Így győzködtek ők – propaganda az első világháborútól 1945-ig

Az Országos Széchényi Könyvtár propaganda-lázban ég, ráadásul mindezt nagyon színvonalasan teszi. Márciusig látható a Propaganda az első világháborúban című kiállítás, amelyet az immáron ötödik évadjába lépő Könyvtárlat „irodalmi-kultúrtörténeti” programsorozat kísér, természetesen a propaganda jegyében. Ennek legutóbbi állomása Zeidler Miklós, az ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszékének habilitált egyetemi docense, az MTA BTK Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársa előadása volt, aki a két világháború közti időszakról beszélt.

Zeidler áttekintését a dualizmus időszakától indította, amikor létezett ugyan országos tájékoztatás-politika, de nem voltak központi propagandaintézmények. A propaganda csak a Nagy Háború alatt vált tömeges méretűvé és rendkívül szervezetté (a korán érkezők ízelítőt kaphattak ebből, mivel a készülő kiállítás az előadóterem előterében kapott helyet), hiszen a lakosság minden csoportját el kellett érni, és a háborús erőfeszítések szolgálatára, elfogadására kellett hangolni. Erre a tapasztalatra építettek a későbbiekben is. (A témát jól megvilágítja Sipos Balázs Médiakutatóban megjelent tanulmánya.)

Az őszirózsás forradalomból kinövő Népkormány alig két hét alatt felállította az Országos Propaganda Bizottságot, amely a kormányzati intézkedéseket, reformokat magyarázta el a társadalomnak. Mindez különösen fontossá vált, hiszen a forradalom sok tekintetben gyökeres szakítást jelentett a korábbiakhoz képest. Az áthangolás érdekében például röplapokat nyomtattak, amelyek a rendszer legitimációját támasztották alá (A Habsburgok rejtett bűnei, A forradalom tízparancsolata, Mi a köztársaság?), illetve egyes társadalmi vagy nemzetiségi csoportokat céloztak (A tanító nem lesz többé a nemzet napszámosa). A kormányzat azonban támaszkodhatott a kormánypárti sajtóra és a magánvállalkozásként működő, de a kormányzat céljait támogató Az Est ">filmhíradóra is. Utóbbit az előadó külön kiemelte, mivel a fennmaradt filmanyagból megismerhetővé válnak egyes utcai jelenetek, beszédek stb. (A filmhíradókról bővebben itt.)

A Népköztársaságot váltó Tanácsköztársaság tovább lépett a centralizációban: a külföld felé a Szocializmus Nemzetközi Propagandája (ennek eredményeként külföldi katonákat is sikerült toborozni a hadseregbe), a belföld felé a Szocializmus Állami Propagandája közvetítette az üzeneteket. A hazai társadalom meggyőzését a tudományos életért, az ifjúmunkásokért, a hadsereg tagjaiért és természetesen a sajtóért (főként a Munka c. lapon keresztül) felelős propagandaosztály. végezte. A rendszer támasza volt a Vörös Riport Film híradó is, amelynek mind a húsz összeállítása fennmaradt. Zeidler kiemelte május elseje ">megünneplését, mivel ez alkalmat adott a forradalmi rendszer önreprezentációjára. A főváros kiemelt helyszínei (Hősök tere, Andrássy út, Kodály körönd, Kálvin tér) gyakorlatilag egy grandiózus, összefüggő kulisszává váltak, a korabeliek vörös drapériákkal és munkásszobrokkal találkozhattak például az Ezredévi Emlékmű és gróf Andrássy Gyula lovasszobra helyén. Nem véletlen, hogy Horthy Miklós később „vörös rongyokba öltözött” fővárost hívott ">tetemre.

