Beduinok, pilóták és légimentők – Az Egyesült Államok ejtőernyős mentőalakulatai az öbölháborúban

Amikor az 1991-es öbölháborúról beszélünk, gyakran a nyugati hatalmak Irak elleni elsöprő sikerét emlegetjük, amelyet a modern haditechnikai újításokkal hozunk összefüggésbe. Arról viszont jóval kevesebb szó esik, hogy a szövetséges csapatoknak is voltak veszteségei, mind a földön, mind a levegőben. De vajon mi történik azután, hogy egy repülőgép találatot kap, és a pilóta katapultálni kényszerül az ellenséges terület fölött? Mindebben az öbölháború során meghatározó szerepe volt az Egyesült Államok Légierejének ejtőernyős mentőcsapatának (USAF Pararescue). Az ejtőernyős mentők (angolul pararescueman, röviden PJ) a légierő különlegesen képzett operátorai, akik nemcsak elit harcosok – hasonlóan olyan különleges egységekhez mint a Delta Force vagy a SEAL –, de képzett baleseti sebészek is. A koreai háború óta minden konfliktusban, amiben az USA részt vett, az elsők között küldték őket a helyszínre azzal a feladattal, hogy az ellenséges vonalak mögött katapultáló pilótákat kimentsék.

Kitelepülés és általános hangulat

Az öbölháború – bár elsöprő koalíciós győzelemmel végződött – egyáltalán nem sétagaloppnak indult. Hallva a pletykákat és a híreszteléseket az iraki titkosszolgálat kihallgatási módszereiről, a pilóták közül a bevetések előtt sokan úgy fogalmaztak, hogy – ha rosszul alakulnának a dolgok – a fogságnál jobb lenne a géppel együtt pusztulni. A pilóták egy része szkeptikus voltak azzal kapcsolatban, hogy a parancsnokság valóban bevetne-e mentőegységeket és megkockáztatná azok lelövését is azért, hogy kimenekítsenek egy-egy pilótát. Mivel a negatív közhangulatot a parancsnokok is érzékelték, ezért igyekeztek a pilótákat megnyugtatni. Ebből a célból az ejtőernyős mentőegységek tisztjei ellátogattak mind a légibázisokra, mind a repülőgép-hordozókra, hogy bemutassák a kutatás és a mentés menetét, módszereit. A látogatás során igyekeztek megnyugtatni a bevetés előtt álló pilótákat, nyomatékosítva számukra, hogy ha katapultálni kényszerülnek, akkor a mentőegységekre számíthatnak. Aggodalomból azonban azoknak a pilótáknak is kijutott, akiknek a feladata a mentőbevetések támogatása volt. Ennek oka az volt, hogy a támogató gépeket más alakulatoktól vonták el, ezért az érintett pilóták többségének nem volt gyakorolta az efféle együttműködésben.

A vadászrepülő pilótákkal ellentétben a PJ-k körében a közhangulat kiváló volt. Ennek az egyik oka a különleges erőkre általában jellemző felsőbbrendűség-tudat, és a vele járó sebezhetetlenség illúziójára volt. A másik oka pedig, hogy nem sokkal korábban álltak szolgálatba az MH-53 Pave Low típusú helikopterek, amik a lehető legkorszerűbb fedélzeti rendszerekkel – mint például a terepkövető radar és GPS – voltak felszerelve, és még a sugárhajtású repülőgépek pilótáit is lenyűgözték. Az ejtőernyős mentőalakulatok bázisa a törökországi Batman Légibázis (Batman AB), illetve a szaúd-arábiai Arar Légibázs (Arar AB) volt, innen gyorsan bejuthattak az iraki légtérbe. A bázisok hátránya az volt, hogy az ország partokhoz közeli részét nehezebben érhették el, ellenséges légtérben manőverezve kellett megközelíteniük a célpontot, ez pedig lerövidítette az időt a mentőakciók esetében.

Egy öbölháborús harci mentés menete

Az öbölháború során a mentőakciók szervezésénél és végrehajtásánál a korábban Vietnamban használt mintát vették alapul, ami utólag hibás döntésnek bizonyult, mivel a hadsereg egészen más harci környezettel és technológiai felkészültséggel találta magát szembe 1991-ben mint évtizedekkel korábban. Egy harci kutató-mentő akcióhoz vezető első lépés sajnálatos módon egy repülőgép kilövésével indul. Ha a pilóta sikeresen katapultál, a túlélőrádiójával jelenti a helyzetét, ezután riadóztatják a PJ-ket és ekkor megkezdődik egy ad hoc különítmény felállítása: általában két helikopterhez egy tucat repülőgép csatlakozik, hogy fedezze az előbbieket és megvédje a pilótát, amíg a mentőegységek oda érnek.

