Életek és korok, szalonok és zene – emlékelőadás H. Balázs Éva tiszteletére
2014. december 15-én tartotta az ELTE BTK Középkori és Kora Újkori Egyetemes Történeti Tanszéke az immáron ötödik emlékelőadást, amelyet a 2006-ban elhunyt H. Balázs Éva tiszteletére „Életek és korok” sorozatcímmel rendeznek meg 2010 óta. Az idei előadó – Kontler László, Bak János, Klaniczay Gábor és Pajkossy Gábor után – Frank Tibor volt, aki „Szalon és politika Ausztria-Magyarországon” címmel tartotta előadását.
A megjelenteket Poór János, a rendezvényt szervező tanszék vezetője köszöntötte, majd a jelenlévők néma főhajtással emlékeztek a közelmúltban elhunyt R. Várkonyi Ágnes professzor asszonyra. Ezek után a tanszékvezető H. Balázs Évát méltatta, aki mint mondta, utánozhatatlan személyiségének köszönhetően képes volt arra, hogy közvetítsen, folyamatosságot teremtsen a generációk között.
A köszöntőt követően Frank Tibor megkezdte előadását, amelyet a szalon fogalmának tisztázásával indított. Hangsúlyozta, hogy a szalon a 17–20. századot átívelően a házaknak, otthonoknak egy olyan speciális fogadóhelyisége volt, amely megnyílt a nagyközönség számára, és lehetőséget biztosított a találkozásra. Ezt követően különféle magyar szalonenteriőröket mutatott be (pl. a sümegi kastély, a galgóci Erdődy kastély, a szombathelyi püspöki palota vagy egy 1900-as szecessziós szalon) fényképek segítségével.
Ezt követte a szalont megteremtők személyének bemutatása. Frank előadásában kiemelte, hogy ezeket általában egy-egy hölgy hozta létre, tartotta fent, és ez nem volt másként Magyarországon és Ausztriában sem. „Salonnièrek”, azaz szalont tartó nők garmadájával ismerkedhetett meg a közönség, szó esett például Rahel Varnhagen von Enséről, Clara Schumannról, Sophie von Todescóról és Berta Zuckerandlről, aki például az (egyébként eredménytelen) francia–osztrák–magyar különbéke tárgyalásokban is aktív szerepet vállalt.
Az emlékelőadás fő gerincét a szalonokban gyakori „zenecsinálás” és politizálás kapcsolatának vizsgálata jelentette, bár Frank kiemelte, utóbbi lehetett a fő cél, a szalonokban elhangzottakra azonban nagyon nehéz forrásokat találni, mivel a szalonok a „titkos közlési rendszerek” színterei is voltak. A közönségnek később Alma Mahler magyarul is megjelent, ritka kivételt jelentő munkáját ajánlotta az előadó.
Szó esett továbbá Liszt Ferencről is, mivel a zeneszerző hidat jelentett a polgárság és az arisztokrácia között. A történész emlékeztetett, hogy Liszt két élettársa is arisztokrata volt, lánya is grófnőnek tekinthető. A prezentáció érdekes színfoltját jelentette a Liszt házán található tábla, amelynek felirata mindenkivel tudatta, hogy „Liszt Ferencz lakásán található kedden, csütörtökön, szombaton 3 és 4 óra közt.” A fogadónap ilyen hirdetése is a nyitás, a befogadásra való készség jeleként értelmezhető.
Frank Tibor az előadás hátralévő részét a szalonokban megjelenő zenének, különösen a zongorának és a politika összefüggéseinek szentelte. Hubay Jenő és felesége szalonjáról megjegyezte, hogy a Horthy-korszak társadalmának krémje, és olykor maga a kormányzó is, gyakori vendég volt a Margit-rakparti (ma Bem-rakpart) „zenevacsoráknak”, amelyek komoly társadalmi funkcióval bírtak, hiszen ezek „kötőelemei voltak az elitnek”. A továbbiakban szó esett még a Mauthner-szalonról, valamint Hatvany-Deutsch Sándor és Lukács József szalonjáról is. A történész azt is kiemelte, hogy a szalonok hozzájárultak a társadalmi mobilitáshoz, amelynek jó lenyomata Molnár Ferenc Az éhes város című könyve.
Az előadás utolsó részében Frank a zongora fejlődése mentén vázolta, hogy hogyan szorult ki az otthonokból a politika is a hangszerek egyre jobb minőségűvé és egyben drágábbá válásával. Mint rámutatott, a korai időkben a házi zongorák rossz minőségben szólalhattak meg a hangolási technikák miatt, de ennek – felvételek híján – nincs lenyomata. A gyenge hangzást ellensúlyozta a tény, hogy ez volt szinte az egyetlen módja, hogy a vendégeket zenével szórakoztassák a szalonok házigazdái. Később a fuvola vagy a hegedű – amelyek olcsóbbak és mobilisabbak voltak – átvette a zongora helyét, és utóbbi „átköltözött” a koncerttermekbe. Ezzel párhuzamosan a politizálás színterei is egyre inkább a parlamenti folyosók és a klubok, a kaszinók lettek.
Frank Tibor előadását azzal zárta, hogy a lemezlejátszók elterjedésével, a házi zenekészítés megszűntével az intimitás is egyre inkább leépült, és az otthoni politizálásnak is vége szakadt, amely a kutató szerint „szomorú veszteségünk”.
Ezt olvastad?
További cikkek
Helyszíni beszámoló a brigetiói katonai fürdő régészeti feltárásáról
2024. augusztus 14-én a Komáromban, brigetiói legiotábor ásatásán lezajlott a 2001 óta minden évben megrendezett nyíltnap, amely során a látogatók szakmai vezetés mellett megtekinthetik az adott ásatási szezonban feltárt lelőhelyeket […]
„Vallás és háborúk” – Hagyományteremtő műhelykonferencia a Bálnában
2024. május 9-én első alkalommal zajlott le a HM Hadtörténeti Intézet, valamint a PPKE-BTK Történelemtudományi Doktori Iskola és a PPKE “Felekezet és Identitás” kutatócsoportja által közösen szervezett “Ő tanította a […]
A célpont a mai napra: Szeged – Oláh András könyvének bemutatója
1944 nyarától a szövetséges légierő csapatainak bombázása Magyarországot is elérte. Többek között bombatámadás érte Budapest, Szolnok, Győr és Szeged városát is. Szeged második világháborús bombázásának 80. évfordulójára emlékezve jelent meg […]
Előző cikk
Lendületben az egyháztörténeti kutatás – interjú Tusor Péterrel
Egyháztörténeti irányú kutatásait nemcsak egyeteme, de az Akadémia is támogatja. Neki sikerült először Magyarországra hívnia a Vatikáni Titkos Levéltár prefektusát. Tusor Péterrel, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem habilitált egyetemi docensével, […]