Az önpusztító divatguru – Halston

Roy Halston Frowick – vagy ahogyan a világ ismeri, ismerte, Halston – élete, története tipikusan olyan, amely már régóta várt a megfilmesítésre. A hetvenes évek Amerikájának sztártervezője habzsolta az életet, otthonosan mozgott a sztárok világában, s mindeközben meg nem értett művészként szenvedett. Az izgalmas és sok potenciállal rendelkező sztorira – szinte magától értetendően – a Netflix streamingóriás csapott le, és készített belőle egy összesen kétszázötven perces minisorozatot (Halston – rendezte: Daniel Minahan), ami sajnos sok mindenben alul marad az elvárásokkal szemben.

A minisorozat plakátja (Forrás: imdb.com)

A film egyik nagy problémája, már azon a ponton megmutatkozik, amikor megpróbáljuk összegezni, megragadni a lényegét, ugyanis ahhoz, hogy a divattörténethez, popkultúrához nem értő laikus is megértse a filmes feldolgozás, illetve Halston életének, munkájának fontosságát, sok háttér információt kell adni. Pedig ez a film dolga lenne, már csak azért is, mert bár Halston nevét egykor egész Amerika ismerte, az olyan kortársaival ellentétben, mint Calvin Klein vagy Oscar de la Renta, mára a feledés homályába merült.


Halston a filmvásznon és a valóságban (Forrás: imdb.com)

A film a hatvanas évek elején kezdődik, amikor Halston (Ewan McGregor), aki akkor még kalaptervezőként dolgozott, egy csapásra híressé vált, amikor Jacqueline Kennedy az ő pillbox kalapját viselte férje elnöki beavatásán (1961-ben). Bár a first lady meghozta neki a sikert, de a kalap fénykora leáldozóban volt, így Halstonnak is új utakat kellett találnia. A hatvanas évek vége volt Halston fénykorának kezdete, a Madison Avenue-n volt üzlete, hírességek viselték a ruháit – többek között Liza Minelli, akivel szoros barátságot ápoltak.

Halston egyszerre képviselte az eleganciát és a minimalizmust, mely kombinációnak a csúcsa a szintetikus velúrbőr utánzatból (ultra suede) készült ingkosztümje volt a hetvenes évek elején, ami tökéletesen illeszkedett a korszakhoz, az olajválságot követő közhangulathoz, ami magába foglalta a szakítást a pazarló pompával, felesleges csillogással. Cégét az évtized közepén eladta a Norton Simon Inc. nagyvállalatnak, de továbbra is ő határozta meg az alkotások irányvonalát, – bár egyre nagyobb közönségnek alkotott – bőröndtől ágyneműn át parfümig mindent tervezett akkoriban.

Mindeközben a nyíltan homoszexuális divattervező élte életét, bulizott, erotikus kalandokba bocsátkozott, drogozott. A korszak egyik hírhedt szórakozóhelyének, a Studio 54-nek állandó vendége volt, Liza Minnellivel, Bianca Jaggerrel vagy épp Andy Warhollal töltötte kokainmámoros éjszakáit. Pénzét nem csak drogokra költötte, szenvedélyesen szerette a luxust és az orchideákat, magánrepülővel utazgatott, száz kilométerekről rendelt kaviárt.

 (Forrás: imdb.com)

A hetvenes évek második felétől karrierje, élete szinte mélyrepülésbe kezdett. Tehetséges barátai, Joe Eula (David Pittu) divatillusztrátor, Elsa Peretti (Rebecca Dayan) a Tiffanynak dolgozó ékszertervező, párja Victor Hugo sorra elfordultak tőle, a JC Penney áruházlánccal közös kollekciója kudarcba fulladt. 1990-ben szinte elfeledve halt meg az AIDS szövődményeik miatt.

Halston és az ikonikus ingruhák  (Forrás: imdb.com)

A Halston című sorozatnak van sok erénye és sok hibája is. Az erények között ki kell emelni Ewan McGregor emlékezetes játékát, a díszletek, a kosztümök igényességét, aprólékos kidolgozását, és a jól visszaadott korhangulatot is. Ám a másik oldalon nagy hiányosságok vannak, melyek közül az egyik legzavaróbb, hogy ebben a sorozatban senkit nem ismerünk meg eléggé – még magát a „főhőst” sem. Bár látunk a gyerekkorából felvillanó emlékeket, látjuk a vívódásait, mégis az, amit megtudunk róla nagyon kevés a 250 perc játékidőhöz képest. Ugyanez érvényes az őt körülvevőkre is – akik mintha kellékek, segédeszközök lennének mellette, pedig a korszak kiemelkedő figurái, művészei voltak. Nem csak a jellemábrázolás, a karakterek kidolgozása hiányos, hanem a keret és háttér is. Bár megsejtünk valamit a kapitalizmus és a művészet hetvenes évekbeli konfliktusából, épp azt nem látjuk, hogy a tömegtermelés milyen fontos kulcsszó a divattörténetben, és hogy a filmben bemutatott évtized alatt hova, merre alakult ez. A film épp azt nem magyarázza el a nézőnek, hogy miért is volt fontos az a bizonyos ultra suede kosztüm, hogy miről is szól a francia és az amerikai tervezők „versengése”a filmben, hogy miért nem akar Halston farmernadrágokat tervezni, mint Calvin Klein, hogy egyáltalán, hol tartott az amerikai divat, amikor megjelent ez a narcisztikus, élvhajhász figura.

Érkezés a divatcsatára  (Forrás: imdb.com)

A Halstont meg kell nézni, kell élvezni a hangulatát, de a fölöslegesen ismételt frázisok, az többször elhangzó beszélgetések, és többször lejátszódó bulik alatt, érdemes inkább utána olvasni a film szereplőinek, a kornak. A film jól átadja a korszak drogokkal, alkohollal, bulikkal feldobott hangulatát, a hetvenes évek művészvilágának dekadenciáját, fel is kelti az érdeklődést – majd nem ad többet. Örülünk, hogy végre született egy film Halstonról, de szomorú, hogy kicsit elfuserálták.

Tóth Gödri Iringó

Ezt olvastad?

„Személy szerint én úgy tekintek Carterre, mint egy változásra az egyiptomi történelemben. Képesítése vitatható volt, [és] kezdetben egy régész helyszíni
Támogasson minket