A hatalomgyakorlás múltja és a történelemtanítás jövője – Beszámoló a Történelemtanárok Egylete 28. Országos Konferenciájáról
A Kossuth Klub előadóterme 2018. október 6-án pedagógusokkal, egyetemi hallgatókkal és középiskolás diákokkal telt meg, mivel a Történelemtanárok Egylete (TTE) idén is megrendezte, immáron 28. alkalommal Országos Konferenciáját. Az idei év kiemelt témája Az „istenadta” nép. Nép és tömeg a hatalom szemszögéből volt, de természetesen a Nat-tervezetről is külön blokkban foglalkoztak a jelen lévők.
Elsőként Miklósi László, az Egylet elnöke köszöntötte az egybegyűlteket. Kiemelte, hogy a konferencián jelenlévő tanárok milyen sokféle iskolai-tanítási közegből érkeztek, és hozzátette, hogy a konferenciát már szinte nem is érdemes leszűkíteni történelemtanárokra, hiszen a résztvevők negyede középiskolás diák, illetve egyetemi hallgató.
A konferenciát Zsoldos Attila, az MTA Filozófiai és Történelemtudományok Osztályának elnöke nyitotta meg. Beszédében a bölcsészettudományok megítélésével és aktuális kihívásaival foglalkozott, amelyre óriási hatással van a digitalizáció, leginkább azzal, hogy drasztikusan megváltoznak olvasási szokásaink. Kiemelte, hogy a fellelhető internetes források gyakran megbízhatatlanok, és a fogyasztók ki vannak téve a fals információknak. Éppen ezért tartotta jelentősnek például a Történelemtanárok Egylete online felületét, amely hiteles és megbízható forrásokat közöl olvasói számára, így az Egylet hozzájárul az értéket hordozó kultúra fennmaradásához.
A köszöntő után Lőrinc László beszélt a TTE által működtetett, megújulás előtt álló Tényleg! Hogy volt, hogy nem volt… oldalról. A weboldalt azért alapították lelkes tanárok, hogy a történelemmel foglalkozó hallgatók, diákok és érdeklődők számára szakszerű, naprakész információkat adjanak történelmi témákban, valamint, hogy megbízható forrásokra hívják fel a figyelmet. Az oldal legfőbb újdonsága a Vita-fül, ahol az olvasók, egy vitatott történelmi kérdéskörben (például a Tóth Ilona-per) több történész – esetenként teljesen ellentmondó – véleményét is elolvashatják.
Az oldal bemutatása után került sor a hagyományos díjátadóra. A Szabó Magdi-plakettet a TTE Bizottmánya a Soproni Szakképzési Centrum Fáy András Két Tanítási Nyelvű Gazdasági Szakgimnáziuma tanárának, Vódli Zsoltnak ítélte oda igényes és innovatív szakmai munkájáért, valamint nemzetközi szerepléseiért.
A délelőtt hátralévő része a szakmai előadásoké volt. Elsőként Bihari Péter, a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanára tartotta meg előadását „A budapesti tömeg a Nagy Háború idején” címmel. Az előadó három nagyobb témakör köré építette fel mondandóját: a háború valós fogadtatása, a nők helyzete a világégés évei alatt és a vesztes háborúra adott reakciók. Bihari kiemelte, hogy a háború fogadtatása a vidék és Budapest között jelentősen eltért. A pesti lakosság, főképpen a fiatal lakosság valami új, izgalmas dolognak tartotta a háborút, míg vidéken a parasztság tartott az aratás előtti besorozástól. A nőkről elmondta, hogy aktívan hangot adtak az elégedetlenségüknek (például a margarin-tüntetések alkalmával), de ütköztette a választójoggal kapcsolatos érveket is. Arra szintén felhívta a figyelmet, hogy a korabeli források szerint a Monarchia összeomlása után Magyarországon is kialakult – a főképpen Németországból ismerős – „tőrdöfés elmélete”, de idehaza csak „puhított” változatban, és legfőképpen a városi közbeszédben jelent meg.
A következő előadó Csepeli György professor emeritus, az ELTE TÁTK és az ME BTK tanára volt. „A hatalom elviselhetetlen könnyedsége” című előadásának kiindulópontja az volt, hogy a „modern társadalomelmélet a fennmaradás és a túlélés közös gyakorlatának szükségéből származó funkciók együttesét nevezi hatalomnak. A hatalom a társadalom üres helye. A hatalom megszerzése és megtartása a politika.” Csepeli felvázolta, hogy a történelem kezdete óta hogyan változtak át az emberi közösségek (Gemeinschaft) politikai szerveződésű társadalommá (Gesselschaft). Hozzátette, hogy a politikai hatalom a rend és a káosz határmezsgyéjén áll, a politikusnak mindig szembe kell néznie a káosszal, hiszen csak így tud egy társadalmat irányítani. Összefoglalta azt is, hogy melyek a jó politikus külső és belső tulajdonságai, például felelősségteljes döntéshozatal, karizmatikus személyiség, a hatalom akarása és a politikai megismerés.
