A kantábriai barlangok titkai – Altamira felfedezése

Oszd meg másokkal is:

Mozgókép

„Az Altamira után minden dekadencia, semmit sem találtunk fel.” Ezekkel a szavakkal méltatta Pablo Picasso – a 20. század legikonikusabb festője – a spanyolországi Altamira-barlang festményeit, amik az emberiség történetének legősibb alkotásai, és amelyek mind a mai napig megmozgatják kutatók és laikusok fantáziáját egyaránt. De hogy hogyan is fedezték fel ezt a barlangot, ki volt a megtalálója, vagy milyen volt a felfedezés tudományos fogadtatása, az talán kevésbé ismert. Erről szól az Altamira felfedezése című film.

A film 2016-ban készült, spanyol–angol–francia koprodukcióban, Hugh Hudson rendezésében, létrejöttét több hivatalos szerv is támogatta, többek között a Spanyol Kulturális Minisztérium és Kantábria tartománya is. A film főszerepét a nemzetközi filmiparban is ismeretes Antonio Banderas játszotta. Az Altamira felfedezése című film főképpen azt vizsgálja, hogy hogyan hatott a de Sautuola család életére ez a hihetetlen jelentőségű felfedezés. A film emellett szól a tudomány mély tiszteletéről, a természet szeretetéről, a család fontosságáról, hitről, hazáról, de ami a legfontosabb az igazság kereséséről.


A film egyik plakátja
(Forrás: imbd.com)

A film elején narrációval kísérve megismerhetjük a történet egyik főszereplőjét Marcelino de Sautuolát, aki a kantábriai Santander városában él kis családjával, a 19. század második felében. Marcelino vagyonos földbirtokos családból származik, de valószínűleg egy családi tragédia miatt (a család két lánygyermekét elveszíti) elfordul a régi értékektől és a tudomány, főképpen az antropológia és a darwini evolúció elmélet felé fordul. Egyik ellenfele ezt nyilatkozza róla: „megcsapja a párizsi divat szele”. De mi is történik ekkor Párizsban?  Az 1878-ban megrendezett Párizsi Világkiállításon nemcsak a New York-i szabadságszobor fejét vagy a nagykanizsai óriáshordót csodálhatják meg a látogatók, de itt szónokol professzor Émile Cartailhac, a történelem előtti idők legifjabb, de ugyanakkor egyik legtehetségesebb kutatója is: ő volt az, aki az első ősrégészeti ásatásokat végezte Franciaországban, és felfedezését számos műben publikálta is. Marcelino de Sautuola mint amatőr régész érkezik a professzor előadásra, és elbűvöli Cartailhac munkássága, aki ráadásul bíztatja is Marcelinot kutatásainak folytatására, érdeklődésének fenntartására.


Marcelino Sanz de Sautuola
(Forrás: wikipédia)

Hazatérve Marcelino folytatja a birtokán korábban megkezdett régészeti ásatásokat, de nézeteivel már ekkor konfliktusba keveredik a tartomány másik kutató arisztokratájával de los Riós-sal. Egyik nap szolgálója jelenti, hogy mikor kutyáját egy domboldali mélyedésből próbálta kimenteni, egy barlangnyílást fedezett fel. Mivel Marcelino azon a területen már  több, a paleolitikumból származó  régészeti leletet talált, másnap ő és kilencéves kislánya Maria Justína  együtt mennek le a nyíláshoz, megnyitják a barlang száját  és leletek után kezdenek kutatni. Amíg Marcelino éppen a barlang előterében lévő leleteket vizsgálja, kislánya mélyebbre mászik. Ekkor lámpásával megvilágítva felfedezi a híres Altamira- barlangfestményeit. „Torros, torros!” – hangzik a felkiáltás. Az édesapa alig akar hinni a szemének. Nem tudja pontosan, milyen idősek lehetnek a falfestmények, de mivel a barlangban megtalált leletek, kivétel nélkül az őskőkorból származnak, sejtette, hogy a festmények kora is arra az időszakra tehető. Segítséget kér egy bizonyos Villanova professzortól, aki tanúsítja a barlangfestmények hitelességét és korát.


