Varázsgépek és hieroglifák: Athanasius Kircher, a mindent tudni akaró jezsuita atya
Athanasius Kircher (1602–1680) korának egyik leghíresebb természettudósa és a reneszánsz egyik utolsó polihisztora volt. Az világszerte kapcsolatokkal és patrónusokkal rendelkező jezsuita tudós fizikával, matematikával, természettudományokkal, régészettel, zenével, Kínával és hieroglifákkal is foglalkozott, de mindezek mellett a római Collegio Romano egyik oktatója is volt. Amíg Galilei, Kopernikusz és Kepler neve beépült a köztudatba, addig Kircheré már kevésbé. Ennek ellenére az életművét röviden összefoglalni szinte lehetetlen vállalkozás lenne, hiszen több, mint negyven könyvet írt, a fennmaradt leveleinek, kéziratainak száma pedig meghaladja a kétezret is. Világszerte több, mint hétszázhetven levelezőtársa volt, közöttük tudósok, jezsuiták, nemesek, sőt uralkodók is akadtak. A Kircher által hátrahagyott írásos emlékek összegyűjtésére és kategorizálására indították az Athanasius Kircher Correspondence Project-et, amelyet 2000 óta a Stanford Egyetem vezet, s ami kircheri életmű kiterjedése miatt a mai napig sem ért véget.

Kircher Habsburg-ház tagjai a legfontosabb patrónusai közé tartoztak, így cseppet sem véletlen, hogy Oedipus Aegyptiacus című művét III. Ferdinánd császárnak, az Iter extaticum secundum, mundi subterranei prodromus című, a földalatti világról szóló munkáját pedig I. Lipótnak ajánlotta.[1] De Kircher levelezéseivel kapcsolatban magyar vonatkozásokat is találhatunk: az uralkodócsaládon kívül Nádasdy Ferenc országbírót is a támogatói között tudhatta, könyvei a magyar jezsuita iskolahálózat könyvtárainak szerves részeit képezték, továbbá az Eszterházy, Lippay, Báthory, Zrínyi és Bethlen családokkal is kapcsolatot tartott fenn. (A jezsuita kapcsolatrendszere egyébként túlmutatott Közép-Európán, hiszen a térítőmunkát végző papok Kínából és Brazíliából is küldtek neki feljegyzéseket, jelentéseket.)
A jelentős patrónus- és kapcsolatrendszerét azonban Kircher nagy erőfeszítések árán építette ki, s pályafutásának kezdete cseppet sem volt szerencsésnek mondható. Athanasius Kircher 1602 május 2-án született, Alexandriai Szent Atanáz napján. Apja tanult ember volt, így gyermekét is tudós pályára szánta. Korán elkezdett héberül tanulni, valamint beiratkozott a fuldai jezsuita iskolába. 1620-ban már letette a papi esküt, azonban a harmincéves háború miatt menekülnie kellett szülőföldjéről, mert a protestáns Brunswicki herceg a városa felé tartott hadaival. Ezután tanítóként megjárta Neuss, Düsseldorf, Cologne, Koblenz és Würzburg városát, de mivel az oktatás nem elégítette ki érdeklődését, ezért 1630-ban misszionáriusnak jelentkezett Kínába, a kérelmét viszont elutasították. Miután Würzburgból is menekülnie kellett Gustavus Adolphus svéd király támadása miatt, Avignonba került, ahol a hieroglifák iránti érdeklődése felkeltette a francia humanista Nicolas Claude Fabri de Peiresc érdeklődését, aki Kircher első jelentős támogatójává vált. Ettől kezdve Kircher bekerült a híres tudósok körébe, és pályája megállás nélkül ívelt felfelé. 1633-ban már felkérték, hogy legyen Kepler utódja a Habsburg udvarban matematikusként. A harmincéves háború miatt azonban Észak-Itálián keresztül Rómáig vezetett kalandos útja. 1635-ben a Collegio Romano-ban kapott oktatói állást és Róma, az Örök Város lett a végleges otthona, ahonnan fokozatosan kiépítette a kiterjedt kapcsolati és támogatói rendszerét.
