Szöveges források a történelem tanításához
Történelemoktatásunkban nagy szerep jut a szöveges források értelmezésének: tankönyvekben, feladatlapokban és vizsgákon is találkoznak velük a diákok. A tantárgy jellegéből fakadóan e forrástípus mindig része lesz az oktatásnak, hiszen az írott forrásokkal – olvasásuk, elemzésük vagy a velük kapcsolatos műveletek révén – a történelmi ismereteket és a szókincset bővíthetjük, a szövegértési- és kommunikációs képességeket fejleszthetjük stb. A gyakorló tanárok azonban biztosan egyet értenek azzal, hogy dolgozatok, prezentációk összeállításánál sok időt felemészt a megfelelő minőségű és mennyiségű szemelvények megválasztása, szerkesztése, s ez még a digitális korban is igaz. Legújabb sorozatunkkal, amely a Szöveges források a történelem tanításához címet viseli, ezt a munkát szeretnénk könnyebbé tenni.
Az Újkor.hu 2017-ben indította el az Oktatás rovatot, amelynek egyik kiemelt célja, hogy a történelemtanárok számára a mindennapokban használható segítséget, kapaszkodókat kínáljon. Az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016) és a Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak című kiadványhoz főleg a középiskolásoknak és történelemtanáraiknak jelentett segítséget, míg A történelemtanítás digitális bibliográfiája elsősorban az egyetemi hallgatókat, a gyakorló pedagógusokat és a kutatókat célozza.
Az Újkor.hu-n korábban megjelent anyagainkhoz hasonlóan most is alapelvünk volt, hogy a forrásokat formázható, szerkeszthető módon adjuk közre. A tanárok munkáját segíti az is, hogy (a gyakran mozaikos szemelvényeket összefésülve) a lehető legteljesebb szövegvariánst szerepeltetjük, továbbá – ahol módunk van rá – megadjuk a szerzőt, a címet és a forrás keletkezésének dátumát, illetve egységesítsük a szerkesztést, tördelést. A szövegek válogatása, szerkesztése során természetesen szem előtt tartottuk a szakmódszertani szempontokat, valamint a közoktatás tartalmi szabályozóit is.
Fontos kiemelni, hogy jelen állapotában a szöveggyűjtemény még nem teljesen kész: a források gyűjtésén, rendezésén, a tartalomjegyzék összeállításán – lehetőségeinkhez képest – folyamatosan dolgozunk, azaz érdemes lesz időnként újra visszatérni oldalunkra. (A tartalomjegyzékek sok esetben hiányos, illetve a 20. századi egyetemes, valamint a jelenkori magyar és egyetemes témák forrásai még nincsenek összeválogatva.) Mivel már mostani formájában is hasznosulhat, és a digitális munkarendre való áttérésben is segítséget jelenthet, elérkezettnek láttuk az időt, hogy közzé tegyük a sorozatot.
Bízunk benne, hogy szándékunknak megfelelően a diákok és a tanárok számára is hasznos anyagot nyújtunk most át.
A Szöveges források a történelem tanításához című összeállítások letölthetők innen.
Az érettségi pontozásához igazodó, egyszerű feladatlap letölthető innen.
A Szöveges források a történelem tanításához sorozat felépítése:
- Az ókori Kelet
- Az ókori Hellász
- A Római Birodalom és a korai kereszténység
- A középkor története
- A középkori Magyar Királyság története: Az Árpád-kor
- A középkori Magyar Királyság története: a vegyesházi királyok kora
- A kora újkor története
- A kora újkori Magyar Királyság története
- Az újkor története
- Az újkori Magyar Királyság története
- Európa és a világ a világháborúk korában
- Magyarország a világháborúk korában
- Európa és a világ a hidegháború korában
- Magyarország a hidegháború korában
- Európa és a világ a kiterjedt globalizáció korában
- Magyarország a kiterjedt globalizáció korában
Amennyiben kérdésük, megjegyzésük, javaslatuk van, szívesen fogadom a feketebalint28@gmail.com címen!
Ezt olvastad?
További cikkek
„Evlija Cselebi Nyomában” – országos történelmi verseny
Országos kulturális és történelmi versenyt rendez középiskolások számára a világ 52 országában működő Törökországi Maarif Alapítvány magyarországi intézménye, a Maarif Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium és a […]
Újabb lehetőség történelemszerető diákoknak – Báthory István Középiskolai Történelem Tanulmányi Verseny
Történelemtanárként mindig öröm látni, amikor újabb szaktárgyhoz kapcsolódó verseny bővíti a már meglévő lehetőségeket. A klasszikus, felvételi pontokat is jelentő megmérettetések (pl. OKTV) mellett évtizedes hagyományokkal rendelkező történelmi versenyeken próbálhatják […]
Az elsajátítási motiváció tulajdonságai és a tanulásban betöltött szerepe
Amennyiben visszatekintünk az emberiség történetére, láthatjuk, hogy azok az emberek gördítették tovább a történelem kerekét, akik új ismeretekre kívántak szert tenni. Hajtotta őket a tudásvágy, valami belső hajtóerő, ami újabb […]
Előző cikk
10 magyar történelmi film – Ajánló házi mozigépészeknek I.
Mostani válogatásunk jóvoltából a kedves Olvasó felzárkózhat magyar történelmi filmek megtekintése dolgában. Összeszedtünk 10 olyan filmet, amelyről korábban már tettünk közzé a rovatban bővebb ajánlót, ismertetést vagy elemzést. Ezekből kiderül, […]