Demokráciajáték „törvényalkotó” diákokkal – egy évtizede játszanak a tizenévesek
Játszva tanul az ember – tartja a mondás. Bizonyára ezt az elvet vallotta az Országgyűlés Hivatala is, amikor tíz évvel ezelőtt – 2012 márciusában – útjára indította Demokráciajáték nevű rendezvénysorozatát, azért, hogy a tizenévesek világához játékos formában hozza közelebb a törvényalkotás folyamatát. Az indulás óta töretlen népszerűséget élvező program során egy-egy napra középiskolás diákok „veszik át” a honatyák szerepét, akik valós érvek alapján, valódi vitákat folytathatnak egymással a történelmi falak között.
A szituáció azonban fiktív, hiszen mind a pártfrakciók, mind pedig a megvitatandó témák mentesek az aktuálpolitikától: „Ez az a nap, amikor a falfirkák szankcionálása, a tizenévesek alkoholfogyasztásának szabályozása, vagy éppen a sorkatonai szolgálat helyreállítása kapcsán szembekerül az Ősz-ülők konzervatív megfontoltsága a Tavaszi Megújulás Szövetsége fiatalos lendületével. Ez az a nap, amikor nem tudni, vajon a koalíciós partner Téli Menedék Fórum egyetért-e a kormánypárt politikájával, illetve ki mellé áll a vita során a Jövő Nyárért Egyesület.” [1]
Történelemtanárként mindig fontosnak tartottam, hogy diákjaimat közéleti-állampolgári témákban önálló gondolkodásra neveljem, s megtanítsam őket arra, hogy gondolataikkal jól tudjanak érvelni, hiszen ez megkönnyíti majd a felnőtt életben történő érvényesülésüket. Így természetes volt számomra, hogy az elmúlt évtizedben végzős tanítványaimmal többször is jelentkeztünk a projektre, amelyre három alkalommal meghívást is kaphattunk. Az alábbiakban személyes tapasztalataim alapján próbálom összefoglalni a Demokráciajáték lényegét.
A programban egyszerre négy, különböző intézményekből érkező diákcsoport vesz részt, akiket az előzetesen regisztráló iskolák közül választanak ki a szervezők. A diákcsoportok egy-egy pártfrakciót alakítanak a szervezők előzetes útmutatásai alapján. A frakcióknak semmilyen közük nincs a mai politikai pártokhoz, viszont mindegyikük egy-egy létező társadalmi csoportot, illetve politikai értékrendet jelenít meg:
- Ősz-ülők: a kormánypártot adó konzervatív beállítottságú idősebb felnőttek és nyugdíjas korú állampolgárok. A nemzeti hagyományok tisztelete, a stabilitás és szigorú erkölcsi normák védelme jellemzi őket.
- Téli Menedék Fórum: középkorú, főleg falusi és kisvárosi állampolgárok, akik az egyenlőség és testvériség jegyében főként baloldali, szociális értékeket állítanak programjuk középpontjába (pl. munkahelyteremtés, rászorulók segélyezése, a szabad piac korlátozása).
- Jövő Nyárért Egyesülés: fiatal felnőttek és középkorúak alkotják, „zöld” programjukban környezetvédelemi kérdések kerülnek előtérbe (pl. fellépés a környezetszennyezés és a globalizáció káros hatásai ellen).
- Tavaszi Megújulás Szövetség: a húszas-harmincas éveikben járó nagyvárosi fiatalok tartoznak közéjük, akiket innovatív, fiatalos gondolkodás és lendületesség jellemez.[2]
A fiatalok részt vehetnek egy bizottsági ülés, egy plenáris ülés és egy frakcióülés modellezésén, valamint kipróbálhatják a felsőházi ülésterem szavazórendszerét és a nap végeztével sajtótájékoztatót tarthatnak. A játék egy ideális helyzetet modellez, ahol a képviselők konszenzusra törekednek egy-egy parlamenti vita során.
