Az Aranybulla című sorozat történetfelfogása
A Duna TV által 2022. december 25-től vetített történelmi filmsorozat sajtóvisszhangja nem éppen kedvező: a publicisztikában megjelenő kritikák többek között a párbeszédek sekélyességét, a műfaji kuszaságot, az igénytelen képi világot és a rossz színészi játékot kifogásolták. Az internetes filmadatbázisokon sem áll jól a sorozat. Az IMDB-n a nézők értékelései alapján 1,1 csillag, de a hazai filmes oldalakon is stabilan 40% alatt áll; az tehát hamar megállapítható, hogy az Aranybulla nem lett közönségsiker.
A film plakátja (Forrás: imdb.com)
Nem értékelték máshogy a témában jártas történészek sem. Az Aranybulla korának vezető kutatója, Zsoldos Attila erőteljes kifogással élt például az ideológiai szempontok burjánzása miatt. Kanyó Ferenc, aki többek között a középkori magyar történelem populáris feldolgozásaival foglalkozik, szintén kudarcos vállalkozásként tekint a szériára. A történészek nem csak az ideológiai tartalmat kritizálták, de a számtalan ténybeli tévedésre is felhívták a figyelmet. Ide tartoznak a hibás térképek, történelmietlen heraldikai ábrázolások, a keresztes hadjáratok elemi tényei ismeretének hiánya, a hun-magyar rokonság vállalása, és a sort még lehetne folytatni. Miután a sorozat visszhangja igen széles körű és többnyire negatív, felvethető a kérdés, hogy van-e még értelme egyáltalán történészi szemmel elemezni, lehet-e újat mondani a témában? Úgy gondolom, hogy igen, ugyanis a sorozat alkalmas lehet olyan, elméletibb és historiográfiai kérdések tárgyalására, mint a szakma és az ideológia közötti viszony, vagy a populáris történelmi ábrázolások értékelései, esetleg a történeti hagyományokra való filmes utalások. Megelőlegezve az ítéletet, jelen sorok szerzője is kifejezetten rossz sorozatnak tartja az Aranybullát és egyetért a kritikák többségével, ám tanulságos lehet újabb értékelési szempontokat bevonni a filmről szóló diskurzusba. Mielőtt a sorozatra bővebben kitérnék, három kritikai pontot járok körül: a tény/fikció, a szakmaiság/ideológia, továbbá a műfaji ötvözés problémáit.
A történészek viszonya a filmekhez és a műfaj kérdése
A történelmi filmeket, sőt általában véve a filmeket ugyanúgy több szemszögből lehet olvasni és értelmezni, mint a történeti munkákat. Az egyik szokás szerint a történész szakértő a filmet elsősorban annak megfelelően értékeli, hogy az mennyire történelemhű és mennyire közelít a történettudomány álláspontjához, a múlt valóságához. Ezt az olvasási módot lehetne talán realistának/rekonstrukcionistának nevezni, s mindez gyakran azzal a meggyőződéssel is együtt jár, hogy egy történelmi filmet leginkább az a történész tudja relevánsan értékelni, aki az adott korszak szakértője: a múlt ábrázolásának milyenségét az tudja megítélni, aki az ábrázolt múltat ismeri. Ezzel szemben egy másik olvasási stratégia az, ha arra koncentrálunk, hogy az adott műalkotást milyen történetfelfogás jellemzi, és ez a felfogás hogyan befolyásolja a múlt szükségszerűen töredékes, hiányos és szubjektív megjelenítését. A történelmi film ugyanis a jelenben készül, így egy középkori történetben is bőven felfedezhetők például huszadik századi ideológiai vonatkozások és régebbi történetírói hagyományokra való utalások. Ez a második értelmezés inkább kontextualista (azaz kiemelt figyelemben részesíti a művek keletkezésének körülményeit), illetve bizonyos mértékig konstruktivista (tehát kisebb vagy nagyobb mértékben azt vallja, hogy a múltábrázolások nem a valóság lenyomatai, hanem részben vagy teljes mértékben szubjektív, alkotói folyamatok eredményei). Hozzá lehet tenni, hogy történelmileg hiteles nem csak akkor lehet egy műalkotás, ha a „valóságot” jeleníti meg, vagy akarja megjeleníteni. Fikciós elemekkel és alternatív történelemmel is lehet érvényes üzenetet és értéket közvetíteni például az egyén/közösség történelemmel kapcsolatos viszonyáról, elfogadható és elfogadhatatlan történelemképekről. (Oliver Stone JFK című filmje, ami bevallottan egyfajta történeti mítosz megalkotására törekedett, önmagában nem cáfolható meggyőzően azáltal, hogy a „történelmi valósággal” szembesítjük.)
