Applikációk történelemórán: a LearningApps

Oszd meg másokkal is:

Oktatás

A LearningApps (vagy röviden Tankockák) az egyik legnépszerűbb alkalmazás, amelyet eddig nem mutattunk be az Újkor.hu-n, bár a történelemtanárok is kifejezetten kedvelik. (A Kahoot, a Quizizz, a Playfactile és a Deck.toys már szerepelt.) A népszerűség nem véletlen, hiszen az egyik legegyszerűbben használható applikációról van szó, márpedig a hátrányos helyzetű térségekben, ahol a lehetőségek beszűkültek, s az infrastrukturális hiányosságok megmutatkoznak egyes köznevelési intézményekben, különösen a szegregált vagy szegregálódó iskolákban (vagyis, ahol magas a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya) , nagy segítség az oldal. Hasonlóan fontos, hogy a kiemelt figyelmet igénylő (SNI-s, BTMN-es vagy kiemelten tehetséges) tanulók számára is fejlesztő jellegű, motiváló és hozzájárul a sikerélmény növeléséhez. A méltányos oktatás érdekében, a módszertani sokszínűség és az innovációra törekvés jegyében a pedagógusoknak olyan könnyen kezelhető, felhasználóbarát IKT-s eszközöket és tartalmakat kell keresniük, amelyek megfelelően működnek mobiltelefonról, ingyenesek, magyar nyelvűek és illeszkednek az oktatási rendszer célrendszeréhez, tananyagához. A LearningApps szerencsére minden kritériumnak megfelel, ezért érdemes részletesen megismerkedni az alkalmazással!

2015-ben mesterpedagógusok egy része összefogott, s megalapították a „Tankockakört”, illetve a fejlesztőkkel egyeztetve magyar nyelven is elérhetővé tették az alkalmazást. A módszertani sokszínűség, a pedagógusok munkájának segítése érdekében a Tankockáknak (LearningApps) egy társoldalát, az ún. kockalapokat is menedzselik, illetve a tudásmegosztás célzatával egy Facebook-csoportot is létrehoztak TankocKApocs néven, melyhez bárki csatlakozhat. Mindkét platformon lehetőség nyílik ötletszerzésre, segítségkérésre- és adásra.

Az előbb említett kockalapok weboldalon az alábbi bemutatkozást olvashatjuk:

„A LearningApps.org a Berni Pedagógiai Főiskola, a Mainzi Egyetem és a Zittau/Görlitzi Főiskola közös kutatási és fejlesztési projektjeként jött létre. Ez egy interaktív oktatási segédanyagok létrehozására készített webes felület. Az oldalon való regisztráció után sablonokat használva viszonylag egyszerűen lehet applikációkat (mi tankockáknak neveztük el őket) létrehozni, azokat megosztani. A felületet több nyelvre lefordították és folyamatosan fejlesztik.”

A Tankockák alkalmazás számos lehetőséget hordoz magában az interaktív oktatás, játékos tanulás eredményessége érdekében. Az alkalmazás regisztráció nélkül is használható (böngészés és feladatmegoldás lehetősége adott), de tankocka-készítés és az oktató munkát segítő szerepe csak regisztrációt követően használható ki teljeskörűen. Ha tanárként szeretnénk regisztrálni, akkor válasszuk a jobb oldalon található „Bejelentkezés” gombot, majd az „Új fiók létrehozását”. Meg kell adni egy felhasználónevet (mások számára az fog megjelenni), e-mail címet, jelszót, biztonsági kódot, illetve el kell fogadni a használati feltételeket, s a „Fiók létrehozása” gomb megnyomása után készen is van felhasználói fiókunk.

A LearningApps előnyei közé tartozik, hogy böngészhetünk a témakörök között (33 kategória közül választhatunk, melyek további alkategóriákból állnak), rákereshetünk már elkészült feladatokra az adott témában, ha rákattintunk a „Válogatás a tankockák között” fülre. A megtetszett tankockákat el is menthetjük saját tankockáink közé. A keresést egy csúszka segítségével szűkíthetjük szintek szerint is: iskolaelőkészítő, alsó tagozat, felső tagozat, középiskola, szak- és továbbképzés.