A probléma az öbölháború alatt ezzel a módszerrel az volt, hogy a katapultáló pilóta ellenséges területen ért földet, és a helikopterek fedezetét adó repülőgépek felkészítése – feltöltése üzemanyaggal és a fegyverzet felszerelése – valamit a gépek legénységének tájékoztatása rengeteg időt vett igénybe. Ezen felül gondot okozott az is, hogy bár a légierő egyik legfejlettebb helikopterét használták – az elérhető legmodernebb elektronikus rendszerekkel és rádióval –, a lezuhant pilótával a kapcsolatot azonban egy a légi akcióért felelős vadászrepülő pilótája vette fel, miközben a tényleges mentést végző helikopterekkel egy másik, az akció koordinálásáért felelős gép pilótája kommunikált. Ez a vietnami háború óta megmaradt rendszer – amely a korábbi Huey helikopterek fejletlen rádiójához és fedélzeti rendszereihez igazodott – sok félreértéshez vezetett a bevetések során és drasztikusan csökkentette a mentés hatékonyságát. Mindemelett sajnos nem minden sikeres katapultálás esetében volt lehetőség mentőakció indítására, ugyanis a legtöbb esetben az öbölháborúban kilőtt gép pilótáját elfogták azelőtt, hogy a kutató-mentő egységek megkezdhették volna az akciójukat.

A pilóta és a beduinok

Az Egyesült Államok a hadműveletek első két napján egyaránt három-három repülőgépet veszített, azonban az ejtőernyős mentőkhöz az első riasztás csak január 19-én, a hadműveletek harmadik napján futott be. Egy F-16-os repülőgép kapott ekkor találatot, amit ennek ellenére a pilóta megpróbált visszavinni Szaúd-Arábiába, azonban végül kénytelen volt katapultálni. A pilóta jelentette helyzetét, de földet érést követően azonnal elfogta a környéken élő beduin törzsek egyike. Két helikopter – amelyet épp üzemanyaggal töltöttek fel – nem messze tartózkodott a helyszíntől, így elindultak felkutatni a pilótát. Amikor elérték a helyszínt, ahol a pilótának lennie kellett volna, hívták a rádióján, de az nem válaszolt. E miatt a két helikopter alacsony magasságon repülve szisztematikus keresésbe kezdett. Ez a manőver fél órán át tartott, közben többször is átrepültek afölött a tábor fölött, ahol a pilótát fogva tartották. Mivel azonban nem szállhattak le átkutatni ezeket a táborokat, így a pilótát nem találták meg. A keresés azzal ért véget, hogy egy légtérellenőrző- és irányító (AWACS) repülőgép jelentette, hogy az Iraki Köztársasági Gárda egységei közelednek, és parancsot adott a két helikopternek, hogy szakítsák meg a feladatukat és térjenek „haza”. A lelőtt repülőgép pilótája, Jeff Tice őrnagy ezután iraki fogságba került és csak a háború végeztével szabadult ki.

A lerobbant(ott) Corvette 03

Szintén január 19-én történt, hogy egy csapásmérő bevetésen részt vevő F-15 Eagle típusú, Corvette 03 hívójelű repülőgép találatot kapott. A két pilóta, David Eberly ezredes és Tom Griffiths őrnagy sikeresen katapultáltak, a földet érés után pedig sikerült egyesülniük, és együtt elhagyni a roncs és a bevetés helyét. Miközben helyzetüket jelentették egy AWACS repülőgépnek, a kötelék vezérgépe is jelentette, hogy a két pilóta katapultált, mivel azonban elhagyták a helyszínt, pontos koordináták nem álltak rendelkezésre a mentéshez. A kutató-mentő helikoptereket ennek ellenére elindították, de a feladatot megnehezítette, hogy csak hozzávetőleges helyszínt tudtak megadni számukra. A helikopteren lévő PJ-khez csatlakozott a különleges erők több katonája, mivel arra számítottak, hogy a pilótákat esetleg tűzharc árán lehet csak kihozni, amihez szükség lehet a nagyobb létszámra.

A parancsnokság a mentés támogatására a közeli légvédelmi objektumok ellen újabb légicsapást rendelt el, az időzítés azonban nem sikerült megfelelően: a repülőgépek késve és kissé elkapkodva támadták a célpontokat, így nem okoztak kellő mértékű károkat bennük. A légicsapások közben a repülőgépek és a helikopterek is megpróbáltak kapcsolatba lépni a két lelőtt pilótával, ez azonban egyiküknek sem sikerült.  A sikertelen kísérlet követően a helikopterek visszatértek Batman-be, a különleges műveleti parancsnokság pedig megkezdte egy új mentőakció szervezését, ezúttal Szaúd-Arábiában állomásozó különleges erőkkel. Ezt az akciót végül lefújták, miután jelentés érkezett arról, hogy a két pilóta iraki fogságba került. A háború végén mindkét pilótát szabadon engedték.

