középiskolai oktatás
Új térképek a történelem tanulmányozásához
Az általános és középiskolai történelemoktatásban kiemelt szerepet kapnak a térképek, mint ahogy a diákok legnagyobb megmérettetésein (érettségi, tanulmányi versenyek) általában a történelematlasz jelenti a legfontosabb segédeszközt. Bizonyos témaköröknél jelentősen növelheti
Érettségi feladatok és megoldások történelemből angol nyelven
Az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye angol nyelven című összeállításunkkal a két tanítási nyelvű iskolák diákjait és tanárait szeretnénk segíteni. Az angol nyelvű képzések visszatérő nehézsége az idegen nyelvű feladatok és források hiánya, amire
Feladatlapok az Újkor.hu cikkeihez
A most közölt feladatlapok a történelemtanításban is hangsúlyos szövegértés fejlesztését segítik. Mivel mindegyik az Újkor.hu történelmi témájú cikkeihez kapcsolódik, így a képességfejlesztésen túl az ismeretbővítésnek is szerepe van. Válogatásunkban fontos
Szöveges források a történelem tanításához
Történelemoktatásunkban nagy szerep jut a szöveges források értelmezésének: tankönyvekben, feladatlapokban és vizsgákon is találkoznak velük a diákok. A tantárgy jellegéből fakadóan e forrástípus mindig része lesz az oktatásnak, hiszen az írott
Elindult a POLHUNATION lengyel-magyar oktatási projekt
2020. március 23-án, a Lengyel-Magyar Barátság Napján elérhető vált a POLHUNATION projekt honlapja. A Történettudományi Intézet és a Wacław Felczak Alapítvány együttműködésében megvalósuló oktatási projekt célja, hogy a középiskolai történelemoktatást
Időgéppel a császárvárosban – Bécs az adventi vásáron túl
Bécs: birodalmi főváros, kávéházak, adventi vásár, Stephansdom, Wiener Schnitzel, Mátyás bús hada… Sok minden eszünkbe juthat erről a városról, és nem véletlen, hogy kedvelt kirándulási helyszín nemcsak családok, párok és
Adatvizualizációról történelemtanároknak
Történelemórán rengeteg forrást használunk, amelyeknek egy része lényegében adathalmazok különféle látványos összegzése. Professzionális szinten foglalkozik ezzel az ATLO, amelynek oldalán már most is rengeteg, a történelem- és társadalomismeret tanításában is
Az IWitness online digitális oktatási platform
Az IWitness ismertetése annak az előző tanévben elindított sorozatnak a része, amelyben a Zachor Alapítvány, illetve a vele partnerségben működő Dél-Kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítvány oktatási tevékenységét mutatja be. A magyarországi
A kritikus gondolkodás fejlesztése történelemórán – A Harmadik Birodalom propagandagépezete és a szociálpszichológia
A kritikus gondolkodás kialakítása olyan, a Nemzeti alaptantervben is megfogalmazott fejlesztési feladat, amely történelemórákon nagy szerepet kap. Ennek megfelelően a sikeres történelemoktatás egyik legfontosabb eredménye lehet, ha diákjainkban sikerül egészséges
Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye történelemből (2005–2016)
2017. szeptemberében indult el az Újkor.hu történelemtanítással foglalkozó rovata, amelynek első cikke a 2005 és 2016 közti érettségi feladatok és esszék tematikus és kronologikus bontású összeállítása volt. A feladatgyűjteményekről számos