Az első tanévünk – az Oktatás rovat felhívása
A 2017/2018-as tanév kezdetén új rovattal bővült az Újkor.hu – A velünk élő történelem portál, illő tehát, hogy az akadémiai év végén számot adjunk teljesítményünkről, egyúttal ösztönözzünk mindenkit, hogy írásaival gyarapítsa az Oktatás rovatot.
Első cikkünk a Köszöntő gyanánt: érettségi feladatok gyűjteménye (2005–2016) volt, amely a megjelenés óta töretlenül a legolvasottabb bejegyzéseink egyike. A visszajelzések alapján valóban sokaknak, történelemtanároknak és diákoknak is hasznára vált az összeállítás. Ugyanakkor nagy igény mutatkozott a megoldókulcsra, amelynek összeállítása csapatmunkát igényel. Első ajánlatként várjuk azok jelentkezését, akik részt vennének a munkálatokban!
Fontos célkitűzésünk, hogy bemutassuk a történelemoktatás helyzetét, problémáit, legyen szó a közoktatásról vagy a felsőoktatásról. Éppen ezért keresünk olyan szerzőket, akik egy-egy résztéma ismerőiként, szakértőiként vállalkoznak arra, hogy szélesebb körben bemutassák, milyen problémákkal küzdenek a tanárok (vagy akár a diákok, a hallgatók és a tanárjelöltek), mely területeket látják fejlesztendőnek. Példaként az angol nyelvű történelemtanításról vagy a felsőoktatási képzésekről szóló cikkeinket hozhatjuk. A hazai helyzetet különös fénytörésbe helyezi a nemzetközi összehasonlítás, ezért várjuk azon szerzőket is, akik a történelemtanítás külföldi helyzetéről írnának. Külön hangsúly van a határon túli magyarság oktatásán, legutóbb Kárpátaljáról közöltünk egy igen kimerítő írást. A többi magyar közösség oktatásáról is szívesen fogadunk cikket.
A rovattal igyekszünk gyakorlati segítséget is nyújtani a történelmet tanítóknak. Cikkeink közt található forrásokkal tűzdelt írás a 20. század társadalomtörténetének tanításához, de a társadalomismeret is előkerült már, valamint ingyenes sétákat és kiállítást is ajánlottunk. Külön kiemelendő a történelemtanításban használható digitális anyagok használata. Az augmented reality, azaz a kiterjesztett valóság és más lehetőségek mellett leginkább az online applikációk ígéretesek, ezek közül a Quizizzt jártuk körül. A kínálat széles, reméljük, néhányan kedvet kapnak ahhoz, hogy megosszák jó gyakorlataikat, tapasztalataikat!
Az Oktatás rovat, illeszkedve az Újkor.hu eredeti céljaihoz, beszámolókat is közöl a történelemtanítással kapcsolatos szakmai rendezvényekről. Az idei évben tudósítottunk például levéltárpedagógiai rendezvényről, a pénzügyi ismeretek tanítását körül járó workshopról, világháborús mesterkurzusról, és tankönyvelemzés bemutatójáról is. Bízunk benne, hogy ezáltal olyanokhoz is eljutottak a legfrissebb információk, akik személyesen nem tudtak jelen lenni a rendezvényeken. Természetesen bárki jelentkezhet, aki beszámolójával segítené a szakmai közösséget.
Emlékeztetünk mindenkit arra is, hogy teret adtunk a történelemhez kapcsolódó versenykiírásoknak és más hirdetményeknek. A 2018/2019-es tanévre vonatkozó felhívásokat folyamatosan fogadjuk a következő időszakban is.
Fontos kiemelni, hogy az Újkor.hu – A velünk élő történelem a Magyar Tudományos Művek Tárában jegyzett, hivatkozható ismeretterjesztő online folyóirat, ezért például a pedagógus portfólióban is feltüntethetők az itt megjelent írások.

Végezetül egy – szabadon bővíthető – lista azon témákról, amelyekhez várjuk szerzők, szervezők jelentkezését:
- megoldókulcs összeállítása az érettségi feladatok gyűjteményéhez;
- problémaközpontú írások a történelemtanítással kapcsolatban;
- a történelemtanítás helyzete külföldön;
- a történelemtanítás a határon túli magyar közösségek körében;
- taneszközök, jó gyakorlatok, applikációk bemutatása;
- beszámolók a történelemtanításhoz kapcsolódó szakmai rendezvényekről;
- felhívások (versenyek, előadások, konferenciák, táborok stb.).
Cikkeket csak előzetes egyeztetést követően tudunk fogadni.
Jelentkezni Fekete Bálintnál, az Oktatás rovat vezetőjénél lehet
a feketebalint28@gmail.com címen.
További részletekért keresse fel a Szerzőknek szóló felhívásunkat, illetve írjon a fenti ímélcímre!
Fekete Bálint, rovatvezető
Ezt olvastad?
További cikkek
“Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban
Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig […]
„Levéltárban jártunk, kincseket találtunk” – egy felső tagozatos levéltárpedagógiai foglalkozássorozat
Szerencsésnek érezheti magát az a történelemtanár, akinek van arra lehetősége, hogy levéltárpedagógiai foglalkozásokat vegyen igénybe. Ha ehhez még lelkes és érdeklődő tanulók is társulnak, akkor különösen. Miért tartom fontosnak, hogy […]
Sorsfordítók – Diákoknak a hősiességről és helytállásról
Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) Sorsfordítók címmel nemrég olyan rövid, pár perces animációs kisfilmeket mutatott be, melyeket azok főszereplői kötnek össze: valamennyien bátran, másokért vagy hazájuk védelme érdekében cselekedtek. Miként értelmezik […]
Előző cikk
A berni csodától a FIFA megalakulásáig - Filmajánló nem csak drukkereknek II.
2018. július 15-ig még naponta több millió embert tapasztanak a képernyőkre a labdarúgó-világbajnokság közvetítései. Annak érdekében, hogy a szünetekben se maradjanak futball nélkül a rajongók, összeválogattunk néhány filmet, amely a […]