„Nézz le a Lánchídról a vén Dunára”
1842. augusztus 24-én délután került sor a Lánchíd első alapkőletételére. Barabás Miklós festményen örökítette meg a pesti hídfő zárgátjának feldíszített belsejében ünneplő tömeget. 2002-ben Bereményi Géza 1,8 milliárdos költségvetésből vitte filmre a híd atyjának, Széchenyi Istvánnak életét (Hídember). Jelen írásunkban bemutatunk néhány epizódot a híd korai történetéből és kiemelünk olyan részeket a filmből, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy mintegy reformkori tablóként illusztrálják, kiegészítsék a történelemkönyvek hasábjain olvashatókat.
Emberek és hidak
Már a rómaiak felismerték egy dunai híd építésének szükségességét, így 102 és 105 között Traianus jóvoltából épült meg az első kőboltozatú híd, amely átívelt a folyón. Mindez annak alsó szakaszán, Szörényvárnál (Turnu Severin) történt.
A híres Duna-híd Traianus császár oszlopán,
amelyen két daciai hadjáratának eseményei láthatóak (Forrás: wikipedia)
Antonio Bonfinitől tudjuk, hogy Luxemburgi Zsigmond („a Duna parton, palotájával szemben nagy tornyot építtetett. Szándéka volt a Dunán keresztül óriási láncot húzni, mely a folyamot elzárta volna …”) és Hunyadi Mátyás („Abban is töri vala fejét, hogy Trajánus császár módjára kőhidat csináltatna a Dunára”) tervei között egyaránt szerepelt híddal összekötni a Duna két partját, immáron Budánál.
Evlia Cselebi emlékezett meg arról, hogy a 16. század második felében egy mintegy 70 tömlőhajóból álló hajóhíd szelte át a folyót. A 18. században is csak repülő(mozgó)hidak és 1767-től hajóhíd szolgálta az átkelést. Ezek alkalmatlanok voltak arra, hogy nagyobb áradás, jégmozgás esetén is biztonságos átjutást tegyenek lehetővé.
Buda és Pest látképe a török kori hajóhíddal a 16. század végén,
Georg Hoefnagel képe alapján. (Forrás: wikipedia)
Az ember és a híd
1820. december 29-én az édesapja temetésére igyekvő gróf Széchenyi István az erős jégzajlás miatt nem tudott átkelni Pestről Budára, s így hosszú hetekre barátjánál, Brudern bárónál ragadt. 1822-ben ugyancsak egy veszélyes dunai átkelés nyomán jegyezte le naplójába, hogy „egy évi jövedelmemet adnám, ha Buda és Pest közt híd létesülne.” (Úgy látszik, ez már jóval az 1825-ös országgyűlés előtt szava járása volt.) A társadalom is felismerte a híd szükségességét, de az árvíztől való félelem és a pénzhiány megakadályozta a megvalósítást. A finanszírozás biztosításán túl Széchenyinek meg kellett oldania a jogi háttér rendezését (Ki építteti? Kinek a birtokában áll? Ki üzemelteti? Ki használhatja? Milyen feltételek mellett használhatja?) és a technikai megvalósítás mikéntjét.
Carl Vasquez Pinos: A hajóhíd pesti hídfője a Vigadónál, 1837. (Forrás: wikipedia)
Széchenyi tisztában volt azzal, hogy az ország és a főváros költségvetése nem teszi lehetővé ekkora tehertétel vállalását. A tervezett 3,5 millió helyett 6,2 milliós költségkeretből megvalósuló építkezés az ország éves adóbevételének több, mint a felét emésztette volna fel. Sina György bécsi magyar bankár és földbirtokos volt az, aki részvénytársaságot hozott létre a hídépítés költségeinek fedezése érdekében. A részvényesek, a főváros és az országgyűlés 1838. szeptember 27-én 23 pontos szerződésben rögzítette az együttműködés részleteit. Ezek között szerepelt az, hogy a részvénytársaság 97 esztendőre vámszedési jogot nyert, illetve kizárólagosságot a Duna két partja közötti összeköttetés biztosítására.
1831-ben a Világ hasábjain Széchenyi már megfogalmazta a gondolatot, miszerint a közteherviselés jegyében mindenki egyenlően fizessen majd vámot az átkelésért. Beletelt néhány esztendőbe, mire az adó– és vámmentességet élvező nemesség megbarátkozott a „híddíj” gondolatával. Az 1836. évi XXVI. törvénycikk rendelkezett „Egy állandó hídnak Buda és Pest közötti építéséről”, amelyben leszögezték a hídvám fizetésének alapelveit.
