Páncélos-hadviselés a második világháborúban – interjú Számvéber Norberttel
Számvéber Norbert őrnagy hadtörténész, levéltáros, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum bécsi kirendeltségének vezetője, a második világháború páncélos-hadviselésének elismert kutatója. Pályájáról, kutatásairól és terveiről Berkes Mártonnal beszélgetett.
Újkor.hu: Milyen gyökerei voltak annak, hogy hivatásként a történészi pályát választotta?
Számvéber Norbert: Kisgyermek korom óta katona szerettem volna lenni. Tágabb családom azonban lebeszélt a katonai középiskoláról és a hivatásos tiszti pályáról. Fő érvük az volt, hogy a Magyar Néphadsereg tisztjeként majd sok mindenről le kell mondanom az életben. Mivel a történelem, főleg annak háborús vonulata mindig is érdekelt, úgy gondoltam, ha a hadügy jelenében nem vehetek részt, akkor majd a hadviselés múltjával szeretnék foglalkozni. Hatodikban osztályfőnöki órán a szokásos „mi szeretnél lenni?” kérdésre büszkén rá is vágtam: hadtörténész. Szerencsére bejött a dolog. A sors különös kegye, hogy évtizedekkel később végül mégis a Magyar Honvédség szerződéses tisztjeként szolgálhatom a hazámat.
És ez hogyan vezetett ahhoz, hogy fő kutatási területe a második világháború alatti magyarországi harcok, egyes alakulatok története és a páncélos-hadviselés lettek? Hogyan esett erre a választás?
Talán ötéves lehettem, amikor ajándékba kaptam egy szovjet gyártmányú, huzalvezérlésű távirányítható T–54 harckocsimodellt. Azt hiszem, a dolog ott és akkor dőlt el. Azóta minden lánctalpas és kerekes harcjármű a kedvencem. Gimnáziumi éveim alatt ‒ két thrash metal koncert között ‒ faltam a könyveket, főleg a hadtörténelemmel foglalkozó műveket. Nagyapám nagyon sokat mesélt az általa megélt második világháborúról. Talán emiatt is összpontosítottam erre a korszakra. A végső lökést a Halál ötven órája című amerikai háborús film jelentette; nem a szakmailag vitatható részletek, hanem az utánozhatatlanul eltalált hangulata.
Egyetemi éveim alatt úgy észleltem, hogy az 1944–1945. évi magyarországi harcok története még nincs teljesen feldolgozva, különösen nem a páncélosok szempontjából. Pedig a magyarországi hadműveletekben, ahogy az egész keleti hadszíntéren is, a páncélozott harcjárművek meghatározó szerepet játszottak. Sok kérdésemre egyszerűen nem találtam választ az akkoriban elérhető szakirodalomban. Az egyetemi szakdolgozatomat egy Tiger harckocsikkal felszerelt német nehézpáncélos-osztály addig szinte teljesen feltáratlan magyarországi harctevékenységéről írtam. Ez lett az első könyvem témája is.
Még az egyetemi tanulmányaim közben az a hihetetlen szerencse ért, hogy egyik későbbi mentorom, dr. Ravasz István alezredes ajánlására a magyar hadtörténet fellegvárában, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumban, azon belül is a Hadtörténelmi Levéltárban kaptam munkát, ahol 1997-től levéltárosként dolgoztam. 2005-ben, immár szerződéses honvédtisztként, a levéltár vezetője lettem. 2015 októbere óta külszolgálat keretében a levéltár kirendeltségét vezetem a bécsi Hadilevéltárban.
Mindig is kutatni szeretett volna? Olykor az egyetemek meghívják egy-egy kurzus megtartására. Sose gondolt arra, hogy rendszeresen tanítson?
Amennyiben tanításon a kutatás során megszerzett ismeretek szervezett keretek között való átadását értjük, akkor nagyon szeretek tanítani, a diákokat számon kérni viszont már sokkal kevésbé. Utóbbi miatt az egyetemi oktatást nem igazán nekem találták ki.
Bizonyos értelemben 2003 óta rendszeresen „tanítok”. Ekkor indult ugyanis útjára a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum „Hadtörténelmi Délutánok” című előadássorozata, amelynek ötletgazdája és 2015-ig szervezője, illetve számos alkalommal előadója is voltam. A sorozat fő célja, hogy a hadtörténelmi kutatás legfrissebb kutatási eredményeit közvetlenül az érdeklődő közönségnek adjuk át. Évente kilenc-tíz ilyen rendezvényre kerül sor. Ezek a teljesen ingyenes programok felvezető előadásból és fórumrészből állnak. Utóbbi keretében a hallgatóságot is bevonva, kérdések és hozzászólások segítségével közösen „vesézzük ki” az előadás témáját. Az sem ritka, hogy a HD keretében könyvbemutatót tartunk.
