Mátyástól a Gravitációig – Beszélgetés Jancsó Miklós – Oda az igazság című filmjéről

Az I. Tóth Zoltán Kör 2015-ös utolsó programja a Történeti Intézet Szekfű Gyula Könyvtárban lett megrendezve. Az ELTE hallhatói Várkonyi Gábor társaságában beszélgettek Jancsó Miklós – Oda az igazság című filmjéről.


Mercz Tamás a filmvetítés szervezője a nyitóbeszéd közben. Fotó: Tóth Kelemen

Az eseményt a filmvetítést szervező Mercz Tamás gondolatai nyitották meg, majd sor került a nyolcvan perc hosszúságú film vetítésére, mely Jancsó Miklós (1921-2014) utolsó nagy alkotásai közé tartozik. A film javarészt a Mátyás-korszak második felére, a hatalmának csúcsára jutott király uralkodására koncentrált. A középpontban az uralkodó magánéleti történései állnak, melyek országos jelentőséggel és politikai súllyal bírnak.

Várkonyi Gábor filmelemzés közben. Fotó: Tóth Kelemen

A vetítés után Várkonyi Gábor középre ülve vette át a szót. Először is röviden ismertette a Jancsó univerzum, sajátosságait – „Ahhoz, hogy egy Jancsó filmről beszélgessünk, gondolkoznunk kell.” –, majd vitaindító gondolatokat, kérdéseket tett fel a közönségnek: „Hol van a történelem?”

Jancsó Miklós sok történelmi filmet készített. Így a rendező filmjeiben a történelmet nem eseménysorként kell keresni, hanem mint egy szimbólumrendszert. Ebbe a rendszerbe ágyazta bele a három önálló kommunikációs síkját: a dialógust, a képet és a zenét. Minden kommunikációs síknak megvolt a maga feladatköre, amelyek ritkán találkoztak, így nehezítve a film befogadását. A film zenéje erősen épített a Mátyás-legendára, ezt ellensúlyozta a dialógus. Jancsó Miklós egyszerre használt kifinomult dialógusokat és volt meglehetősen szabadszájú, így szembesítve a nézőt a nyers igazsággal.

A lelkes csapat. Fotós: Tóth Kelemen

„Mit tud az utókor Mátyás királyról?” – tette fel tű éles kérdését Várkonyi Gábor. A Mesék Mátyás királyról és a hasonló szórakoztató művek miatt az emberekben a jó, a dicső s igazságos király képe él. Ez azonban téves, ezzel szakít Jancsó Miklós filmje, mely bemutatja a hatalmi harcoktól terhes és megfáradt Mátyást.

A film bevezetése a hatalom kivetülésének kérdését veti fel, a nagybetűs hatalomét, ami bármit megtehet – ez mozgatja az összes szereplőt. „De a szereplőket ki mozgatja valójában?” – tette fel az újabb kérdést Várkonyi Gábor. „Párhuzamosan fut egymás mellett az, hogy a történelmet írják és a történelem saját magát írja.”

A rendező feldobja a lojalitás kérdését is: Kihez vagy hű? Valójában önmagadhoz sem! Várkonyi Gábor szerint ez leginkább annak köszönhető, hogy a magyar történelem kontinuitása folyamatosan megtört, így nem alakult ki lojalitás a legtöbb emberben. A film vége erre erősen utal, amely ezáltal beilleszthető egy zseniális shakespeare-i befejezésbe.

Várkonyi Gábor rengeteg kulisszatitkot megosztott a film háttértörténetéről, mivel állandó konzulensként (és jó barátként) 2008-2010 között minden csütörtökön Jancsó Miklóssal beszélgetett. Eredetileg Bekes István lett volna a forgatókönyvíró, aki egy remek szinopszist tett az asztalra, ám Jancsó Miklós úgy látta, hogy ezt nem tudná megfilmesíteni. Így maga írta meg a forgatókönyvet. A filmet Ausztriában forgatták, és az Oda az igazságban is alkalmazta az egyszeri hosszú snitteket, amelyek őt világhíressé tették.

Megfigyelhető Jancsó szereplővezetésében a koreográfia, mintha minden karakter, még a legjelentéktelenebb is táncolna. Mindez rögtönzésnek tűnik, de mégis kötött pályán mozognak, minden előre meg volt komponálva. Várkonyi Gábor mindenki figyelmét felhívta arra a tényre, hogy a film forgatásán nem lehetett hibázni, minden szereplőnek száztíz százalékon kellett égnie, mivel Jancsó Miklós egy jelenetet csak egyszer kívánt felvenni, ezért nem is lehet látni a film végén (a klasszikus) bakiparádét.

Martin Scorsese megemlékezése Jancsó Miklósról

Jancsó Miklós egy ideig a Harvard egyetemen tartott előadásokat, ahol Martin Scorsese volt a tanítványa. Vele később jó barátságot kötöttek. A magyar rendező halála után Scorsese személyes hangvételű levelében búcsúzott el tőle. Külön kiemelte, hogy ha nincs Jancsó Miklós, akkor ma egészen másképp festene a filmipar. Ha nincs Jancsó, akkor nem készülhetett volna el Alfonso Cuarón Gravitáció című filmje, aminek az első 17 perce vágás nélküli snittből áll.

Várkonyi Gábor lelkesítően tanulságos gondolattal zárta előadását: „A film professzionalizmusa abban rejlik, hogy mindig lehet újat felfedezni benne.”

A beszámoló az ELTE BTK-n működő I. Tóth Zoltán Körrel való együttműködés keretén belül született.

Mercz Tamás

Ezt olvastad?

Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az
Támogasson minket