Maria Sautoula
(Forrás: wikipédia)

Marcelinonak azonban rögtön felfedezése után szembesülnie kell a kétkedők véleményével. Köztük van a saját felesége is. Conchita régi értékeket képviselő, Istenben mélyen hívő, egyszerű gondolkodású asszony, akinek rendkívül fontos a család egységének fenntartása. Férjével harmonikus viszonyban élnek, de kapcsolatukat felőrli a barlang felfedezése és az ezzel járó kétes hírnév. Conchita két tűz közé kerül. Tudja, támogatnia kell férjét, de ugyanakkor zavarja, hogy kislányát a hittan helyett, inkább a darwini tanítás és a természet érdekli. Úgy érzi, férje túl nagy befolyással van lányuk oktatására, ezért lelki tanácsért folyamodik a város vezető papi személyéhez. Szép lassan elárulja neki a család legbelső titkait is. A kétségek és a Marcelinot lejárató újságcikkek ellenére (különösen egy „Tablanca” álnéven író személy cikkei dühítik fel Marcelinot) a barlang töretlen népszerűségnek örvend. A Tartományi Gyűlésben de Sautuola eléri, hogy a barlang állapotára, karbantartására a Tartomány felelősséget vállaljon, a város összes lakosa számára megnyílik a barlang, még XII. Alfonz király is ellátogat Altamirába. Itt érdemes megismerkedni a film egy újabb fontos szereplőjével. Ő Paul Ratier a francia festő és restaurátor, aki művészettörténeti szempontból alátámasztja a barlangfestmények vélt korát, és aki a film tanúsága szerint gyengéd érzelmeket táplál Marcelino felesége iránt, s hamar a család legközelebbi barátja is lesz.

A feleség és a pap (Forrás: losinterrogantes.com)

A barlang felfedezésének híre eljut az egész világra, Marcelino pedig meghívást kap Lisszabonba a IX. Nemzetközi Antropológiai Kongresszusra. Ám, egyik nap Ratier és Marcelino lánya Maria Justína kísérleti rajzolást végeznek a barlangban, amikor is a festő egy kis vörösokker festékes gyapjút ott felejt a barlangban. A lisszaboni konferencia előtt, Marcelino vetélytársa de los Riós és egy párizsi szakértő megtekintik a festményeket, ám kétkednek annak hitelességében, ugyanis a festő vagy festők, a festés során, tökéletesen követték a mészkő vonalát, de gyakran aránytalanul rajzolták meg az állatokat. Feltűnő volt az is, hogy a festményeken még mindig nedves volt a festék, és hogy nem találtak semmilyen koromnyomot a falakon, pedig ha a festésnél fáklyákkal világították volna meg a falakat, annak nyoma kellett, hogy maradjon. A barlangot ért vádakra Maria Justína ráförmed a tudósokra, akik sértegetni kezdik a kislányt és apját, majd sértődve és felháborodva elhagyják Altamirát. Maria Justína a látogatás után, az események hatására súlyos beteg lesz, sorsa napokig bizonytalan. Felesége is szembefordul Marcelinoval. A férfi családi támogatás nélkül megy el Lisszabonba, ahol ugyan elsőnek sikeresnek tűnik fellépése, de Émile Cartailhac, felmutatva azt a festékes gyapjút, amelyet Paul a festő hagyott véletlenül a barlangban, nyilvánosan megvádolja és csalónak nevezi Marcelino de Sautuolát. Az amatőr antropológust kitagadja a tudós társadalom és otthon is megpróbáltatások elé néz. Számos újság rossz apának és őrültnek titulálja Marcelinot.  A családfő dühében elűzi családja közeléből Pault (aki azonban bevallja Conchitának, hogy nem hamisította meg a barlangrajzokat) elégeti írásait és felhagy a régészeti kutatással. Megkérdőjelezi, hogy valóban egy kiemelkedő felfedezést tett-e vagy csak saját nevének és országának akart-e hírnevet szerezni. Viszont kibékül feleségével, Conchitával, aki a film végére óriási jellemfejlődésen megy keresztül. Rájön ugyanis, hogy a „Tablanca” álnéven újságcikkeket író személy nem más, mint az a pap, akinek ő minden féltve őrzött titkát elmondta, és aki ezt kihasználva írt rágalmazó cikkeket a férjéről. Conchita ezek után mindenben támogatja hitvesét. A film végére még egy újabb felfedezésben az is kiderül, miért nem találtak koromnyomokat a falfestményeken. Az ősemberek a festéshez ugyanis nem fáklyákkal világítottak, hanem állatok velőjét gyújtottak meg, mely nem hagyott nyomot a falon. A felfedezés azonban már nem segített Marcelinon. A nyilvános megaláztatás és kiközösítés után egészsége vészesen romlott. 1889-ben halt meg otthonában kegyvesztetten.