Részlet az Aranybulla c. sorozatból (Forrás: youtube.com)
A szakma és az ideológia viszonya rendre felmerülő kérdése a történetelméleteknek, és bár nincs általánosan elfogadott megoldás a feszültség rendezésére, alapvetően három megközelítést lehet körvonalazni az objektív és szubjektív tényezők kapcsolatáról. Az első szerint szakmának és ideológiának semmi köze egymáshoz, az előbbi túlnyomóan racionális/kognitív, utóbbi érzelmekkel teli, különbségük tehát világosan elválasztja őket. A második szerint kölcsönhatás és összefonódás van a kettő között (sőt, egyáltalán a történettudományos megismerés egy része is szubjektív, mert emberi mivoltunknak köszönhető), de ideális esetben a szakmának sikerül a szubjektív elemeket (érzelem, empátia, esztétika, ideológia) „kordában tartani” és megőrizni a tudomány elsőbbségét. A harmadik szerint a szakmai és nem szakmai ellentétek gyökere döntően szubjektív, s ami a felszínen tudományosan helyes és helytelen érvek ütközésének tűnik, az valójában a politika, vallás, eszme, biológiai/társadalmi nem, osztály stb. halmazainak küzdelme a hegemón történelemértelmezés jogáért. Mivel változó történelmi körülmények függvényében mindhárom tudománytörténeti tradíció fogalmaz/fogalmazott meg érvényes szempontokat és közvetíthet releváns tapasztalatokat, ezért a célom nem az, hogy az egyik helyessége/helytelensége mellett érveljek. Amennyiben elvonatkoztatunk a szakmától és a műalkotásokra térünk rá: bőven születtek értékes, jól megcsinált történelmi filmek realista, rekonstrukcionista megközelítésben (pl.: Roberto Rossellini filmjei közül említhető mondjuk a XIV. Lajos hatalomra jutása, amely a maximális történelmi valóság visszaadásának kísérletén keresztül tanítani akarja a nézőközönséget), de nyíltan ideológiai hátterű rendezés és alternatív történelmi koncepciók alkalmazása mellett is (legújabban lásd pl. a Fűzőt).
Robert A. Rosenstone könyve a történelmi filmek elméleti jelentőségéről (Forrás: ebay.co.uk)
Ami a műfaji keveredést illeti, a filmes műfajok ötvözése régi kísérőjelensége a filmtörténetnek, a moderntől kezdve a posztmodernig megfigyelhető eljárás, olyannyira, hogy ma már inkább közhely, mint újszerű megoldás. Az újabb, radikálisabb történelemfelfogások közül felhozható Raul Peck többrészes esszéfilmje a gyarmatosításokról (Irtsd ki mind a vadakat), amelyben a rendező vállaltan szubjektív monológjain kívül megfigyelhető az animáció, az archivált felvételek, az amatőr színészek által újrajátszott történelmi események, alternatív történetek, valamint a szaktörténeti munkákra való utalás kombinációja. Ez a megoldás különösen alkalmas a történelem többszólamúságának megjelenítésére. Az Aranybullával tehát nem önmagában az a baj, hogy fikciós és ideológiai elemeket tartalmaz, valamint, hogy több műfajt ötvöz, hanem inkább a teljes átgondolatlanság és alacsony színvonal, amivel ezeket az elemeket kezeli.
