Egy hazug filmről: A kedvenc
Yorgos Lathimos filmjének, a The Favourite-nak (A kedvenc) hazánkban hibásan fordították le a címét: az uralkodók által különös kegyekben részesített udvaroncokat ugyanis inkább „kegyencnek”, mint „kedvencnek” szoktuk nevezni. Erről a rendező természetesen nem tehet. Arról azonban annál inkább, hogy filmje több szinten is meghamisítja az igazságot.
A film egyik plakátja (Forrás: imdb.com)
Először is a cselekmény szintjén. Anna királynő ugyanis, aki 1702 és 1714 között ült az 1707-től Nagy-Britannia néven emlegetett Brit-szigetek trónján, egyáltalán nem volt leszbikus. II. Jakab király lánya gyermekkorától szoros baráti kapcsolatot tartott fenn Sarah Jenkins-szel, és érzelmes leveleket váltottak, melyekben hosszasan áradoztak arról, mennyire imádják egymást. Ezzel azonban csak a kor divatját utánozták. Anna nővére, Mária is álnéven levelezett barátnőjével, Frances Aspleyvel, apja kincstartójának a lányával, akit „drága férjemnek” szólított, holott mindketten a férfiakhoz vonzódtak és boldog házasságban éltek. Anna és Sarah titkos neveket használva leveleztek: Sarah volt „Mrs. Freeman”, Anna pedig „Mrs. Morley”. Amikor 1683-ban Annát hozzáadták Dániai Györgyhöz, Sarah férje, John Churchill, a későbbi Marlborough hercege kísérte Londonba a vőlegényt, és Sarah lett Anna első udvarhölgye.
Anna királynő Olivia Coleman megformálásában (Forrás: imdb.com)
Marlborough életrajzírója, Richard Holmes brit történész szomorúan állapítja meg, hogy a két barátnő kapcsolatának természetét nem könnyű feltárni, „mert napjainkra a szexuális politika csataterévé vált. Egyes leszbikus szerzők szerint leszbikus kapcsolatuk volt, és csak a történetírói testületek gender-centrikus perverzitása akadályozza meg annak a ténynek a kellő elismerését, hogy abban a korban az európai udvarok tele voltak fizikai szerelmi kapcsolatokat ápoló lányokkal és asszonyokkal, azok a történészek pedig, akik ezt tagadják, egyszerűen inherens homofóbiájukról tesznek tanúbizonyságot.” (Marlborough. Britain’s Greatest General. London, 2008, HarperPress. 103—104. o.) Nos, annyi bizonyos, hogy Anna és Sarah kapcsolatát a kortársaik közül soha, senki sem tekintette leszbikusnak. Sarah boldog házaséletet élt a férjével, Anna pedig tizenhétszer esett teherbe Dániai Györgytől, öt koraszülöttet hozott a világra, és hétszer elvetélt.
Yorgos Lathimos rendező instruál (Forrás: imdb.com)
Miután Anna trónra lépett, Marlborough-t a Térdszalag-rend lovagjává és hollandiai nagykövetévé nevezte ki. A spanyol örökösödési háborúban (1701—1714) pedig ő lett az angol szárazföldi seregek főparancsnoka, a németalföldi szövetséges erők parancsnoka, valamint a kormány stratégiai tanácsadója egy olyan nemzetközi konfliktusban, amelyet egyes történészek már világháborúnak neveznek. Marlborough irányította a hadsereget, barátja, Sidney Godolphin, a kincstár első lordja a parlamentet, Sarah pedig a királynőt. Ennek a helyzetnek pedig nem egy újabb leszbikus kegyencnő felbukkanása vetett véget, ahogy ezt a film sugallja, hanem a háború elhúzódása – a brit társadalom ugyanis megelégelte a magas adókat.
Az igaz, hogy az éles nyelvű, erőszakos Sarah Marlborough egyre elviselhetetlenebbé vált Anna királynő számára. Sarah 1707-ben ébredt rá, hogy Abigail Hill, az egyik szegény rokona, akinek ő szerzett állást a királynő alacsonyabb rangú alkalmazottai körében, fokozatosan átvette a barátnő helyét Anna oldalán. Sarah ekkor nagyon rossz tanácsot kapott egy Arthur Maynwaring nevű röpirat-írótól: „Jól el lehet intézni egy ügyet azzal, hogy gúnyt űzünk valakiből. Ez pedig pontosan olyan ügy, hogy csak említeni kell, és máris nevetségessé válik!” (Edward Gregg: Queen Anne. New Haven, London, 2001, Yale University Press. 273. o.) 1708 nyarán Sarah elkezdte terjeszteni azt a pletykát, hogy Abigail „éjszakai, sötét tettekkel” vált érdemessé királynője kegyeire. Valószínűleg eszébe sem jutott, hogy ezzel saját korábbi, baráti viszonyát is furcsa színben tünteti fel az utókor előtt. Sarah és a királynő kapcsolata ezután teljesen elmérgesedett, az 1710-es választáson pedig a békepárti toryk kerültek többségbe a parlamentben. Vezetői meggyőzték Annát, hogy az országnak békére van szüksége, neki pedig arra, hogy megszabaduljon a Marlborough-házaspár zsarnokoskodásától. Megindultak a béketárgyalások, a legsikeresebb angol hadvezért pedig, aki valamennyi csatáját megnyerte, s minden várost elfoglalt, amelyet ostromolni kezdett, minden hivatalából elbocsátották.
