Hajóban utaznak – Bemutatkozik a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület

A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület a legrégebbi alapítású ma is működő hazai hajózástörténeti civil szervezet. A 105 esztendeje alapított civil szervezet múltjáról, tevékenységéről, eredményeiről elnöke Balogh Tamás számolt be nekünk.


 Dr. Hüvös Ferenc, Völgyi Lászó, Dr. Balogh Tamás, Hocza István, Dr. Ákos György

Történetünk

1911-ben alapította a mai szervezet jogelődjét, a Magyar Adria Egyesületet (MAE) Gonda Béla miniszteri tanácsos (a fiumei kikötő-villamosítás tervezője, a Vaskapu-szabályozás műszaki főellenőre, stb.), Baross Gábor kabinetfőnöke a hajózási ismeretek terjesztésére és a tengerhajózás népszerűsítésére, a hajózás ügyét támogató „public relations”-akciók szervezésére és támogatására. Az egyesület egyedülálló gazdagságú szakkönyvtárat hozott létre. Tagjai közt a kor több uralkodója (pl.: IV. Károly király, Albert, monacói herceg), nagy politikusok, arisztokraták (pl.: Teleki Pál), hazai és nemzetközi hírű szakemberek, akadémikusok (pl.: Entz Géza), mérnökök is megfordultak. Az egyesület ebben az időben 7 szakosztállyal (történelmi, földrajzi, állattani, növénytani, néprajzi-művészeti, valamint tengerészeti-közgazdasági szakosztály) működött, s több nagy jelentőségű akcióban vett részt (pl.: a Szent István csatahajó felépítésének támogatásában és a rá vonatkozó ismeretterjesztő tevékenységben, az első világháború után pedig a magyar Duna-tengerhajózás elméleti megalapozásában és gyakorlati megszervezésének támogatásában).

1979-ben alakult újjá a szervezet a MAE 1945-ös megszűnését követően a nagy hajózástörténeti szakíró, Marjai Imre és Serényi Péter kezdeményezésére azzal a céllal, hogy alapos, hiteles és részletes információkkal támogassa a hajómodellezők munkáját. A Hajózástörténeti és Hajómodellező Klub 1981-ben belépett a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatba. Tevékenysége kezdettől fogva kettős: egyrészt a hazai és a nemzetközi kereskedelmi- és hadihajózással kapcsolatos ismeretek gyűjtése és magas szintű átadása, ismeretterjesztő tevékenység folytatása; másrészt a kapcsolódó hazai modellező tevékenység támogatása, a hajómodellezés iránt érdeklődők ismereteinek, gyakorlati készségének fejlesztése. 1990-ben a TIT Természettudományi Társulat jogutódjaként létrejött a TIT Stúdió.

Egyesület, amely a hagyományokra építve szélesítette tevékenységi körét. Ezek közé tartozik a tudománybarát hobbi klubok működtetése, amelyek a legszélesebb korosztályi rétegek számára biztosítják a természet és történettudományi ismeretek elmélyítését: előadássorozatok, tudományos és hobbi kiállítások, gyűjtő utak, börzék szaktanácsadások, családi és szabadidős programok keretében és kiadványok megjelentetésével.

2010 januárjában TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület (TIT HMHE) néven alakult meg a jelenleg működő egyesület azután, hogy a TIT Hajózástörténeti és Hajómodellező Klub tagsága 2009-ben elhatározta, hogy – a magyar „hajóséletben” elsőként a szétforgácsolt erőforrások egyesítésére – új Egyesületet alapít a Császári és Királyi Haditengerészet Egyesülettel közösen. 2007 óta vesz részt múzeumhajók felújításában, berendezésében és üzemeltetésében, illetve múzeumhajókra szánt kulturális programok tervezésében, szervezésében és lebonyolításában (egyesületünk tevékenységének részleteiről honlapjainkon, illetve facebook-oldalunkon és a Wikipedián talál további információkat). Az azóta eltelt időben a Múzeumok Éjszakáján minden évben a Debrecen (ex-Kassa) Duna-tengerjáró motoros hajó rakterében, 2010-2011 folyamán pedig a Lajta Monitor Múzeumhajó, a Neszmély és a Zoltán gőzös fedélzetén berendezett állandó kiállítások megalkotásában és a szakszerű tárlatvezetés biztosításában működtünk közre. Rendezvényeink – melyekről említett honlapjainkon, illetve egyesületünk facebook-oldalán bővebben is tájékozódhatnak – több ezres látogatószám mellett, nagy népszerűséggel futottak.