A Horthy-korszakra rátérve a történész a propaganda szempontjából szembe állította Bethlen István és Gömbös Gyula gyakorlatát. Míg előbbi az arisztokratikus jellegű elitpolitizálás híve volt, azaz nem foglalkozott tömegpolitizálással, nem fektetett hangsúlyt a közvélemény befolyásolására sem (nem tartott rádióbeszédet, a sajtóban nyilatkozott, illetve a választási kampányokban adott tájékoztatást), addig utóbbi intenzíven kihasznált minden lehetőséget (rendszeresen megjelent a ">filmhíradóban, tömegrendezvényeken vett részt stb.). Gömbös – a szokásoktól eltérően, meglehetős döbbenetet kiváltva – elsőként a rádióban ismertette programját, és csak ezután az országgyűlésben. Ráadásul az „új stílus” egy új, a társadalom alsó rétegeit is aktívan megmozgató tömegpárt létrehozásával párosult (Nemzeti Egység Pártja/NEP), amely mozgalom is volt egyben, közel 2 millió taggal (az összlakosság 9 millió fő körül volt!). (Gömbös pártszervező munkáját Vonyó József nemrég megjelent kötete ismerteti részletesen.) Az 1930-as évek második felére tehát a Bethlen-féle „nyugalom” megszűnt, és jellemzővé vált a kormányzatok intenzív propagandahasználat.

Az előadás további részében a népszerűsítés-meggyőzés tartalmáról és megjelenési formáiról volt szó, amelynek középpontjában természetesen a revízió elfogadtatása állt. Zeidler kettéosztotta a kérdést, elsőként a külföldre irányuló propagandatevékenységekről beszélt. Leszögezte, hogy a korszakban tisztában voltak azzal, hogy előnyösebb, ha a magyar kormányzat nem közvetlenül szólítja meg a külföldi társadalmakat, hanem az adott kultúrközegből származó közvetítőkön (pl. politikusokon, közszereplőkön) keresztül teszi ezt.

A hazafias szervezetek közül (Magyarország Területi Épségének Védelmi Ligája, Magyar Nemzeti Szövetség, Védő Ligák Szövetsége, Magyar Külügyi Társaság) kiemelkedett a Magyar Revíziós Liga (1927–1944), amely a – magyar–olasz barátsági szerződés megkötését követő – külpolitikai mozgástér szélesedése nyomán alakult meg, és amelynek az angol „sajtófejedelem”, ">Lord Rothermere, a versailles-i békék ésszerű újragondolásáról szóló cikksorozata is lendületet adott. A Revíziós Liga mennyiségében és minőségében is erőteljesebb propagandát fejthetett ki, hiszen a miniszterelnök is elérkezettnek látta az „aktív külpolitika korszakának” nyitányát 1927-1928 táján, ami a revíziós törekvések külföldi megismertetésében is fordulatot hozott. A szervezet a revíziót alátámasztó idegen nyelvű folyóiratokat és könyveket jelentetett meg, de több nagyvárosban (London, Párizs, Milánó, Berlin, Genf, Varsó, Amszterdam, New York) néhány fős titkárságokat is működtettek, amelyek előadásokat szerveztek, a helyi sajtóban (megrendelésre írt) cikkeket helyeztek el, illetve építették, fenntartották a kapcsolati hálózatokat. Belföldön a Revíziós Liga is életre hívta országos hálózatát, amely alapszervezetei révén közel 2 millió tagot ért el.

A külföldi közvélemény nem csak statisztikákat felvonultató érvelésekkel találkozhatott, hiszen a „kultúrfölény” jegyében sokkal változatosabb formákat öltött a propaganda. Ennek példája Endresz György és Magyar Sándor óceánátrepülése, amelyet a Justice for Hungary nevű gépen ">tettek meg, és amelyet nagy sajtóérdeklődés követett (a repülést a sajtómágnás Rothermere is támogatta).

A történész ezek után az irredenta kultusszal foglalkozott bővebben. Zeidler emlékeztetett, hogy a „Nem! Nem! Soha!” jelszó már a Károlyi Mihály-kormány alatt megszületett, de a Védő Ligák Szövetsége külön pályázatokat is kiírt imákra (Papp-Váry Elemérné Magyar Hiszekegye nyert, amelyet nem csak megzenésítettek, de még ünnepélyeken előadható koreográfia is készült hozzá), jelmondatokra és szobrokra. Utóbbiak kapcsán szó esett arról, hogy az alkotások értelmezését a feliratok (a „címkék”) határozták meg igazán, ezért 1945 és 1989 után újra és újra átalakult a szobrok jelentése. Az elszakított területeket szimbolizáló Szabadság téri irredenta szobrokat (Észak, Dél, Nyugat és Kelet) a világháború után megsemmisítették, míg az eredetileg ">Magyar Fájdalom szobráról jó ideig mint Napfürdőző nő állt a Margit-szigeten, illetve Balfon. Hasonlóan alakult a Szabó Ervin téri ">Magyar Igazság kútjának sorsa is, amely Rothermere reliefjének és a feliratoknak eltávolítása után Justitia-kúttá vált. Ezekkel ellentétben a Polipölő című alkotás a mai napig a Lánchídnál található, igaz ez esetben a revizionista értelmezés tűnt el. Zeidler kitért arra is, hogy egyes alkotásokat a rendszerváltás után ismét átértelmeztek, pontosabban mára néhányuk visszanyerte az eredeti formáját és jelentését.

