Csárdáskirálynő a hadifoglyok között – Színészkatonák, fogolyprimadonnák

Az első világháborús hadifogoly- és frontszínházak ránk maradt emlékeit dolgozza fel a Bajor Gizi Színészmúzeum frissen nyílt tárlata, a Színészkatonák, fogolyprimadonnák. A centenárium alkalmából rendezett kiállítás nem előzmények nélküli. A kurátorok, Csiszár Mirella és Sipőcz Mariann már 2006-ban is foglalkoztak az egyes hadifogolytáborok színitevékenységeivel, helyszínek szerint bemutatva a társulatokat és játszott darabjaikat. Az idei kiállítás ezek mellett olyan aspektusokkal gazdagodott, mint a főbb színházcsinálási tendenciák, szcenikai világ, a repertoárok tematikája, ezek hasonlóságai és eltérései.

Az Országos Színháztörténeti Múzeum gyűjteményének – fotótárának, kézirattárának, színlaptárának – igen gazdag hadifogolyanyaga gyűlt össze az elmúlt évek során. Számos magánkézből, hagyatékból származó dokumentumot és tárgyat is láthatunk. Az egyik ilyen adományozó Mészáros Sándor László volt, a Nemzeti Színház egykori titkára, aki a krasznojarszki táborban raboskodott, és mint szakmabeli vett részt az ott működő tiszti színház alapításában. Az ’50-es években az Országos Színházi Intézetnél dolgozott, és mivel évtizedeken keresztül tartotta egykori fogolytársaival a kapcsolatot, rengeteg tárgyi emléket gyűjthetett. A másik fő forrás Castiglione László, egykori hadifogolyszínész hagyatéka és visszaemlékezése volt. Érdekesség, hogy mindkettejük adománya csupán egy-két év különbséggel, a hatvanas években került az intézethez.

A hadifogolyszínházak azért jöttek létre, hogy enyhítsék a fogság unalmát és valamiféle hasznos, tartalmas, kreatív alternatívát kínáljanak, kiutat a fogva tartottak őrjítően kilátástalan és bizonytalan mindennapjaiból. A tisztek, akiknek dolgozniuk sem kellett, mindenáron arra törekedtek, hogy lekössék magukat, és erre volt is többnyire lehetőségük: a színjátszás mellett irodalmi-, sport- és önképzőkörökben vettek részt. A társulatok komoly – vagy kevésbé komoly – szabályok szerint működtek, akár a hátországok hivatásosai: igazgatóval, házirenddel, pénztárkönyvvel és persze lelkes színészekkel, akik általában műkedvelő amatőrök voltak, de mivel egy-egy színházi szakember mindenhol akadt, tudták, hogyan kell színházat csinálni. Sok esetben maguk varrták a jelmezeket és maguknak írtak darabokat. Nem példa nélküli, hogy a hadifogolyszínház – az otthoniak mintájára – részvénytársaság formájában állt fel, a kezdőtőkét a tisztek vagy akár a legénység adta össze – volt, hogy osztalékot is fizettek.

Természetesen az sem volt mellékes szempont, hogy a játék bevételi forrást jelentett, így pedig szükségszerűen arra kellett törekedniük a repertoár összeállításakor, hogy olyan darabokat játsszanak, amelyek nagy érdeklődésre tarthatnak számot. Többnyire a hátországban megismert sikerdarabokat vittek színre, például az 1916-ban bemutatott Kálmán-operett, A csárdáskirálynőt. Kottához, szövegkönyvhöz rendkívül kalandos úton-módon jutottak. Volt rá példa, hogy németből fordított orosz példányokat használtak, de arra is, hogy emlékezetből írták le a szöveget (ilyen jellegű kéziratos emlékek kevésbé kerültek elő, a pontos szövegek nem is ismertek, ezeket nem szerepezték úgy ki, mint például a hivatásosoknál). Akkor volt a legkönnyebb dolguk, ha kabarét adtak elő, hiszen elég volt csak a poénra úgy-ahogy pontosan emlékezni; az, hogy hogyan jutnak el odáig, akár improvizáció is lehetett – derült ki az egyik visszaemlékezésből.

A zenés darabokhoz nélkülözhetetlen hangszereket vagy sikerült a Vöröskereszt segítségével beszerezniük, vagy maguknak kellett elkészíteniük. A szcenírozás sok esetben (főleg ilyen környezetben és körülmények között) professzionális volt; a hadifoglyok között akadtak iparművészek, bútoros szakemberek, szabók, így mindenki beleadta szaktudása és affinitása színe-javát.