Tevékenységünk

Szervezetünk az alapítása óta igyekszik változatos kínálatot biztosítani a hajózás iránt érdeklődők számára. Tevékenységünk az elmúlt években kiterjedt az alábbiakra:

Tantervkövető hajózástörténeti előadások iskoláknak, képzőhelyeknek

Tagjaink hazai és nemzetközi szakkonferenciák rendszeres előadói. Megjelennek Rijekában (Fiuméban), a Nemzeti Múzeumban és a Stefánia Palotában. Hajózástörténeti előadásainkat 2002–2004 között a Kossuth Rádió Mérleg című műsora is közvetítette, sőt egy alkalommal még a HM vezérkarnak és a NATO Defence Collegenak is előadtak.

Ismeretgyűjtés és terjesztés

Működésük kezdetén saját szakkönyvtárat hoztak létre, hogy ezzel biztosítsák az akkor még nehezen hozzáférhető szakanyagokat az érdeklődők számára, és évkönyvbe gyűjtött hajózástörténeti közleményekben ismertették meg az érdeklődőket a hajózástörténet legérdekesebb kérdéseivel. Az önálló kötetek mellett tagjaik olyan rangos nemzetközi és hazai folyóiratokban publikálhattak, mint a National Geographic Magyarország, a BBC History vagy a Haditechnika. A közreműködésünkkel készült dokumentumfilmeket pedig (pl.: A Monarchia hajóroncsai c. 3 részes sorozatot, amiben a forgatókönyv elkészítésével és történeti-műszaki szakértéssel közreműködtünk), a Duna Tv és a Spektrum Tv is sugározta. Ezen kívül létrehoztuk az ország első és egyetlen hajózástörténeti bibliográfiáját, tengerészeti/hajózási múzeum-, emlékhely- és sírnyilvántartását, valamint folyamatosan bővítjük a hajómodellezők és alkotásaik országos makett- és modelljegyzékét.

Kiállítások

Az Egyesület 2007 óta minden évben rendszeresen jelentkezik hajózási témájú kiállításaival, itthon és külföldön, a fővárosban és vidéken.

A Múzeumok Éjszakáján 2007-2010 között minden évben más témában hajózástörténeti kiállítást rendeztünk a Debrecen (ex-Kassa) motoros 140 m2-es rakterében. Tárlatainkra évente több ezer fő kíváncsi.

Minden év decemberében, megrendezésre kerül a Stefánia Modellkiállítás és Verseny. Tagjaink néhány éve még csak elenyésző számban képviseltették magukat. Az elmúlt években azonban a korábbi 4-5 hajómodell helyett már több tucat hajó került bemutatásra.

A fővárosi rendezvények mellett „Országjáró Hajózástörténeti Kiállításokat” készítünk vidéken az egyetemes és hazai (magyar és osztrák-magyar) hajózástörténet témaköreiben.

2007-ben részt vettünk a Millenárison bemutatott Titanic-kiállítás szervezésében.

2008-ban a 160 éves magyar honvéd folyami hadihajózás ünnepi kiállítását szerveztük.

2009-ben a Hadtörténeti Múzeum felkérésére megnyitottuk az ország első és egyetlen, a magyar és osztrák-magyar tengeri és folyami hadihajózás történetét 1242-től 1918-ig teljeskörűen bemutató 160 m2-es időszaki kiállításunkat.

Egyesületünk elnöke (Balogh Tamás) az elsüllyedt osztrák-magyar hadihajók roncsait kutatómagyar búvárcsoport történeti-műszaki szakértője, a hajóroncsok rekonstrukciós rajzainak és a roncsmező ábrázolásainak készítője.

2010 utáni főbb kiállításaink számokban

2010. augusztus 20-tól:

Történelmi tablósor a Lajta Monitor Múzeumhajón – az egykori cs. és kir. Haditengerészet utolsó fennmaradt és korhűen felújított hadihajója fedélzetén – megnyílt állandó kiállítás részére (amelynek felújításában tagjaink is közreműködtek, s amelynek újrakeresztelését is egyesületünk tervezte). A hajó 2011. évi 140. évi születésnapja alkalmából szervezett emlékév rendezvényein – a hajót országszerte bemutató, a hajó és a fedélzetén berendezett kiállítás megtekinthetőségét biztosító országjárást – egyesületünk tervezte, és bonyolította le (Komáromtól Bajáig négy helyszínen, összesen több 10.000 látogatóval).

