“Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban
Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig egyénileg, párban vagy kisebb csoportokban megvalósítják a feladatokat, melyek lehetnek IKT-eszköz használatot igénylő és offline feladatok egyaránt. Idő- és munkaigényes feladatok, így elmélyülnek az adott témában és önállóan is szereznek ismereteket. (A feladatok jellegéről bővebben itt, itt és itt.) Történelemóra “kütyükkel”!
A tanulócsoportokban legtöbbször vannak nagyobb teherbírású tanulók, akik több feladatot is szívesen vállalnak és olyanok is, akik bizonyos részképességekben ügyesek, így a feladatok közül minden tanuló ki tudja választani a személyiségéhez illő, érdeklődésének, képességeinek megfelelőket. Az elkészítésük során rendszerezik ismereteiket, az ismertetés során pedig egymástól tanulnak, ezért a megfelelő színvonalú produktum készítése érdekében nélkülözhetetlen a rendszeres, folyamatos tanulói-tanári konzultáció, illetve az is nagyon fontos, hogy a kapott visszajelzéseket, észrevételeket megfogadják.
A munkák értékelése több szinten történik: a tanulók értékelik saját magukat, egymást és a feladatot. A pedagógus értékeli a tanulókat, ekkor figyelembe veszi az egyeztetés meglétét/annak hiányát, a javasolt módosítások végrehajtását/végre nem hajtását, valamint a határidő betartását is. Természetesen meghatározó szempont az elkészített feladat minősége: mennyire alkalmas arra, hogy a tanulótársak tanuljanak belőle. Páros/kiscsoportos munkák esetében a munkamegosztás aránya, módja is az értékelés kritériumai közé tartozik. Pozitívan értékeljük azokat, akik több feladatot is vállaltak.
A szülők is mindig lehetőséget kapnak a visszajelzésre: régebben kérdőív formájában, újabban Google-űrlapon véleményezhetik a tevékenységünket.
Jelen írásom középpontjában a tanulók digitálisan elkészített produktumai állnak, a teljesség igénye nélkül szemezgetek munkáikból.
***
1. A középkori avatarok készítésének lehetősége felkeltette hatodikosaim érdeklődését. Voltak, akik meg is alkották sajátjukat (az alkalmazás linkje itt található) – a házi kedvencek sem maradtak el…

2. A lényegkiemelést segítheti egy-egy találó mém. Kihívást jelent a tanulóknak a kép és a felirat összhangjának megtalálása úgy, hogy a mondanivaló még a témához is kapcsolódjon. Íme, néhány: hatodik osztályban a középkor és az újkor, nyolcadikban pedig diktatúrák-, valamint a hippi-projektünk kapcsán:
3. A Padlet felülete számtalan lehetőséget rejt magában. Itt készítettek a tanulók
- idővonalat (pl. a „13 híres német – avagy segítsetek Gutenbergnek! c projektben – erről bővebben itt), és
- digitális faliújságokat.
https://padlet.com/digitalistortenelem/kalandoz-saink-a-legnagyobb-magyarral-6v6t447wuypgesv
https://padlet.com/h_b_evi01/az-els-vil-gh-bor-h0vx6a470lk2
4. A Padlet-faliújság alternatívája a digitális könyv, mely segít egy felületre gyűjteni a témához tartozó információkat.
5. Egy téma bemutatására és az ismeretek összegzésére is alkalmas az interaktív kép. Kiválthatja a gyakran már unalmas ppt-t.
6. Összefoglalásra, ellenőrzésre szolgál a társasjáték. A tematikus társasjátékok elkészítését a hagyományos módon is nagyon szeretik a gyerekek. Ilyenkor a játéktáblát is ők maguk tervezik, rajzolják, díszítik, és a kérdéseket (válaszokkal együtt, pontokkal ellátva)/feladatkártyákat is ők írják az adott témához. Egyszerűbb változata, ha kész felületen online alkotják meg a játékot, melyet ’élesben’ négyen játszhatnak.
7. Minden osztályban vannak gyerekek, akik szívesen használják a Minecraftot. Személyre szabott feladat lehet részükre, ha ezen alkalmazás segítségével készítendő munkát kapnak. Sok esetben itt több tanuló közösen készíti a produktumot.
Néhány monitorfotó egy Minecraftban elkészített videóból (a teljes filmet nem találom, valószínű, hogy már törölték a classroomból.)
8. A tanulói kiselőadások jól bevált módja a ppt. Már alsó tagozaton is készítik, folyamatosan sajátítják el az informatív előadáshoz szükséges praktikákat.
A Power Point felhasználásának egy másik módja, ha digitális képregényt készítenek a segítségével, vagyis a képeket feliratokkal látják el.
- Ha a ppt-t videóval/saját kisfilmmel is színesítik, még különlegesebb produktum születhet. (Női szerepek az első világháborúban)
9. Az animációs film készítése remek motivációs eszköz lehet, esetünkben pl.
- Hany Istókról és
- Münchhausen báró kalandjairól készült videó. Ez utóbbi az „Egy angol ágyú csövében” c. történet feldolgozása a Stop Motion applikáció segítségével.
