Jókai regénye a filmvásznon – A névtelen vár minisorozat
Ki ne hallotta volna Louis Vavel de Versay, vagy magyarosan Vavel Lajos nevét? És ki ne hallott volna Marie-ról, a magyar földön bujkáló francia királylányról, és Themire-ről, a francia császári titkosszolgálat által Vavel és pártfogoltja után küldött kémnőről? Mindhárman főhősei Jókai Mór 1877-ben írott A névtelen vár című regényének, amelyből 1981-ben Zsurzs Éva forgatott filmsorozatot.
A regényben és a filmben két téma kapcsolódik össze. Egyrészt egy Jókai szívének családi indíttatásból kedves téma, az 1809-es utolsó magyar nemesi felkelés története, másrészt egy krimiszerű történet, egy királyi sarj bújtatása. Az író édesapja, ásvai Jókay József ott harcolt az inszurgensek, azaz a nemesi felkelők oldalán az Északnyugat-Magyarországra betörő napóleoni hadsereg ellen. Jókait egész életében bántotta, hogy a közvélemény lebecsülte az utolsó nemesi felkelés katonai értékét, és még barátja, Petőfi Sándor is gúnyosan emlegette A nép nevében című versében a magyar nemesség győri vitézségét: „Mikor emeltek már emlékszobort / A sok hős lábnak, mely ott úgy futott?” Azóta a történészi kutatások kiderítették, hogy a nemesi felkelők állítólagos gyávaságából semmi nem igaz, és ha a csapatok szervezetlenek voltak is, a kudarcért legalább akkora felelősség terheli az osztrák császári hadvezetést. Az 1809. június 14-én vívott győri csatában az osztrák császári csapatok és a báró Mecséry Dániel generális vezette magyar inszurgensek vereséget szenvedtek.
Csehországban áll a névtelen vár, Cervená Lhotá (Forrás: borsonline.hu)
Mindazonáltal számos kisebb nyugat-magyarországi ütközetben az ország minden részéből érkezett magyar felkelők érzékeny veszteséget okoztak a franciáknak, akik elképedve nézték a lovat nyereg nélkül megülő, sokszor egy szál szablyával és fokossal fölszerelt felkelőket, akik a nyugat-európai katonák számára az akkor már feledésbe merült könnyűlovas, rajtaütésen alapuló keleti harcmodort idézték meg. A magyar inszurgensek merészségét, fürgeségét és találékonyságát az ellenség is tisztelettel emlegette. A lényegen azonban ez nem változtatott: az utolsó nemesi felkelés leszerepelt az osztrák és a magyarországi közvélemény szemében, és évszázadokra – igazságtalanul ugyan, de – a slamposság, szervezetlenség, nemesi előjogokkal kérkedés, valamint katonai korszerűtlenség szimbóluma lett. Illetve magyar részről gyakran egyúttal a bécsi bürokratizmus szimbóluma is, hiszen az egyébként fontoskodónak tartott bécsi kormányszervek nem gondoskodtak megfelelően az inszurgensek ellátásáról. Jókai feladatának érezte, hogy tisztára mossa apja és inszurgens társai becsületét.
A győri csata A névtelen vár képregényben
(Forrás: A névtelen vár facebook oldala)
A másik téma, amelyet Jókai beleszőtt a regénybe, egy krimibe illő romantikus toposz: az árván maradt, és orgyilkosok elől külföldre szöktetett királyi sarj története. A magyar írót Friedrich Bülau Titokteljes emberek című bűnügyi regénye ihlette, amely a német földre menekült Bourbon-királyfiról szólt. Számos trónkövetelő bukkant föl Franciaországban, és hirdette magáról, hogy ő XVI. Lajos és Marie-Antoinette fia, a hivatalos magyarázat szerint tízéves korában, 1795-ben elhunyt Lajos Károly herceg, a dauphin, azaz a trónörökös. Számos pletyka keringett arról, hogy a fiút kicserélték egy másik gyermekre, és elmenekítették a Német-Római Császárság területére, Angliába, esetleg Amerikába (Hogy a pletyka mennyire szívósan továbbélt még a 19. század végén is, azt jelzi, hogy Mark Twain Huckleberry Finn kalandjai című regényében is föllép egy szélhámos, aki azzal kápráztatja el a kamasz Huck-ot és barátját, Jim-et, hogy a francia trónörökösnek adja ki magát). Tanúk nem voltak, hiszen amikor a fiút elzárták nevelőszüleitől, az őrséget is kicserélték. A jakobinus Simon vargát, akit korábban a Konvent a kis Lajos Károly nevelőapjaként kijelölt, ekkorra már sok egykori utcai forradalmárhoz hasonlóan „bedarálta” az elszabadult terror gépezete. Így senki nem tudta bizonyítani a Temple-ben őrzött fogoly személyazonosságát.