Tehát ha jól értem, ön elsősorban kutatni szeret, ha a tanítás, a kutatás és az előadás tartásának hármasából választhatna.
Számomra a hadtörténeti kutatás egyben hobbi is. Így nem mindig könnyű ezt egyeztetni a családommal. Nagyon szeretek előadásokat tartani, de nálam alapelv, hogy kétszer ugyanazt nem adom elő. Szerencsére mindig találok valami – számomra legalább is – érdekes új témát vagy újabb adalékokat korábban már feldolgozott eseményekhez. Konferenciákon vagy a Hadtörténelmi Délutánokon is csak akkor adok elő, ha van olyan új kutatási eredményem, ami közérdeklődésre tarthat számot. Röviden: nem vagyok híve a lenyúzott rókabőrrel való turnézásnak.
Ön szerint mik a történészi szakma negatív elemei, a főbb hátulütői?
A történészi szakmáról én aligha nyilatkozhatok, hiszen szerény képességeimet hadtörténészként és levéltárosként igyekszem hasznosítani. Jómagam két dologtól mindenképp óvakodom; egyrészt a politizálástól, másrészt attól, hogy elhiggyem és elhitessem magamról: számos témához egyaránt magas szinten értek.
Most van a jövőre nézve valamilyen elképzelése, hogy új könyvet ír, vagy új témát fog kutatni?
Az 1990-es évek végétől kisebb megszakításokkal végig azon dolgoztam, hogy az 1944–1945. évi magyarországi harcok páncélos-hadviselését minél alaposabban feldolgozzam. Ez a folyamat idén tavasszal új könyvem (Páncélosok a Dunántúlon – Az utolsó páncélosütközetek Magyarországon 1945 tavaszán) megjelenésével lezárul.
A jövőben bizonyára kibővítem majd a korábban megjelent köteteimet további adatokkal az újabb kiadások céljából, hiszen a téma kutatásával nem hagytam fel. Középtávú terveim között szerepel még a keleti hadszíntér utolsó hónapjaiban Magyarországon kívül lezajlott páncélos összecsapások alaposabb vizsgálata, valamint egy interaktív térkép és adatbázis elkészítése is a Kárpát-medence 1944–1945. évi páncélos harcairól. Természetesen, ha váratlanul egyéb érdekes forráscsoportra bukkanok, akkor igyekszem azt szakcikk, tanulmány vagy akár monográfia formájában feldolgozni.
Ahogy olvastam A Konrad hadművelet történeté-t vagy A keleti hadszíntér és Magyarország-ot, úgy tűnt, ehhez rengeteg háttérmunkára és időre volt szükség. Hogyan volt erre lehetőség megvalósítani?
Publikációmban mindig arra törekszem, hogy az adott témát a fellelhető legtöbb vonatkozó adat közreadásával és elemzésével tárgyaljam. Noha a korabeli hivatalos dokumentumokon kívül mindig igyekszem magánnaplók részleteit vagy hitelesnek tekinthető visszaemlékezéseket is beépíteni a szövegbe (ha vannak ilyenek), mégis sokan túl száraznak tartják az írásaimat, nem ok nélkül. Ennek ellenére kitartok e stílus mellett, mert úgy vélem, hogy minden egyes megállapításomat az olvasók előtt kell levezetnem és bizonyítanom. Ehhez pedig véleményem szerint az adatok nélkülözhetetlenek.
A levéltáros fontos helyzeti előnyben van a kutatókkal szemben, hiszen munkaköri kötelessége, hogy a reá bízott iratanyagot a legalaposabban megismerje, rendezze, kutathatóvá tegye – és ha kedve van hozzá – feldolgozza. Így nagyon sok kutatási eredmény munka közben egyszerűen „szembe jött”. Többször is levéltárosi munkámnak köszönhettem a publikációs lehetőségeket. Így például a német Bundesarchiv–Militärarchivban Dr. Manfred Kehrig, a cseh Hadtörténelmi Levéltárban pedig PhDr. Július Baláž olyan publikálatlan iratanyagokat adott a kezembe egy-egy munkalátogatás alkalmával, amelyekből később tanulmány vagy könyv születhetett.