10. Közösségépítő szerepe van a jelmezes fotózásoknak. A megfelelő ruhadarabok és kiegészítők összegyűjtése, válogatása, esetleg a kiegészítők saját kezű elkészítése és maga a beöltözés, a jelenetek beállítása, a fotók elkészítése mind olyan tevékenység mely összetartozás-élményt nyújt a tanulóknak. A szülők bevonása a hozzávalók felkutatásába segíti a feladatmegoldást.
- Festmény reprodukciók készítésekor a jelmezeken és kiegészítőkön kívül ügyelniük kell a mozdulatokra, mimikára is. Egy példa a „Leonardo, a polihisztor” projektünkből, ötödik osztályban:
- Az életképek készítése rendkívül jó hangulatban telik, a tanulók segítik egymást a jelmezek és kiegészítők kiválasztásában, az öltözésben, a frizurák elkészítésében. Ezeket a fotókat szintén összefűzhetik egy ppt-vé.
- Hatodik osztályban a „Gárdonyi és az egri hősök nyomában” projektből egy fotó (az egri vitézek és az egri nők amint forró szurkot öntenek a törökre):
- Hetedik osztályban a „Reformkor-projekt” kapcsán egy ppt készült a fotókból.
- Nyolcadik osztályban a „Diktatúrák-projekt” keretében egy iskolai ünnepély jelenete:
- Tüntető „hippik” egy másik nyolcadik osztályban:
11. Adott témához hangfelvételek is készülhetnek. Itt kiemelten fontos a helyes artikuláció és a beszéddallam. A hangfelvételek között egy különleges színfolt lehet a rap.
- „Napóleon-Rap” a császár életéről
- Reformkori panasznap a „Kalandozásaink a legnagyobb magyarral” projekt kapcsán. A projekt leírása részletesen itt olvasható.
12. A videófelvételek készítése kihívás elé állítja a tanulókat. Megörökíthetnek
- egy-egy saját készítésű tárgyat, makettet, de
- konkrét témákat, eseményeket is. Ebben az esetben a vállalkozó szellemű tanulók korhű jelmezeket öltenek és előre megtervezett jeleneteket rögzítenek. (Női szerepek az első világháborúban – lásd itt és itt)
- Némafilm készült a két világháború közti Magyarország történetének feldolgozásával kapcsolatban. Feltalálókról kellett egy olyan filmet készíteniük, melyen jól felismerhetők a találmányok, így a néző ki tudja találni, kikről is van szó.
- „Konyhafőnök VIP” – egy-egy korabeli recept elkészítése, a folyamat videón rögzítve.
13. Osztályon belüli anonim közvéleménykutatáshoz hasznos eszköz a Google-űrlap. Általános iskolában ennek használata nem megszokott. (A mellékelt kérdőívet a már említett hippi-projektben készítették a tanulók.) Külön kihívást jelent az adatok értékelése, elemzése.
A tanulók kreativitása határtalan. Örömmel és érdeklődéssel tekintik meg egymás munkáit, lelkesen, reálisan értékelik azokat és maradandó tudást szereznek általuk. A színvonalas produktumok elkészítéséhez azonban nélkülözhetetlen, hogy bízzunk bennük, visszajelzéseinkkel segítsük őket a feladatok megvalósítása során. Azonban szembe kell néznünk azzal, hogy tanítványaink a „kütyük” használata terén olykor naprakészebbek nálunk – mi is tanulhatunk tőlük. Így teljesen átalakul a hagyományosnak tartott tanár-diák kapcsolat, ezt az átalakulást pedig mindkét oldalról pozitívan értékeljük.
Hunyadi-Buzás Éva
Ezt olvastad?
További cikkek
Az elsajátítási motiváció tulajdonságai és a tanulásban betöltött szerepe
Amennyiben visszatekintünk az emberiség történetére, láthatjuk, hogy azok az emberek gördítették tovább a történelem kerekét, akik új ismeretekre kívántak szert tenni. Hajtotta őket a tudásvágy, valami belső hajtóerő, ami újabb […]
Diktatúrából demokráciába – Újranézhető a TTE konferenciája
2023. október 14-én rendezte meg a Történelemtanárok Egylete Diktatúrából demokráciába címmel konferenciáját, melynek felvétele mindenki számára elérhető a TTE honlapján. Ahogy a beharangozóban olvashattuk: „Az ország és az egyes emberek […]
„Levéltárban jártunk, kincseket találtunk” – egy felső tagozatos levéltárpedagógiai foglalkozássorozat
Szerencsésnek érezheti magát az a történelemtanár, akinek van arra lehetősége, hogy levéltárpedagógiai foglalkozásokat vegyen igénybe. Ha ehhez még lelkes és érdeklődő tanulók is társulnak, akkor különösen. Miért tartom fontosnak, hogy […]
Előző cikk
„Közép- és Kelet-Európa új történetei!” – A NEPOSTRANS ERC projekt konferenciája
2023. szeptember 7-én és 8-án rendezte meg a NEPOSTRANS, vagyis „Negotiating post-imperial transitions: From remobilization to nation-state consolidation. A comparative study of local and regional transitions in post-Habsburg Europe” című […]