A harmadik tanévünk – az Oktatás rovat összegzése és felhívása

A 2017/2018-as tanév kezdetén indult el az Újkor.hu – A velünk élő történelem Oktatás rovata, és akárcsak az előző években, idén is összefoglaljuk, milyen tartalmakkal kínáltunk az Olvasóknak. Természetesen ismét ösztönözünk mindenkit, hogy küldje el nekünk írásait!

Szerkesztőségünk tagjai közt többen gyakorló történelemtanárok, ezért külön hangsúlyt fektetünk arra, hogy a napi munkát segítő anyagokat közöljünk. Az Újkor.hu az idei tanévben is több olyan összeállítást publikált, amelyek a tanári munkát segítik. Ezt a sort A történelemtanítás digitális bibliográfiája című gyűjtés nyitotta, amelynek célja, hogy – előbb-utóbb – a hazai tantárgy-pedagógiai irodalom lehető legteljesebb jegyzékévé váljon. A Szöveges források a történelem tanításához olyan tematikus forrásgyűjtemény, amely a közoktatásban feldolgozható szemelvényeket alakítható formátumban közli. Az angol nyelvű történelemtanítást az Érettségi feladatok és megoldások történelemből angol nyelven című összeállítások segítik, ezzel is megoldást kínálva a terület nehézségeire. Frissült a Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak c. kiadványhoz munkafüzetünk, továbbá elkészült hozzá a megoldókulcs is. A tanévben publikált utolsó fontos anyag a Mintatételek a szóbeli történelemérettségihez című segédlet, amellyel immáron a szóbeli érettségire való felkészülést is támogatni tudjuk.  (Idén is igen népszerű volt az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye.)

Külön ki kell emelni, hogy egy eddig nem publikált, de az iskolai oktatásban is hasznos, 16. századi forrást is közöltünk Virovecz Nándor jóvoltából, amelyhez feladatokat is készítettünk. Később elindult a szakcikkeinkhez készült feladatlapok közzététele is, amelyek elsősorban a középiskolás generációt célozzák, és szintén személyre szabhatók.

A digitális munkarend megmutatta, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetni az online megoldásokra, s az elsők közt igyekeztünk eligazítást kínálni e téren. Már a távoktatás kezdetén írtunk alkalmazásokról, módszertani ötletekről, továbbá készítettünk útmutatót népszerű alkalmazásokhoz (Zoom, frissített Quizizz). Teret kaptak a Tanácsköztársaságról és más témákról szóló filmek, szóba került, hogyan lehet megtervezni és megvalósítani a távoktatásban emléknapi projektet, és ismertettünk néhányat a tanítást színesítő applikációk közül is.

A korábbi években két körképben mutattuk be a hazai történész- és történelemtanár-képzéseket, most felmérést készítettünk arról, hogyan vélekednek a történelemtanárok a digitális oktatásról, illetve milyen igényeik vannak ezzel kapcsolatban. Az eredmények segíthetnek a további fejlesztésekben. (Nagyban segítette a felmérést, hogy elindítottuk az Online történelemtanár Facebook-csoportot, amely aktív szakmai fórummá vált.)

A digitalizációhoz kapcsolódik Szepesi Gábor kétrészes cikke, amely az online érettségit járja körül. A társadalomismeret érettségiről Szemethy Tamástól olvashattunk – segédletekkel kiegészített – alapos elemzést.

Igyekszünk minél több, az oktatásban hasznos oldalra vagy programra felhívni a figyelmet. Maróti Zsolt Viktor a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tudásbázisát és a BTK TTI térképtárát mutatta be, Bayer Árpád a History Hack drámapedagógiai kínálatát, Mezei Mónika a videóinterjúkat tartalmazó IWitness felületét, Balogh Beáta pedig a Yad Vashem izraeli képzését. Barta Máté az Időutazás Bécsben múzeumra hívta fel a figyelmet.

Újabban könyvajánlókkal is jelentkeztünk, kifejezetten a tanításhoz kapcsolódva. Maróti Zsolt Viktor a 25 szelfi az Árpád-korból című népszerűsítő könyvről írt, Herczeg Annamária A múlt kútjának tükre című szakirodalmi kiadványról, továbbá a Zeusz és bandája és a Caesar és bandája című, tinédzsereket célzó könyvekről, Szemethy Tamás A rábeszélőgép segítségével járta körül a kritikus gondolkodás fejlesztésének lehetőségeit, illetve egyetemi hallgatóknak ajánlotta az A Student’s Guide to History című kézikönyvet. (Történettudományi munkákról Lapozó rovatunkban olvashatnak!)