Illúziókeltés és átgondolatlanság: kritikai szempontok az Aranybulla értékeléséhez
A hatrészes sorozatban a legtöbb időt játékfilmes elemek töltik ki, azonban hamar kiderül, hogy nem egy történelmi játékfilmmel, vagy mondjuk a Trónok harcával (mint azt a stábból előzetesen ígérték) van dolgunk, mert az epizódok közben egy központi szerepet betöltő narrátor beszél a nézőkhöz. Ő felskicceli a nagyívű történelmi keretet, értékeli a szereplők cselekedeteit és elég leplezetlen ideológiai üzenetet közvetít. A játékfilmes részeket magyar történészekkel készült interjúk és térképes ábrázolások, animációk szakítják meg. A történészek időről-időre kommentálják II. András politikáját és a korviszonyok jobb megértését próbálják elősegíteni. Fontos kérdés, hogy mi volt az alkotók célja, milyen történelemfelfogást szerettek volna ilyen eszközökkel közvetíteni? Saját meghatározása szerint az Aranybulla egy dokudráma, amelyben elsődleges szempont a történelmi hűség, a fikció pedig alárendelt ennek. A történelmi rekonstrukciónál pedig az alkotók elvileg arra figyeltek, hogy a filmbe csak olyan „tény” kerüljön, „amelyben a történészek is egyetértettek.”
Zsoldos Attila 2022-es kötetének címlapja (Forrás: libri.hu)
A filmsorozat készítőinek talán legsúlyosabb hibája az átgondolatlanság és következetlenség, amely valószínűleg a történelemről való sekélyes gondolkodás számlájára írható. Könnyen észrevehető ugyanis (és ezt a már hivatkozott történészi kritikák is megerősítik), hogy a sorozatban a fikció és a tényanyag viszonya nem az utóbbi irányába dőlt el, a folyamatos ideológiai kommentárok pedig leleplezik, hogy nem egy realista, a fikciós elemeket a történelmi hűségnek alárendelő megközelítésről van szó, jóllehet a film úgy próbálja eladni magát, mint amely követi a történészi konszenzust és főleg ismeretterjesztő célt szolgál. Természetesen a hun-magyar rokonság, a 13. századba visszavetített Szent Korona-tan, a középkori közjogias, „ősi” magyar „jogérzék” és „erkölcsiség” (amelyek a sorozat szerint a vérszerződés mellett az Aranybullában nyilvánultak meg) tézisei finoman szólva sem tükrözik a hazai történészi konszenzust. Valószínűleg a készítők nem annyira ismerik a régebbi magyar történetírói hagyományokat sem, mert a középkorba visszavetített Szent Korona-tan elméletét a dualizmus korában, hathatósan pedig a két világháború közötti időszakban alapvető kritikával illették vezető magyar alkotmánytörténészek, elsősorban Eckhart Ferenc. Ami II. András és Gertrúd megítélését illeti, a film készítői szerint ők ebben is követték az újabb történészi kutatásokat (főleg Zsoldos Attila eredményeit), azaz a sokáig domináló, negatív értékelés (amely Andrást gyenge uralkodónak, Gertrúdot negatív személynek láttatta) helyett a sorozat erős karaktereknek, okos politikusoknak ábrázolja őket. Azonban ez az állítás sem igaz: II. András a szentföldi hadjáratig inkább sodródik az eseményekkel, a politikai változásokat elsősorban mások (Gertrúd és köre, a lázongó nagyurak) idézik elő, az események irányítása tehát egyáltalán nincs az uralkodó kezében. A sorozat cselekményében csak a szentföldi utat követően lesz II. András tetterős, önálló politikát követő király: ennek a filmes megoldásnak valószínűleg az állt a hátterében, hogy így egyetlen eseményhez köthették és patetikus fordulattal magyarázhatták András határozott politikájának gyökerét. Gertrúd egyébként végig megmarad negatív szereplőnek, a narrátor „hataloméhesnek” nevezi, de minden más területen is féktelen jellem (lásd az András és Gertrúd megismerkedését bemutató jelenetet), az első két részben jelentősen hozzájárul a belső hatalmi harcok kiélezéséhez, manipulatív és a háttérből irányít. A sorozat tehát nem volt képes megfelelni a saját maga által felállított mércének: a fikció nem csak alárendelt szerephez jut és egyáltalán nem követ semmiféle történészi konszenzust.