Ugyanakkor tanulói csoportra vagy adott tanulóhoz igazítva kedvünkre át is dolgozhatjuk őket. Előbbi esetében a kiválasztott tankockára kattintva a jobb oldali „Saját tankockák közé helyezés” gombot választva hozzárendeljük a saját fiókunkhoz, utóbbi esetben pedig a bal gombot választjuk („Hasonló tankocka készítése”). Tankockáinkat bármikor szabadon átdolgozhatjuk („Tankocka átdolgozása”). Akár hasonlót készítünk vagy teljesen újat hozunk létre, akár átdolgozzuk, a szerkesztői nézet minden esetben azonos strukturális felépítésből áll: tankocka címe, feladatleírás, feladat, megoldások, visszajelzés, súgó. Arra is lehetőségünk van, hogy tankockáinkat bárki számára nyilvánossá tegyük, de maradhat „személyes” is, amikor csak az általunk megosztott link birtokában vagy a hozzárendelt virtuális osztály tanulói férhetnek hozzá.

Ha már meglévő tankockánkat szeretnénk átdolgozni, akkor a kiválasztott tankockára irányítva a kurzort, az első ceruzajelet kell választanunk. (Egyébként az ikonok, lehetőségek között szerepel a háttérválasztás, mappába való áthelyezés, statisztika funkció, az adott tankocka törlése és azt is látjuk, hányan nyitották meg tankockánkat.)

Természetesen rengeteg sablon közül választva, különböző fejleszteni kívánt kompetenciához igazítva gyorsan és egyszerűen magunk is létrehozhatunk interaktív, multimédiás anyagokkal kiegészített feladatokat, oktatási segédanyagokat („Tankocka készítése”). Az alábbi képernyőfotókon a tankocka-készítés menetét követhetjük nyomon, majd a rendelkezésre álló legnépszerűbb sablonokat találjuk.

 

Nézzünk meg funkciója szerint néhány sablont, illetve azok hogyan építhetők be a történelemóra tanulási–tanítási folyamatába!

1. Keresztrejtvény: Didaktikai szempontból hasznos óra eleji ráhangoláshoz, ismétléshez, kulcsszavak rögzítéséhez, vagy éppen összefoglaló órán való rendszerezéshez.

2. Hiányos szöveg: Ez a sablon önmagában számos lehetőséggel kecsegtet, amennyiben elég kreatívak vagyunk. Például kiválóan beépíthetők multimédiás tartalmak, ha több kompetenciát kívánunk fejleszteni és minél színesebb, változatosabb óravezetésre törekszünk. A digitális oktatás során először alkalmaztam a módszert, miszerint hallott szöveg alapján kellett kiegészíteni egy hiányos szöveget (a hallott szöveg írásos változatát minimális módosítással, egyszerűsítéssel). A „Gyorstalpaló”-videók zanzásított szövege és a videók hossza kifejezetten alkalmas erre a célra. Az otthontanulás során többször meg lehetett hallgatni, vissza lehetett tekerni, vagy meg lehetett állítani a videót tetszés szerint. Ezt a feladattípust beépítve a tantermi tanítási–tanulási folyamatba ösztönzi a gyerekeket a figyelem-koncentrációra, de hozzájárul a kulcsszavak rögzítéséhez és a szövegértési képesség javításához is.

3. Csoportba rendezés: A tananyag komparatív módszerrel történő feldolgozásához, rendszerezéshez, összehasonlításhoz ajánlott (pl. Kossuth vs. Széchenyi; olasz és német egység; az amerikai polgárháború: észak vs. dél; diktatúra vs. demokrácia). A feladat csupán annyi, hogy a megfelelő helyre kell húzni a szavakat/fogalmakat/kifejezéseket.

4. Lóverseny: A kompenzálásként felerősödő versenyszellem, elismerés iránti vágy kielégítésére, vagy pedig a motiválatlanság kiküszöbölésére bevált gyakorlat a versenyszituációk megteremtése, melynek kiváló eszköze a „Lóverseny”. A tanulók egyedül vagy társaikkal együtt, kooperatív formában is játszhatják.