Rövid szünet után Glant Tibor, a Debreceni Egyetem Angol–Amerikai Intézetének egyetemi docense következett, előadásának témája „A »We Decade«: a hatvanas évek közösségi élményei az Egyesült Államokban” volt. Glant szerint az 1960-as évek Amerikája politikai szempontból olyan mélypontot jelentett a társadalom számára, mint nekünk, magyaroknak a trianoni békeszerződés, hiszen a korszakot megrázó politikai válságok sora jellemezte, például a sikeres merényletek a Kennedy testvérek ellen, a Kent State University-n történt mészárlás, valamint a kudarcos vietnámi háború. Megállapítása szerint bár a korszakot hangzatos, az összetartozást hirdető politikai és egyéb szólamok jellemezték, igazából nem volt olyan politikus vagy olyan közösség, amely össze tudta volna forrasztani ezt a végtelenül megosztott társadalmat. Az időszak azonban meghatározta a későbbi generációk mentalitását, és kinevelt több olyan politikust, akik meghatározták az USA, és így a világ történelmét.
Ezt követően a világ egy másik nagyhatalmáról, Kínáról esett szó. Kasznár Attila, a NKE Nemzetbiztonsági és Politikatudományi Intézete docensének előadása egy, az európai emberek számára talán kevésbé ismert időszakba kalauzolta el a nézőközönséget, mégpedig a Mao Ce-tung halála utáni Kínai Népköztársaság megreformálásának korába. Az előadó főképpen Teng Hsziao-pingnek, Mao utódának reformtörekvéseire fókuszált, érdekességként felhozva egy magyar vonatkozást: Hsziao-ping ugyanis járt Magyarországon, sőt megismerkedett Nyers Rezső reformjaival, melyeket felhasználva kezdte meg a kínai gazdaság megújítását. Kasznár érdekes adalékokkal szolgált Mao személyiségét illetően is. Mint kiderült, a kommunista vezető gyakran könyvekkel osztotta meg hatalmas ágyát, és – a közönséget is megtévesztő – konfuciánus verseket is írt.
A délelőtti előadások sorát a PPKE BTK Nemzetközi és Politikatudományi Intézetének tanára, Nyirkos Tamás zárta, aki „A demokrácia fogalomtörténete, avagy a többség zsarnoksága” című dolgozatát osztotta meg a közönséggel. Nyirkos szerint a demokrácia rendkívül megtévesztő fogalom, hiszen a szó valódi jelentése sohasem tudott megvalósulni, mert a tényleges hatalom nem tud kiterjedni a tárdadalom minden tagjára. Tudományos értelemben a fogalom nem elég egzakt, ráadásul rengeteg értelmezés rakódott rá az évszázadok során. A fogalom „eróziója” leginkább a 19. századtól érhető tetten, amikor is a köztársasági államformával és a képviseleti rendszerrel mosták össze, de Marx és Hitler is sajátos értelmezéssel telítette. Az 1970-es évekre már egy „»mindent felölelő bálványfogalommá« vált, amely semmi másra nem utal, mint a szóhasználó által ideálisnak tartott politikai rezsimre”. Nyirkos kifejtette, hogy a demokrácia és a zsarnokság egymástól nem távol álló és nem egymást kizáró fogalmak, hiszen a demokrácia könnyen válhat zsarnoksággá. Éppen ezért – mondta – hiba egy államberendezkedés definiálásakor a demokrácia vagy demokratikus szavakat használni, szerinte inkább az alkotmányos, jogállami, emberi jogi szavakkal lehet jól leírni egy állam mibenlétét.
A közösen elfogyasztott ebéd után a hallgatóságnak lehetősége nyílt kérdéseket feltenni az előadókhoz. Szóba került az Aranybullából ismeretes ellenállás joga a zsarnoki hatalommal szemben, a hatalom legitimizálásának mai lehetőségei, valamint a demokráciára nevelés kérdése. Miklósi László, az TTE elnöke kiemelte, hogy már egészen kicsi kortól kezdve fontos lenne, hogy a diákokat aktív állampolgárságra neveljék, a legalapvetőbb közélethez kapcsolódó fogalmakkal megismertessék őket, mindezt természetesen ideológiamentesen. Hozzátette, hogy a demokratikus értékek közvetítését a gyakorlatban a DÖK szerepének megnövelésével vagy más demokráciához kötődő játékokkal, esetleg vitaestekkel lehetne elérni.
A konferencia utolsó programja az új Nat-tervezet véleményezése volt. Ezen megjelent Boronkai Szabolcs, a koncepciót kidolgozó történelemtanári szakcsoport egyik tagja is. A TTE elnöke üdvözölte, hogy az elmúlt évtizedek gyakorlatával ellentétben a készítők előzetes véleményt kértek a szakmai szervezetektől, valamin felkérték őket az elkészült anyag értékelésére is. Vitaindítóként Miklósi László bemutatta a TTE körében kialakult – pozitív és negatív – véleményeket, valamint kérdéseket fogalmazott meg. Miklósi kiemelte, hogy az új Nat-ban fontos célkitűzésnek kell lennie, hogy a történelmi témaköröket az őskortól egészen napjainkig ne kétszer kelljen (általános- és középiskolában is) tanítani, hanem legyen differenciáltabb a témák megosztása.