Abigail Hill udvarba érkezésének pillanata (Forrás: imdb.com)
Marlborough bukása egy elhúzódó nemzetközi konfliktusnak, a győztes koalíció túlzó követeléseinek, a brit társadalom békevágyának, a spanyol és francia uralkodók kitartásának, valamint I. József császár váratlan halálának volt a következménye. A film szerint viszont mindössze egy leszbikus szerelmi háromszögnek.
A kedvenc azonban ennél általánosabb szempontból is hazug film. Hamis világképet tár a néző elé, egy olyan szélsőségesen agresszív világot mutat be, amelyben kizárólag a hatalomvágynak, az erőszaknak és a szexualitásnak van meghatározó szerepe. A szereplők minden gesztusa szélsőségesen durva és közönséges. Az egyik első jelenetben egy miniszter hangosan obszcén jelzővel illeti nyilvánosan Marlborough feleségét, s ezen mindenki átsiklik, holott e korban kisebb sértésekért is párbajoztak. Amikor a filmben egy férfi megközelít egy nőt, akkor vagy megüti, vagy fellöki, vagy megfenyegeti. A gyengédség, a derű, a humor, a szeretet teljesen hiányzik ebből a világból. A néző nem is tudja, hogy melyik jelenet a visszataszítóbb. Abigail nászéjszakája, amelynek szereplőinél egy pornófilm „sztárjai” is emberibben viselkednek? Vagy a palota egyik termében paradicsomokkal megdobált, meztelen, kövér férfi ugrabugrálása? (E jelenetre különben semmilyen magyarázatot sem kapunk, nem tudjuk ki ez, miért és kik dobálják, s miért kell oly sokszor megszemlélnünk.) Egyes kegyetlen epizódokra egyszerűen nem kerülhetett volna sor a XVIII. században. Marlborough feleségét nem próbálta megmérgezni Abigail Hill, s ha megteszi, minden bizonnyal akasztófán végezte volna. A méreg miatt eszméletét vesztő asszony pedig nem tűnhetett volna el nyom nélkül, hiszen ilyen magas rangú hölgyek sohasem lovagoltak ki az erdőbe egyes-egyedül. Akik pedig megtalálták, ruházata alapján azonosíthatták volna a rangját, s nem próbálták volna prostitúcióra kényszeríteni. De úgy látszik, ebben a filmben a rendező halmozni kívánta a minél visszataszítóbb fordulatokat.
A film egyik legabszurdabb jelenete (Forrás: imdb.com)
Vannak műalkotások, amelyek túlságosan szépnek, harmonikusnak és bájosnak mutatják a világot. Ezeket szoktuk giccseknek minősíteni. És vannak olyanok, amelyek túl sötétnek, nyomasztónak, durvának. Talán ellen-giccseknek nevezhetjük őket. Ez a film is egy ilyen ellen-giccs. Szerencsére a világ nem ilyen.
Természetesen minden filmrendező bemutathat olyan fikciókat, drámákat és látomásokat, amelyeknek semmi köze sincs a való világhoz. Ha viszont egy meghatározott kor és társadalmi helyzet történelmi szereplői jelennek meg a filmjében, akkor már nem alakíthatja kénye-kedve szerint a cselekményt az aktuálisan éppen divatos ideológiáknak megfelelően, mert ezzel meghamisíthatja a történelmet.
A film keletkezési körülményeiről és Anna királynőről egy korábbi cikkünkben olvashat.
Ezt olvastad?
További cikkek
Egy régi polgár a népi demokráciában – Az Apám néhány boldog éve című film
Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az ún. népi demokrácia éveinek (1945–1948) és egy embertípusnak, a kisvállalkozó […]
Most vagy soha! – Alkotói szabadság vs. történelmi hitelesség
Március 14-én került a mozikba az 1848. március 15-i eseményeket feldolgozó történelmi kalandfilm a Most vagy soha! Fontos a filmet helyén kezelni. Mindenki a saját szemszögéből vizsgálja az alkotást, jelen […]
Tom Hanks repülő cirkusza – A levegő urairól történészszemmel
2024. január 26-án mutatták be az Apple TV+ felületén a Levegő urai (Masters of the Air) című minisorozat első epizódját. A kilenc részes háborús dráma utolsó epizódjának premierjét március 15-re […]
Előző cikk
Éld át, és megérted! – Dráma és játék történelemórán a History Hack-kel
Mielőtt rátérnénk a History Hack bemutatására, képzeljünk el egy történelemórát kívül-belül! Kívül a tanár áll az osztály előtt, és beszél. Valószínűleg ez az alapfelállás. Mi játszódik le belül, a diákok […]