és a beteg test történetével foglalkozik. A népegészségügy, a járványok, az általános higiénia, a demográfia mind ide tartozó kérdések. Sok esetben a politikatörténeti kérdések sem függetleníthetők az orvostörténettől. A Rákóczi-szabadságharc idején pestis-, 1848­–49-ben kolera-, 1918-ban spanyolnáthajárvány tombolt, amik alapvető befolyással voltak a folyó eseményekre. Magyar szerint a könyv egyetlen hibája, hogy rövid, és nem vizsgálhatott további kérdéseket.

Lőrinc László a rövidségre válaszolva elmondta, hogy ez a könyv nagyjából a harmada annak, amit el lehet mondani életmódtörténeti szempontból az elmúlt ötszáz évről. Elsősorban az anyagi kultúrával foglalkozik benne, azokat a kérdéseket vizsgálva, amelyek összefüggenek a népesedés történetével. Az emberéletről (születéstől a halálig, ebben a szerelem, a nemek, a családok, a gyerekek-felnőttek viszonyai, a halál felfogása stb.), illetve a mentalitásról külön kötet készül majd remélhetően.

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a történelemmel, mint szaktárggyal kapcsolatban számtalan előítélet él a diákokban. Túl sok adatot kell megtanulni és nem látják az összefüggést sem a múlt eseményei és saját életük között. Fónagy Zoltán zárszavában úgy értékelte, hogy ez a könyv segít lebontani ezeket a prekoncepciókat, ezáltal megjelenése fontos ismeretterjesztő szerepén túl a történettudománynak is jót tesz.

Szőts Zoltán Oszkár

Ezt olvastad?

Cikkemben azt kívánom röviden bemutatni, miként hoztunk létre 2023 tavaszán egy 32 fős, 10. évfolyamos gimnáziumi osztállyal egy alapvetően papír
Támogasson minket