Gene Deitch – egy amerikai animátor sikerei a vasfüggöny mögött
2020. április 16-án prágai otthonában elhunyt Gene Deitch Oscar-díjas amerikai animációs filmrendező, aki meghatározó szerepet játszott a közép-európai animációs filmgyártás és az ún. harmadik filmipar történetében. Leginkább a Tom és Jerry, valamint a Popeye sorozat felélesztését szokták érdemei közül kiemelni, holott nem ezek életművének legmeghatározóbb állomásai.
Egy amerikai cseh fiatalember
Eugene Merril Deitch 1924. augusztus 8-án született Chicagóban cseh bevándorló szülők gyermekeként. 5 éves volt, amikor Kaliforniába költöztek. Los Angelesben nevelkedett, középiskolai tanulmányait is ott végezte. Érettségit követően a North American Aviation repülőgépeket gyártó vállalatnál helyezkedett el, tervrajzokat készített. A második világháború idején a légierőnél szolgált, amíg 1944 májusában olyan súlyos tüdőgyulladást nem kapott, hogy felmentették. Korán érdekelni kezdte a grafika, különösen Walt Disney és Jim Flora voltak rá nagy hatással.
Marketingesből animátor
1945 és 1951 között a reklámszakmában dolgozott, több alkalommal ő tervezte a The Record Changer jazz magazin borítóját. Ebben a magazinban jelent meg egypaneles gagje, The Cat címmel, amellyel kivívta magának a szakma figyelmét.
1941-ben Walt Disney több animátora „fellázadt”, mert megelégelték az alkalmazott „ultrarealisztikus” ábrázolási stílust. A távozók között volt John Hubley is, aki Walt Disneynél rajzfilmrendező és forgatókönyvíró volt. Korábbi kollégáival együtt hívták életre a United Productions of America (UPA) céget. Miután megismerkedett Hubleyval, Deitch kreatív tanácsadóként vett részt a Gerald McBoingBoing és a Mr. Magoo rajzfilmek készítésében. Gyorsan emelkedett a ranglétrán, rajzolóként kezdte majd rendezőként, producerként is kipróbálhatta magát. Rendezői debütálása a Howdy Doody és mágikus kalapja (1954) volt. Párhuzamosan pedig a United Features számára is gyártott képregényt (The Real-Great Adventures of Terr’ble Thompson!, Hero of History, 1955–1956).
Kudarcba fulladt reform és Oscar-jelölés
1956-ban felkérték a Terrytoons animációs vezetőjének. Célkitűzése volt szakítani a korábbi családi sorozatokkal és új karaktereket életre hívni. Ilyen volt Gaston Le Crayon a francia festő (1957), Clint Clobber az érzékeny kalóz (1957) és a kétbalkezes Sidney, az elefánt (1958). A Sidney családfája című epizódot Oscar-díjra jelölték legjobb animációs rövidfilm kategóriában. Újdonságban és eredetiségben tehát nem volt hiány, de a nézőket nem igazán érintették meg az új karakterek, ezért Deitch-t leváltották. Visszahozták a régi karaktereket, egyedül Sidney elefántot tartották meg egészen 1964-ig.
Sidney, az elefánt (Forrás: youtube.com)
Az animációgyártás új, kelet-európai központja
Deitch nem bánkódott sokáig, hiszen már 1959-ben létrehozta saját animációs stúdióját, Gene Deitch Associates Inc. néven. A vállalatot a William L. Snyder Rembrandt Films finanszírozta, amely előszeretettel importált külföldön készült animációs filmeket amerikai terjesztésre. Snyder felkérte Deitch-t, hogy koordinálja egy prágai alkotói műhely létrehozását. Az eredetileg 10 naposra, 1 hónaposra tervezett útból 1965-től végleges letelepedés lett. Megérintette a gyökereit jelentő cseh közeg és nem mellesleg beleszeretett Zdeňka Neumannova animátorba, aki később második felesége lett.
A Snyder–Deitch megállapodás része volt, hogy Deitch Snyder finanszírozásában filmesíthette meg Terrytoonsnál megismert kollégájának, Jules Feiffer Munro című történetét. A háborúellenes történet sikerének kulcsát az adta, hogy nem agresszíven kívánta lenyomni mondanivalóját az olvasó, néző torkán. A főszereplő egy 4 éves fiúcska, aki a katonatiszteket és a többi besorozott katonát próbálja meggyőzni arról, hogy ő még csak egy gyerek. Feiffer katonai szolgálata alatt átélt frusztrációját ültette át a történetbe. A mű kedvesen és viccesen tudja összeszorítani a befogadó gyomrát és elgondolkodtatni a hatalommal való visszaélésről és a hadsereg tekintélyéről. 1961-ben első nem amerikai alkotásként tudta elnyerni animációs rövidfilm kategóriában az Oscar-díjat.