Az egyetlen siker

Január 21-én egy újabb gépveszteségről érkezett jelentés: a Haditengerészet egyik F-14A Tom Cat típusú repülőgépe bevetésről tért vissza a USS Saratoga repülőgép-hordozóra, amikor találatot kapott és a két fős legénység kénytelen volt elhagyni a gépet. A földön már nem együtt folytatták útjukat, mivel a jellegtelen, lapos terepen, a reggeli ködben nem tudtak egymás számára érthető helyzetleírást adni a találkozáshoz. A JSOC-nál eközben vita bontakozott ki: bár a mentésért elsődlegesen az ejtőernyős mentők voltak a felelősek, a Haditengerészetnek voltak Szaúd-Arábiában a JSOC alá rendelt tengerészeti mentőhelikopterei, ezek legénysége pedig szeretett volna bajtársaik felkutatására indulni. Végül a ködös időjárás miatt a mentés feladatát az ejtőernyős mentőkre osztották, akik azonnal el is indultak: két MH-53 helikopter szállt fel az akció végrehajtására, a művelet koordinálását F-15-ös repülőgépek végezték, míg a híres A-10-es csatarepülőgépek adták a légitámogatást. Hogy elkerüljék az iraki légvédelmet, valamint a járőröző iraki vadászrepülőgépeket, a helikopterek kénytelenek voltak a talajhoz olyan közel repülni, amennyire csak lehetett, ennek következtében azonban képtelenek voltak kapcsolatba lépni a lezuhant gép legénységével és teljes mértékben az AWACS, illetve a támogató repülőgépek pilótáira kellett hagyatkozniuk.

Az akció legkritikusabb pontja az volt, amikor egy iraki kis hatótávolságú légvédelmi állás szinte a helikopterek orra előtt aktiválta a radarjait és megpróbálta azokat bemérni. A két helikopter azonnal éles kitérő manőverekbe kezdett, miközben a radarokat megzavaró csalikat, úgynevezett chaff-okat vetettek be. Szerencséjükre a Légierő A-10 csatarepülőgépei időben érkeztek a helyszínre, és kilőtték az iraki légvédelmi állást. Hasonlóan forró pillanatokat élt át a lelőtt F-14-es pilótája is nem sokkal a helikopterek megérkezése előtt. A saját állásától kevesebb, mint fél mérföldre iraki katonákat szállító teherautót látott megállni, ám mielőtt sor kerülhetett volna az elfogására, az A-10-esek gépágyúi megsemmisítették a csoportot. Nem sokkal később a két MH-53-as helikopter is megérkezett, és Devon Jones hadnagyot kimentették Irakból, végrehajtva ezzel az öbölháború egyetlen sikeres mentőakcióját. Sajnos a repülőgép legénységének másik tagja, Lawrence Slade hadnagy nem volt ilyen szerencsés: őt az iraki katonák elfogták, majd háború végéig fogságban tartották és gyakran vallatásnak is alávetették.

Összeségében az iraki tapasztalatok megmutatták, hogy a képzett legénység és a legmodernebb csúcstechnológia ellenére a harci kutató-mentő bevetések veszélyesek, ugyanis az ellenséges vonalak mögött semmi sem garantálja az efféle akciók sikerét. A háború lezárulásával a tapasztalatok alapján újraértékelték a mentés lehetőségét és kivitelezését, változtattak mind a szervezeti rendszerben, mind a többi repülőegységekkel való együttműködésben. Ezzel párhuzamosan megkezdődött az MH-53-as helikopterek egy részének lecserélése a kisebb és fürgébb HH-60 Pave Hawk típusra, amelyek napjainkig az ejtőernyős mentőalakulatok legfontosabb igáslovai.

Lengyel Ádám

A cikk az Emberi Erőforrások Minisztériuma UNKP-18-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának támogatásával készítette el a szerző.

Külső hivatkozások:

Combat Search and Rescue. AFDD 2-1.6. Washington D. C., Secretary of the Air Force, 2000.

Joint Tactics, Techniques and Procedures for Combat Search and Rescue. JP 3-50.20.Washington D. C., Departement of the Army, 1998.

Leone, Dario:The Story of the First Combat SAR (Combat Search and Rescue) Mission Behind Enemy Lines since Vietnam. https://theaviationist.com/2015/04/28/f-14-rescue-mission-in-iraq/(letöltve: 2018. 10. 17.)

Whitcomb, Darell D.: Combat Search and Rescue in Desert Storm. Maxwell AFB, Air University Press, 2006.

Whitcomb, Darell D.: On a Steel Horse I Ride. A History of the MH-53 Pave Low Helicopters in War and Peace. Maxwell AFB, Air University Press, 2012.

Wormley, Michael A.: Combat Search and Rescue. Searching the History; Rescuing the Doctrine. Maxwell AFB, Air University Press, 2003.

Ezt olvastad?

Cikkemben azt kívánom röviden bemutatni, miként hoztunk létre 2023 tavaszán egy 32 fős, 10. évfolyamos gimnáziumi osztállyal egy alapvetően papír
Támogasson minket