Weblaptól a portálig – történelem az interneten

Milyen folyamatai vannak egy portál vagy weboldal létrehozásának? Mivel foglalkozik egy történelmi portál? Mi ösztönzi szerkesztőit arra, hogy létrehozzák az oldalt? Miként illeszthetők össze az ismeretterjesztő és a tudományos cikkek? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaptak az érdeklődők Szegeden, 2019. március 12-én, a Belvedere Est rendezvénysorozat keretén belül. Az esemény a „Weblaptól a portálig – történelem az interneten” címet viselte. Az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán lezajlott ismeretterjesztő est moderátora Oláh András Pál történész, a www.legihaboru.hu weboldal társszerkesztője, míg beszélgetőpartnerei Vedelek Tamás és Szőts Zoltán Oszkár voltak. Vedelek Tamás, programozó 2001 óta vezet weboldalfejlesztéssel és programozással foglalkozó cégeket, jelenleg a Wombex Ltd. tulajdonosa. Szőts Zoltán Oszkárt talán kevésbé kell bemutatni az Újkor.hu olvasóinak, lévén ő az egyik alapítója és mai napig főszerkesztője a portálnak.

Vedelek Tamás, Szőts Zoltán Oszkár, Oláh András Pál. Fotó: Dávid Benjámin

Vedelek Tamás alapozásként bemutatott néhány informatikával kapcsolatos terminus technicust. Kiemelte, hogy a weboldal, a portál és a blog alapvetően csak az elérhető funkciók, illetve a használható felület mennyiségében térnek el egymástól. Míg a weboldal elsősorban egy – személyre szabható – bemutatkozó oldal, a blog pedig gyakorlatilag egy internetes napló, addig a portál az előbbi kettő ötvözete, ahol kategorizált tartalommal találkozhatnak a felhasználók.

Arra a kérdésre, hogy hogyan válik egy jó ötletből működőképes történelmi portál, és azt hogyan lehet működtetni, Szőts Zoltán Oszkár kimerítő választ adott. Elmondása szerint az alapötlet 2013-ból származik, amikor egyedüli hallgatóságként egy rendkívül érdekes konferencián vettek részt későbbi feleségével. Ekkor fogalmazódott meg bennük az, hogy ilyen és ehhez hasonló eseményeket és azok témáit elérhetővé kellene tenni szélesebb közönség számára is; amire remek lehetőséget kínált az internet. Mivel a gyakorlati megvalósításhoz nem rendelkeztek kellő tapasztalattal, egy barátjukat kérték meg a weboldal elkészítésére. Habár a kezdet nehéz volt – először munkatársakat és támogatókat kellett szerezni az ötlethez –, mára több mint négyszáz különböző személy publikációja jelent meg a nonprofit alapon működő portálon, melynek szerkesztését jelenleg tízfős gárda látja el.

Vedelek Tamás. Fotó: Dávid Benjámin

Milyen paramétereket kell megadni egy működőképes ötlethez, hogyan készül el egy átlagos weboldal? Ezekre a kérdésekre Vedelek Tamás adott választ. Véleménye szerint a weboldalkészítéssel, és általában véve az informatikával kapcsolatban meglehetősen sok tévképzet él az emberekben. Ennek fő oka, hogy az átlagemberek is a szakzsargont használják az informatikában, mivel sok kifejezésnek és fogalomnak nincs magyar nyelvű megfelelője. Ilyen például a domain, mely kvázi az elektronikus címet jelöli, vagy a brand, mely az internetes termék minőségét, fajtáját, egyszóval eladhatóságát méri. Weboldalkészítésnél elsőszámú teendő a domain-név lefoglalása, a tárhely biztosítása, majd maga a weblapszerkesztés. A domain-nevet, tehát a weboldal címét nem lehet véglegesen megvásárolni, azt csak béreli egy személy vagy csoport; ezért a bérleti díj elmaradása esetén gyakran előfordul, hogy az adott weboldal egyszerűen megszűnik, és más tartalom veszi át a helyét. A weboldalak tartalmával kapcsolatosan nagyon fontos, hogy mire fókuszál az adott weboldal, milyen a képi megjelenése, az mennyire vonzó és felhasználóbarát. A leggyakoribb hiba egy weboldal elkészítésénél, hogy az emberek nagy része úgy gondolja, ért hozzá, és nem kéri ki szakember véleményét.