A díj nagyobb szakmai elismertséget, a gyakorlatban pedig több megbízást eredményezett. (Ezzel együtt 1969-es Obri (Óriások) című háborúellenes alkotása 20 évig nem kerülhetett a nézőközönség elé.) Cége az első nemzetközileg elismert és sikeres kelet-európai animációs cég lett. Olyan animátorokkal dolgozott együtt, mint Eli Bauer, Larz Bourne, Štěpán Koníček, Vaclav Lidl és Allen Swift. Tekintettel arra, hogy a térség a náci rezsimet követően a kommunista érdekszférához tartozott, az animációs stúdió munkatársainak a semmiből kellett megtanulniuk a szakmát és kidolgozni a gyártási metódust. Tanulmányozták például Disney Hófehérkéjét és Pinocchioját, de a filmkészítés egy teljesen más módját fejlesztették ki.
Gene Deitch munkájának és amerikai összeköttetéseinek köszönhetően még a hidegháborús években is szabadon utazhatott, ami nagy kiváltságnak számított. A cseh kormány folyamatosan szemmel is tartotta, de mivel nagy pénzforgalmat nem bonyolított, nem háborgatták. Ugyanakkor az amerikaiak is gyanakodva szemlélték, hiszen kommunista szimpatizánsnak tartották. Hogy a forgalmazók szemét ne bántsa az alkotók idegen neve, latinizálták a stáblistákat (Štěpán Koníček= Steven Konichek, Vaclav Lidl= Victor Little, Zdenka Neumannová= Zdenka Newman).
Új utak az animációs filmgyártásban
Az első filmpiacon természetesen a mozikat értjük. Az animációs filmek már igen korán önálló művészi értéket kaptak (Walt Disney, Fox) és a rajzfilmek figuráit mintázó játékok rövidesen ott sorakoztak a boltok polcain. A televízió jelentette a második piacot, ami már az 1950-es évekre válságba sodorta a mozikat. 1958 és 1972 között sok stúdió tönkrement és az animációkészítők kénytelenek voltak a televíziós piacra gyártani. Olcsóbbá kellett tenni a gyártási folyamatot, ami sokszor a figurák kidolgozatlanságában mutatkozott meg. Az 1960 és 1980 közé eső időszakot az animáció történetében sötét kornak nevezik. Morton Schindel az új piaci rést az utólagos eladásokban látta, vagyis a „házi mozik” részére máshol meg nem szerezhető és nem látható műveket, külön alkotásokat kell létrehozni. A háztartásokra és az oktatási, valamint közművelődési intézményekre, illetve a korábban kevésbé megcélzott 12 év alatti korosztályra épített. Az így formálódó harmadik filmpiac, pedig valóban hatalmas keresletet jelentett (1975-re félmillió megrendelő). A híradástechnikai forradalom, különös tekintettel a miniatürizálásra, ugyancsak nekik kedvezett. Ismert mesekönyveket ültettek át filmre.
Gene Deitch az Új Szó 1976/2. számában
Schindel az angol ifjúsági irodalom újdonságait küldte Deitchnek, aki a jóváhagyott forgatókönyveket Prágában megvalósította. Az 1970-es évek közepéig közel 100 könyvet filmesítettek meg. A siker lényegét az jelentette, hogy Deitchnek bele kellett helyezkednie a könyv grafikai világába (pl.: Tomi Ungerer: Három rabló). Olykor lehetőség adódott arra, hogy tovább gondolja a történetet és mély tartalommal egészítse ki pl.: Ed és Barbara Emberley: Dobos, Maurice Sendak: Ahol a vad dolgok vannak. Az afrikai kultúra sajátosságaiba kellett elmerülnie, hogy megfilmesítse Gail E. Haley Jó történet című kötetét. Egy 1970-es évek közepén adott interjúban a kedvencei között sorolta még fel Celestino Piatti Boldog Baglyok kötetét, valamint a Mr. Koumal gagsorozatot. Olykor egy dalból született film, mint ahogy Pete Seeger Bolondos béka című alkotásából is. Deitch saját fiatalkori botladozásai ihlették a 13 részesre gyarapodott Nudnik sorozatot. 1964-ben Oscar-díjra jelölték Here’s Nudik és a How to Avoid Friendship című alkotásait is. Erről az időszakról azt nyilatkozta: „Nem érint az amerikai és nyugat-európai filmvilág válsága, nem kell többé a hazug anyagi szimbólumok birodalmában élnem. Prágában boldog vagyok.”