5. Hozzárendelés képeken, Mi hol van?: Mindkét sablon a vizuális ingerekre való ráhatást, térben való tájékozódást, térbeli látásmódot igyekszik erősíteni a szemléltetés módszerével élve játékos formában. Alkalmasak a struktúrák, hierarchiák, szerkezetek bemutatására, értelmezésére (pl. egy társadalom felépítése), helyszínek beazonosítására.

A mellékelt nyilvános tankocka (készítője: Baranyai Mihály) a középkori lakótorony részeit reprezentálja. A „Saját tankockák” közé helyezés lehetőségével élve, a megfelelő mappánkhoz adva, ezután könnyedén használhatjuk a tankockát diákjainkkal. Ha rákattintunk az adott részhez tartozó ikonra, látni fogjuk a rendelkezésre álló lehetőségeket, melyek közül választani tudunk, s a helyesnek ítélt választ hozzá tudjuk rendelni a képhez. Azonnal ellenőrizhetjük megoldásunkat: ha bepirosodik a négyzet, tovább kell gondolkozni, válogatni, ha pedig bezöldül, eltaláltuk a helyes megoldást. A nyilvános tankockákkal célszerű élni, ugyanis gyorsan átformálhatjuk tanulóink igényeihez, képességeihez, de változtatás nélkül is használhatjuk, amennyiben elvárásainknak, pedagógiai céljainknak megfelel.

6. Táblázatkitöltő: Kiváló metódus rendszerezéshez, összehasonlításhoz, ismeretek rögzítéséhez. A diákoknak maguktól kell beírni a kulcsszavakat, fogalmakat, így kényszerítve vannak azok megtanulására, releváns használatára.

A kiemelt példákon kívül rendelkezésünkre áll még többek között idővonal, ami számegyenesként is funkcionál, egyszerű sorba rendezés, rövid válasz, többválasztós kvíz, párkereső, szókereső, akasztófa stb. Készíthetünk tankocka-mátrixot is, ami azt jelenti, hogy egy tankockába több, a témához kapcsolódó tankockát gyűjtjük össze. Célszerű használni összefoglaló órán, de feladható házi feladatnak vagy számonkérés formájában is hatékonyan alkalmazható.

A Tankockák egyik nagy előnye, hogy a tanulók tevékenységeit nyomon követhetjük, ha létrehozunk tanulói fiókokat és saját virtuális osztályokat. Ehhez kattintsunk az „Osztályaim” fülre, az „Új osztály létrehozása” rubrikához írjuk be az osztály/csoport/osztály+tantárgy nevét, majd „Osztály létrehozása”. Ha ezzel megvagyunk, látni fogunk a létrehozott „osztály” mellett egy „Tanulói fiókok” gombot. Következő lépésként válasszuk a „További tanulói fiókok létrehozása”-t. Hogy megkönnyítsük dolgunkat, célszerű a KRÉTA naplóból az adott osztályhoz/tanulói csoporthoz tartozó tanulók nevét előbb egy Word dokumentumba másolni, majd onnan illesszük be a „Nevek importálása”-hoz. Miután bemásoltuk a neveket, mentsük el s nyomtassuk ki a fiók/jelszólistát. A felület automatikusan fog generálni minden névhez felhasználónevet és jelszót. A tanulók korlátozott jogosultsággal fognak rendelkezni, így pl. ők is létrehozhatnak tankockákat, de nem oszthatják meg nyilvánosan.

Egy meglévő „osztályhoz” úgy is hozzáadhatunk már fiókkal rendelkező tanulót, ha az adott osztálynál kiválasztjuk a „Tanulói fiókok”-at, majd a „Tanuló meghívásá”-t. Ezzel a funkcióval akkor érdemes élni, ha párhuzamos „osztályok”-ba akarom őket meghívni, tehát ugyanazt a tanulót több tantárgyamhoz létrehozott „osztály”-ba hívom meg. Ebben az esetben a tanulók vagy az általam megosztott linkkel vagy QR-kóddal tudnak csatlakozni. A meghívót követően a diákok az alábbit fogják látni. A belépéshez meg kell adniuk az egyéni felhasználónevet és a jelszót.