Idén több interjút közöltünk, mert fontos, hogy megismerjük a jó gyakorlatok, szakmai anyagok mögött állókat. Wittlinger Gabriella a Határtalan történelemről és a külföldön élő gyerekek tanításáról beszélt, Bátorfy Attilát pedig az adatvizualizációról és az atlo.team munkáiról kérdeztük.

A gamifikáció és a történelemtanítás témáját több, pályakezdő tanártól származó írásunk is tárgyalta: mit kell tudni a játékosításról? Hogyan valósítható meg tanulói portfólióval? Hogyan oldható meg tanítási gyakorlaton? Ezekre a kérdésekre Lénárth Ádám, Márffy Bence és Rapos Vivien válaszolt.

Természetesen idén is igyekeztünk ellátogatni a történelemtanításra fókuszáló rendezvényekre, hogy beszámolóink révén azok is értesüljenek a legfrissebb eredményekről, hírekről, akik személyesen nem tudtak részt venni ezeken. A TTE ünnepi, 30. konferenciáján a rendszerváltások álltak középpontban, az evangélikus iskolák történelemtanárainak aszódi találkozóján Trianon és az új NAT. A PTE BTK Történettudományi Intézete kerekasztalt rendezett az alaptanterv megjelenése okán,  erről is részletesen beszámoltunk. Hasonlóra az ELTE BTK-n is sor került, erről ugyancsak olvashattak nálunk. A BME tanárai az ELTE BTK-n avatták be a közönséget az angol nyelvű történelemtanítás kulisszatitkaiba. Az MTT Tanári Tagozata rendezvényéről is közöltünk összefoglalót,

Sujtó Attila a korábbi hagyományt folytatva az idén is összeállított egy versenynaptárat. (A 2020/2021-es tanévre vonatkozó versenyekről is hírt adunk majd! Írják meg, ha ismernek ilyet!)

Összességében elmondható, hogy idén az Újkor.hu Oktatás rovata mennyiségi és minőségi tekintetben is sokat lépett előre. Több, mint 40 anyagunk jelent meg, de ennél fontosabb, hogy rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk a minőségükkel, használhatóságukkal kapcsolatban. Továbbá megtisztelő és örömteli az is, hogy az Újkor.hu és az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium közt megállapodás jött létre, melynek értelmében az intézmény történelemtanárai rendszeresen publikálnak oldalunkon.

Bízunk benne, hogy olvasótáborunk a jövőben is gyarapodni fog, illetve sokan követik majd eddigi szerzőink példáját, és nálunk mutatják be kutatási eredményeiket vagy jó gyakorlataikat!

Fontos kiemelni, hogy az Újkor.hu – A velünk élő történelem a Magyar Tudományos Művek Tárában (MTMT) jegyzett, hivatkozható ismeretterjesztő online folyóirat, ezért például a pedagógus portfólióban is feltüntethetők az itt megjelent írások.

 

Végezetül egy – szabadon bővíthető – lista azon témákról, amelyekhez várjuk szerzők, szervezők jelentkezését:

  • problémaközpontú írások a történelemtanítással kapcsolatban;
  • saját felmérések, „minikutatások” eredményei;
  • a történelemtanítás helyzete külföldön;
  • a történelemtanítás a határon túli magyar közösségek körében;
  • taneszközök, feladatlapok, jó gyakorlatok megosztása;
  • applikációk bemutatása;
  • beszámolók a történelemtanításhoz kapcsolódó szakmai rendezvényekről;
  • felhívások (versenyek, előadások, konferenciák, táborok stb.).

 

A rovat vezetőjeként ezúton is kifejezem köszönetemet minden szerzőnknek, hiszen ötleteik és munkájuk nélkül nem zárhattunk volna ilyen termékeny évet!

 

Cikkeket csak előzetes egyeztetést követően tudunk fogadni.

Jelentkezni Fekete Bálintnál, az Oktatás rovat vezetőjénél lehet a feketebalint28@gmail.com címen.

További részletekért keresse fel a Szerzőknek szóló felhívásunkat, illetve írjon a fenti ímélcímre!

Fekete Bálint

rovatvezető

Ezt olvastad?

A Kronosz Kiadó jóvoltából megjelenő Árkádia Kiskönyvtár sorozat nem titkolt célja elősegíteni az irodalom és történelem tanításának megújulásához. A tematikus