Színezd újra! – Fénnyel írt történelemóra
A fényképek történelemórai felhasználása értelemszerűen forrásértékük miatt a mindennapi oktatási gyakorlat szerves részét képezi általános és középiskolában egyaránt. A felsőbb évfolyamokon egyre inkább fontossá válnak, mint információhordozók, vagyis fontos követelményként jelenik meg, hogy a tanulók képesek legyenek fotókból információkat gyűjteni, azokból következtetéseket levonni, megmagyarázni egy látható jelenség okát.
A fényképek hasznosak lehetnek azonban akkor is, amikor valamilyen témában akarunk alaposabban elmélyedi, esetleg a diákjainkat akarjuk egyéni kutatómunkára ösztökélni. Az alábbiakban néhány olyan projektfeladatot szeretnék ajánlani olvasónknak, melyek lehetővé teszik egy-egy témakör alaposabb tanulmányozását, lehetőséget biztosítanak az órai vagy éppen azon kívüli tanulói tevékenységekre egyéni vagy csoportos munkában. A tevékenység sikerét annak előkészítése, a pontos feladatmegfogalmazás, a tanulók motivációs szintje valamint a köztük lévő együttműködés éppúgy befolyásolja, mint a rendelkezésre álló eszközök illetve az alapvető számítástechnikai tudás megléte.
Útikalauz kezdő képkeresőknek
Éppen ezért elsőként azt érdemes tisztázni már az alsóbb évfolyamokon, hogy milyen módszerekkel lehet képeket keresni a világhálón, milyen dolgokra érdemes odafigyelni. Az egyik legismertebb keresőmotor a Google szolgáltatása. A képek keresését érdemes kiválasztani, majd megmutatni diákjainknak, hogy miként tudják a méretet és a felhasználási jogokat beállítani. Előbbit a pixeles, alacsony felbontású képek elkerülése érdekében, utóbbit pedig azért, hogy az elkészült produktumok jogtiszták legyenek. Érdemes elmagyarázni, mi a különbség az egyes kategóriák között: újrafelhasználható, módosításokkal újrafelhasználható, nem kereskedelmi célra felhasználható illetve nem kereskedelmi célra módosítással felhasználható. A „szín”-nél választhatunk színes vagy fekete-fehér képeket, az „átlátszó” menüpontra kattintva a prezentációkba helyezhetünk el háttér nélküli képeket – ezzel igen látványosan fel lehet dobni prezentációkat bizonyos témaköröknél. Érdemes felhívni a figyelmet arra is, hogy a keresősáv alatt megjelennek különféle címszavak – ezekkel további, a témához tartozó képeket találhatnak diákjaink.
Természetesen azt is érdemes tisztázni, hogy van élet a Google keresőjén kívül is, így az interneten remek alternatív oldalak vannak: kezdésként ezt és ezt az oldalt szoktam ajánlani, de természetesen lehetséges, hogy egy konkrét fotóadatbázist adunk meg, ahol kedvükre keresgélhetnek. További opció az inverz képkeresés, azaz egy meglévő kép forrását vagy változatát keressük feltöltéssel, ha például jobb minőségben vagy nagyobb méretben van szükségünk egy képre, például ezen az oldalon.
Virtuális fotógyűjtemény készítése
Az egyik legismertebb magyar fotóarchívum teljesen ingyenesen hozzáférhető Fortepan, amelyben magánarchívumokból közel 120 ezer fénykép rendkívül jó minőségű digitalizált változatát találhatjuk. Az oldal 2010-ben ötezer, jórészt lomtalanításokon talált fotóval indult két magánszemély, Szepessy Ákos és Tamási Miklós kezdeményezésére. A kezdetek óta rendszeresen jelennek meg új képek, s nemrég kiállítás is nyílt az összegyűjt anyagból.
A Fortepan segítségével lehetőségünk van bizonyos témákban (pl. második világháború magyarországi eseményei) eddig ritkábban látott képeket keresni, de társadalom- és életmódtörténeti órákhoz is kiváló lehet. A diákokat megkérhetjük például, hogy mutassák be az ötvenes évek mindennapjait különféle aspektusokból csoportokba rendeződve (pl. a mezőgazdaság, a gyár világa, az oktatás, az utcakép vidéken és a városokban stb.), de ugyanígy végigkövethetjük az elmúlt száz év közlekedési eszközeinek történetét vagy éppen fürdőruhadivatjának alakulását. A diákok által összegyűjtött képeket kivetíthetjük órán vagy megoszthatjuk velük valamilyen online felületen. Előzetesen mindenképpen kérjük meg a tanulóinkat, hogy lássák el képaláírással a fotókat, illetve feltétlenül tüntessék fel az internetes elérhetőségét a fájlnak. Vannak olyan oldalak, ahol már eleve tematikusan rendezték a Fortepan képeit, ezen az oldalon pedig az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeiről készült fotókat (és mozgóképfelvételeket) térképre helyezték, így egy adott helyszínről vagy környékről (pl. iskola környezete) készült fényképeket is könnyedén össze tudunk gyűjteni vagy gyűjtetni.
