Az objektív emlékezés útján – Béke a nemzetek felett

Oszd meg másokkal is:

Mozgókép

November elején jelent meg a mozikban a trianoni békét feldolgozó film Béke a nemzetek felett címmel, mely egy dokumentarista játékfilmben kívánja feldolgozni a béke megkötésének előzményeit, a békedelegáció franciaországi működését, valamint a diktátum aláírásának dilemmáit. A készítők számos magyar és külföldi történész bevonásával alkották meg a filmet, a múltbeli események feltárásán túl nem is titkolt célja volt a mozinak, hogy arról is tanítson, hogy Trianon tükrében milyen feladatai vannak ma a magyarságnak Közép-Európában.

(Forrás: imdb.com)

A trianoni békeszerződés a mai napig a kortárs diskurzus egyik meghatározó eleme. A trianoni trauma emlékezete folyamatos formálódásban van, az esemény pedig rendre ideológiai viták kereszttüzében áll. Nem könnyű tehát Trianonról filmet csinálni, jelen mozi alkotói ugyanakkor mindent megpróbáltak, hogy objektív dokumentumfilmet forgassanak. A vállalkozás meglehetősen jól sikerült. Noha a filmnek vannak kisebb-nagyobb hibái, mégis informatív és érdekes alkotás.

A film legnagyobb erénye a nagyfokú történészi jelenlét, hiszen lényegében narrációikon keresztül követhetjük nyomon az eseményeket. A producerek igyekeztek a történész szakma minél szélesebb rétegeit megszólaltatni, egyszerre van jelen szakértőként Ablonczy Balázs, Pritz Pál, Hatos Pál és Gulyás László. A történészek narrációja tényfeltáró és közérthető, valamint nagyban kapcsolódik az új tudományos eredményekhez. Egy figyelmes néző számára feltűnhetnek például Ablonczy Balázs Ismeretlen Trianon című művéből vett részletek is. A történészi jelenlét érdekessége, hogy a magyarok mellett két francia történész is szerepet kap a filmben. Nem rossz elgondolás, hogy más nemzetek szakemberei is beszámoljanak a témával kapcsolatos kutatási eredményeikről, de a két francia történész nem közölt sokkal több releváns információt, mint magyar kollégáik. Talán érdekesebb lett volna a film, ha a francia történészek mellett bevonnak angol, német illetőségű tudósokat vagy akár a környező országok kutatóit is. Nagyon érdekes lett volna azt látni, hogy például egy román történész hogyan látja a békekonferencia eseményeit, és mondjuk a román és a magyar emlékezetet összevetve hogyan hozhatunk létre egy „univerzálisabb” emlékezést a párizsi békékről.

(Forrás: filmtekercs)

A film műfaja dokumentum játékfilm, ám a dokumentumfilm vonal kétségkívül erősebb lett, mint a játékfilmé. A történészek narrációi mentén bomlanak ki az események, a békedelegáció párizsi működését néhány rövid jelenet mutatja be, teljesen egysíkú dialógusokkal. Felmerül a kérdés, hogy a film eredeti célja, vagyis a nagyközönség szélesebb elérése, mennyire valósulhat meg, hiszen az átlagnéző nem a beharangozott izgalmas, feszültséggel teli történelmi drámát kapja meg, hanem egy másfél órás információáradatot, amelyben előfordulnak kevéssé ismert történeti fogalmak is. Hatos Pál például egy ponton említi a soft power fogalmát, mint állami reprezentációs eszközt, kérdés, hogy vajon ebből mennyit ért meg az átlagnéző. Az is sajnálatos, hogy a békedelegáció működését és tagjait kevéssé ismerjük meg. Kiemelik ugyan Apponyi Albertet, Teleki Pált és Bethlen Istvánt, de a kevésbé ismert küldöttekről pl. Praznovszky Ivánról, Wettstein Jánosról semmit nem tudunk meg. Wettstein János neve legalább említés szintjén felmerülhetett volna, hiszen az ő naplójából (is) ismerjük a békedelegáció működését. Nem igazán ismerjük meg a küldöttek belső motivációt, gondolataikat és tényleges mozgásterüket sem. Apponyit leszámítva minden küldött egyforma. Sajnálatos, hogy a békedelegáció tevékenysége nem lett jobban kibontva, mert ennek kapcsán lehetett volna újabb, a nézőközönség által egyáltalán nem ismert történetszálakat bevinni a filmbe pl. hogyan próbáltak meg – a Hotel Madridban hermetikusan elzárt – küldöttek kapcsolatba lépni helyi újságírókkal, milyen diplomáciai eszközökkel próbálta meg elérni a Magyar Olimpiai Bizottság azt, hogy a vesztes Magyarországot mégiscsak meghívják az olimpiai játékokra Antwerpenbe.

(Forrás: filmtekercs)

A Béke a nemzetek felett nagy erénye, hogy a trauma feldolgozására is kínál alternatívát, és a sérelmek hangoztatásán túl azzal a kérdéssel is foglalkozik, hogyan lehet feldolgozni a traumát és erre a választ a határon túli magyarság adja. A film üzenete az, hogy Trianon legfájdalmasabb pontjára, a magyarság egy részének elszakítására van megoldási lehetőség, ha kívánjuk őket és ők is saját magukat integrálni a magyar nemzetbe. Noha kétségkívül fontos ez az üzenet, valahogy mégsem illeszkedik a film addigi koncepciójába. A film végén Apponyi beszédét újrajátsszák, mialatt az elszakított területekről látunk képeket, de mivel a másfél órás dokumentumfilm nagy része Trianon történetével foglalkozik, aránytalanul kevés időkeret jut a határon túli magyarság jelen és jövőbeli sorsára. Kétségkívül nagy erénye az alkotásnak az, hogy végkicsengése, üzenete pozitív, és megmutatja, hogyan lehet feldolgozni a traumát, hogyan gondolkodhatunk helyesen a békéről.

Összességében a Béke a nemzetek felett minden hibája ellenére egy jól sikerült mozi lett, mely pontosan és érdekesen mutatja be a trianoni béke történetét. Remélhetőleg a film segíthet abban, hogy az átlagembereket edukálja, és közelebb vigye a magyar történelem ezen fájó eseményéhez segítve egy a trianoni békére vonatkozó objektívabb emlékezet kialakulását.

Szűcs Adél

Ezt olvastad?

Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az
Támogasson minket