Koncz Gábor és Pap Vera A névtelen vár című filmben (Forrás: imdb.com)
Se szeri, se száma azoknak az embereknek, akik később azt állították magukról, hogy ők a francia trón jogos örökösei, és ezzel egy csapásra ingatták meg Napóleon trónját és egyúttal a száműzött királyi testvér, XVIII. Lajos trónigényének legitimitását. Az egyik első szélhámos, Jean-Marie Hervagault, egy szabó fia volt, akinek neve el is hangzik a regényben. A történetben szereplő Cambray márki által vezetett összeesküvők egy ideig benne reménykednek.
Jókai a két szálat mesterien fűzte össze, három ember sajátos kapcsolatrendszerén keresztül. Vavel Lajos, a fiatal royalista nemes az utolsó királyi sarjat, Marie-t védelmébe veszi, és a királypárti összeesküvők Magyarországra szöktetik őket. A titkosrendőrség azonban legkiválóbb kémnőjét, Themire-t küldi utánuk. Hosszú keresés után a kémnő a Moson megyei Fertőszegen talál a „névtelen vár” titokzatos kisasszonyára, akinek állandóan fátyol fedi az arcát. Vavel később, a francia támadás során maga is beáll honosított nemesként az inszurgensek közé, és saját volón (önkéntes) egységet állít föl. Marie kamaszlány-szerelme Vavel iránt persze nem teljesedhet be, hiszen egy másik asszony és éles társadalmi szakadék is útját állja.
A sorozat – a regénytől eltérően – Vavel Lajos családi történetével indul. Az alkotók nyilván meg kívánták magyarázni, miért vált a fiatal, huszonéves francia tiszt Napóleon ellenségévé. A regényben Vavel kezdettől fogva royalista érzelmű, míg a sorozat szerint kerülő úton jutott el a királypártisághoz: jakobinus lévén, egy darabig a forradalom hősét tisztelte Napóleonban, majd apja halála után végleg megundorodott egykori bálványától. Vavel modellje több francia tiszt lehetett. Talán az egyik Jean-Charles Pichegru, aki pályáját a forradalom híveként és lelkes jakobinusként kezdte, majd 1797-től részt vett a meg-megújuló királypárti felkelési kísérletekben.
Tordai Teri kémnőként A névtelen vár című filmben (Forrás: imdb.com)
A regényben és a filmben is utalnak a Pichegru tábornok és Georges Cadoudal „huhogó” (breton királypárti) vezér által Napóleon ellen szőtt összeesküvésre. A film elején a börtönben végeznek orvul Pichegru-val, bár halálának oka mindmáig nem teljesen tisztázott: más vélemény szerint öngyilkosságot követett el. Vavel apja is részese a Pichegru-Cadoudal-féle összeesküvésnek. Így 1804. áprilisában járunk a film kezdetén, fél évvel Napóleon megkoronázása előtt. A titkosszolgálat az úgynevezett „Cythere dandára” nevű titkos, civilekből, köztük gyermekekből és szép nőkből álló osztagával csalja tőrbe Cambray márkit, az összeesküvés értelmi szerzőjét. A Cythere dandára kémnői más regényekben is fölbukkannak, mint például Balzac Huhogókjában, de nincs adat a titkos rendőri testület létezéséről.