A múzeumhajót kezdeményezésünkre a honvédelmi miniszter az egykori cs. és kir. Dunaflottilla mai örököse, a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánította az angol H.M.S. Victory-hoz hasonlóan, amely hazájában hasonló funkciót tölt be a haditengerészet élén.

Ebből az alkalomból közreműködtünk az alakulat laktanyájában megtekinthető csapattörténeti állandó kiállítás létrehozásában.

2011. március 17. és július 7. között „Volt egyszer 72 hajógyár”:

A magyar ipari hajógyártás 175 éves történetét bemutató történelmi tárgysorozat, tablósor és modell-állomány bemutatója a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban a múzeum megrendelésére. A kiállításon 30 tablót és 45 hajómodellt mutattunk be, köztük igazi ritkaságnak számító konstrukciók eredeti gyári modelljeit is, valamint egyedi korabeli ábrázolásokat a hajógyári életről.

2012. július 7-től állandó kiállításunk a Balaton csavargőzös fedélzetén:

Az 1981-től Balatonbogláron partra emelt és 2011-ben kiégett, majd felújított múzeumhajó, az 1871-ben épült Balaton – a tó első csavargőzöse – fedélzetén berendezett, a balatoni csavargőzhajózás 1950-es évek végéig tartó történetét bemutató állandó kiállítás tablóanyagát az üzemeltető megrendelésére egyesületünk készítette el. Ezzel egyesületünk országszerte a harmadik állandó hajózástörténeti kiállítás létrehozásában segédkezett, amelynek programját azóta is minden évben – a hajó állandó meghívottjaiként – új időszaki programokkal gazdagítjuk.

2013. június 8-tól „Duna, hajózás, mesterségek”:

2013. június 8-tól új attrakcióval, új állandó kiállítással bővül a Monostori Erőd Dunai bástyája. A dunai hajózás és a dunai mesterségek témát feldolgozó kiállítás részeként megépítésre került a dunai áruszállítás tipikus hajója, a bőgőshajó 9 méter hosszú fél-modellje, ezen kívül a dunai hadihajók, és az európai szállítóhajók világába is bepillanthatnak az érdeklődők (kitekintéssel az első világháború végéig magyar részvétellel működtetett tengeri hadihajók világára). A kapcsolódó helyiségekben a Duna menti hagyományos mesterségek, a halászat, aranymosás, és a hajóácsok munkáját is megismerhetik a látogatók. A kiállítás megalkotásában egyesületünk is közreműködött, sőt, a Duna bástya e célra (hajózástörténeti állandó gyűjtemény bemutatására) történő hasznosításának gondolata is tőlünk származik, amelyet 2010-ben (a Duna Stratégia előkészítése során) terjesztettünk az erőd vezetése elé, amely a rá jellemző nyitottsággal és kezdeményezőkészséggel, az ötletet magáévá tette és beillesztette az erőd hosszú távú fejlesztési programjába. Jó alapot kínálva ezzel arra, hogy az idők során (pl.: a Lajta Monitor Múzeumhajó 2011-es bemutatásakor) kialakult szakmai együttműködést a jövőben kölcsönösen tovább erősíthessük. A komáromi tárlat a negyedik olyan állandó kiállítás az országban, amelynek megvalósításában egyesületünk jelentős mértékben közreműködött. Ennek megfelelően a tárlat hajózási részének szöveganyagát írta, egyben több egyedi – sehol másutt nem látható (pl.: az Osztrák-Magyar Monarchia Erődkerületeit és erődvédelmi rendszerét bemutató nagy térképet, valamint az osztrák-magyar haditengerészet teljes hajóállományát bemutató sziluettképsort feldolgozó) tablójának képanyagát készítette – Dr. Balogh Tamás. A bemutatott 18 db hajómodell mindegyike egyesület tagjainak – köztük többszörösen díjazott, nemzetközileg is elismert modellező mestereknek (Barcsy Károly, Bechler József, Hocza István, Dr. Hüvös Ferenc, Selyem János, Susányi Oszkár, Valentinyi Gyula) – az alkotása.