Sikersorozatok újraélesztése
A Tom és Jerry sorozat 1940-ben kezdődött a Puss Gets the Bott című animációs filmmel és az utolsó rész az 1967-es Surf-Bored Cat volt. A producer Fred Quimby volt, majd halála után Hanna–Barbera. 1958-ban, költségessége miatt az MGM leállíttatta a sorozat gyártását. Mikor meggondolta magát, megállapodott Rembrandt Films vállalattal egy 13 részes évad elkészítésében. Gene Deitch nyerte el az írásra és rendezésre vonatkozó megbízást. Szakmai díjat nem nyert a széria, de a közönség elismerését igen. Sikerült a Bolondos dallamok által 16 éven át őrzött elsőségét is megszerezni az animációs rövidfilmek között.
Popeye már az 1930-as években népszerű volt képregényként, színházdarabként egyaránt. Az 1950-es években felhagytak azzal, hogy mozi-képernyőre vigyék. 1960 és 1962 között hét animációs cég koprodukciójaként megkezdődött televíziós feldolgozása. Deitch rendezőként vett részt a munkában. Visszahoztak eredeti hangszereplőket, a képregényben korábban előforduló karaktereket. A siker nem maradt el.
Cseh kommunista képregény
1962-ben felkérték, hogy készítsen amerikai típusú képregénysorozatot a Cseh Kommunista Párt hetilapja számára. A Maly Svet (Kis világ) sorozat mindössze 12 epizódot élt meg, mert a párt felismerte benne a burkolt, de egyértelmű felbujtó jelleget. Kedvesen és humorosan, de olyan témákat érintettek az egyes részek, mint az élelmiszerhiány, a primitív vagy hibás technikai eszközök, a televíziós propaganda vagy éppen a sorban állás. Nem kapott büntetést, de sokáig úgy tűnt, hogy minden nyomatot eltüntettek, míg 2014 nyarán publikáltak belőle egy képregény-ritkaságokkal foglalkozó oldalon.
Öröksége
Munkássága több, mint 200 díjat eredményezett. Az 1990-es évektől visszavonult a filmkészítéstől. 1989-ben a prágai bársonyos forradalmat követően jelentette meg életrajzi kötetét, amely a For the Love of Praga címet viseli (dokumentumfilm is készült ezzel a címmel). Pályafutását 2004-ben Winsor McCay-díjjal ismerték el. Első házasságából fiai (Kim és Simon) mindketten animációs filmesek és illusztrátorok lettek. 95 éves korában, 2019. április 16-án prágai lakásában hunyt el.
Ezt olvastad?
További cikkek
Az indiánkép változása Az apacs harcos című filmben
Hogyan jelennek meg az indiánok az amerikai mozikban? Milyen előzményei voltak Az apacs harcos című filmnek? Hogyan ábrázolják ebben a filmben az őslakosokat? Cikkünk ezekre a kérdésekre keresi a választ. Az észak-amerikai […]
Bosszú és csillagsávos lobogó – A hazafi (2000)
Roland Emmerich 2000-ben készült filmdrámája az amerikai függetlenségi háborúról mai napig megosztja a közönséget mind az Egyesült Államokban, mind az ország határain kívül. A Mel Gibson főszereplésével készült alkotást sokan […]
Szent Lúcia legendája és szenvedéstörténete az Apáca 2. című horrorfilmben
Az Apáca 2. című 2023-ban bemutatott horrorfilmben nagy szerepet kap Szent Lúciának, a vakok védőszentjének legendája és szenvedéstörténete. Ha a néző nincs tisztában ezeknek a motívumaival, jó eséllyel nem érti, […]
Előző cikk
A föld mélyén egyenlők – Bányamunkatáborok
Az Argumentum Kiadó által – Csolnok Község Önkormányzatának és a Politikai Elítéltek Közösségének támogatásával – megjelent könyv a csolnoki, oroszlányi és a tatabányai szénbányákban dolgozó elítéltekkel és a számukra létesített […]