Néhány kutató a levéltárosokban sajnos mind a mai napig csupán kiszolgálószemélyzetet lát, pedig a levéltárakban kizárólag olyan „étlapról” választhatnak, amit a levéltárosok alapos munkával már előkészítettek számukra. Levéltárigazgatóim, dr. Szíjj Jolán, majd dr. Bonhardt Attila ezredes publikációs terveimet mindenkor messzemenően támogattak.
A második világháború során a páncélosok egyike volt azoknak fegyvernemnek, amely ugrásszerű fejlődésen esett át a háború végén ahhoz képest, ahogyan alkalmazták még a konfliktus kezdeti időszakában. Észrevehető változás állt be a fegyverzet, és az alkalmazott hadviselés esetében is. Melyek voltak a legfontosabb események, és fontos személyiségek, akik a háború folyamán döntően befolyásolták ezt a fejlődést? Van értelme egy-egy eseményhez (csaták, kísérleti programok, harcokon kívüli szükséghelyzetek) és személyhez (katonatisztek, teoretikusok, politikusok) kötni ezt? Vagy érdemesebb-e felfognunk a páncélosok második világháború alatti fejlődését egy rengeteg tényezőből összeálló folyamatként?
Jómagam elsősorban a második világháború európai hadszíntereit, azon belül is főleg a keleti front viszonyait ismerem. Véleményem szerint a páncélos-hadviselés 1939–1945 közötti fejlődése összefüggő folyamat, amelyet mindenkor az akció-reakció dinamikája hajtott előre. A német fegyveres erők 1939-ben a harcvezetés, a harceljárások, a fegyvernemi és haderőnemi együttműködés és a híradórendszer szempontjából jelentős fölény birtokában kezdték meg a háborút. Haditechnikai szempontból azonban páncélosaik egy része (a Panzer I és Panzer II típusok, amelyekből a legtöbb volt állományban) egyszerűen alkalmatlanok voltak harckocsifeladatok végrehajtására. A németek ekkor korszerűnek tekinthető Panzer III és Panzer IV harckocsijaik számára sem az ellenség páncélosai elleni harcot jelölték meg fő feladatként. 1940-ben a nyugati hadjárat idején a francia és brit harckocsik harcászati szinten sokszor okoztak kellemetlen meglepetést a németeknek, akik azonban az összfegyvernemi harc eszközeivel hadműveleti és hadászati szinten fölényben voltak és kivívták a győzelmet Franciaországban. 1941 júniusában azonban megváltozott minden, amikor a Wehrmacht megtámadta a Szovjetuniót. A szovjet harckocsi- és gépesített csapatok mennyiségi szempontból kezdettől fogva fölényben voltak, majd a T–34 és KV–1 harckocsik gyártásának felfutásával 1942 áprilisáig, a német hosszú csövű Panzer IV harckocsik és StuG. III rohamlövegek megjelenéséig a minőségi fölényt is birtokolták. 1942 végén a németek bevetették az első Tiger nehézharckocsikat, amelyek a korábbi hadműveleti mozgékonyságú közepes harckocsikkal szemben már csak a harcászati fölény megszerzésére alkalmas, kifejezetten az ellenség páncélosainak pusztítására és védelmének áttörésére tervezett benzinfaló harcjárművek voltak. Az 1943 júliusában bevetett Panther harckocsi ezt a kiemelt páncéltörő képességet és fejlesztett páncélvédelmet próbálta vegyíteni a közepes harckocsik nagyobb mozgékonyságával. Az eredmény a világ első úgynevezett alapharckocsija lett. A szovjetek e folyamatra reagálva újabb harckocsikat (T–34/85, ISz-sorozat) és önjáró lövegeket (SzU–76, SzU–122, SzU–152, majd SzU–85, ISzU–122, ISzU–152, SzU–100) fejlesztettek ki és vetettek be olyan jelentős mennyiségben, amellyel a német hadigazdaság termelékenysége nem versenyezhetett. Ennek ellenére a szovjetek meggyőződése, miszerint az ellenség páncélosai elleni harc főleg a páncéltörő tüzérség feladata, és nem a harckocsiké, a háború alatt mit sem változott.