Részlet az Aranybulla c. sorozatból (Forrás: youtube.com)
Az Aranybulla által alkalmazott műfajötvözés kiváló alkalmat adhatna a történelem többszólamúságának bemutatására, az értelmezések kinyitására. Érdemes belegondolni, hogy a játékfilmben történteket folyamatosan kommentáló narrátor léte már eleve arra utal, hogy az események „történelemhű” ábrázolása önmagában nem elég, olykor értelmezést (értelmezéseket) is igényel a történések feldolgozása – ez a megoldás pedig elvileg szépen szemléltethetné a történelemmel való foglalkozás problematikusságát, jóllehet praktikus oldalról (mennyire befogadható a közönség számára) vethet fel kérdéseket. A sorozat azonban a műfajt csupán köntösként használja. Ha az alkotói nyilatkozatok a realitás illúzióját akarják kelteni, akkor a műfaji megoldás a (poszt)modernség káprázatát eredményezi. Hiszen korántsem valamilyen többszólamúság jellemzi a sorozatot. A narrátor olyannyira rövidre zárja az értelmezéseket, hogy még a szereplők egyes cselekedeteit is rendszerint morális mérlegre teszi, az egyedül helyes történelemfelfogást pedig minden rész elején, szájbarágós módon kiírják a képernyőre, nem sok teret hagyva a különböző nézői interpretációknak. Amennyiben valahol több értelmezés előtt is megnyílik a lehetőség, az nem a sorozat szándékának megfelelően történik, hanem a zavaros rendezés miatt: bár a narrátor már az elejétől azt sulykolja, hogy András minden téren kiváló politikus és ember volt, magából a játékfilmes cselekményből ez sokáig egyáltalán nem derül ki, mint arra korábban utaltam.
Kérdés lehet, hogy mi a viszonya a narrátornak az ábrázolt eseményekhez és a történész szakértők megnyilvánulásaihoz, milyen hierarchiák vannak az elbeszélési formák között? A magyar történelemmel, nemzeti tulajdonságokkal kapcsolatos nagyívű történetpolitikai megállapításokat rendszerint a narrátor teszi, így az értelmezés terén övé a főszerep, ami azért fontos, mert az ő megnyilvánulásai a leginkább ideologikusak és légből kapottak: legyen szó az időtlen magyar erkölcsiségről és „lélekről”, a demokratikus vérszerződésről, netán „Jézus urunk” megkereszteléséről, ezekről nem a szakértő történészek beszélnek, ők az elbeszélőhöz képest kisebb fontosságú értelmezői az eseményeknek, mert egy-egy kivételtől eltekintve inkább a kor speciális problémáira fókuszálnak.
Részlet az Aranybulla c. sorozatból (Forrás: youtube.com)
Amennyiben a történetpolitikai tartalmat vesszük figyelembe, úgy a sorozat a Szent Korona-tanhoz, különböző Szent Korona-eszmékhez és a magyar közjogi nacionalizmus hagyományaihoz kapcsolódik, jóllehet ezek a kifejezések nem hangoznak el a vásznon. A 6. részben a narrátor megjegyzi, hogy a korban „minden hatalom és minden földi vagyon a Szent Korona tulajdona”, „akit (!) a király és a nép hűségesen szolgál”. Ebben az esetben a Szent Korona-eszme egy modernebb változatát (a király személyétől elváló korona, mint egy kezdetleges államfogalom szimbóluma) vetítik vissza a középkor korai századaiba. Megjelenik azonban egy szűkebb hagyomány is a koronával kapcsolatban. A Szent Korona-tan a 19. század végi magyar közjogászok és jogtörténészek (főleg Timon Ákos említhető itt) konstrukciója volt és lényegét tekintve azt tartalmazta, hogy az uralkodó és a nemzet a koronában organikus egységet képez és együtt kormányoznak. Ezt a képletet Timon Ákos az egész magyar történelemre kivetítette: így a magyar nép szerinte – a világon egyedülálló módon – már a vérszerződéstől kezdve képes volt az uralkodói hatalmat demokratikusan korlátozni, hiszen a korona (=állam) csak az uralkodó és a nemzet harmonikus egyetértésében funkcionál.
