„Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban

Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig egyénileg, párban vagy kisebb csoportokban megvalósítják a feladatokat, melyek lehetnek IKT-eszköz használatot igénylő és offline feladatok egyaránt. Idő- és munkaigényes feladatok, így elmélyülnek az adott témában és önállóan is szereznek ismereteket. (A feladatok jellegéről bővebben itt, itt és itt.) Történelemóra „kütyükkel”!

A tanulócsoportokban legtöbbször vannak nagyobb teherbírású tanulók, akik több feladatot is szívesen vállalnak és olyanok is, akik bizonyos részképességekben ügyesek, így a feladatok közül minden tanuló ki tudja választani a személyiségéhez illő, érdeklődésének, képességeinek megfelelőket. Az elkészítésük során rendszerezik ismereteiket, az ismertetés során pedig egymástól tanulnak, ezért a megfelelő színvonalú produktum készítése érdekében nélkülözhetetlen a rendszeres, folyamatos tanulói-tanári konzultáció, illetve az is nagyon fontos, hogy a kapott visszajelzéseket, észrevételeket megfogadják.

A munkák értékelése több szinten történik: a tanulók értékelik saját magukat, egymást és a feladatot. A pedagógus értékeli a tanulókat, ekkor figyelembe veszi az egyeztetés meglétét/annak hiányát, a javasolt módosítások végrehajtását/végre nem hajtását, valamint a határidő betartását is. Természetesen meghatározó szempont az elkészített feladat minősége: mennyire alkalmas arra, hogy a tanulótársak tanuljanak belőle. Páros/kiscsoportos munkák esetében a munkamegosztás aránya, módja is az értékelés kritériumai közé tartozik. Pozitívan értékeljük azokat, akik több feladatot is vállaltak.

A szülők is mindig lehetőséget kapnak a visszajelzésre: régebben kérdőív formájában, újabban Google-űrlapon véleményezhetik a tevékenységünket.

Jelen írásom középpontjában a tanulók digitálisan elkészített produktumai állnak, a teljesség igénye nélkül szemezgetek munkáikból.

***

1. A középkori avatarok készítésének lehetősége felkeltette hatodikosaim érdeklődését. Voltak, akik meg is alkották sajátjukat (az alkalmazás linkje itt található) – a házi kedvencek sem maradtak el… 

Középkori avatarok – a plakát a canva.com felületén készült.

2. A lényegkiemelést segítheti egy-egy találó mém. Kihívást jelent a tanulóknak a kép és a felirat összhangjának megtalálása úgy, hogy a mondanivaló még a témához is kapcsolódjon. Íme, néhány: hatodik osztályban a középkor és az újkor, nyolcadikban pedig diktatúrák-, valamint a hippi-projektünk kapcsán:

3. A Padlet felülete számtalan lehetőséget rejt magában. Itt készítettek a tanulók

  • idővonalat (pl. a „13 híres német – avagy segítsetek Gutenbergnek! c projektben – erről bővebben itt), és

  • digitális faliújságokat.

https://padlet.com/digitalistortenelem/kalandoz-saink-a-legnagyobb-magyarral-6v6t447wuypgesv

https://padlet.com/h_b_evi01/az-els-vil-gh-bor-h0vx6a470lk2

4. A Padlet-faliújság alternatívája a digitális könyv, mely segít egy felületre gyűjteni a témához tartozó információkat.

 

5. Egy téma bemutatására és az ismeretek összegzésére is alkalmas az interaktív kép. Kiválthatja a gyakran már unalmas ppt-t.

6. Összefoglalásra, ellenőrzésre szolgál a társasjáték. A tematikus társasjátékok elkészítését a hagyományos módon is nagyon szeretik a gyerekek. Ilyenkor a játéktáblát is ők maguk tervezik, rajzolják, díszítik, és a kérdéseket (válaszokkal együtt, pontokkal ellátva)/feladatkártyákat is ők írják az adott témához. Egyszerűbb változata, ha kész felületen online alkotják meg a játékot, melyet ’élesben’ négyen játszhatnak.

