Az önpusztító divatguru – Halston
Roy Halston Frowick – vagy ahogyan a világ ismeri, ismerte, Halston – élete, története tipikusan olyan, amely már régóta várt a megfilmesítésre. A hetvenes évek Amerikájának sztártervezője habzsolta az életet, otthonosan mozgott a sztárok világában, s mindeközben meg nem értett művészként szenvedett. Az izgalmas és sok potenciállal rendelkező sztorira – szinte magától értetendően – a Netflix streamingóriás csapott le, és készített belőle egy összesen kétszázötven perces minisorozatot (Halston – rendezte: Daniel Minahan), ami sajnos sok mindenben alul marad az elvárásokkal szemben.
A minisorozat plakátja (Forrás: imdb.com)
A film egyik nagy problémája, már azon a ponton megmutatkozik, amikor megpróbáljuk összegezni, megragadni a lényegét, ugyanis ahhoz, hogy a divattörténethez, popkultúrához nem értő laikus is megértse a filmes feldolgozás, illetve Halston életének, munkájának fontosságát, sok háttér információt kell adni. Pedig ez a film dolga lenne, már csak azért is, mert bár Halston nevét egykor egész Amerika ismerte, az olyan kortársaival ellentétben, mint Calvin Klein vagy Oscar de la Renta, mára a feledés homályába merült.
Halston a filmvásznon és a valóságban (Forrás: imdb.com)
A film a hatvanas évek elején kezdődik, amikor Halston (Ewan McGregor), aki akkor még kalaptervezőként dolgozott, egy csapásra híressé vált, amikor Jacqueline Kennedy az ő pillbox kalapját viselte férje elnöki beavatásán (1961-ben). Bár a first lady meghozta neki a sikert, de a kalap fénykora leáldozóban volt, így Halstonnak is új utakat kellett találnia. A hatvanas évek vége volt Halston fénykorának kezdete, a Madison Avenue-n volt üzlete, hírességek viselték a ruháit – többek között Liza Minelli, akivel szoros barátságot ápoltak.
Halston egyszerre képviselte az eleganciát és a minimalizmust, mely kombinációnak a csúcsa a szintetikus velúrbőr utánzatból (ultra suede) készült ingkosztümje volt a hetvenes évek elején, ami tökéletesen illeszkedett a korszakhoz, az olajválságot követő közhangulathoz, ami magába foglalta a szakítást a pazarló pompával, felesleges csillogással. Cégét az évtized közepén eladta a Norton Simon Inc. nagyvállalatnak, de továbbra is ő határozta meg az alkotások irányvonalát, – bár egyre nagyobb közönségnek alkotott – bőröndtől ágyneműn át parfümig mindent tervezett akkoriban.
Mindeközben a nyíltan homoszexuális divattervező élte életét, bulizott, erotikus kalandokba bocsátkozott, drogozott. A korszak egyik hírhedt szórakozóhelyének, a Studio 54-nek állandó vendége volt, Liza Minnellivel, Bianca Jaggerrel vagy épp Andy Warhollal töltötte kokainmámoros éjszakáit. Pénzét nem csak drogokra költötte, szenvedélyesen szerette a luxust és az orchideákat, magánrepülővel utazgatott, száz kilométerekről rendelt kaviárt.
(Forrás: imdb.com)
A hetvenes évek második felétől karrierje, élete szinte mélyrepülésbe kezdett. Tehetséges barátai, Joe Eula (David Pittu) divatillusztrátor, Elsa Peretti (Rebecca Dayan) a Tiffanynak dolgozó ékszertervező, párja Victor Hugo sorra elfordultak tőle, a JC Penney áruházlánccal közös kollekciója kudarcba fulladt. 1990-ben szinte elfeledve halt meg az AIDS szövődményeik miatt.
Halston és az ikonikus ingruhák (Forrás: imdb.com)
A Halston című sorozatnak van sok erénye és sok hibája is. Az erények között ki kell emelni Ewan McGregor emlékezetes játékát, a díszletek, a kosztümök igényességét, aprólékos kidolgozását, és a jól visszaadott korhangulatot is. Ám a másik oldalon nagy hiányosságok vannak, melyek közül az egyik legzavaróbb, hogy ebben a sorozatban senkit nem ismerünk meg eléggé – még magát a „főhőst” sem. Bár látunk a gyerekkorából felvillanó emlékeket, látjuk a vívódásait, mégis az, amit megtudunk róla nagyon kevés a 250 perc játékidőhöz képest. Ugyanez érvényes az őt körülvevőkre is – akik mintha kellékek, segédeszközök lennének mellette, pedig a korszak kiemelkedő figurái, művészei voltak. Nem csak a jellemábrázolás, a karakterek kidolgozása hiányos, hanem a keret és háttér is. Bár megsejtünk valamit a kapitalizmus és a művészet hetvenes évekbeli konfliktusából, épp azt nem látjuk, hogy a tömegtermelés milyen fontos kulcsszó a divattörténetben, és hogy a filmben bemutatott évtized alatt hova, merre alakult ez. A film épp azt nem magyarázza el a nézőnek, hogy miért is volt fontos az a bizonyos ultra suede kosztüm, hogy miről is szól a francia és az amerikai tervezők „versengése”a filmben, hogy miért nem akar Halston farmernadrágokat tervezni, mint Calvin Klein, hogy egyáltalán, hol tartott az amerikai divat, amikor megjelent ez a narcisztikus, élvhajhász figura.
Érkezés a divatcsatára (Forrás: imdb.com)
A Halstont meg kell nézni, kell élvezni a hangulatát, de a fölöslegesen ismételt frázisok, az többször elhangzó beszélgetések, és többször lejátszódó bulik alatt, érdemes inkább utána olvasni a film szereplőinek, a kornak. A film jól átadja a korszak drogokkal, alkohollal, bulikkal feldobott hangulatát, a hetvenes évek művészvilágának dekadenciáját, fel is kelti az érdeklődést – majd nem ad többet. Örülünk, hogy végre született egy film Halstonról, de szomorú, hogy kicsit elfuserálták.
Tóth Gödri Iringó
Ezt olvastad?
További cikkek
Az Árpádok felemelkedése mozgóképen – beszélgetés a film készítőivel
Az Árpádok felemelkedése című dokumentumfilm készítői azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy Álmos és Árpád nyomába eredve bemutassák az ősök világát, hagyományait és azt, hogy miként is jutott […]
A japán rendező, aki forradalmasította Hollywoodot – Akira Kurosawa
Akira Kurosawa azon kevés filmrendezőkhöz tartozik, akit más rendezők sokkal jobban ismernek, mint a közönség. A japán filmrendező élete során nagyjából 30 filmet készített, és bár filmjei többsége sikeres volt, […]
Foky Ottó – A Tévémaci, Mirr-Murr és Misi Mókus alkotója
Vajon már hány magyar gyermek dobott el mindent a kezéből és rohant a tévé elé, amikor köpött a maci? És a Tévémaci csak az egyik zászlóshajó a számos zseniális karakter […]
Előző cikk
Sisi a Móra Ferenc Múzeumban
2021. június 26-án, a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozat keretében nyílt meg a szegedi Móra Ferenc Múzeum pandémia utáni első időszakos kiállítása Sisi – Királyné feketén-fehéren címmel. A tárlat fő célja, hogy […]