Szöveges források a történelem tanításához
Történelemoktatásunkban nagy szerep jut a szöveges források értelmezésének: tankönyvekben, feladatlapokban és vizsgákon is találkoznak velük a diákok. A tantárgy jellegéből fakadóan e forrástípus mindig része lesz az oktatásnak, hiszen az írott forrásokkal – olvasásuk, elemzésük vagy a velük kapcsolatos műveletek révén – a történelmi ismereteket és a szókincset bővíthetjük, a szövegértési- és kommunikációs képességeket fejleszthetjük stb. A gyakorló tanárok azonban biztosan egyet értenek azzal, hogy dolgozatok, prezentációk összeállításánál sok időt felemészt a megfelelő minőségű és mennyiségű szemelvények megválasztása, szerkesztése, s ez még a digitális korban is igaz. Legújabb sorozatunkkal, amely a Szöveges források a történelem tanításához címet viseli, ezt a munkát szeretnénk könnyebbé tenni.
Az Újkor.hu 2017-ben indította el az Oktatás rovatot, amelynek egyik kiemelt célja, hogy a történelemtanárok számára a mindennapokban használható segítséget, kapaszkodókat kínáljon. Az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016) és a Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak című kiadványhoz főleg a középiskolásoknak és történelemtanáraiknak jelentett segítséget, míg A történelemtanítás digitális bibliográfiája elsősorban az egyetemi hallgatókat, a gyakorló pedagógusokat és a kutatókat célozza.
Az Újkor.hu-n korábban megjelent anyagainkhoz hasonlóan most is alapelvünk volt, hogy a forrásokat formázható, szerkeszthető módon adjuk közre. A tanárok munkáját segíti az is, hogy (a gyakran mozaikos szemelvényeket összefésülve) a lehető legteljesebb szövegvariánst szerepeltetjük, továbbá – ahol módunk van rá – megadjuk a szerzőt, a címet és a forrás keletkezésének dátumát, illetve egységesítsük a szerkesztést, tördelést. A szövegek válogatása, szerkesztése során természetesen szem előtt tartottuk a szakmódszertani szempontokat, valamint a közoktatás tartalmi szabályozóit is.
Fontos kiemelni, hogy jelen állapotában a szöveggyűjtemény még nem teljesen kész: a források gyűjtésén, rendezésén, a tartalomjegyzék összeállításán – lehetőségeinkhez képest – folyamatosan dolgozunk, azaz érdemes lesz időnként újra visszatérni oldalunkra. (A tartalomjegyzékek sok esetben hiányos, illetve a 20. századi egyetemes, valamint a jelenkori magyar és egyetemes témák forrásai még nincsenek összeválogatva.) Mivel már mostani formájában is hasznosulhat, és a digitális munkarendre való áttérésben is segítséget jelenthet, elérkezettnek láttuk az időt, hogy közzé tegyük a sorozatot.
Bízunk benne, hogy szándékunknak megfelelően a diákok és a tanárok számára is hasznos anyagot nyújtunk most át.
A Szöveges források a történelem tanításához című összeállítások letölthetők innen.
Az érettségi pontozásához igazodó, egyszerű feladatlap letölthető innen.
A Szöveges források a történelem tanításához sorozat felépítése:
- Az ókori Kelet
- Az ókori Hellász
- A Római Birodalom és a korai kereszténység
- A középkor története
- A középkori Magyar Királyság története: Az Árpád-kor
- A középkori Magyar Királyság története: a vegyesházi királyok kora
- A kora újkor története
- A kora újkori Magyar Királyság története
- Az újkor története
- Az újkori Magyar Királyság története
- Európa és a világ a világháborúk korában
- Magyarország a világháborúk korában
- Európa és a világ a hidegháború korában
- Magyarország a hidegháború korában
- Európa és a világ a kiterjedt globalizáció korában
- Magyarország a kiterjedt globalizáció korában
Amennyiben kérdésük, megjegyzésük, javaslatuk van, szívesen fogadom a feketebalint28@gmail.com címen!
Ezt olvastad?
További cikkek
“Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban
Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig […]
„Levéltárban jártunk, kincseket találtunk” – egy felső tagozatos levéltárpedagógiai foglalkozássorozat
Szerencsésnek érezheti magát az a történelemtanár, akinek van arra lehetősége, hogy levéltárpedagógiai foglalkozásokat vegyen igénybe. Ha ehhez még lelkes és érdeklődő tanulók is társulnak, akkor különösen. Miért tartom fontosnak, hogy […]
Sorsfordítók – Diákoknak a hősiességről és helytállásról
Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) Sorsfordítók címmel nemrég olyan rövid, pár perces animációs kisfilmeket mutatott be, melyeket azok főszereplői kötnek össze: valamennyien bátran, másokért vagy hazájuk védelme érdekében cselekedtek. Miként értelmezik […]
Előző cikk
10 magyar történelmi film – Ajánló házi mozigépészeknek I.
Mostani válogatásunk jóvoltából a kedves Olvasó felzárkózhat magyar történelmi filmek megtekintése dolgában. Összeszedtünk 10 olyan filmet, amelyről korábban már tettünk közzé a rovatban bővebb ajánlót, ismertetést vagy elemzést. Ezekből kiderül, […]