A Lánchídon való átkelés első díjtáblázata
gyalogos: 1 krajcár
juh, kecske, sertés: 2 krajcár
lovas: 4 krajcár
parasztszekér: 5-8 krajcár
négylovas hintó: 14 krajcár
1829-re Széchenyi megbízásából, Sir Marc Isambard Brunel angol mérnök elkészítette a híd modelljét, és azt közösen bemutatták a nádornak. Lelkes fogadtatásra találtak és egy újabb támogatót nyertek ügyüknek. 1832-ben Széchenyi István Wesselényi Miklós társaságában Angliába utazott, ahol tanulmányozták a legmodernebb technikai vívmányokat. Sikerült megnyerni a magyar híd ügyének William Tierney Clarkot, akinek Temzén átívelő hammersmith-i függőhídja (1827) vált a Lánchíd modelljévé. A tervező nem kívánt a kivitelezés idejére Magyarországra költözni, ezért a munkálatokat névrokona, Adam Clark felügyelte. Mintegy 500–600 ember (angol, magyar, olasz) vett részt a híd felépítésében (még ennyien az alapanyagok és alkatrészek előállításában).
A Lánchíd pilléreinek alapozása. Theodor Glatz tollrajza 1842 körül (Forrás: Élet és Tudomány 1961/1. 271.)
Először a zárógátak létrehozására volt szükség, hogy vízmentes munkaterületet tudjanak biztosítani. 1839-ben zajlott az első cölöpverési próba, majd 1840. július 28-án került helyére az első zárógát első cölöpje. Széchenyi szívesen látogatta a hídudvart, ami a nyilvánosság elől elzárt építési terület volt. A pesti alapkő letételére tehát 1842. augusztus 24-én, a budai hídfő alapkövének letételére pedig 1845. augusztus 11-én került sor.
Így zajlott az 1842. évi hídavató ünnepség:
„A meghívottak elfoglalták helyüket, majd Tasner Antal — Széchenyi Istvánnak és egyúttal a Hídegyesületnek is titkára — vázolta a híd keletkezésének a történetét, majd ennek írott szövegét arany- és ezüstpénzek-kel együtt tokba helyezve az alapkőben levő üregbe tették. Ezután Károly főherceg egy Londonban készült, elefántcsontnyelű ezüstkanállal a kőre habarcsot ragasztott, egy diófakalapáccsal háromszor ráütött, majd ugyanezt tette a herceg-prímás, az országbíró, a tárnokmester, Sina György, végül W. T. Clark és Clark Ádám. Minden ütés alkalmával a közönség magyar és angol összetételének megfelelően harsány „Éljen”, illetőleg „Hurrah” hangzott, hiszen az építkezési munkálatoknál több száz angol is dolgozott. Közben odafent a téren ágyúdörgés jelezte a nagy eseményt. Fél hét volt, mire az ünnepség véget ért.”
Az avatáskor egyetlenegyszer használt vakolókanál. (Forrás: Magyar Nemzet 2011. február 12. 36. oldal)
1848 nyarára már majdnem készen állt a híd, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a forradalom idején előszeretettel vonultak rajta magyar és császári seregek egyaránt. 1849. május 21-én Alois Alnoch von Edelstadt ezredes lőporos hordók segítségével megkísérelte felrobbantani a hidat. Nem tudott kárt tenni a fémszerkezetben, nem úgy a merénylő Edelstadt testében, aki a helyszínen szörnyethalt.
Szinte elárvult, mostoha gyermekként érte a hidat az 1849. november 20-án lezajlott átadás. Tervezője William Clark nem utazott ide a rendezvényre. Szellemi atyja, akkor már több, mint egy éve a döblingi elmegyógyintézetnek volt lakója. Aki elsőként lovagolt át rajta, nem volt más, mint Haynau a bresciai hiéna.
