Megújul a Dízelcsarnok, épülhet az új Közlekedési Múzeum
Megkapták a budapesti új Közlekedési Múzeum tervei az építési engedélyt, így a 2020-as megállapodást követően megkezdődhet a Dízelcsarnok felújítása és az új Múzeum kialakítása Kőbányán.
“Most jön a tervezés következő, utolsó fázisa: a kiviteli tervek készítése, amely nélkül egy ilyen ipari műemlék helyreállítása nem adható vállalkozásba, hisz minden egyes részletnek jelentősége van abban, milyen lesz a végeredmény. Ez a munka 2023 elejéig tart, ezt követően írható ki a tender az új Közlekedési Múzeum építési munkálataira – bontási és kármentesítési munkák persze már ezt megelőzően megkezdődhetnek a területen.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Az építési engedély szerint megindul az Északi Járműjavító területén megkezdődik a Dízelcsarnok megújítása. A csarnokban hozzák létre a jövőben a Múzeum legnagyobb, egybefüggő tárlatát, 120 vasúti és más (tömeg)közlekedési eszközzel, továbbá több ezer műtárggyal. A Dízelcsarnok egy részét már tavaly nyáron is hasznosította a múzeum: itt kapott helyet a Volt egyszer egy Északi… című időszakos kiállítás, mely 2021 júliusa és októbere közt volt megtekinthető. A Közlekedési Múzeum tervei szerint a tárlatot idén is megnyitják.
A Dízelcsarnok egy új, üveghomlokzatú épületrésszel fog bővülni, mely a Múzeum bejárata ként, illetve a kiállítottéra folytatásaként fog szolgálni. Emellett megújul a műemléki védettségű, Kőbányai útra néző fejépület is, melyben a Múzeum archívumai, könyvtári gyűjteményei és kutatási egységei mellett, először a Közlekedési Múzeum történetében, egy korszerű, kifejezetten műszaki és közlekedési eszközök javítására specializált restaurátorműhelyek kerülnek kialakításra.
Korábban az Északi Járműjavító területén megújult az Eiffel-csarnok, mely a Magyar Állami Operaház kulturális központjaként működik Eiffel Műhelyház néven.
Az új Múzeum kialakítását és a tervezést a New Yorki-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda, és magyar partnere, a Noll Tamás Ybl-díjas építész által vezetett M-Teampannon építésziroda végzi, bevonva számos más, hazai mérnök-, építész- és tájépítész-irodát. Egy máig álló volt vasúti csarnok megmentése és a mai szabványoknak, energetikai, akadálymentességi és műszaki előírásoknak megfelelő átépítése jóval bonyolultabb feladat, mint egy új, a 21. század kívánalmainak megfelelő épület megtervezése. Emellett a múzeum műtárgyainak mérete és tömege miatt a kiállítás jelentős részét is el kellett végezni a tervek kialakításához.
A projektnek köszönhetően egy elhagyott ipari terület kap új funkciót, új vasútállomás épül a múzeum mögött és minőségi zöldfelületek jönnek létre. A Közlekedési Múzeum tervei szerint a munkálatok végeztével egy nemzetközi viszonylatban is izgalmas és értékes, egyben a hazai közönség számára népszerű, színvonalas, családbarát kulturális negyed jöhet létre.
Ezt olvastad?
További cikkek
Darryl Cooper „tévedései” a második világháborúról
A történelmi ismeretterjesztés a történettudományt művelők egyik, ha nem legfontosabb feladata, hiszen nem elég a kutatásokat elvégezni, eredményüket kommunikálni is kell az érdeklődők felé. Ez részint azért szükséges, hogy a […]
„Nem. Én vagyok, az apád!” – James Earl Jones emlékére
93 éves korában, 2024. szeptember 9-én elhunyt James Earl Jones amerikai színész. Hangja sokak számára ismerős lehet, hiszen olyan ikonikus karaktereknek kölcsönözte, mint Darth Vader vagy Mufasa – emellett a […]
Nándorfehérvár 1521. évi ostroma és elvesztése – könyvbemutató a Bálnában
Hogyan veszett el Magyarország kulcsa, a Délvidék kapuja? Miként került török kézre 1521-ben a 65 évvel korábban sikerrel megvédett Nándorfehérvár? Mit jelentett ez a vereség politikai szempontból? Dr. Cseh Valentinnek […]
Előző cikk
Színdarab a Magyar hősök kötet történeteiből
A 20. századi diktatúrák idején bátor döntéseikkel életüket kockáztató bátor magyarok történetei a Nemzeti Emlékezet Bizottsága (NEB), a Millenáris és az Ülj Közelebb Produkció együttműködésének köszönhetően színpadi műben elevenednek meg […]