„Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban
Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig egyénileg, párban vagy kisebb csoportokban megvalósítják a feladatokat, melyek lehetnek IKT-eszköz használatot igénylő és offline feladatok egyaránt. Idő- és munkaigényes feladatok, így elmélyülnek az adott témában és önállóan is szereznek ismereteket. (A feladatok jellegéről bővebben itt, itt és itt.) Történelemóra „kütyükkel”!
A tanulócsoportokban legtöbbször vannak nagyobb teherbírású tanulók, akik több feladatot is szívesen vállalnak és olyanok is, akik bizonyos részképességekben ügyesek, így a feladatok közül minden tanuló ki tudja választani a személyiségéhez illő, érdeklődésének, képességeinek megfelelőket. Az elkészítésük során rendszerezik ismereteiket, az ismertetés során pedig egymástól tanulnak, ezért a megfelelő színvonalú produktum készítése érdekében nélkülözhetetlen a rendszeres, folyamatos tanulói-tanári konzultáció, illetve az is nagyon fontos, hogy a kapott visszajelzéseket, észrevételeket megfogadják.
A munkák értékelése több szinten történik: a tanulók értékelik saját magukat, egymást és a feladatot. A pedagógus értékeli a tanulókat, ekkor figyelembe veszi az egyeztetés meglétét/annak hiányát, a javasolt módosítások végrehajtását/végre nem hajtását, valamint a határidő betartását is. Természetesen meghatározó szempont az elkészített feladat minősége: mennyire alkalmas arra, hogy a tanulótársak tanuljanak belőle. Páros/kiscsoportos munkák esetében a munkamegosztás aránya, módja is az értékelés kritériumai közé tartozik. Pozitívan értékeljük azokat, akik több feladatot is vállaltak.
A szülők is mindig lehetőséget kapnak a visszajelzésre: régebben kérdőív formájában, újabban Google-űrlapon véleményezhetik a tevékenységünket.
Jelen írásom középpontjában a tanulók digitálisan elkészített produktumai állnak, a teljesség igénye nélkül szemezgetek munkáikból.
***
1. A középkori avatarok készítésének lehetősége felkeltette hatodikosaim érdeklődését. Voltak, akik meg is alkották sajátjukat (az alkalmazás linkje itt található) – a házi kedvencek sem maradtak el…
2. A lényegkiemelést segítheti egy-egy találó mém. Kihívást jelent a tanulóknak a kép és a felirat összhangjának megtalálása úgy, hogy a mondanivaló még a témához is kapcsolódjon. Íme, néhány: hatodik osztályban a középkor és az újkor, nyolcadikban pedig diktatúrák-, valamint a hippi-projektünk kapcsán:
3. A Padlet felülete számtalan lehetőséget rejt magában. Itt készítettek a tanulók
- idővonalat (pl. a „13 híres német – avagy segítsetek Gutenbergnek! c projektben – erről bővebben itt), és
- digitális faliújságokat.
https://padlet.com/digitalistortenelem/kalandoz-saink-a-legnagyobb-magyarral-6v6t447wuypgesv
https://padlet.com/h_b_evi01/az-els-vil-gh-bor-h0vx6a470lk2
4. A Padlet-faliújság alternatívája a digitális könyv, mely segít egy felületre gyűjteni a témához tartozó információkat.
5. Egy téma bemutatására és az ismeretek összegzésére is alkalmas az interaktív kép. Kiválthatja a gyakran már unalmas ppt-t.
6. Összefoglalásra, ellenőrzésre szolgál a társasjáték. A tematikus társasjátékok elkészítését a hagyományos módon is nagyon szeretik a gyerekek. Ilyenkor a játéktáblát is ők maguk tervezik, rajzolják, díszítik, és a kérdéseket (válaszokkal együtt, pontokkal ellátva)/feladatkártyákat is ők írják az adott témához. Egyszerűbb változata, ha kész felületen online alkotják meg a játékot, melyet ’élesben’ négyen játszhatnak.
7. Minden osztályban vannak gyerekek, akik szívesen használják a Minecraftot. Személyre szabott feladat lehet részükre, ha ezen alkalmazás segítségével készítendő munkát kapnak. Sok esetben itt több tanuló közösen készíti a produktumot.
Néhány monitorfotó egy Minecraftban elkészített videóból (a teljes filmet nem találom, valószínű, hogy már törölték a classroomból.)
8. A tanulói kiselőadások jól bevált módja a ppt. Már alsó tagozaton is készítik, folyamatosan sajátítják el az informatív előadáshoz szükséges praktikákat.
A Power Point felhasználásának egy másik módja, ha digitális képregényt készítenek a segítségével, vagyis a képeket feliratokkal látják el.
- Ha a ppt-t videóval/saját kisfilmmel is színesítik, még különlegesebb produktum születhet. (Női szerepek az első világháborúban)
9. Az animációs film készítése remek motivációs eszköz lehet, esetünkben pl.
- Hany Istókról és
- Münchhausen báró kalandjairól készült videó. Ez utóbbi az „Egy angol ágyú csövében” c. történet feldolgozása a Stop Motion applikáció segítségével.