A brit és amerikai haderők 1943 tavaszáig figyelték a keleti front és az észak-afrikai hadszíntér eseményeit, és ennek fényében fejlesztették saját páncélos csapataikat. Az amerikaiaknak a legfontosabb szempont a harckocsik tengeri szállíthatósága és hadműveleti mozgékonysága volt, ezért megfelelő ipari hátterük ellenére csak nagyon későn kezdtek lassúbb nehézharckocsi kifejlesztésébe. Felfogásuk szerint az ellenséges páncélosok elleni harc a saját páncélvadász-alakulatok feladata, nem a harckocsiké, amelyek lovasság módjára igyekeztek bekeríteni az ellenséges csapatokat. A britek ugyan a háború alatt saját páncélos-fejlesztési filozófiát képviseltek, de a nagy mennyiségű és folyamatos páncélos-utánpótlás miatt 1942 végétől ők is főleg amerikai típusokat használtak.
Megítélésem szerint e folyamat motorja, ha már valakihez kötni kell, a német Heinz Guderian volt. 1939-ig részletesen kidolgozta a német páncéloscsapatok vezetési elveit és gyakorlatát, az összfegyvernemi harc kereteit. 1941 végén ugyan páncéloshadsereg-parancsnokként Hitlernél kegyvesztett lett, de a sztálingrádi katasztrófa után néhány nappal, 1943 februárjában a Führer mégis őt nevezte ki a német páncéloscsapatok főszemlélőjének. A vezérezredes feladata a német páncélos fegyvernem átszervezése, a kiképzés korszerűsítése, a haditechnikai fejlesztések összehangolása, valamint a csapatok támadó képességének növelése volt, összhangban a túlerőben lévő ellenséggel vívott harc követelményeivel, amelynek végső célja a hadászati kezdeményezés visszaszerzése volt. Európában a szövetségesek (a szovjetekkel együtt) a páncélos-hadviselés terén 1943 tavaszától végeredményben arra reagáltak, amit Guderian vezetésével a németek tettek.
Voltak olyan hibás lépések, amelyek döntően hatottak az egyes nemzetek páncélos-hadviselésére, és amely meghatározta a háború menetét?
Kiindulva abból az előző megállapításomból, hogy a németek képességeire való reakciók határozták meg a páncélos-hadviselés irányát az európai hadszíntereken, a németek legnagyobb hibája az volt, hogy nem központosították időben a fejlesztést és a gyártást, valamint túl sok volt a párhuzamos projekt, amellyel csak pazarolták az erőforrásokat. Hitler teljesen életképtelen ötleteivel ugyanolyan komolyan foglalkoztak a német mérnökök, mint a harcoló csapatok által megfogalmazott jogos igényekkel. Önmagában azonban a német páncélos fegyvernem nem nyerhette volna meg a háborút, még a legideálisabb feltételek mellett sem. A szövetségesek létszám- és hadianyag-fölényével szemben még ebben az esetben is legfeljebb csak tovább halogathatta volna az elkerülhetetlen vereséget. Más kérdés, hogy a német páncélos alakulatok harcászati szinten a háború utolsó napjáig magas színvonalat képviseltek, rendkívül jelentős veszteségeket okozva ellenfeleiknek.
A szovjetek rendkívül gyorsan tanultak és sok mindent átvettek a németektől. Mindezt ötvözték hadiiparuk hatalmas páncélos-termelésével, amely a legsúlyosabb veszteségeket is képes volt pótolni, ha nem is azonnal.
Az amerikaiak és a britek felvállalták, hogy harckocsijaik legtöbbje alárendelt szerepet játszik a német páncélosokkal szemben. Ők a döntést főleg a tüzérség és a légierő tűzerejével igyekeztek kicsikarni, páncélosaik a nagyobb léptékű találkozóharcot inkább elkerülték a németekkel. Ezt azonban teljesen kizárni nem tudták, és ekkor jelentős veszteségeket szenvedtek.
Ön hogyan tapasztalja, melyek azok a hiányzó területek, amelyeket még lehetne kutatni, mert hanyagolva vannak, de esetleg a fiatal történészek számára jelenthetnek lehetőséget?
