Hadijáték és Indokína – Beszélgetés Harangi-Tóth Zoltán őrnaggyal
A elBeszélő podcast huszadik adásában Lengyel Ádám és Maróti Zsolt Viktor a Nemzeti Közszolgálti Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Hadtörténeti, filozófiai és kultúrtörténeti Tanszék egyetemi tanársegédjével, Dr. Harangi-Tóth Zoltán őrnaggyal beszélgettek. Az adás központi témája a hadijátékok és annak oktatási felhasználása.
A beszélgetés elején – a már megszokott tematika szerint – az őrnagy úr karrierjéről és kutatásairól mesélt. Megtudhattuk tőle, hogy először katonának szerelt fel, s csak ezt követően döntött a történelem szak mellett. Doktori disszertációját az NKE Hadtudományi Doktori Iskolájában írta az indokínai háború hadművészetre gyakorolt hatásáról. A témaválasztásra komoly hatást gyakorolt, hogy Harangi-Tóth őrnagy gimnáziumban franciául tanult, így megvolt a szükséges nyelvismerete a témához.
A hadijátszással már általános iskolában találkozott a Trollbarlang újságján keresztül, s ezen keresztül megragadta a fantasy hadijátékok világa. Ebből fejlődött tovább a dolog a makettezés és a történelmi hadijátékok irányába. Érdekességképp Maróti Zsolt hozzá is tette, hogy számára a Trollbarlang mentén indult a képregények iránti rajongás.
A professzionális hadijátszással Harangi-Tóth őrnagy 2019-ben ismerkedett meg Londoban a King’s Collegen. Ekkor kezdett ezzel foglalkozni, és azzal, hogy a Közszolgálati Egyetemen is megjelenjen ez a módszer az oktatásban és szakképzésekben. A témában az őrnagy úrnak cikke is megjelent oldalunkon.
A beszélgetés során megtudhattuk többek közt azt, hogy a hadijáték sok probléma bemutatására és megvizsgálására alkalmas, ugyanakkor céljuk az is, hogy valamilyen módon mindkét fél számára élményt és tanulási lehetőséget biztosítson. Ennek érdekében sokszor aszimmetrikus célokkal dolgoznak, illetve az oktatásban sok esetben nem egyértelmű lezáró céllal vagy időhatárral dolgoznak. Emellett igen fontos a kommunikáció a résztvevő felek – a játékosok – közt. Szintén elmondta az őrnagy úr, hogy, bár a hadijátékok lehetnek digitálisak vagy analógok, ő személy szerint az oktatásban az analóg hadijátékokat preferálja, mivel ezek esetében sokkal inkább létrejön a játékosok közötti kommunikáció.
Harangi-Tóth őrnagy szintén beszélt arról, hogy a hadijáték jó eszközei lehetnek az ismeretterjesztésnek is. Erre pozitív példa a Hadtörténeti Tanszék Kutatók Éjszakájára készített programja és játéka, ami elérhető – például – középiskolák számára is, az őrnagy úr szakmai vezetésével.
A teljes adás még több információval és részlettel megtekinthetik az alábbi videó megnyitásával:
Ezt olvastad?
További cikkek
Darryl Cooper „tévedései” a második világháborúról
A történelmi ismeretterjesztés a történettudományt művelők egyik, ha nem legfontosabb feladata, hiszen nem elég a kutatásokat elvégezni, eredményüket kommunikálni is kell az érdeklődők felé. Ez részint azért szükséges, hogy a […]
„Nem. Én vagyok, az apád!” – James Earl Jones emlékére
93 éves korában, 2024. szeptember 9-én elhunyt James Earl Jones amerikai színész. Hangja sokak számára ismerős lehet, hiszen olyan ikonikus karaktereknek kölcsönözte, mint Darth Vader vagy Mufasa – emellett a […]
Nándorfehérvár 1521. évi ostroma és elvesztése – könyvbemutató a Bálnában
Hogyan veszett el Magyarország kulcsa, a Délvidék kapuja? Miként került török kézre 1521-ben a 65 évvel korábban sikerrel megvédett Nándorfehérvár? Mit jelentett ez a vereség politikai szempontból? Dr. Cseh Valentinnek […]
Előző cikk
„…amennyire egy történésznek lehet véleménye mindennapjainkkal kapcsolatban, ahhoz tegye is hozzá a tudását.” – Interjú Majdán Jánossal
Majdán János Eger, Pécs és Baja felsőoktatási intézményeiben évtizedeken át tanított, közkedvelt és elismert oktatói karriert tudhat maga mögött; rövid ideig főiskolai rektorként is dolgozott. Legfőbb kutatási témája a vasút […]