10. Közösségépítő szerepe van a jelmezes fotózásoknak. A megfelelő ruhadarabok és kiegészítők összegyűjtése, válogatása, esetleg a kiegészítők saját kezű elkészítése és maga a beöltözés, a jelenetek beállítása, a fotók elkészítése mind olyan tevékenység mely összetartozás-élményt nyújt a tanulóknak. A szülők bevonása a hozzávalók felkutatásába segíti a feladatmegoldást.
- Festmény reprodukciók készítésekor a jelmezeken és kiegészítőkön kívül ügyelniük kell a mozdulatokra, mimikára is. Egy példa a „Leonardo, a polihisztor” projektünkből, ötödik osztályban:
- Az életképek készítése rendkívül jó hangulatban telik, a tanulók segítik egymást a jelmezek és kiegészítők kiválasztásában, az öltözésben, a frizurák elkészítésében. Ezeket a fotókat szintén összefűzhetik egy ppt-vé.
- Hatodik osztályban a „Gárdonyi és az egri hősök nyomában” projektből egy fotó (az egri vitézek és az egri nők amint forró szurkot öntenek a törökre):
- Hetedik osztályban a „Reformkor-projekt” kapcsán egy ppt készült a fotókból.
- Nyolcadik osztályban a „Diktatúrák-projekt” keretében egy iskolai ünnepély jelenete:
- Tüntető „hippik” egy másik nyolcadik osztályban:
11. Adott témához hangfelvételek is készülhetnek. Itt kiemelten fontos a helyes artikuláció és a beszéddallam. A hangfelvételek között egy különleges színfolt lehet a rap.
- „Napóleon-Rap” a császár életéről
- Reformkori panasznap a „Kalandozásaink a legnagyobb magyarral” projekt kapcsán. A projekt leírása részletesen itt olvasható.
12. A videófelvételek készítése kihívás elé állítja a tanulókat. Megörökíthetnek
- egy-egy saját készítésű tárgyat, makettet, de
- konkrét témákat, eseményeket is. Ebben az esetben a vállalkozó szellemű tanulók korhű jelmezeket öltenek és előre megtervezett jeleneteket rögzítenek. (Női szerepek az első világháborúban – lásd itt és itt)
- Némafilm készült a két világháború közti Magyarország történetének feldolgozásával kapcsolatban. Feltalálókról kellett egy olyan filmet készíteniük, melyen jól felismerhetők a találmányok, így a néző ki tudja találni, kikről is van szó.
- „Konyhafőnök VIP” – egy-egy korabeli recept elkészítése, a folyamat videón rögzítve.
13. Osztályon belüli anonim közvéleménykutatáshoz hasznos eszköz a Google-űrlap. Általános iskolában ennek használata nem megszokott. (A mellékelt kérdőívet a már említett hippi-projektben készítették a tanulók.) Külön kihívást jelent az adatok értékelése, elemzése.
A tanulók kreativitása határtalan. Örömmel és érdeklődéssel tekintik meg egymás munkáit, lelkesen, reálisan értékelik azokat és maradandó tudást szereznek általuk. A színvonalas produktumok elkészítéséhez azonban nélkülözhetetlen, hogy bízzunk bennük, visszajelzéseinkkel segítsük őket a feladatok megvalósítása során. Azonban szembe kell néznünk azzal, hogy tanítványaink a „kütyük” használata terén olykor naprakészebbek nálunk – mi is tanulhatunk tőlük. Így teljesen átalakul a hagyományosnak tartott tanár-diák kapcsolat, ezt az átalakulást pedig mindkét oldalról pozitívan értékeljük.
Hunyadi-Buzás Éva
Ezt olvastad?
További cikkek
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Se veled, se nélküled? – Miről mondunk le azzal, ha az iskolai okoseszközök korlátozása megvalósul?
Az okoseszközök az életünk részévé váltak. Meggyőződéses tömegközlekedőként magam is szeretem az e-bookolvasómat, a telefonomat, de azért nem mondtam le a hagyományos olvasmányaimról sem: könyv és nyomtatott sajtótermék mindig van […]
Világkörüli útra indul a Kodály-módszer: Két nemzetközi konferencia a kádári Magyarországon
Hatvan évvel ezelőtt két Magyarországon megrendezett nemzetközi konferencia hozott széleskörű elismerést a magyar zeneoktatás számára és indította világkörüli diadalútjára a Kodály-módszert. 1964 nyarán Budapesten tartotta találkozóját az UNESCO két zenei […]
Előző cikk
„Közép- és Kelet-Európa új történetei!” – A NEPOSTRANS ERC projekt konferenciája
2023. szeptember 7-én és 8-án rendezte meg a NEPOSTRANS, vagyis „Negotiating post-imperial transitions: From remobilization to nation-state consolidation. A comparative study of local and regional transitions in post-Habsburg Europe” című […]