Émile Cartailhac (1845–1921)
(Forrás: wikipédia)

1902-ben, miután Franciaországban elsőként fedeztek fel őskori barlangokat (pl. Lascaux-i barlangok), Émile Cartailhac ellátogatott a de Sautuola családhoz, hogy bocsánatot kérjen Marcelino feleségétől és lányától. Később publikálta nyilvános bocsánatkérő nyilatkozatát: „ Mea culpa d’un sceptique”; Szkepticizmus bűnében vétkes vagyok. Elismerte hibáit, így ezzel visszaállította Marcelino de Sautuola becsületét.

A film élvezetesen mutatja be az Altamira-barlang felfedezésének történetét és következményeit, lenyűgöző képi világgal. A jelmezek, díszletek korhűek. Különösen szépen, több világítással és más aspektusból mutatják meg a nézőknek a barlangfestményeket. A film befogadható, időtartama ugyanis mindössze 93 perc. Antonio Banderas profin alakítja Marcelino de Sautuola szerepét, végig hiteles a játéka. A többi szereplő is jó, de kiemelném a Maria Justína fiatalkori énjét alakító Allegra Allent, aki az egész film alatt hihetetlen energiával és bájjal varázsolja el a nézőket, és sok jelenetet az ő ügyessége tett még élvezhetőbbé. A film kritikájaként érdemes megemlíteni, hogy bár a film nem hosszú, de a nevek nagy halmaza miatt néha nehezen követhető. A film menete sem egységes. Rendkívül lassan indul a cselekmény, és az igazi nagy csattanó a végére marad. Dramaturgiai szempontból sok a felesleges párbeszéd, sőt a történet egy-egy ponton giccsbe hajlóvá válik pl. Maria Justina sokszor azt álmodja, hogy a falakon lévő bölények életre kelnek és megjelennek előtte.


A filmbéli Sautoula család
(Forrás: tronc.com)

Összességében az Altamira felfedezése fontos film, melyet minden történelemért, kultúráért lelkesedő embernek csak ajánlani tudok. A film nemcsak egy olyan műemlék bemutatására tesz kísérletet (nagyon jól), amely mára a világörökség részét képezi, de filozofikusan vizsgálja a tudomány–hit, család–individuum, változás–állandóság kérdésköreit.

Szűcs Adél

Néhány tény és érdekesség Altamiráról:

  1. Marcelino de Sautuola a barlang felfedezésekor a festmények korát kb. Kr. e. 10.000-re datálta, de modern vizsgálatok bebizonyították, hogy a barlang festményei 35.000 évesek.
  2. A kétkedők állítása szerint a barlang festményeit szökött római rabszolgák festették, amikor Hispánia római provincia volt.
  3. A barlangfestményeket sokáig majmok pingálásának tartották.
  4. A freskók az ún. magdalénien kultúra idején készültek Kr. e. 13 500 körül.
  5. Az Altamira mennyezete 18 m hosszú és 19 m széles, ezt a teret végig kitöltik a festmények.
  6. A falakon főként bölényeket ábrázoltak, de ugyanígy szarvasokat, vaddisznókat, vadlovakat is találhatunk.
  7. Az Altamira bölényeit csordaként ábrázolták, néhányuk befejezetlen maradt.
  8. A bölények közül néhányat nem csak állva, de fekve és porban hemperegve is ábrázolták.
  9. Bölényábrázolásokat nemcsak a falon, hanem kőbe vésve is találtak. Viszont a kutatók egyetlen bölénycsontot sem találtak a barlangban, így nem tudhatjuk pontosan, a barlangot mire használták.
  10. Az állatok mellett emberi kezeket is festettek a falakra.
  11. A festményeket vörösokker színnel és fekete mangánfölddel festették ki, a festéket a mészköveken fekvő csigákba tették.
  12. 1985-től a barlang az Unesco Világörökség része.
  13. 2001-ben megépült az Altamira-múzeum turisták számára, ami a barlang hiteles másolata.
  14. 2002-től az eredeti barlangot a turisták okozta károk miatt bezárták.
  15. 2015-től újra látogatható az eredeti barlang, de csak 30 perc erejéig.

Ezt olvastad?

Cikkemben azt kívánom röviden bemutatni, miként hoztunk létre 2023 tavaszán egy 32 fős, 10. évfolyamos gimnáziumi osztállyal egy alapvetően papír
Támogasson minket