A LearningApps fontos tulajdonsága, a mappázás funkció, a virtuális osztályokban sajnos néhány hónapja részlegesen megszűnt, ami lényegesen megkönnyítette az átláthatóságot, követhetőséget (ahogy ezt a fentebb látható rendszerüzenet is jelzi). Viszont a „Saját tankockáim” menüpontban továbbra is mappázhatunk, s az elmentett tankockáinkat hozzáadhatjuk az osztály- vagy csoportmappához a „Tankocka hozzáadása” gomb megnyomását követően.

Belépve az osztály/csoportmappába találjuk a statisztika-funkciót, így nemcsak a gyerekek kapnak azonnali visszajelzést munkájuk sikerességéről, hanem mi is. Ennek segítségével tudjuk ellenőrizni, nyomon követni tanítványaink tevékenységét. Tanulónként minden egyes Tankocka státuszát látjuk. A zöld keretben lévő pipa bizonyítja, hogy a tanuló megcsinálta a feladatot. A sárga kérdőjeles négyzet jelentése: elkezdte, de nem fejezte be, míg ahol nem találunk semmilyen jelölést (korábban piros négyzetben x), azt el sem kezdte tanítványunk.

 

Összegzésképpen nézzük meg, miért ajánlott a Tankockák használata történelemórán:

  • Illeszkedik a mai modern kor, illetve a Z és az alfa-generáció elvárásaihoz: játékos, interaktív, fejlesztő
  • Hozzájárul a tanulók motiválásához
  • A tanulókat kreativitásra ösztönzi (ők is létrehozhatnak tankockákat)
  • Növeli a tanulói aktivitás szintjét a tanulási folyamatban
  • Segít a tartós figyelem kialakításában, koncentráló-képesség fejlesztésében
  • Csoportattitűdhöz és az egyének érdeklődéséhez, képességéhez, életkori sajátosságaihoz igazított feladatokat hozhatunk létre
  • Megkönnyíti a hatékony differenciálást (a feladatleíráshoz írhatunk a könnyebb megértés érdekében példákat, differenciálhatunk feladattípusokkal, képességhez igazított nehézségi szintekkel)
  • A feladatokon keresztül fejleszthetjük a tanulók személyiségét is
  • Alkalmas önálló tanulásra: használhatjuk a tananyag feldolgozásához, ismeretek elmélyítéséhez, gyakorláshoz, ismétléshez, feladhatjuk házi feladatnak vagy számonkérésnek
  • Lehetőségünk van kis lépésekben haladni
  • Elegendő idő áll a tanulók rendelkezésére (kifejezetten hatékony az SNI-s, BTMN-es tanulóknál)
  • Közösségteremtő ereje van: használhatjuk projektmunkához, csoport- vagy pármunkához
  • Számos kompetenciát mozgatnak meg a különböző feladattípusok
  • Fejleszti az együttműködést, toleranciát
  • Segít a kommunikációs- és konfliktuskezelési-képesség fejlesztésében
  • Hat a vizuális és az auditív ingerekre a beilleszthető multimédiás anyagoknak köszönhetően
  • Kihasználhatjuk és erősíthetjük a tantárgyköziséget (vizuális kultúra, irodalom, magyar nyelv, informatika, mozgóképkultúra- és médiaismeret, fizika, matematika, földrajz, ének-zene), kimutatható a történelemtudományok interdiszciplináris jellege
  • A diákok azonnali visszajelzést kapnak munkájuk eredményességéről, a kudarcos tanulók is sikerélményhez juthatnak
  • Könnyen használható mobiltelefonról is, ingyenes, magyar nyelvű, így a digitális oktatás idején is kiválóan alkalmazható

 

Aki szeretne mélyebben megismerkedni a LearningApps-szel, az a Komplex Alapprogram Tankockákra vonatkozó kézikönyvében tájékozódhat.

 

Zsidai Réka

Ezt olvastad?

A Power Point prezentáció használatáról a hazai történelemtanításban Kékesi Szabolcs írt először 2005-ben, az újdonság iránti, szinte még töretlen lelkesedéssel.[1]
Támogasson minket