Eckhart Ferenc (Forrás: konyvtar.parlament.hu)
Nem véletlen, hogy a magyar történetírás egyik legjelesebb képviselője, Eckhart Ferenc Timon elméletét ízekre szedte és felhívta a figyelmet arra, hogy a Szent Korona-tan és a különlegesen demokratikus közjogi magyar jogérzék nem léteznek, legfeljebb a 19. század végétől hivatkoznak rá a közjogász irodalomban. Az alkotmányos tradíciókról szóló áttekintések pedig kritikus szempontként felvetik, hogy a demokratikus magyar jogérzék túlhangsúlyozása jellemzően olyan korban/korokban történt, amikor az alkotmányos elvek meglehetősen hiányosan érvényesültek, éppen ezért a közjogi nacionalizmus egyfajta kompenzáció szerepét töltötte be az újabb magyar alkotmánytörténelem során, továbbá a valós viszonyok elfedésére szolgált. Mivel a sorozat ezt az elméletet szeretné történetpolitikai szempontból egy bizonyos módon aktualizálni (úgy, hogy a koronának és az uralkodónak való szolgálatot, a behódolás dicséretét helyezi előtérbe), szükséges ismerni az értékeléshez, hiszen ez a történetietlen közjogi nacionalizmus magyarázhatja a sorozat számos zavaros állítását, pl. a vérszerződésben és az Aranybullában megnyilvánuló „ősi” magyar „jogérzékről”, a koronában egyesülő királlyal és néppel (nem kérdés, hogy itt az „egyesülés” valójában az egyik fél alárendelődését eredményezi), a korát „évszázadokkal megelőző” Aranybulláról és hasonlókról. A közjogi nacionalizmus tehát az egyetlen hagyomány, illetve nagyobb ívű koncepció, amihez úgy-ahogy próbál kapcsolódni a sorozat, ám ez épphogy ellentétes a hazai történetírás élvonalának eredményeivel.
Részlet az Aranybulla c. sorozatból (Forrás: hvg.hu)
Összességében elmondható a sorozatról, hogy akár realista módon olvassuk és a ténybeli tévedéseket, történelmi hibákat helyezzük előtérbe, akár egy kontextualista olvasatban a benne megnyilvánuló történetfelfogást és narratív megoldásokat boncolgatjuk, mindenképpen negatív a végeredmény. A bukás okát elsődlegesen a történelemről való leegyszerűsítő és sekélyes gondolkodásban lehet megtalálni. Egy elképzelt, pátosszal teli múlttal való kritikátlan azonosulás vágya érezhető az Aranybullában, ez a kudarcra ítélt törekvés azonban szükségszerűen csak a történelemtől való társadalmi elidegenedést fokozza.
Felhasznált irodalom:
Cieger András: Alkotmányosság és nemzeti identitás – a magyar történelem kontextusában. In: Kötőerők. Az identitás történetének térbeli keretei. Szerk. Cieger András. Bp., 2009. 47–86.
Erőss Gábor: A történelmi filmek szociológiája. Bp., 2019. 13–20.
Rosenstone, Robert A.: Visions of the Past. The Challenge of Film to Our Idea of History. Cambridge, 1998.
Törő László Dávid: „A szellemtörténet is csak az adatokból indulhat ki”. Eckhart Ferenc történészi munkásságának főbb problémái. Bp., 2020.
Zsoldos Attila: A 800 éves Aranybulla. Bp., 2022.
Ezt olvastad?
További cikkek
Az indiánkép változása Az apacs harcos című filmben
Hogyan jelennek meg az indiánok az amerikai mozikban? Milyen előzményei voltak Az apacs harcos című filmnek? Hogyan ábrázolják ebben a filmben az őslakosokat? Cikkünk ezekre a kérdésekre keresi a választ. Az észak-amerikai […]
Bosszú és csillagsávos lobogó – A hazafi (2000)
Roland Emmerich 2000-ben készült filmdrámája az amerikai függetlenségi háborúról mai napig megosztja a közönséget mind az Egyesült Államokban, mind az ország határain kívül. A Mel Gibson főszereplésével készült alkotást sokan […]
Szent Lúcia legendája és szenvedéstörténete az Apáca 2. című horrorfilmben
Az Apáca 2. című 2023-ban bemutatott horrorfilmben nagy szerepet kap Szent Lúciának, a vakok védőszentjének legendája és szenvedéstörténete. Ha a néző nincs tisztában ezeknek a motívumaival, jó eséllyel nem érti, […]
Előző cikk
A pártállam örök politikai túlélője – Apró Antal pályaképe
Ha olyan kommunista politikust keresünk, aki a pártállami évtizedek alatt – 1945 áprilisától egészen 1989. márciusi lemondásáig – valamennyi fordulatot átvészelve végig parlamenti képviselő volt, akkor Apró Antalt (Szeged, 1913. […]