7. Minden osztályban vannak gyerekek, akik szívesen használják a Minecraftot. Személyre szabott feladat lehet részükre, ha ezen alkalmazás segítségével készítendő munkát kapnak. Sok esetben itt több tanuló közösen készíti a produktumot.

Néhány monitorfotó egy Minecraftban elkészített videóból (a teljes filmet nem találom, valószínű, hogy már törölték a classroomból.)

A tihanyi apátság kívülről
A tihanyi apátság belülről – I. András nyughelye

 

 

8. A tanulói kiselőadások jól bevált módja a ppt. Már alsó tagozaton is készítik, folyamatosan sajátítják el az informatív előadáshoz szükséges praktikákat.

A Power Point felhasználásának egy másik módja, ha digitális képregényt készítenek a segítségével, vagyis a képeket feliratokkal látják el.

 

9. Az animációs film készítése remek motivációs eszköz lehet, esetünkben pl.

10. Közösségépítő szerepe van a jelmezes fotózásoknak. A megfelelő ruhadarabok és kiegészítők összegyűjtése, válogatása, esetleg a kiegészítők saját kezű elkészítése és maga a beöltözés, a jelenetek beállítása, a fotók elkészítése mind olyan tevékenység mely összetartozás-élményt nyújt a tanulóknak. A szülők bevonása a hozzávalók felkutatásába segíti a feladatmegoldást.

  • Festmény reprodukciók készítésekor a jelmezeken és kiegészítőkön kívül ügyelniük kell a mozdulatokra, mimikára is. Egy példa a „Leonardo, a polihisztor” projektünkből, ötödik osztályban:

 

  • Az életképek készítése rendkívül jó hangulatban telik, a tanulók segítik egymást a jelmezek és kiegészítők kiválasztásában, az öltözésben, a frizurák elkészítésében. Ezeket a fotókat szintén összefűzhetik egy ppt-vé.
  • Hatodik osztályban a „Gárdonyi és az egri hősök nyomában” projektből egy fotó (az egri vitézek és az egri nők amint forró szurkot öntenek a törökre):

  • Hetedik osztályban a „Reformkor-projekt” kapcsán egy ppt készült a fotókból.
  • Nyolcadik osztályban a „Diktatúrák-projekt” keretében egy iskolai ünnepély jelenete:

  • Tüntető „hippik” egy másik nyolcadik osztályban:

11. Adott témához hangfelvételek is készülhetnek. Itt kiemelten fontos a helyes artikuláció és a beszéddallam. A hangfelvételek között egy különleges színfolt lehet a rap.

12. A videófelvételek készítése kihívás elé állítja a tanulókat. Megörökíthetnek

13. Osztályon belüli anonim közvéleménykutatáshoz hasznos eszköz a Google-űrlap. Általános iskolában ennek használata nem megszokott. (A mellékelt kérdőívet a már említett hippi-projektben készítették a tanulók.) Külön kihívást jelent az adatok értékelése, elemzése.

A tanulók kreativitása határtalan. Örömmel és érdeklődéssel tekintik meg egymás munkáit, lelkesen, reálisan értékelik azokat és maradandó tudást szereznek általuk. A színvonalas produktumok elkészítéséhez azonban nélkülözhetetlen, hogy bízzunk bennük, visszajelzéseinkkel segítsük őket a feladatok megvalósítása során. Azonban szembe kell néznünk azzal, hogy tanítványaink a „kütyük” használata terén olykor naprakészebbek nálunk – mi is tanulhatunk tőlük. Így teljesen átalakul a hagyományosnak tartott tanár-diák kapcsolat, ezt az átalakulást pedig mindkét oldalról pozitívan értékeljük.

Hunyadi-Buzás Éva

 

Ezt olvastad?

Ebben a cikkben a történelemtanároknak szeretnénk segítséget nyújtani, akik hétfőtől kezdve otthon tartózkodó diákjaikat kell segítsék a felkészülésben. Öt egyszerű,
Támogasson minket