Megmaradva saját kutatási területemen, néhai Szabó Nándor – egy autodidakta kutató, akinek rendkívül alapos tudása és páratlan olvasottsága a Hadtörténeti Intézet és Múzeum megannyi szakemberét és kutatóját segítette évtizedeken át – egyszer azt mondta nekem, hogy a második világháború keleti hadszínterének történetét legfeljebb harminc százalékban tárták fel. Nagyon igaza volt. Ha a valóban döntő jelentőségű moszkvai, leningrádi, sztálingrádi, kurszki és berlini csaták sorozatos újratárgyalása mellett kellő figyelmet szentelünk a többi hadműveletnek is, közöttük a magyar vonatkozásúaknak, akkor a téma szinte kimeríthetetlen. Az újdonságokat rejtő orosznyelvű levéltári források egy jelentős része ehhez már a világhálón is rendelkezésre áll. Ugyanakkor jómagam nem hiszek a „lestoppolt” témákban sem: ha valaki azzal kíván foglalkozni, amiről én már publikáltam, tegye nyugodtan, csak hozzon újat és csinálja szakszerűen!
Végül az utolsó kérdésemet azzal kapcsolatban tenném fel, hogy a fiatalok érdeklődését hogyan kelthetnénk fel a történelem iránt. Ha őket érdeklik a páncélos-hadviselésről szóló történetek vagy a második világháborús magyarországi harcok, akkor van olyan könyv, vagy film, amit szívesen ajánlana számukra?
Napjainkban a világhálón található számos információ között az arra fogékonyak bizonyára gyorsan rálelnek arra, ami a leginkább érdeklik őket. A hadtörténet, azon belül is a második világháború mind a mai napig rendkívül népszerű. Csupán csak arra kell ügyelnünk, hogy a hatalmas adattömegből kiszűrjük a téves közléseket, a hamis legendákat és a rejtett ideológiai propagandát. Ehhez bizony szükségeltetik némi olvasottság a témában. Akit érdekelni kezd a második világháború páncélos-hadviselése, ne az én publikációmmal kezdje a téma utáni olvasgatást! Nagyon gyorsan elmenne a kedve az egésztől. Összefoglaló jellegű, népszerűsítő, gazdagon illusztrált kiadványokat vegyen először a kezébe! Ha majd benne is felmerülnek olyan kérdések és kételyek, amelyekre ezekben nem talál megfelelő választ, akkor esetleg adhat egy esélyt az én írásaimnak is.
A második világháború páncélos-hadviseléséről számos dokumentumfilm, de jóval kevesebb játékfilm készült. Az általam eddig látott háborús mozik közül talán a 2014-es Fury (Harag) című amerikai film kétharmada adta vissza nekem legjobban azt a nyomasztó és brutális közeget, amivel a „páncélozott koporsók” küzdelme 1939–1945 között együtt járt. Tudom, tudom: a Tiger harckocsi elvakult rajongói szerint a filmben ábrázolt Tiger-Sherman összecsapás képtelenség. A korabeli német és amerikai harctudósításokat vagy tapasztalati jelentéseket olvasva nekem más a véleményem, de a film utolsó harmada szerintem is vegytiszta sci-fi, vagy inkább zombifilm.
Berkes Márton
Ezt olvastad?
További cikkek
Búcsú Haraszti Györgytől (1947–2023)
Haraszti György tudományos munkásságának középpontjában a magyarországi zsidóság története áll. A történelem iránti szenvedélyét, elkötelezettségét jól mutatja, hogy vegyészmérnöki diplomával a kezében, számítástechnikai szakértőként dolgozva mégis a történeti kutatás felé […]
„…hangolja össze a történész a szigorú vizsgálatot az értelmezés szabadságával” – Interjú Velkey Ferenccel
Velkey Ferenc történész a reformkor politikai gondolkodástörténetével foglalkozik, különös tekintettel Széchenyi Istvánra. A Debreceni Egyetem Történelmi Intézetében működő Modernkori Magyar Történeti Tanszék egyetemi docensével tanulmányairól, történészi pályafutásáról, oktatói tevékenységéről és […]
Föld, ember, törvény – búcsú Dr. Tolnay Gábortól
In memoriam Dr. Tolnay Gábortól, Mezőtúr (2010) és Öcsöd (2006) díszpolgárától, a jeles agrártörténésztől, a történelemtudományok kandidátusától, a MTA tagjától, középiskolai magyar–történelem tanártól, politológustól, könyvtárostól, múzeumigazgatótól búcsúzunk, aki az újesztendő […]
Előző cikk
Kiállítások Keleten és Nyugaton III. A játékos tudástranszfer
Múzeumok, ahol nagy hangsúlyt fektetnek az interaktív múzeumpedagógiára. Ki ne szeretne rövid ideig Dr. Csont vagy épp Ragnar Lothbrok lenni? Ki az, aki nem próbálná ki, milyen játékokkal készültek a […]