2014-ben – egyesületünknek az első világháború centenáriumához kapcsolódó rendezvényeit bemutató sajtótájékoztatón – jelentettük be a közönségnek, hogy vándorkiállításon mutatjuk be a főváros és a vidék érdeklődő lakosságának egykor volt haditengerészetünk utolsó haditetteit. Az egyesület facebook-oldalán külön albumban tekinthető meg a cs. és kir. Haditengerészet világháborús teljesítményére emlékező kiállítás tablóanyaga.

Modellezés

Minden évben modellkiállítást szervezünk, és tagjaink részt vesznek más, rangos modellkiállításokon és versenyeken. Modellezőink a mikromodellektől a rádió-távirányítású önjáró modellekig számos egyedi alkotással állandó szereplői a hazai és a nemzetközi hajómodellezésnek. Évente megszervezett saját modellkiállításaink mellett alkotásaik rendszeresen feltűnnek a különböző hazai és nemzetközi modellkiállításon, versenyeken (a Stefánián, Szolnokon, Tokajban, Mosonmagyaróváron, Bécsben, Bajmócon és Pirnában). A klubtagok munkáinak magas minőségét szépen jellemzi az a Victory-modell, mely máig a Közlekedési Múzeum állandó hajózástörténeti kiállításának egyik legszebb darabja. Egyesü-

letünk ezen kívül részt vesz a rádiótávirányítású hajómodellek nemzetközi versenye, a Naviga bajnokságain, 2014-ben pedig immár a Magyarországon zajló világbajnokság fő szervezője.


A 2016-os móvári modellkiállítás egyik remekműve

Roncskutatás

Az Egyesület elnöke az elsüllyedt osztrák-magyar hadihajókat kutató magyar búvárcsoport történeti-műszaki szakértője, a roncsfeltárások tevékeny résztvevője. A levéltári dokumentum- és archív képanyag beszerzésével, feldolgozásával, a helyszíni felmérések tervezésével, elemzésével, a roncsmező és a hajóroncsok feltáró leírásával, elemzésével, rekonstrukciós rajzok elkészítésével közreműködött a Szent István csatahajó, a Zenta, a Kaiser Franz Josef I. cirkáló és a Streiter romboló feltárásában. A kutatások eredményéről a National Geographic is beszámolt.

Hajófelújítás

Egyesületünk – a tagság szakmai (történelmi és mesterségbeli) felkészültségének köszönhetően – az országban zajló történelmi hajófelújításokból is kiveszi a részét. 2010-ben egyesületünk 20 fős csapata több mint 1 700 munkaóra-ráfordítást igénylő önkéntes munkával bekapcsolódott az acélszerkezeti munkák révkomáromi elvégzése után Újpestre vontatott Lajta Monitor Múzeumhajó rekonstrukciójába, 2011 óta végezzük a saját tulajdonba vett 1953-ban épült FN 122 felderítő naszád (a típus egyetlen fennmaradt példánya) felújítását. 2010-ben és 2012-ben pedig történeti-műszaki szakértéssel kapcsolódtunk be az 1933-ban épült Kassa duna-tengerjáró hajó, az 1937-ben épült Buda dunai áruszállító motoros hajó és az 1917-ben épült IV. Károly folyami lapátkerekes személyhajó (mindannyian típusuk utolsó fennmaradt példányai) hatósági műtárgyvédelmi eljárásába, amelyekkel részleges sikereket értünk el a hajók védelmében (a Kassa végleges, a Buda időszakos védelembe vétele meg-

történt, a IV. Károly feldarabolását azonban nem tudtuk megakadályozni, viszont elkészítettük a hajó történetének azóta is első és egyetlen teljes körű feldolgozását, amelyet honlapunkon tettünk elérhetővé az érdeklődők számára). 2013-ban ennek mintájára önálló kötetekkel és többnyelvű (magyar, angol, német) hajótörténeti tablókkal emlékeztünk meg az akkor 100 esztendős Kossuth Múzeumhajó (dunai lapátkerekes személyhajó) és a Jókai (balatoni csavargőzös) centenáriumáról.


