Valiant Hearts: The Great War – bemutató

Egy hős azért bűnhődik, amit nem követett el.

Talán ezzel az egy sorral tudnám jellemezni legjobban az Ubisoft Valiant Hearts: The Great War című munkáját. A játék az első világháború eseményeit dolgozza fel a szarajevói támadástól a versailles-i békeszerződésig.

A Valiant Hearts cselekményét háborús levelek és számos történelmi tárgy ihlették. Bár a történet fiktív, a játék mégis valós történelmi helyszíneken és időkben játszódik, mint például a marne-i csata, a somme-i csata a nyugati fronton, vagy Ypres romos városa, ahol bomba- és gáztámadásokat kell túlélnünk. Műfaját tekintve kalandjáték, ahol agyunkat és ügyességünket is igénybe kell vennünk célunk elérése érdekében. Le kell szögeznem, hogy a játék nem hozott semmilyen újítást, technikai vagy játékmenetbéli innovációt. Ennek ellenére mégis magasan kiemelkedik a sorból. Teszi ezt három ok miatt: először is a történelmi időpont megválasztása (méltatlanul kevés az első világháborút feldolgozó játék) és maga a játék története miatt. Másodszor a cselekményhez kapcsolódó rengeteg tárgyi lelet és történelmi információ kapcsán. Harmadszor és nem utolsó sorban a hibátlan atmoszférát megteremtő audiovizuális tálalás miatt. De nézzük szépen sorban:

A VH: The Great War négy ember (Emile, Karl, Freddie és Anna) sorsának egymást keresztező útját meséli el a Nagy Háború alatt. A játék nem arra fekteti a hangsúlyt, hogy milyen hősies és férfias is a háború. Javarészt nem hőstetteket termel futószalagon, hanem halottakat, bombákat, a hétköznapi ember számára magát a poklot. Ez elől az apokalipszis elől senki sem menekülhetett, így főszereplőink sem: Emile egy francia földműves, míg veje, Karl német polgár. A Háború kitörése után Karlt kitoloncolják az országból és a német seregbe sorozzák, eközben pedig Emilet a francia hadsereg szólítja kötelességre. Anna édesapját elrabolja báró Von Dorf, aki az osztrák sereg egyik vezetője, aki személyesen felelős Freddie, az amerikai katona feleségének haláláért és nem mellesleg Karl felettese. Ezek után nem nehéz kitalálni, hogyan is ismerkednek meg a szereplők, és hogy a történet a családok, barátok sorsának alakulásáról fog szólni. A Valiant Hearts rengeteg megrázó pillanatot tartalmaz, jó és rossz oldalról is. De többet nem is árulnék el, mert maradandó élmény végigjátszani, személyesen részese lenni a történetnek. Jelentős szerepet játszanak ebben az élményben a tárgyi emlékek, például a fronton íródott leveleknek, melyekkel a cselekményt illusztrálják.

A Valiant Hearts: The Great War a Mission Centenaire 14-18 (a Mission Centenaire 14 a centenáriumi programokon belül az egyik leginnovatívabb projekt.), azaz a francia centenáriumi bizottság hozzájárulásával került fejlesztésre. Ez a jóváhagyás igazolja a játék történelmi pontosságát, mely a fejlesztők és a bizottság történészeinek közös munkáját dicséri. A játékos folyamatos kapcsolatban van az adott időszakhoz vagy helyszínhez kötődő történelmi mementókkal. A fejezetek közben a pályákon rendszeresen találhatunk tárgyi emlékeket, számunkra néha jelentéktelennek tűnő lyukas pénzérmétől (tudjuk,hogy nem az) a sisakokon keresztül a levelekig. E tárgyak gyűjteménye már egy igen terjedelmes, mindenki által befogadható adatbázis, de ha ez mégsem lenne elég, akkor jöjjenek a “Tények”. Igen a tények, helyszínről-helyszínre, évről-évre, hasznos és érdekes tényekkel ismertet meg minket a játék, színes és fekete-fehér fényképek néha filmfelvételek formájában, melyek valahogy kapcsolódnak az adott jelenethez. Bár a tartalom nem veheti fel a versenyt tankönyvekkel és lexikonok részletesebb leírásaival, de így talán olyanokat is elér a téma és mondanivalója, akik eddig nem érdeklődtek utána – köszönheti ezt nem utolsó sorban annak is, hogy egy játék keretein belül találkozhatunk vele. És még mindig nincs vége! A készítők igyekeztek odafigyelni minden olyan apróságra, amely hozzájárulhat a történelmi hűséghez a poszterek, a festmények, járművek, szobák díszei és még sorolhatnám, mik jóvoltából. Dacára ezeknek a dolgoknak az egész összkép nem lenne teljes a kifogástalan audiovizuális megjelenítés nélkül.

A játék senkit sem fog ledönteni a monitor elől szemkápráztató fényhatásokkal és dobhártya szaggató robbanásokkal. (Bár nem tagadom, az éjszakai égbolton felvillanó jelzőfények a játékban gyönyörűek voltak!). A programot az Ubisoft UbiArt Framework motorjával működik, ami arra hivatott, hogy a játékokat művészi kivitelben jelenítse meg számunkra, ez esetben teljesen képregényszerű grafikával. Ahogy már említettem, a programot nem a csili-vili grafika “adja el”, hanem A HANGULAT, amely ennek a képregényszerű rajzolásnak, a fények használatának és a mesterien válogatott dallamoknak köszönheti létét, s így minden egyéb játéknál jobban mutatja be a háború szörnyűségeit.

Ezek után ajánlom mindenkinek, aki kicsit is érdekelt a témában és szeretne egy csöppet  komolyabb kikapcsolódást, mely közben nem utolsó sorban tanulhat is. Végezetül pedig egy videó:

 

Ezt olvastad?

A Múltunk c. politikatörténeti folyóirat 2017-es legújabb számát Debrecenben mutatták be a Történelmi és Néprajzi Doktori Iskola képzésében résztvevő PhD