A Szabadság tér nem csak a szobrok miatt érdekes, itt kapott ugyanis helyet az országzászló mozgalom legfontosabb darabja, az ún. Ereklyés Országzászló, amelynek csúcsán Horthy Miklós ezüstbe öntött, esküre emelt keze látható. A félárbocra engedett (azaz gyászt kifejező) zászlót csak a sikeres revíziók alkalmával húzták fel teljesen. Az irredenta tartalommal feltöltődő tér, kiegészülve például a Nagy-Magyarországot ábrázoló virágágyással, remek kulisszát jelentett a különféle ünnepekhez, rendezvényekhez a ">későbbiekben is.

Az előadó beszélt még a „revizionista naptárról”, amelynek elemei a Hősök emléknapja (május utolsó vasárnapja), a trianoni békeszerződés aláírásának évfordulója, az egyházi ünnepből fokozatosan államivá váló Szent István napja és a Horthy-évfordulók (a kormányzóvá választás napja: március 1., születésnapja: június 18., budapesti bevonulása: november 16., névnapja: december 6.) voltak, igaz utóbbiak nem mindenhol, nem mindenkor tartalmaztak irredenta elemeket.

A hétköznapokat illetően természetesen szó esett az oktatásról, mivel ez az indoktrináció és a szocializáció legalapvetőbb szintje. Zeidler érdekes példákkal szemléltette, hogy a jelszavakból hogyan váltak kereskedelmi védjegyek, márkanevek, hogyan néztek ki a dísz- és használati tárgyak, és – az újabban ismét piacra kerülő – revizionista játékok. Mindezek közül a történész a Magyar Légiforgalmi Rt. reklámszövegét emelte ki, amely Észak-Erdély visszacsatolására reflektált: „Magasból Akarja Látni Erdélyt? Repülőből Teheti!”

Végezetül a propaganda vallási–történelmi párhuzamai kerültek terítékre. Zeidler ennek kapcsán felvetette, hogy nehéz a hatást megítélni, hiszen a korszakban nem készültek felmérések, közvélemény-kutatások. A sejtés az, hogy az üzenetek célba találtak, amit elősegített, hogy már bejáratott elemekhez kapcsolták ezeket. A szóhasználat gyakran a kereszténység kifejezéskészletéből kölcsönzött, és ezeket „nemzetiesítette”, mint például a „magyar kálvária”, „magyar feltámadás” stb. esetén. Egyértelműbb a passió-metafora, amelyben Jézusnak Magyarország, Máriának Magyarország Nagyasszonya, Pilátusnak a trianoni békét kikényszerítő nagyhatalmak, Júdásnak a szomszéd államok, Cyrenei Simonnak és Veronikának az ország barátai feleltek meg. Nem véletlen, hogy a Lehel téri „revíziós fogadalmi templom” Rothermere-t ábrázoló mozaikablaka az ötödik stáció felett van, amelyen Cyrenei Simon átveszi Krisztus keresztjét. A történelmi párhuzamok pedig a honfoglalástól (csellel és fegyverrel foglalt területek; a fehér lovas Horthy) kezdve 1848–1849-ig megtalálhatóak ">voltak, például egy illusztráción Rothermere-t cikkének megírására Kossuth Lajos szelleme inspirálta.

Sajnos a közönség nem tehetett fel kérdéseket, de akikben maradtak kérdőjelek, azok Zeidler Miklós A revíziós gondolat című könyvében szinte biztosan választ fognak találni.

Fekete Bálint

Ezt olvastad?

Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az
Támogasson minket