A megmentett Buda áruszállító hajó

Hagyományápolás

Egyenruhás hagyományőrző alakulatunk az egykori osztrák-magyar haditengerészet alakiságát, és a korhű díszelgést mutatja be az érdeklődőknek a Lajta Monitor Múzeumhajón tartott és más – haditengerészeti vonatkozású események (emléknapok, koszorúzások, stb.) eszi a részét a hajózástörténeti tagozattal részben átfedő közös érdekű tevékenységekből (a

alkalmával. Hagyományőrző tagozatunk továbbá kivette részét további magyar és osztrák-magyar vonatkozású múzeum-, emlékhely-, és sírnyilvántartás gondozásából) és szerkeszti az Egyesület Hajózástörténeti Közlemények c. elektronikus folyóiratát.

Közlekedéspolitikai tervezés

Egyesületünk alapító tagként való közreműködésével 2012.06.21-én megalakult a Magyar Hajótervező, -Gyártó, -Javító és Innovációs Klaszter. Egyesületünk a klaszter tevékenységét történeti és közlekedéspolitikai kutatásokkal, tervezéssel, a klaszter eredményeinek a nyilvánossághoz közvetítésében való közreműködéssel, esetenként PR-akciókkal (kiállításokkal, rendezvényekkel, stb.) támogatja. Ennek keretében hozzájárultunk a klaszter fő terméke, a Duna Express közösségi gyorshajó tervezéséhez és promóciójához, valamint a klaszter részéről bekapcsolódtunk a Nemzeti közlekedési stratégia vízi közlekedési részanyagainak társadalmi vitában történő véleményezésébe.

Idegenforgalom, kulturális turizmus

Egyesületünk 2011 óta a Római birodalom határai (Frontiers of the Roman Empire – röviden: FRE) elnevezésű UNESCO világörökségi sorozatjelölési program keretében világörökségi címre jelölt magyar limes-szakasz, a Ripa Pannonica feltárására, kezelésére, megőrzésére és kulturális-turisztikai célú gazdasági hasznosítására alakult Magyar Limes Szövetség partnere, amelynek munkáját területfejlesztési tervező munkával, programalkotással és projektgenerálással segíti. Egyesületünk ezen kívül – mint a szövetség tagszervezete – a limes Dunával való kapcsolatát bemutató „Hajózó rómaiak” kampány alapítója és felelőse. A kampány része egy római kori hajóépítő telep rekonstrukciója és üzemeltetése.

Hajósoktatás, képzés

Egyesületünk a kikötők jogi helyzetét feldolgozó és demonstratíve bemutató különböző jogi szakanyagok készítésével részt vesz a magyar vízjogi képzésben, valamint együttműködik az elsősorban 25 éven aluli fiatalok tengeri vitorlásképzését támogató és a tengeri történelmi nagyvitorlásokat tömörítő Sail Training Association-nel kapcsolatot tartó (annak magyarországi tagszervezeteként működő) Sail and Life Training Association-nel.

Kiadványok

o 2007-től, Hírlevél (elektronikus terjesztésű negyedéves periodika)

o 2004-től, Hajózástörténeti közlemények (elektronikus terjesztésű negyedéves periodika)

o 1983-tól, Évkönyv

o A felsoroltak csak az Egyesület kiadványai. A tagok ezen kívül önálló kiadványokkal (cikkekkel, tanulmányokkal és szakkönyvekkel) is jelentkeznek, amelyek száma mára összesen már több százra tehető.)

Tagjaink

Szakírók: Ákos György, Balogh Tamás, Bánsági Andor, Csonkaréti Károly, Horváth József, Krámli Mihály (hajózástörténeti publikációik száma együttesen több százra tehető)

Hajógyári szakmák mesterei: Bicskei János, Kecskeméti József, Kovács Kálmán, Varga János

Többszörösen elismert modellező mesterek: Bechler József, Hűvös Ferenc, Pék György, Susányi Oszkár, Tuska Lajos

S még sokan mások. Az Egyesület taglétszáma folyamatosan bővül. Mindannyian azért dolgoznak, hogy maradéktalanul teljesítsék az alapítók (Dr. Marjai Imre és Serényi Péter) gondolatát: „klubszerű formában kellene tömöríteni a hajózástörténet és a történelmi hajók modellezése iránt érdeklődőket.”

Balogh Tamás

Ezt olvastad?

Több mint hat éve foglalkozom intenzíven a múzeumi munkám mindennapi részeként – ahogy ma nevezzük – az Élő Történelem fejlesztésével,