A Szőts Zoltán Oszkárhoz intézett következő kérdés arra kereste a választ, hogy milyen finanszírozási lehetőségek adódnak a történelmi portál előtt. A portál főszerkesztője elmondta, léteznek állami pályázatok, amelyekhez viszont jogi személy szükségeltetik, ezért hozták létre az Újkor Alapítványt. Ennek köszönhetően lehetőség van az adó 1 százaléknak önkéntes odaítélésére is, az ily módon befolyt összegből fedezte a portál a tárhelybérletet az előző évben. Ezeken kívül lehetőség lenne még célzott ppc–internetes hirdetések közzétételére is az oldalon, amelyekből bevételi részesedést lehetne kapni. Ezeknek, mint Szőts Zoltán Oszkár említette, megvan a helye a weboldalon, azonban egyelőre nem éltek elhelyezésük lehetőségével. Ezzel kapcsolatban Vedelek Tamás kiemelte, az esetlegesen megjelenő hirdetések tartalma nem befolyásolható.

Szőts Zoltán Oszkár. Fotó: Dávid Benjámin

Keresőoptimalizálás, targetálás; mit jelentenek ezek a kifejezések az informatikában? A szavak definícióját Vedelek Tamás ismertette. Valamilyen szinten mindhárom fogalom az oldalak marketingtevékenységéhez kapcsolódik. A keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy a különböző keresőprogramok segítségével minél könnyebben megtalálható legyen a weboldal. Ez a tevékenység az egyik legnagyobb versennyé vált az elmúlt években, vannak olyan cégek, amelyek kifejezetten keresőoptimalizálással foglalkoznak. Az optimalizálás alapja a szövegelemzés, amit egy mesterséges intelligencia végez el, ami ezáltal meghatározza, miről szól az adott tartalom. Minél hosszabb egy szöveg, annál könnyebb elemezni és optimalizálni. Erre a tevékenységre azért van szükség, mert a weboldalak látogatóinak döntő többsége keresés után bukkan rájuk, nem pedig közvetlenül a domaineket keresi fel. Hasonló jelentősége van a targetálásnak is, mely azt határozza meg, hogy egy adott hirdetés milyen feltételek mellett jelenjen meg.

Milyen buktatója és haszna van ezeknek az új webes lehetőségeknek a történész és egy átlagos érdeklődő olvasó számára? – hangzott a következő kérdés, az Újkor.hu főszerkesztőjéhez címezve. Szőts Zoltán Oszkár szerint, az új trendeknek és lehetőségeknek hála, az oldal folyamatosan fejlődik. Ez a fejlődés azonban kevésbé tudatos, ők csak igyekeznek alkalmazkodni az új viszonyokhoz. Ennek köszönhetően többek között 2017-től kezdve mobileszközökre is optimalizálták az Újkor.hu-t, és már azt is követni tudják, milyen eszközről és mennyi ideig látogatják az oldalt. Az arculatváltások viszont nem voltak ingyen, a legújabb megjelenés kialakításához grafikust és webfejlesztőt is felkértek.

Oláh András Pál. Fotó: Dávid Benjámin

Az utolsó kérdésre válaszolva Vedelek Tamás tanácsokkal látta el azokat, akik weboldal vagy portál elindítását tervezik. A legfontosabbnak a jól átgondolt koncepciót tartja, mely független a technikai kivitelezéstől. Mindennek meg kell határozni a funkcióját, majd pedig szakemberhez kell fordulni. Elmondta, tapasztalatai szerint egy olyan projektet, mint például az Újkor.hu nem lehet befejezni, csak abbahagyni.

Zárásként Szőts Zoltán Oszkár röviden kitért a történelmi portállal kapcsolatos jövőbeni tervekre is. Az oldalt egy rendszeresen fellépő amatőr rockzenekarhoz hasonlította, ezzel is utalva arra, hogy amit csinálnak, azt szívvel-lélekkel teszik. Céljuk a történelem és a történészszakma népszerűsítése, de olyan módon, hogy az ne menjen a szakmaiság rovására. Ennek megtartását jelenleg a szerkesztők képzettsége biztosítja. Arra a kérdésre, hogy vannak e tervek az oldal kínálatainak bővítésére, elmondta, több lehetőséget is vizsgálnak, melyek közé tartoznak a podcastek is.

Az esemény végén lehetőség nyílt a közönség soraiból is kérdéseket intézni a résztvevőkhöz. Összességében rendkívül informatív és szórakoztató esten vehetett részt a hallgatóság, amelyről nem hiányzott a szakmaiság, az ismeretterjesztés és a humor sem. Habár a következő Belvedere Est időpontja egyelőre nem ismert, a remek kezdeményezés állandó magas színvonala mindenképpen folytatásért kiált.

Krizsán Bálint

Ezt olvastad?

Eseménydús hétnek nézünk elébe, már ami a tudományos programkínálatot illeti: április második hetére műhelybeszélgetéseket, konferenciákat, kiállításmegnyitót, valamint egy-egy előadást és