Az európai kopt tanulmányok kezdetét Athanasius Kircher Prodromus Coptus sive Aegyptiacus (Kopt vagy egyiptomi előfutár) című könyvének 1636-os megjelenéséhez szokták kötni. Annak ellenére, hogy ez egy általánosan elfogadott álláspont, nem feltétlen hű a valósághoz: először is, Nicolas-Claude Fabri de Peiresc már 1628-ban elkezdett foglalkozni a kopt nyelvvel; másodszor is pedig Kirchert önmagában nem a kopt nyelv érdekelte, hanem mint az egyiptomi hieroglifák megfejtésének kulcsát látta bennük. Kircher a hieroglifákat szimbólumokként kezelte, és ezért nem nyelvészeti szempontból tanulmányozta azokat. Elsősorban a neo-platonista, arab és zsidó felfogásra hagyatkozhatott a hieroglifákkal kapcsolatban, amely szerint azokat egy bizonyos Hermes Trismegistus nevű varázsló találta ki. Eszerint a hieroglifák nem írásjelek, hanem olyan szimbólumok, amelyek az özönvíz előtti isteni bölcsességet hivatottak megőrizni az emberiség számára. Az 1640-es évek végén, X. Ince pápa megbízta Kirchert egy obeliszk tanulmányozásával, ami napjainkban is a Piazza Navona téren található. Az erről írt tanulmányában összefoglalja, hogy milyen területekről szerzett tudást a munkához: egyiptomi bölcsesség, föníciai teológia, káldeus[2] asztrológia, zsidó kabbala,[3] perzsa mágia, püthagoraszi matematika, görög mitológia, arab alkímia és latin filológia.[4] Ahogy a felsorolásból is láthatjuk, Kircher számára – a kortársaihoz hasonlóan – nem volt éles határvonal a vallás, az ezotéria és a tudomány között. Jezsuita papként érhető módon elsősorban teológiai szempontból közelítette meg a hieroglifák kérdését. Kircher egyiptológiával és hieroglifákkal kapcsolatos kutatásai az Oedipus aegyptiacus című művében teljesedtek ki, melyet 1652-ben publikált. Annak ellenére, hogy tévúton haladt és nem sikerült megfejtenie a hieroglifák jelentését, mégis a modern egyiptológia megszületéséig – a rosette-i kő megtalálásáig – a munkái meghatározók maradtak azok számára, akik az ókori Egyiptom titkait kívánták megismerni.
Noha a kora újkort a tudományos világnézet kibontakozásával gyakran azonosítják, a kortársak számára a technika, tudomány és a mágia egymástól megkülönböztethetetlen volt. Kirchernek is gyakran kellett magyarázkodnia, hogyan működött egy-egy csodamasinája, nehogy fekete mágiával vádolják meg. A különleges találmányok és gépek több célt is szolgáltak egy Kircherhez hasonló tudós számára: a különböző „varázsgépek” megalkotásához nélkülözhetetlen kísérletekből maguk is sokat tanulhattak, de talán ami még fontosabb, ezek a csodamasinák elsősorban arra voltak hivatottak, hogy lenyűgözzék a látogatókat, tudóstársakat, vagy a lehetséges támogatókat. Ebből a célból Kircher saját múzeumot is alapított, ahol saját gépezeteit mutatta be a látogatók előtt.A hangtannal való foglalkozás kapcsán fejlesztette ki Kircher a „beszélő szobrot”. Ez a szerkezet egy szobor és egy másik tér összekapcsolása volt egy spirális csövön keresztül, amely azt az illúziót keltette, hogy a külvilág hangjait a szobor adja ki. Hasonló elképzelés nyomán készített Kircher egy olyan szerkezetváltozatot, amellyel a szomszédos szobában zajló beszélgetéseket lehetett tökéletesen kihallgatni.
Kircher talán legnagyobb ígérettel kecsegtető találmánya mégis az úgynevezett Polygraphia nova et universalis (Új és egyetemes poligráfia) volt.[5] A jezsuita tudós 1663-ban készített egy szerkezetet I. Lipót számára, azt ígérve, hogy az képes minden nyelvet egy nyelvre csökkenteni, illetve egy nyelvet minden nyelvvé kibővíteni – egyszerűbben megfogalmazva egy egyetemes fordítógépet alkotott. Mivel I. Lipót birodalmában németek, csehek, magyarok, horvátok, szlovének, olaszok és számos egyéb nép élt, érthető, hogy a Habsburg uralkodó számára egy ilyen szerkezet kiemelt fontossággal bírt. De a gyakorlatban hogyan is működött ez a gép? Kircher tulajdonképpen egy kódot alkotott meg, ami köztes nyelvként állt a két, fordítandó nyelv között. A lefordítani kívánt szöveget a használati útmutató szerint jelekre alakították át, és ezeket a jeleket értelmezve lehetett megalkotni az új szöveget. Minden jel egy-egy szóhoz vagy nyelvtani szerkezethez kapcsolódott, így lehetett azokat a jel megfejtése után átalakítani értelmes mondatokká. Ez a hosszas és bonyolult folyamat semmivel sem volt egyszerűbb vagy gyorsabb, mint keresni valakit, aki le tudná fordítani a szöveget. Mindezek ellenére a fordítógép kezdetben hatalmas érdeklődést váltott ki a Habsburg udvarban, bár végül a hibái és hiányosságai miatt hamar feledésbe került.
