középiskola
Finn történelemtanítás alulnézetből – Interjú egy finnországi magyar diákkal
Finnország gyakran előkerül a hazai nyilvánosságban, ha az oktatási rendszerről van szó, és általában pozitív példaként. A különféle nemzetközi felmérések eredményei és az ottani oktatási környezet sajátosságai jól ismertek idehaza
Kreatív Történelem – országos középiskolai tanulmányi verseny a Horthy-korszakról
A Pécsi Tudományegyetem háromfordulós kreatív történelmversenyt hirdet négyfős középiskolai csapatok részére. A legújabb kutatási eredményekre építő kreatív feladatok életközelivé és érthetővé teszik a korszak eseményeit, egyúttal segítik azok átfogó megismerését
Egy iskolai szakkör minikutatása: fókuszban Trianon és a holokauszt emlékezete
Kik emlékeznek jobban a huszadik századi magyar történelem két meghatározó eseményére, Trianonra és a holokausztra: a hatévfolyamos képzésre járó, azaz a történelmet egy cikluson át tanuló gimnazisták vagy a históriát
Történelemversenyek a 2018/2019-es tanévben
Idén is számos színvonalas, kreatív, egyéni- és csapatversenyek közül válogathatnak az általános- és középiskolás tanárok és tehetséges diákjaik. A cikkben a 2018/2019-es tanévre meghirdetett versenyeket ajánljuk az olvasók figyelmébe. Természetesen
Új alapokon: a történelem tantárgy a nemzeti alaptanterv tervezetében
A Nemzeti alaptanterv a magyar közoktatás egyik legfontosabb dokumentuma. Mivel az iskolarendszerrel mindenkinek van tapasztalata és kapcsolata (diákként, szülőként, pedagógusként), érthető az a nagy érdeklődés, ami az alaptanterv reformját övezi.
Az első tanévünk – az Oktatás rovat felhívása
A 2017/2018-as tanév kezdetén új rovattal bővült az Újkor.hu – A velünk élő történelem portál, illő tehát, hogy az akadémiai év végén számot adjunk teljesítményünkről, egyúttal ösztönözzünk mindenkit, hogy írásaival
Videóinterjúk szerepe a történelemtanításban – Az MTA–SZTE ETTK tevékenysége
A Magyar Tudományos Akadémia 2016-ban négyéves programot indított a tantárgy-pedagógia tudományos megalapozását és megújítását segítő interdiszciplináris kutatások és azok gyakorlati alkalmazásainak támogatására. A támogatást elnyert tizenkilenc kutatócsoport tizenkilenc különböző tudományterületen
1848–49-re emlékezve – Séta a Fiumei Úti Sírkert Nemzeti Emlékhelyen
A történelemórák szereplői gyakran mint nehezen megjegyezhető nevek, vagy éppen mint megfoghatatlan, mitizált alakok jelennek meg a köztudatban. Ráadásul sok esetben életüknek csak egy kiválasztott, valamilyen fontos esemény kapcsán felértékelődött
Többes számban – Interaktív országjáró kiállítás az első világháborúról iskolásoknak
A dualizmus kori Magyarország a millenniumi optimizmussal és lendülettel vágott neki a 20. századnak. A kezdetben lelkesedéssel fogadott világháború hamarosan a gazdasági–társadalmi potenciált próbára tevő állóháborúvá vált, majd a demoralizáló
Applikációk történelemórán: kvíz a Quizizz-zel (frissítve)
Augmented reality, gamifikáció, m-learning. Néhány kifejezés azok közül, amelyek közelebb vihetik a pedagógusokat a „digitális bennszülöttekhez”, azaz a diákjaikhoz, és amelyek természetesen a virtuális valóság 21. századi térnyerésével vannak összefüggésben.