Kockás ing vagy optimizmus – A TheHistoryGeek interjúja Maróti Zsolt Viktorral

Történelmi időket élünk, akár a hazai, akár a nemzetközi eseményekre tekintünk. Idén januárban a pedagógusok figyelmeztető sztrájkot szerveztek. Ezután a februárban kitört orosz–ukrán háború mellett a hazai közbeszéd fontos tárgyát képezték a március közepétől folytatódó megmozdulások. Még ekkoriban jelent meg a TheHistoryGeek elBeszélő podcast sorozatának kilencedik epizódja, ahol Csapó Fanni és Lengyel Ádám beszélgetett Maróti Zsolt Viktorral, az Újkor.hu Lapozó és Oktatás rovatának szerkesztőjével, aki egyben az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium történelem–magyar nyelv és irodalom szakos tanára.

Azt gondolhatnánk, hogy ez a hónapokkal ezelőtt lezajlott beszélgetés mára okafogyottá vált, azonban közeledik az újabb tanév kezdete, amivel kapcsolatban egyre bizonytalanabb hírek jelennek meg. Egyrészt egyre többet lehet olvasni, hallani az oktatási intézményeket érintő infrastrukturális problémákról, kérdésekről. Másrészt a pedagógusok ismét elkezdték kongatni a vészharangot, hogy nincsenek elegen, nem biztosítottak az új tanév indításához a személyi feltételek.

Maróti Zsolt Viktor
Maróti Zsolt Viktor

Így a TheHistoryGeek márciusi beszélgetését érdemes újra meghallgatni, hiszen a legfontosabb üzenete az optimizmus. Úgy tűnhet, hogy a beszélgetés során egy túlidealizált képet kapunk a pedagógusok helyzetről, azonban inkább ezzel válik reálissá és teljességében árnyalttá a kép, amit erről a pályáról alkotunk. A két és fél órás beszélgetés számos kérdést érint, ami nemcsak a szakmáról szólnak általánosságban, hanem Maróti Zsolt Viktor személyes élményein, történetén keresztül engednek bepillantást a szakma rejtelmeibe. A beszélgetés lineárisan megy végig különböző kérdéseken, onnan kezdve, hogy miként lesz valakiből tanár, nemcsak technikai értelemben, hanem az olyan motiváló tényezők tekintetében is, mint a tantárgyakhoz való viszony vagy a példaképek. De szó esik pedagógusok tantermen belüli és kívüli feladatairól, arról, hogy miként kell folyamatosan naprakésznek maradni. Ez utóbbi azért fontos, mert a beszélgetés rávilágít arra, hogy milyen dilemmákkal kell szembenézzen a tanár az osztállyal való folyamatos, élő kapcsolat során. Ezzel együtt a különböző módszertani tippeket is kapunk, ami nemcsak a most, egyetemi padokat koptató tanárszakos hallgatóknak lehet hasznos, hanem már pályán lévő kollégáknak is. Természetesen emellett fontos gondolatok hangzanak el a mindent körülvevő történelemről, jelen korunk és a különböző tantárgyakat érintő kérdésekről.

Érdemes most, a tanév kezdetekor elővenni ezt a beszélgetést, mert Maróti Zsolt Viktor történetén keresztül közérthetően megismerhető az a pedagógus, akit a hivatástudata a pályán tart. Érdemes meghallgatni abból a szempontból is, hogy milyen az, amikor a kockás ing és az optimizmus kéz a kézben jár, mert még mindig lehet így dolgozni ebben a szakmában.

Berczeli-Nemcsényi Alex

A TheHistoryGeek csatornán megjelent, Maróti Zsolt Viktorral folytatott beszélgetés teljes terjedelmében itt tekinthető meg:

Ezt olvastad?

A történelemdidaktika a történelemtanítás- és tanulás céljait, alanyait, tartalmát és módszereit vizsgáló tudományág. Kérdései: Miért tanítunk történelmet? Mi jellemzi a