Barthélemy de Fervlans márki, a rettegett rendőrfőnök, a történet „főgonosza” teljes egészében az írói fantázia terméke. Jókai számára feltehetően Napóleon két rendőre, Fouché és talán még inkább Ann Jean Marie René Savary szolgált modellként. Savary személyesen vezette azt a különítményt, amely a badeni határt átlépve elfogta és Franciaországba hurcolta Enghien hercegét, a Bourbon-dinasztia Bourbon-Condé oldalágának tagját, akit később Napóleon agyonlövetett, mert őt tekintette az összeesküvés értelmi szerzőjének. Savary leplezte le és juttatta börtönbe, illetve hóhérkézre a Cadoudal-összeesküvés tagjait, így a filmbéli Vavel apját is. Érdekes módon Fervlans márki szintén személyesen, ezúttal osztrák álruhában érkezik egy francia királyi sarj elfogására. Csak éppen a helyszín Magyarország.
Gálvölgyi János, Inke László, Maszlay István és Tordai Teri A névtelen vár című filmben (Forrás: port.hu)
Érdekes adalék Cambray és Fervlans szócsatája. Fervlans az állam érdekét mindenek fölé helyezi, és büszkén mondja, hogy az állam minden ellenségére nézve rettenetes, hogy már egy kisgyermekben is kifejlődik a francia állameszme iránti hűség. Jókai az 1870-es évek végén politikai felfogásában már konzervatív volt, és semmi nem állt távolabb tőle, mint a francia forradalom és következményei iránti rajongás. Ez az időszak az, amikor a rendőrség a polgári állam szervezeteként először kezd rettegetté válni. Különösen persze az orosz önkényuralom titkosrendőrsége és a bécsi titkosrendőrség, amelyekről Jókai eleget olvashatott. Az önjáró rendőrségtől való félelmét visszavetítette a napóleoni Franciaországba.
A királylány, Vavel és két hűséges szolgálója Magyarországra menekülnek, a Moson megyei, kitalált Fertőszegre. Jókai mesterien ágyazta bele a történetet Moson megye és a Fertő-tó vidékének néprajzába, növény- és állatvilágába. Külön színfoltja a történetnek Hany Istók, a lápi ember, aki a tóban él, és életmódja, de még külseje is inkább hasonlít a vidrára, mint az emberre. Feltehetően elkóborolt gyermek volt ez a figura, amelynek emlékezete elevenen él a Fertő-tó vidéke és a Hanság lakosságának körében. Külön írás témája lehetne, miként alakult ki Hany Istók figurája, és milyen szerepet tölt be a mosoni folklórban.
A lápi fiú első ismert említése egy 1749-es forrásban, a kapuvári plébánia anyakönyvi kivonatában maradt fenn. A kapuvári plébános megkeresztelt egy nyolcéves, gyengeelméjű, beszélni sem tudó gyermeket, akit a mocsárban találtak, és viselkedése, külseje inkább emlékeztetett állatra, mint emberre. A pap e szavakkal keresztelte meg: „ha ugyan ember vagy.” Egy népmonda szerint a kapuvári ispán lánya vette pártfogásába az árvát, de aztán amikor a lány férjhez ment és elköltözött, a fiú, elszomorodva egyetlen vigasztalója elvesztésén, végleg elhagyta az embereket, és visszament a tóba, a halak és vidrák közé. Jókain kívül a magyar Tőke Péter, valamint több külföldi szerző – pl. Franz Isidor Proschko, Margaret Roberts – is regényt írt a különös teremtményről.