Athanasius Kircher – ahogy olvashattuk – korának egyik legkiemelkedőbb tudósa volt. Mint jezsuita, kutatásainak, érdeklődésének alapja mindvégig a vallás maradt. A világ, a természeti törvények, illetve az ősi civilizációk megismerése által mindvégig az isteni tudást kereste. Természetesen egy ember számára lehetetlen megismerni az egész világot, Kircher mégis megpróbálta azt, s ennek a küldetésnek szentelte az egész életét. Öregkorára, az 1670-es években a munkáit főleg Caspar Schott nevű tanítványa adta ki az ő nevében, majd pedig 1678-tól kezdve kizárólag lelki ügyekkel foglalkozott, felhagyott a tudománnyal. 1680 november 27-én hunyt el. Testét Rómában temették el, szívét pedig egy általa renovált templomban, Marinoban. Az élete során összegyűjtött régiségek, relikviák és különböző találmányok a róla elnevezett Kircherianum múzeum meghatározó darabjai voltak. Bár a múzeumot Kircher 1651-ben alapította meg, a jezsuiták azt halála után is fenntartották. (A múzeuma hozzájárult ahhoz, hogy Róma a katolikus tudományos világ egyik középpontjává váljon egy időre.) A múzeum egészen 1870-ig a katolikus egyház fennhatósága alatt állt, majd szekularizálták, végül 1915-ben bezárták.
Kircher az Örök Város egyik legismertebb jezsuitájává lépett elő, s örökségével nemcsak a már említett stanfordi kutatás foglalkozik napjainkban. A Jezsuita Tudományos Hálózat keretén belül Iva Lelková tartott előadást 2015-ben Athanasius Kircher kutatásainak vizualizálásával kapcsolatban, 2017-ben pedig Martje de Vries beszélt a Princeton Egyetemen a Latiumés Etruria nevű munkáiról. Mindezeken felül, Bázelben Susanne Bickel és Adrien Paschoud szervezett konferenciát Kircher egyiptológiai kutatásaival kapcsolatban. Mivel Kircher érdeklődését rengeteg minden lekötötte, ezért nem is meglepő, hogy a mai napig találhatunk olyan kérdésköröket, amelyeket még nem dolgoztak fel történészek. Mindezek alapján reméljük, hogy az elkövetkező időben sok olyan új kutatási eredményről olvashatunk majd, amelyek hozzájárulnak a kircheri örökség és életmű teljessé tételéhez.
Csák Krisztina Csilla
Kapcsolódó szakirodalom:
Buonanno, Roberto: Athanasius Kircher: The 17th Century Science at the Crossroads. In.: ASP Conference Series, Vol. 441., San Francisco: Astronomical Society of the Pacific, 2011.
Findlen, Paula (ed.): Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything. New York: Routledge, 2004.
Joscelyn Godwin: Athanasius Kircher: A Renaissance man and the quest for lost knowledge. London: Thames and Hudson, 1979.
Larsen, Dean A. (ed.): Athanasius Kircher 1602−1680 Jesuit Scholar: An Exhibition of His Works in the Harold B. Lee Library Collections At Brigham Young University. 1989.
Rowland, Ingrid: The Ecstatic Journey: Athanasius Kircher in Baroque Rome. Chicago, University of Chicago Library, 2000 .
[1] Findlen 2004, 79.p.
[2] Közel-keleti nép, az újbabilóniai birodalom alapítói.
[3] A zsidó vallás misztikus, ezoterikus vonásaival foglalkozó tanok.
[4] Athanasius Kircher: Obeliscus Pamphilius. 1650.
[5] Jelentése „sokat író” a görög „poli” sok és „gráf” írni szavakból, nem a modern hazugságvizsgálóról van szó.
Ezt olvastad?
További cikkek
Filmekről történész szemmel – Az elBeszélő podcast vendége Paár Ádám
A TheHistoryGeek csatorna és az Újkor.hu közös beszélgetős portréműsora, az elBeszélő legújabb adásában Árvai Tünde, Lengyel Ádám és Maróti Zsolt Viktor szerkesztőink Paár Ádámmal beszélgettek, részben nemrég megjelent A kosztümös filmekről történész szemmel című könyve kapcsán. […]
„Boldog vagyok, hogy a mai napig élek. Az igazságosság győzött. De semmi sem fakult ki az emlékezetemből.” – Anna M. Larina Buharina élete a tomszki fogságban
Jelen írásban Anna Mihajlovna Larina Buharina életébe, annak is elsősorban egy rövidebb szakaszába teszünk betekintést. Mivel Anna Larina több büntetésvégrehajtási intézményt is megjárt, életéről csupán átfogó képet adunk, és annak […]
Az álmok költője: Stéphane Mallarmé
A 19. század második felének francia költészetéből általában Baudelaire-t, Verlaine-t és Rimbaud-t szoktuk emlegetni, mivel az ő életművük tartalmaz néhány viszonylag könnyen értelmezhető verset, melyekből általános képet kaphatunk a kor […]
Előző cikk
A pozsareváci béke háromszázadik évfordulója
Az idén emlékezünk meg az 1715-18-as velencei-török és osztrák-török háborút lezáró pozsareváci béke 300. évfordulójáról. A Habsburg Birodalom, az Oszmán Birodalom és a Velencei Köztársaság között 1718. július 21-én megkötött […]