A meghívólevél után mindig hat hét állt rendelkezésünkre, hogy a kitűzött ülésnap időpontjáig összeállítsuk a frakciónk tagjait, felkészüljünk a módosító javaslatunkkal, illetve megismerkedjünk a parlamenti munka tartalmi és formai kereteivel. A frakcióba kiválasztandó diákok összeállításánál a történelmi-politikai érdeklődés, valamint a jó kommunikációs készség egyaránt szerepet játszott. Előzetesen mintegy negyven oldalnyi anyagot kaptunk a játékszervezőktől, mely tartalmazta a mai fiatalokat közvetlenül érintő problémákkal kapcsolatos fiktív törvényjavaslatot, a játék menetét (plenáris ülés, bizottsági és frakcióülések stb.), valamint néhány segítő anyagot (mint például a plenáris és a bizottsági ülések előzetes forgatókönyve). A felkészülési hetekben komoly szerep hárult a frakcióvezetőre, aki kiosztotta a csapattagok számára a testhezálló feladatokat, s mindvégig koordinálta az előkészületeket. Ezzel a feladattal olyan diákokat igyekeztem megbízni, akik a közösségszervezés terén korábban már rutinra tettek szert, például kiemelkedő szerepet vállaltak a diákönkormányzatban, vagy a Rákóczi Szövetség iskolai szervezetében.
Az előkészületi hetek után végül elérkezett az ülésnap, mikor mindenki a házszabály által előírt öltözékben (öltöny, illetve kosztüm) az Országház épülete előtt gyülekezett. A bonyolult beléptetési rendszeren áthaladva diákjaink elfoglalhatták helyüket az ülésteremben, s elkezdődött az egész napos érdemi munka. Az előkészítő tevékenységnek megvolt az eredménye, hiszen minden diáknak sikerült a helyzetnek megfelelően teljesen átszellemülni, olyannyira, hogy az ülésnap során csak úgy röpködtek a ,,Tisztelt képviselőtársaim…”, a ,,Tisztelt frakcióvezető úr…” és a ,,Mélyen tisztelt bizottság…” kifejezések. A plenáris ülésen mindig olyan törvényjavaslat született, amely a mi módosításainkat is tartalmazta, tehát az érvelés, a többi frakciót képviselő diákok megnyerése tökéletesen sikerült. A játékot minden alkalommal sajtótájékoztató zárta, ahol a szervezők által beépített igazi újságírók olykor kellemetlen kérdéseikkel igyekeztek zavarba hozni a frakciószóvivőket, akik profi módon használva a médiát, egyáltalán nem jöttek zavarba.
Tapasztalataink tényleg nagyon pozitívak voltak. Magam is úgy látom, hogy a projektnap a retorikai készségek fejlesztésének egyik legjobb iskolán kívüli lehetőségét adja a középiskolás tanulók számára, továbbá olyan egyéni és társas kompetenciák fejlesztéséhez is hozzájárul, mint a gyors reagáló képesség, döntésképesség, csapatmunka, együttműködés, empátia, illetve a szervezési készségeket is próbára teszi. S csak remélhetjük, hogy a résztvevő diákok ezzel a játékkal nagyon is komoly lépést tesznek a közélet kérdéseivel felnőttként is aktívan foglalkozó, felelős állampolgárrá válás útján.
Molnár Zsolt
történelemtanár, mesterpedagógus,
Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium, Budapest
[1] Molnár Zsolt: Mint a parlament – így játszanak demokráciát a diákok. In. Magyaróra II. évfolyam 1-2. szám. pp. 107–109 (2020)
[2] Törvényhozás modellezése – játékszabályok (2022. március 1.)
Ezt olvastad?
További cikkek
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Se veled, se nélküled? – Miről mondunk le azzal, ha az iskolai okoseszközök korlátozása megvalósul?
Az okoseszközök az életünk részévé váltak. Meggyőződéses tömegközlekedőként magam is szeretem az e-bookolvasómat, a telefonomat, de azért nem mondtam le a hagyományos olvasmányaimról sem: könyv és nyomtatott sajtótermék mindig van […]
Világkörüli útra indul a Kodály-módszer: Két nemzetközi konferencia a kádári Magyarországon
Hatvan évvel ezelőtt két Magyarországon megrendezett nemzetközi konferencia hozott széleskörű elismerést a magyar zeneoktatás számára és indította világkörüli diadalútjára a Kodály-módszert. 1964 nyarán Budapesten tartotta találkozóját az UNESCO két zenei […]
Előző cikk
Megújul a Dízelcsarnok, épülhet az új Közlekedési Múzeum
Megkapták a budapesti új Közlekedési Múzeum tervei az építési engedélyt, így a 2020-as megállapodást követően megkezdődhet a Dízelcsarnok felújítása és az új Múzeum kialakítása Kőbányán. “Most jön a tervezés következő, […]