Egy zsidó zenész a bombázott Varsóban – A zongorista

1911-ben ezen a napon született Wladyslaw Szpilman lengyel zeneszerző, zongorista, akinek második világháborús megpróbáltatásait Roman Polanski vitte filmre. A 15 esztendeje bemutatott alkotás elnyerte az Aranypálmát Cannesban, majd három Oscar-díjjal jutalmazták.

Władysław Szpilman 1911. december 5-én a felső-sziléziai Sosnowiecben látta meg a napvilágot. Három testvére volt (Halina, Regina, Henryk). Édesapja a Katowicei Operaház hangverseny- és hegedűmesterként dolgozott. Zenei tehetségét Władysław is örökölte, aki a Varsói Fryderyk Chopin Zeneakadémia elvégzését követően a Berlini Zeneakadémián tanult. Visszatérve Varsóba dalokat szerzett és a Lengyel Rádió szerződtette. 1945-ben vetette papírra túlélésének történetét és A város halála címmel adta közre. A kommunista cenzúra jelentősen megnyirbálta, mert nem tetszett neki az, ahogy a szerző a háborút értelmezte. Bő ötven évvel később, 1998-ban azonban az életrajz megjelent angol nyelven is, amely Roman Polanski filmjének alapjául szolgált.

Szpilman kötetének borítója

Szpilman élettörténetének 1939 és 1945 közötti epizódjait tekinti át a 2002-ben bemutatott filmalkotás. Szpilman éppen a rádióstúdióban játszik, amikor találat éri az épületet és az egész város felbolydul. Testvéreivel és szüleivel él, akik már lázasan pakolnak mire ő hazaért. Beszélgetésükből kiderül, hogy a kormány Lublinba ment és Varsóban hamarosan megkezdődik a védelmi vonal kiépítése. A rádió sávjai között keresgélve rátalálnak a BBC híradására, amiből kiderül, hogy Nagy-Britannia hadat üzent Németországnak és feltételezhetően Franciaország is követni fogja. A család a városban marad és optimista hangulatban, vacsorával ünnepelnek.

Napokon belül azonban elkezdődnek a zsidóellenes intézkedések Varsóban. Maximum 2000 zloty pénzzel rendelkezhetnek a zsidó családok, az üzletekre kikerülnek a „zsidóknak belépni tilos” táblák, nem használhatják a köztéri padokat és a járdákat sem. A családfő olvassa fel az újságból, hogy 1939. december 1-jétől a 12 év feletti zsidók számára kötelezővé teszik a karszalag viselését. Ugyancsak az újságban tanulmányozzák a kialakítandó gettó alaprajzát. 1940. október 31-ig kell beköltözniük. A képsorok bemutatják, hogyan vonul a több tízezer ember ingóságaival a gettó falai közé.

Minden családtag próbál alkalmazkodni a megváltozott viszonyokhoz. Szpilman testvére könyveit árusítja a gettóban, ő egy kávézóban zongorázik. Mikor ismerősük arra próbálja szorgalmazni őket, hogy csatlakozzanak a gettó zsidókból álló rendfenntartó egységéhez, mindketten nemet mondanak. Szpilman azonban keresi a kapcsolatot az ellenállókkal, akik röpiratokat terjesztenek és a németek elleni felkelés kirobbantását tervezik. Az egyik vezető szerint neki nem való ez a tevékenység, ő nagy művész, akinek küldetése, hogy lelket öntsön emberekbe.

A család a bevagonírozásig próbál a legoptimistábban viszonyulni a körülményekhez. Értékelik, hogy együtt vannak, és legalább van munkájuk a gettón belül. A főhős természetesen nem közönnyel szembesül azzal, hogy az emberek rokonaikat és józan eszüket vesztik, a német katonák a táncoló zsidókon szórakoznak, vagy hogy halottak hevernek az utcán, de lelki tartása megroppan, amikor a kezében leheli ki lelkét a fal alatt szökni próbáló kisfiú. Ezt csak fokozza a családi vacsora békéjét megtörő német autó érkezése. Leoltott lámpák mellett nézik végig egy szemben lakó család megsemmisítését.

1942. március 15-én a család minden tagja a gettóban dolgozik a zsidó vagyon szortírozásán. Este kiderül, hogy hamarosan útra kell kelniük és csak meghatározott mennyiségű holmit vihetnek magukkal. 1942. augusztus 16-án már a bevagonírozásra várakozik a család egy elkerített udvaron. A német katonák azzal sürgetik a tömeget, hogy „egy sokkal jobb helyre {kerülnek}, mint ez a bűzös gettó.” Idős zsidó férfiak találgatják, hogy mi várhat rájuk. Próbálják meggyőzni magukat arról, hogy ennyi munkaerőt csak nem tékozol el a német hadsereg. Szpilman családtagjai egytől-egyig felszállnak a vonatra, de őt a menetelő tömegből kirántja az ismerős, aki a zsidó rendfenntartók között szolgál.

Miután felocsúdik, igyekszik elvegyülni a városban. Hullákat cipel, felkeresi a kávézót, ahol korábban játszott. Dolgozik a gettó lebontásán, egyéb építkezéseken. Kapcsolatainak köszönhetően – miután megtudja, hogy az eddig életben hagyottakat Treblinkába akarják vinni, – el tud szökni (1943. február 13.). Egy baráti házaspár jóvoltából fürödhet, ehet, tiszta ruhát vehet, valamint megkezdi bujdosását. Egy ideig egy falba vájt mélyedésben lakik, később egy üresen maradt lakásban a németek lakta városnegyed tőszomszédságában. Van, hogy hetekig nem kap ellátmányt, besárgul a májnagyobbodás és az epehólyag gyulladása okán. Jótevői elutazásuk előtt még gondoskodnak gyógyításáról.

Mikor az épületet támadás éri kénytelen elmenekülni. Egy német tisztnek köszönhette túlélését, aki a szovjet csapatok érkezéséig rendszeresen élelmiszerrel látta el. Utolsó találkozásukkor Szpilman felfedi kilétét és a német tiszt a szovjet hadifogolytáborba kerülve meg is próbál rá hivatkozni, de hiába.

Mintegy keretként a film utolsó jeleneteinek egyikében Szpilmant újra a rádióstúdióban látjuk. A koncentrációs táborból visszatérő hegedűművész barátjától megtudja, hogy egy német tiszt emlegette, de már nem akadnak nyomára, pedig az egykori tábort is felkeresik. Wilm Hosenfeld 1952-ben halt meg egy szovjet táborban.

Szpilman folytatta zongorista pályafutását. Megkapta a Lengyelország Újjászületése Érdemrendet. 2000. július 6-án 88 éves korában hunyt el. Lengyelország egyik legtermékenyebb zeneszerzőjeként tartják számon. Születésének 100. évfordulóján emléktáblát avattak annak a varsói lakóháznak a falán, amelynek padlásán utoljára bujkált. A varsói felkelés 1944. október 2.-i leverése után talált menedéket a Függetlenség sugárúti (al. Niepodleglosci) háznak a padlásán, ahol egészen a lengyel főváros felszabadulásáig, 1945. január 17-ig rejtőzött. Az avatáson a zeneszerző fia, Andrzej elmondta, hogy Hosenfeld nem azért segített Szpilmannak, mert játszott neki zongorán, bár a film ezt sugallja, hanem emberbarátként többeken segített a háború során. A Szpilman és a Hosenfeld család a mai napig szívélyes viszonyt ápol.

Árvai Tünde

Ezt olvastad?

Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az
Támogasson minket