A történelemtanítás digitális bibliográfiája
A történelemtanítás digitális bibliográfiája az Újkor.hu égisze alatt készülő legújabb segédlet, amely a leendő és a gyakorló történelemtanárokat egyaránt célozza. (Korábban publikáltuk az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye, valamint a Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak c. kiadványhoz munkafüzetet.) Az összeállítás célja, hogy megkönnyítse a szemináriumi- és szakdolgozatok, portfóliók és kutatások megszületését. Mint azt az alcím mutatja – Dinamikusan bővülő válogatás a történelemtanításhoz kapcsolódó írásokból – ennek érdekében lehetőleg teljességre törekszünk, de mivel újabb és újabb írások születnek, valamint önkéntes alapon dolgozunk, alighanem hosszú idő lesz, mire ezt egyáltalán megközelítjük…
Úgy tapasztaltuk, hogy rengeteg gondolatébresztő, inspiráló és hasznos írás (szakcikk, ismeretterjesztő mű, elméleti munka stb.) születik, amelyek azonban nem vagy csak korlátozottan kerülnek be a szakmai diskurzus körforgásába. Bízunk benne, hogy ezen is segít a segédlet, hiszen lehetőség esetén közvetlen linkek mutatnak a szövegekre.
Hasonló cél, hogy mintát adjunk a szakszerű tudományos apparátusok (lábjegyzetek, hivatkozások, bibliográfiák) összeállításához, s megkönnyítsük e téren a szerzők feladatát, hiszen a felsorolásból könnyen kimásolható egy-egy tétel. Ezzel elsősorban a tanárképzésben tanulókat szeretnénk segíteni.
Terveink szerint a vállalkozás ezúttal is közösségi összefogásból fog épülni, az első eredményt most – amolyan ösztönzésként is – közzé tesszük. Látható, az elmúlt hónapokban jelentős alapot teremtettünk, a további csatlakozókon, elhivatott tanárszakos hallgatókon, pedagógusokon múlik, hogy milyen ütemben bővül, illetve hasznosul a irodalomjegyzék. Az összeállítás lényegében szakmai tevékenységhez kapcsolódó dokumentum, a tanárképzés végén és pedagógusminősítési eljárás során írandó portfólió értékes és egyedi elemévé válhat.
A lent megosztott dokumentumhoz bárki fűzhet megjegyzést (pl. változtatási javaslatot). Ez a legegyszerűbb módja a bővítésnek, hiszen a megfelelő helyen lehet jelezni, ha valami még hiányzik, és ezt így minden esetben szerkesztő ellenőrzi, egységesíti. Aki több értékes hozzájárulással gyarapítja az összeállítást, az felkerül a bibliográfia összeállításán dolgozók névsorába is.
A történelemtanítás digitális bibliográfiája ide kattintva érhető el.
Szerkesztőként ezúton is köszönöm mindazoknak, akik támogatták az elképzelés megvalósulását! Közülük is ki kell emelni azokat, akik maguk is bővítették az összeállítást!
Kérdéseiket, megjegyzéseiket a dokumentumban vagy a feketebalint28@gmail.com címre várjuk!
Ezt olvastad?
További cikkek
„Evlija Cselebi Nyomában” – országos történelmi verseny
Országos kulturális és történelmi versenyt rendez középiskolások számára a világ 52 országában működő Törökországi Maarif Alapítvány magyarországi intézménye, a Maarif Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium és a […]
Újabb lehetőség történelemszerető diákoknak – Báthory István Középiskolai Történelem Tanulmányi Verseny
Történelemtanárként mindig öröm látni, amikor újabb szaktárgyhoz kapcsolódó verseny bővíti a már meglévő lehetőségeket. A klasszikus, felvételi pontokat is jelentő megmérettetések (pl. OKTV) mellett évtizedes hagyományokkal rendelkező történelmi versenyeken próbálhatják […]
Az elsajátítási motiváció tulajdonságai és a tanulásban betöltött szerepe
Amennyiben visszatekintünk az emberiség történetére, láthatjuk, hogy azok az emberek gördítették tovább a történelem kerekét, akik új ismeretekre kívántak szert tenni. Hajtotta őket a tudásvágy, valami belső hajtóerő, ami újabb […]
Előző cikk
A német egység szerepe a „magyar kérdés” megítélésében 1848 tavaszán
1848 tavaszának forradalmai után az alkotmányos átalakulás megvalósítása mellett egyre inkább a német egység kérdése foglalkoztatta az osztrák közvéleményt. A német egység létrejötte nagy reményekkel kecsegtette a magyarokat is, valamint […]