Kényszerűségből férfiak játszották a női szerepeket is, de nem komédiára, hanem a minél tökéletesebb illúzióra törekedtek. Több táborban így olyan darabokat igyekeztek bemutatni, ahol egyáltalán nem vagy legalább kevés volt a női szerep, de például az operettekben nélkülözhetetlen volt a primadonna. A naivákat vékonyabb, fiatalabb foglyok játszották, a testesebb, idősebb férfiakra osztották az anyaszerepeket.

Hadifogolyszínházak szinte a háború elejétől a végéig működtek, sőt arról is maradt fenn adat, hogy még 1922-ben is tartottak előadásokat. Ha megszűnt egy színház, annak leggyakrabban a foglyok áthelyezése, mobilizációja volt az oka, de ha egy társulat felbomlott, előfordult, hogy egy másik táborban újjáalakultak. Természetesen az adott tábor vezetésétől is függtek a színház működési feltételei, hiszen rajtuk állt, kaptak-e a foglyok annyi ellátmányt, amiből telhetett színházjegyre (a tiszti hadifoglyok egyébként pénzbeli ellátást is kaptak, ami a színházcsinálás lehetőségeit kétségtelenül bővítette – a legénységi színházakkal ellentétben, ahogy az a fotókon is szembetűnik). Volt pártfogói kör, akik a saját pénzükből, mintegy adományként járultak hozzá. Miután változott az orosz politikai helyzet, 1917 körül már nem kaptak annyi és olyan minőségű ellátmányt a tisztek sem, mint előtte, ami természetesen a színházak működésén is mérhető volt.

A hadifogolyszínházak mellett léteztek frontszínházak is, amelyek keretében a katonák műkedvelő előadásokat tartottak a harcok szünetében. Erre komponált állami formáció volt az Első Magyar Frontszínház, melynek létrehozását a katonai hadvezetés kezdeményezte német minta alapján. 1917-es megalapítását az Országos Színészegyesület irányította, vezetője Komjáthy János lett. Mielőtt összeállt volna a társulat, olyan hírek röppentek fel, hogy Csortos Gyula, Makay Margit és a kor más ünnepelt művészei is csatlakoznak, de végül csupán két pesti tag: Zilahy Gyula a Vígszínháztól és Pázmán Ferenc a Népoperától indult útnak vidéki kollégáikkal a frontra. Előfordult egyébként az is, hogy egy-egy művész tett önálló körutat a frontokon. Idővel Pázmán vette át a társulat irányítását, szintén játszó feleségével együtt mindent igyekeztek pontosan (és kiegészítő megjegyzésekkel) dokumentálni és albumba rendezni. A frontszínház másfél éves fennállása alatt szinte az összes hadszínteret bejárta, a Színházi Élet pedig rendszeresen tájékoztatott a társulat tevékenységéről.

A második világháborúban ugyancsak működtek hadifogolyszínházak, de ilyen szinten biztosan nem. A tízes években még a frontokon is a polgári értékrend szerint jártak el, ezért lehetett a táborokban ilyen élet; a fogvatartók tiszteletben tartották a fogvatartottak polgári életben betöltött státuszát, lehetővé tették számukra, hogy annak megfelelő életmódot folytathassanak. Nem ritkán orosz tisztek családjukkal együtt látogatták a hadifogolyszínházak előadásait, sőt jelmezzel, kellékekkel segédkeztek a létrejöttében. Közel harminc év múlva ez sajnos már elképzelhetetlen lett volna.

A kiállítás a Bajor Gizi Színészmúzeumban (XII. Bp., Stromfeld Aurél u. 16) 2014. szept. 27-2015. február 1. között látogatható. Ezután 2015 februárjában a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Házában, majd 2015 márciusában és áprilisában a miskolci Színháztörténeti és Színészmúzeumban lesz látható. A kísérőkiadvány az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetben, a Bajor Gizi Színészmúzeumban és a kiállítás egyes helyszínein is megvásárolható.

Dömötör Nikolett

Ezt olvastad?

Cikkemben azt kívánom röviden bemutatni, miként hoztunk létre 2023 tavaszán egy 32 fős, 10. évfolyamos gimnáziumi osztállyal egy alapvetően papír
Támogasson minket