Hangsúlyozta, hogy a tanároknak adott 15-25% szabad órafelhasználási keret előremutató, de az élményszerű tanítás és a tanulói kompetenciafejlesztés érdekében nem sikkadhat el, garantálni kell.
Néhány részletben egyetértés mutatkozott, például a 2019-es bevezetést mindenki túl korainak értékelte. Az Egylet tagjaiban azonban felmerültek olyan kérdések, minthogy hogyan fogja befolyásolni az új Nat az érettségi anyagát? Lesz-e több idő felkészülni az érettségire? Nagyobb teret kap-e a digitalizáció a történelemtanításban? Helyes-e az Európa-centrikusság mértéke, amellyel háttérbe szorulhat más nagy kultúrák (például Kína) tanulmányozása? Lehetne-e az erkölcstant a történelemhez kapcsolni? Lesz-e új, társadalomismeret nevű tantárgy? A gazdasági tárgyak tényleg a földrajzhoz kerülnek-e?
A kérdésekre Boronkai Szabolcs igyekezett részletes választ adni. Szerinte a történelemoktatásnak négy alrendszere van: tanterv, tankönyvek, érettségi, tanárképzés. Az új Nat mindegyik pillérre szorosan fog támaszkodni, ugyanakkor a pillérek is változni fognak, az érettségi témakörök végleges reformjára csak a Nat jövő évre tervezett bevezetése után kerül sor. A digitalizáció mindenképpen teret kap majd az oktatásban, ennek platformjait még keresi a Nat-ot kidolgozó munkacsoport.
Leszögezte, hogy a készítők szándéka szerint a tanároknak valóban több ideje lesz, hiszen a korábbi 40-50 leckeszám lecsökken 20-30-ra, kevesebb lesz az ismeretanyag, így akár 2-3 tanórája is lehet a pedagógusnak egy-egy téma feldolgozására. A beszélgetéshez csatlakozó Repárszky Ildikó szerint
még ez a keret is csökkentendő lenne, és inkább a témák alapos megismertetésére, az aktív tanulói részvételre kellene lehetőséget biztosítani.
Boronkai megfogalmazta, hogy minden további csökkentés azzal fogadható el, ha a javaslattevők megjelölik, hogy konkrétan mit húzzanak ki a tervezetből. Azt elismerte, hogy az új Nat valóban Európa, sőt inkább Közép-Európa centrikus, de az ázsiai kultúrák tanulmányozására szánt leckeszámok nem változtak, jobbára átstrukturálták ezeket. Arra is emlékeztetett, hogy a bírálatok jelentős számú plusz témát illesztenének a javaslatba, amely szétfeszítené a kereteket.
A szakember hangsúlyozta, hogy ők csupán a kötelező minimumot jelölték ki, ez egyéni érdeklődés vagy helyi sajátosságok alapján bővíthető (például a projektekkel vagy a betervezett „mélyfúrásokkal”).
Az etika tárgyat illetően Boronkai úgy érvelt, hogy azt nem lehetséges a történelemhez csatolni, hiszen annak társtárgyát a hittant nem feltétlenül iskolai tanárok, hanem más, egyházi személyek oktatják. A társadalomismeret várhatóan külön tantárggyá alakul, és valószínűleg a történelemtanárok fogják tanítani, így nem feltétlenül módosulna a tanárképzés rendszere. A gazdaságtörténetről pedig elmondta, hogy ez eddig is megjelent a földrajznál, tehát a témakör marad, jelentősen kibővítve ezzel azonban a – csökkenő óraszámú – földrajz tárgy kereteit.
A vita végén a jelenlévők kérdéseket tehettek fel, majd közös állásfoglalást fogalmaztak meg az új Nat elfogadására és véleményezésére, amit a Történelemtanárok Egylete közzé tett oldalán.
Szücs Adél
Ezt olvastad?
További cikkek
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Se veled, se nélküled? – Miről mondunk le azzal, ha az iskolai okoseszközök korlátozása megvalósul?
Az okoseszközök az életünk részévé váltak. Meggyőződéses tömegközlekedőként magam is szeretem az e-bookolvasómat, a telefonomat, de azért nem mondtam le a hagyományos olvasmányaimról sem: könyv és nyomtatott sajtótermék mindig van […]
Világkörüli útra indul a Kodály-módszer: Két nemzetközi konferencia a kádári Magyarországon
Hatvan évvel ezelőtt két Magyarországon megrendezett nemzetközi konferencia hozott széleskörű elismerést a magyar zeneoktatás számára és indította világkörüli diadalútjára a Kodály-módszert. 1964 nyarán Budapesten tartotta találkozóját az UNESCO két zenei […]
Előző cikk
„Emlékmű helyett…”- Pető Andrea Elmondani az elmondhatatlant c. könyvének ismertetője
Pető Andrea, a Közép-európai Egyetem (CEU) egyetemi tanára, az MTA doktora, akinek munkásságát 2018-ban az Európai Akadémiák (ALLEA) Madame de Stael-díjával ismerték el, kiemelkedően fontos, hiánypótló és régóta várt könyvet […]