A Hídember
Bereményi Géza 2002-es filmeposza nem kis feladatot vállalt magára, amikor témájául a „legnagyobb magyar” gróf életművének bemutatását választotta. Nagy érdeklődés övezte megjelenését, már csak hatalmas költségvetése okán is. Recepciója meglehetősen vegyes, de talán többségben vannak a negatív szólamok. Hiába a 140 perces játékidő, képtelenség egy ennyire kiterjedt gyakorlati és elméleti tevékenységgel, nem mellesleg összetett személyiséggel rendelkező magyar arisztokrata életút megismertetése. Az alkotók célkitűzése sem a Széchenyi István elméleti és gyakorlati munkássága, valamint a Széchenyi István és Kossuth Lajos ellentéte történelem érettségi tételek szolgai felmondása lehetett.
A film egy plakátja. Széchenyit Eperjes Károly alakította (Forrás: port.hu)
A történet keretét Széchenyi döblingi tartózkodása adja. A felütés 1848. szeptember 7-én játszódik, amikor a gróf bekerül a magántébolydába. A szemünk előtt kibontakozó történet egyrészt egy az elmegyógyintézetben ágyhoz kötözött férfi visszaemlékezése, másrészt Döblingben töltött utolsó éveinek pillanatképei. Látjuk a főúri fiúcskát, akit édesapja Isten, a király és a jobbágyok szeretetére nevel. Látjuk a bohém grófot, akit olykor prostituáltak idomain ér a reggel. Megjelenik a lelkes utazó, aki issza magába az újdonságokat és családtagjaival megismerteti a külhoni technikai vívmányokat (angol vécé, gázégő). A 10. perc előtt elhangzik a mondat, miszerint: „lehetetlenség, hogy Magyarországnak egyetlen állandó hídja sincs” és előtűnik egy függőhíd makettje.
A film narratívája szerint Széchenyi katonai pályája azért nem ívelt magasabbra, mert az udvari kémek jelentettek róla, hogy Londonban azt állította: „A Habsburg Monarchiának csak száz éve van hátra.” Byron-i életvitelében („derűs, egykedvű és nőtlen leszek”) egykori szeretőjének és édesapjának halála jelentett fordulópontot. Apja búcsúlevelében az Isten kegyelméből való megújulást kívánta neki.
A Hídemberben nagy súly helyeződik a gróf szerelmi életének taglalására. Bájos széltolóként emlegetik a legifjabb Széchenyi fiút, akinek fivére felesége a szeretője és a neki felkínált lány kezét barátjának „passzolja”. A film részben Zichy Károly gróf feleségével, majd özvegyével, Seilern Crescentiával első látásba szárba szökkenő, szenvedélyes szerelmének históriája.
Az esküvő (Forrás: port.hu)
A film kritikusai hiányolták a magyar forradalom ábrázolását. Mások védelmében hozzák fel, hogy jogosan maradt ki, hiszen Széchenyi nem értett egyet vele. Az általa vállalt Hídember szerep egyaránt jelentette a nyugat-európai, értékesnek, hasznosnak gondolt találmányok, intézmények meghonosítását Magyarországon és a Habsburg udvar, valamint a magyar országgyűlés közötti villámhárító funkciót. Míg sok polgári vívmány importja sikeresnek bizonyult, az utóbbi miatt érzett felelősségbe, a kudarc miatti bűntudatba beleroppant, akárcsak a 12. lánc leggyengébb szeme.
A Hídember, mint forrás
A helyszínválasztásnak, a korhű ruházatnak és a gondosan komponált tárgyi környezetnek köszönhetően több olyan epizód is van a filmben, amely alkalmas arra, hogy történelemórán egy-egy 19. századi egyetemes vagy magyar jelenség bemutatására szolgáljon. (Zárójelben jelzem, hogy a film hányadik percében kezdődik az adott jelenet.)
- Főúri vadászat
Kutyafalka üldöz egy gyönyörű szarvast (16:11). A történet szerint az erdőben kéri meg Széchenyi fivére feleségét, hogy hagyjon fel István zaklatásával: „Egy fivérnek meg lehet bocsátani, ami történt, de egy feleségnek soha.”
- Pesti Német Színház
Két alkalommal is feltűnik a filmben. Először (20:41) a főúri páholyban lesz bizonyos, hogy Széchenyi és Zichy Károlyné vonzalma kölcsönös. A második alkalommal a már nagy népszerűségnek örvendő Kossuth Lajos és Széchenyi csörtéjének lehetünk szemtanúi (1:06:24).
- Császári hadsereg
A felvonulás rendje és a különböző színű egyenruhák jól megfigyelhetőek a jelenetben (26:06).
