Megújul a Dízelcsarnok, épülhet az új Közlekedési Múzeum

Oszd meg másokkal is:

Aktuális

Megkapták a budapesti új Közlekedési Múzeum tervei az építési engedélyt, így a 2020-as megállapodást követően megkezdődhet a Dízelcsarnok felújítása és az új Múzeum kialakítása Kőbányán.

“Most jön a tervezés következő, utolsó fázisa: a kiviteli tervek készítése, amely nélkül egy ilyen ipari műemlék helyreállítása nem adható vállalkozásba, hisz minden egyes részletnek jelentősége van abban, milyen lesz a végeredmény. Ez a munka 2023 elejéig tart, ezt követően írható ki a tender az új Közlekedési Múzeum építési munkálataira – bontási és kármentesítési munkák persze már ezt megelőzően megkezdődhetnek a területen.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az építési engedély szerint megindul az Északi Járműjavító területén megkezdődik a Dízelcsarnok megújítása. A csarnokban hozzák létre a jövőben a Múzeum legnagyobb, egybefüggő tárlatát, 120 vasúti és más (tömeg)közlekedési eszközzel, továbbá több ezer műtárggyal. A Dízelcsarnok egy részét már tavaly nyáron is hasznosította a múzeum: itt kapott helyet a Volt egyszer egy Északi… című időszakos kiállítás, mely 2021 júliusa és októbere közt volt megtekinthető. A Közlekedési Múzeum tervei szerint a tárlatot idén is megnyitják.

A Dízelcsarnok egy új, üveghomlokzatú épületrésszel fog bővülni, mely a Múzeum bejárata ként, illetve a kiállítottéra folytatásaként fog szolgálni. Emellett megújul a műemléki védettségű, Kőbányai útra néző fejépület is, melyben a Múzeum archívumai, könyvtári gyűjteményei és kutatási egységei mellett, először a Közlekedési Múzeum történetében, egy korszerű, kifejezetten műszaki és közlekedési eszközök javítására specializált restaurátorműhelyek kerülnek kialakításra.

Korábban az Északi Járműjavító területén megújult az Eiffel-csarnok, mely a Magyar Állami Operaház kulturális központjaként működik Eiffel Műhelyház néven.  

Az új Múzeum kialakítását és a tervezést a New Yorki-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda, és magyar partnere, a Noll Tamás Ybl-díjas építész által vezetett M-Teampannon építésziroda végzi, bevonva számos más, hazai mérnök-, építész- és tájépítész-irodát. Egy máig álló volt vasúti csarnok megmentése és a mai szabványoknak, energetikai, akadálymentességi és műszaki előírásoknak megfelelő átépítése jóval bonyolultabb feladat, mint egy új, a 21. század kívánalmainak megfelelő épület megtervezése. Emellett a múzeum műtárgyainak mérete és tömege miatt a kiállítás jelentős részét is el kellett végezni a tervek kialakításához.

A projektnek köszönhetően egy elhagyott ipari terület kap új funkciót, új vasútállomás épül a múzeum mögött és minőségi zöldfelületek jönnek létre. A Közlekedési Múzeum tervei szerint a munkálatok végeztével egy nemzetközi viszonylatban is izgalmas és értékes, egyben a hazai közönség számára népszerű, színvonalas, családbarát kulturális negyed jöhet létre.

Ezt olvastad?

Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel.
Támogasson minket