Hany Istók (Forrás: kapuvar.hu)
Jókai nem elégedett meg Hany Istókkal, mint jellegzetes hansági egzotikus figurával. Sátán Laci személyében fölléptetett egy szerencsétlen sorsú betyárt is, aki tipikus példája azoknak a zsiványoknak, akik valamely jó ügyet keresnek, hogy lemossák magukról a bűnt. Vavel magához veszi Sátán Laci árván maradt fiát, akit apja miatt kikergetnek a faluból a tó szélére, ahol elkezdi a sást enni (íme, a magyarázat a Hany Istók-jelenségre). Hálából a zsivány több alkalommal Vavel segítségére siet. Végül egy csapat betyárral maga is részt vesz a Fervlans vezette francia különítmény megsemmisítésében. A bonapartista franciák elleni küzdelemben Vavel segítőtársa még a furfangos, bátor, bár kissé hóbortos Mátyás ezermester, akit Zenthe Ferenc jelenített meg a filmvásznon.
Sajnos a regény harmadik harmadából, amely teljes egészében az inszurrekció hőstetteiről szól, nem sokat kapunk vissza a filmben. Mindössze egyetlen összecsapással érzékeltetik a nemesi felkelők és a francia csapatok küzdelmét. Ugyanakkor a filmbe beépítették Napóleon nevezetes 1809. május 15-én keltezett schönbrunni kiáltványát. A filmben polgárok, huszárok és kisnemesek vitatkozó csoportját láthatjuk, mialatt a narrátor fölidézi a kiáltvány híres sorait. Vavel elkeseredik, hogy a régi ellenség még itt, az ismert Európa szélén is utolérte az ő „kincsét”. De bizonyos mértékig megérti, miért kárhoztatják sokan az osztrák császárt. A kedélyes, sokat adomázó Drávakeresztúri Görömbölyi Bernát alispánnal folytatott vitájában kifejti, hogy a nemzet sok tekintetben jogosnak tekintheti az osztrákok megleckéztetését, és egyebek között hivatkozik a magyar nyelv ügyére és a magyar kultúrával kapcsolatos bécsi érzéketlenségre. Valójában persze nem sokan lelkesedtek Napóleonért. A nemesség félt a rendi jogok korlátozásától, amelyekkel egy franciabarát rezsim járna, míg az egykori Martinovics-szimpatizánsok jórészt már a forradalom elárulóját látták az ellenségei által „korzikai emberevőnek” hívott császárban.
Természetesen a történet logikája úgy kívánta, hogy Marie meghaljon. Boldog nem lehet a szeretett férfi oldalán, és nem is léphet föl trónkövetelőként. Halálát követően Vavel és Themire is elköltöznek a vidékről. Névtelen hősökké válnak, akárcsak Sátán Laci vagy éppen a hazájukért életüket áldozó, és cserében gúnyt, megvetést, lenézést kapó inszurgensek.
Paár Ádám
Ezt olvastad?
További cikkek
Az indiánkép változása Az apacs harcos című filmben
Hogyan jelennek meg az indiánok az amerikai mozikban? Milyen előzményei voltak Az apacs harcos című filmnek? Hogyan ábrázolják ebben a filmben az őslakosokat? Cikkünk ezekre a kérdésekre keresi a választ. Az észak-amerikai […]
Bosszú és csillagsávos lobogó – A hazafi (2000)
Roland Emmerich 2000-ben készült filmdrámája az amerikai függetlenségi háborúról mai napig megosztja a közönséget mind az Egyesült Államokban, mind az ország határain kívül. A Mel Gibson főszereplésével készült alkotást sokan […]
Szent Lúcia legendája és szenvedéstörténete az Apáca 2. című horrorfilmben
Az Apáca 2. című 2023-ban bemutatott horrorfilmben nagy szerepet kap Szent Lúciának, a vakok védőszentjének legendája és szenvedéstörténete. Ha a néző nincs tisztában ezeknek a motívumaival, jó eséllyel nem érti, […]
Előző cikk
Heti Ajánló 2020/4. | A magyar kultúra napjának programjaival
Heti tudományos ajánlónk középpontjában A magyar kultúra napjának programjai, köztük izgalmas bemutatókkal. A kínálatban ezen kívül kiállításmegnyitó és finisszázs, valamint egy-egy műhelybeszélgetés, kötetbemutató és előadás kapott helyet. Január 20., hétfő […]