- Országgyűlés
A diéta üléstermének hangulata, az alsó– és felsőház tagjainak ülésrendje, a karzatról szemlélődő hölgyek koszorúja, a latinul skandált jogi nyelvezet egyaránt jól ábrázolt. Az 1825. évi országgyűlést idéző jelenetben Wesselényi Miklóst hallhatjuk vehemensen felszólalni és a magyar nyelvet kevésbé bíró Széchenyit, aki megteszi felajánlását a magyar nyelv ügye érdekében (30:50).
- Angliai tanulmányút
A jelenetből megtudjuk, hogy miért az alkotmányt, a lótenyésztést és a gépeket tartotta Széchenyi István az angliai siker hármas kulcsának (40:25).
- Főúri bál
A főúri kastélyok szalonjai, báltermei időről-időre megteltek elegáns vendégekkel, akik az etikett legszigorúbb előírása szerint állították össze toalettjüket. Minden mozdulat és tekintet külön jelentéssel bírt (44:00).
- Nemzeti Casino
Feltűnik Batthány Lajos karaktere. A vele folytatott párbeszédben Széchenyi összefoglalja, hogy mit jelent számára az életre hívott közösség, és ezzel összefüggésben miért tartja fontosnak, hogy Kossuth Lajos ne tartozzon tagságába (53:10).
- A Lánchíd építése
Mint említettem egy függőhíd makettje már megjelenik a film elején (9:44), de azt szétveri lovaglópálcájával a féltékeny szerető. Látjuk a Széchenyi család hintójának ablakából az épülő Lánchidat (01:05:00). Az udvar és a magyarok közötti viszony elmérgesedése feletti aggodalmában Széchenyi az alábbiakat jegyzi naplójába a 12. lánc behelyezésének előestélyén: „ha rendben beemelik a híd utolsó láncát, a 12. láncot, még minden jóra fordulhat. Ez a 11. óra. Vajon mit hoz az ütése ennek az órának? Tudom, érzem, hogy felsőbb hatalmak kezében vagyok. Mennyország vagy pokol?” (01:29:00) Mindezek után magát a kitörni készülő forradalmat szimbolizálja a lánc betételének kudarca (01:31:00). A technikai eljárás bemutatása nagyon monumentális.
Az alapkőletétel (Forrás: Pesti Hírlap 1942. 537.)
- Batthány Lajos kivégzése
Halljuk az első felelős magyar kormány miniszterelnökének halálos ítéletét és megtudjuk, hogy akasztás helyett azért kerül sor golyó általi halálra, mert a felesége által becsempészett tőrrel sebet ejtett nyakán. (01:45:00)
- Öngyilkosság vagy tisztogatás?
A film nyitva hagyja a kérdést, hogy a császári titkosrendőrség megbízottja vagy a gróf önmaga vetett–e véget életének, hiszen a pisztoly zárt ajtók mögött dördül, de a fotelban ülő holttest bal kezénél hever a fegyver (02:08:36), míg naplóit korábban jobb kezével körmölte (01:29:00).
Ezt olvastad?
További cikkek
Az indiánkép változása Az apacs harcos című filmben
Hogyan jelennek meg az indiánok az amerikai mozikban? Milyen előzményei voltak Az apacs harcos című filmnek? Hogyan ábrázolják ebben a filmben az őslakosokat? Cikkünk ezekre a kérdésekre keresi a választ. Az észak-amerikai […]
Bosszú és csillagsávos lobogó – A hazafi (2000)
Roland Emmerich 2000-ben készült filmdrámája az amerikai függetlenségi háborúról mai napig megosztja a közönséget mind az Egyesült Államokban, mind az ország határain kívül. A Mel Gibson főszereplésével készült alkotást sokan […]
Szent Lúcia legendája és szenvedéstörténete az Apáca 2. című horrorfilmben
Az Apáca 2. című 2023-ban bemutatott horrorfilmben nagy szerepet kap Szent Lúciának, a vakok védőszentjének legendája és szenvedéstörténete. Ha a néző nincs tisztában ezeknek a motívumaival, jó eséllyel nem érti, […]
Előző cikk
„Egy-egy ilyen ügy felgöngyölítése során lelkileg egy kicsit mindig meghalsz” – interjú Bank Barbarával
Bank Barbara történész főként Magyarország 1945 és 1956 közötti történetével foglalkozik, különös tekintettel a nemzeti ellenállásra és az internálásra. Pályája elején részt vett a Terror Háza Múzeum létrehozásában, majd közel […]