Nem pusztán a 19-20. század dolgozható fel fényképes projekttel, hanem akár az ókor vagy a középkor is. A római kor építészeti emlékei kapcsán például megkérhetjük a diákjainkat, hogy készítsenek olyan prezentációt, melybe a római örökségről gyűjtenek mai felvételeket, esetleg mellékeljenek hozzájuk rekonstrukciós rajzokat, három dimenziós animációkat. A teljesség igénye nélkül itt egy lehetséges felsorolás: Colosseum, egy másik, szabadon választott római amfiteátrum, Cloaca Maxima, Hadrianius fala, a limes valamely ma is létező romja, Caracalla fürdője, Traianus oszlopa, a Forum Romanum, két szabadon választott római diadalív, római vízvezeték, Pompeji (két szabadon választott kép minimum), Herculaneum (két szabadon választott kép minimum), Fortuna istennő temploma Rómában, Hercules temploma Rómában, egy szabadon választott római színház, a Circus Maximus ma. Ennél a feladatnál is fontos a képaláírások készítése, a hivatkozások mellékelése. A kész munkákat megnézhetjük közösen, de a tanulók feltölthetik nekünk például Classroom alkalmazással is.
Színezd újra!
Érdekes és izgalmas feladat lehet régi képek újraszínezése. Sokan szeretjük a régi, fekete-fehér képeket, és a polaroid-korszak megfakult, életlen felvételeit látva ez nem is csoda. A régi felvételek kiszínezésével a múlt dokumentumai még látványosabbak és könnyebben átélhetők lesznek diákjainknak, ráadásul ezt a munkát kiadhatjuk nekik is: színezzék ki a huszadik század általuk választott tíz fotóját és helyezzék el egy prezentációval. Röviden térjenek ki arra, mi látható a képeken és miért éppen ezeket választották.
A színezés természetesen történhet profi képszerkesztőkkel (pl. Photoshop), de a technika elsajátítása és a kivitelezés időigényessége miatt inkább az ingyenesen felhasználható oldalak közül ajánlom: például ezen a linken elérhető egy rendkívül könnyű és egyértelmű felhasználói felülettel rendelkező online alkalmazás.
A bal oldalon látható „Try it Yourself” gombra kell kattintani, majd ki kell pipálni, hogy élő felhasználók vagyunk („Nem vagyok robot”). Ezután a „Select a photo” gombra kattintva fájlkeresőben kiválasztjuk a régi fotót (lehet a Fortepanon keresgélni vagy akár a családi archívumból digitalizálni), és már el is készül a színes fotónk. Letölthetjük gépünkre az elkészült színes változatot, de akár az eredetivel együtt is letölthetjük. Az oldal látványos „előtte-utána” felülettel is rendelkezik.
Természetesen mivel egyszerű alkalmazásról van szó, semmi sem garantálja, hogy a kész alkotás színek tekintetében hiteles lesz történelmileg. Egy szereplő hajának vagy a háttérben látható zászló színeit a program automatikusan alkotja meg, s a katonai egyenruhák színe sem lesz tökéletes. Aki ennél precízebb munkát szeretne, annak egy jóval bonyolultabb alkalmazást ajánlok.
A fentieken kívül rengeteg hasonló alkalmazást lehet találni a világhálón, például itt vagy itt, de tapasztalatom szerint az elsőként ajánlott alkalmazással lesz a legkisebb energiabefektetéssel a legjobb végeredmény.
Egy adott helyszínről készült régi és új képet ennek az oldalnak a segítségével tehetünk egymás mellé – ez is kiváló lehet például egy település megváltozásának bemutatásakor, például készíttethetünk képeket a budapesti épületekről a második világháború előtt és után, vagy megfigyelhetjük például a rendszerváltás utáni szocialista szobrok és kommunista jelképek eltűnését.
A fentiek természetesen csak apró ötletek, melyek az adott tanulócsoporthoz igazítva válhatnak teljessé. Az egyes történelmi dokumentumok alapos megfigyelését, bevésődését is elősegíthetik a fenti módszerek. A gyakorlatok nem csupán a múltban való elmélyedést segítik, hanem elősegíthetik a tanulók közti együttműködést, fejleszthetik az egymásra figyelést a produktumok bemutatásakor. Fontos, hogy a diákok alkotó tevékenységet végeznek, s hogy munkájuk során nem kevés számítástechnikai kihívást kell leküzdeniük. Használjuk bátran a fotók adta lehetőségeket. Közhely, de igaz: egy kép többet mond ezer szónál.
Ajánlott irodalom:
Fekete Bálint: A fotográfia a történelemoktatásban. In: Péterfi Gábor – Fekete Bálint (szerk.): Történelemtanításról a 21. század elején. L’Harmattan, Budapest, 2016. 137–162. o.
Fekete Bálint: Online adatbázisok a történelem szolgálatában I. A Fortepan. In: Történelemtanítás, II. évf. (2011) 3. sz. (Elérhető itt.)
További irodalom található A történelemtanítás digitális bibliográfiája című összeállításunkban!
Ezt olvastad?
További cikkek
Súlyemelés edzésmódszerek a 19. század végén 20. század elején
Írásomban a 19. század végén, 20. század elején használt súlyemelő edzés módszereit közlöm. Nyugat- és Közép-Európa módszereinek legszélesebb ismertetését Hellman Lajos írta meg Izomfejlesztés könyvében – a cikk nagy részében […]
„Csudáknak éve” – Kézzel foghatóvá tenni a történelmet
A modern, polgári Magyarország „teremtésmítoszának” kétségkívül az egyik legfontosabb sarokköve az 1848-49-es szabadságharc, valamint az azt megelőző reformkor és a márciusi forradalom. Mivel az ország és a nemzet szempontjából kiemelt […]
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Előző cikk
„Szolidaritás, pietás, auktoritás” – Vanyó Tihamér egyháztörténész emlékére
Vanyó Tihamér OSB azon ritka történészek közé tartozott, akik megérték századik születésnapjukat. Egyháztörténészek számára megkerülhetetlen életművében okmánytárakat, elemzéseket, recenziókat, kutatásmódszertani kézikönyveket egyaránt találunk, és csak találgathatunk, mennyivel gazdagabb lehetne szellemi […]