Köszöntő gyanánt: érettségi feladatok gyűjteménye (2005–2016)
Az Újkor.hu kezdettől fogva teret adott a történelemtanítással kapcsolatos írásoknak, a megújult oldalon azonban már külön rovat foglalkozik a témával, mivel egy kiemelt figyelmet érdemlő területről van szó. A formálódó koncepció szerint elsősorban az oktatással kapcsolatos aktualitásokra koncentrálunk majd, legyen szó az általános iskolák, a középiskolák vagy a felsőoktatás világáról, szakmai vitákról, nemzetközi trendekről, elméleti kérdésekről vagy gyakorlati megoldásokról.
Reméljük, hogy mind a szakemberek, mind az érdeklődők elégedett, aktív olvasói lesznek az új fórumnak, hiszen az oktatás olyan közös ügy, amely mindenkit érint ugyan, de amelyet nehéz minden részletében átlátni. Portálunk nemcsak a médiában kiemelt témákkal (pl. tanterv-átalakítások, tankönyvpiaci helyzet stb.) kapcsolatban kíván cikkeket közölni, hanem a kevésbé szem előtt lévő aspektusokra rávilágítva finomítani a történelemoktatásról kialakult képet. Terveink szerint ebben elsősorban egyetemi hallgatók, tanárjelöltek, pedagógusok és szakértők lesznek segítségünkre.
Borítók a feladatgyűjteményekhez
Az induló rovattal kiemelt célunk, hogy a gyakorló tanárok számára a napi munkában hasznosítható ötleteket, anyagokat kínáljunk. Első lépésként a kétszintű érettségi vizsga bevezetése és az új szabályozás érvénybe lépése, azaz a 2005 és 2016 közti időszak közép- és emelt szintű feladatsorait teljes mértékben feldolgozó, tematikusan összeszerkesztett feladat- és esszégyűjteményeket osztjuk meg. (A gyűjtemények a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének oldalán megtalálható verzió javított és bővített változatai. Mindkét összeállítás jelen sorok szerzőjének munkája.) Mivel a dokumentumok szerkeszthető formában tartalmazzák a feladatokat, ezért a kollégák egyszerűen alakíthatják őket, de akár a felkészítésben, gyakorlásban alkalmazható komplett segédletként is tekinthetnek rájuk. A munkát könnyíti, hogy a feladatokat kétféle rendszer szerint, korszakonként és egyetemes/magyar felbontásban, illetve középszint/emelt szint és egyetemes/magyar felbontásban is hozzáférhetőek.
Az összeállítás 2018. szeptemberében frissült, a javított, átdolgozott feladatgyűjteményeket és a hozzájuk készült megoldásköteteket innen tölthetik le az érdeklődők. |
Bár a javítókulcs összeállítása még várat magára, az ellenőrzést megkönnyíti az érettségi feladatokat listázó táblázat, amelynek alapját az ELTE BTK-n működő Tantárgy-pedagógiai Diákkör Történelemtanári Műhelyének hallgatói készítették évekkel ezelőtt.
Az érettségi feladatokat tartalmazó táblázat letölthető innen.
A hozzájuk készült borítók teszik teljessé:
Bízunk abban, hogy az Oktatás rovat tartalommal való megtöltésében számíthatunk azoknak a közreműködésére, akik megosztanák bevált segédleteiket, jó gyakorlataikat vagy tapasztalataikat, gondolataikat az oktatással kapcsolatos releváns problémákról!
Ezt olvastad?
További cikkek
Súlyemelés edzésmódszerek a 19. század végén 20. század elején
Írásomban a 19. század végén, 20. század elején használt súlyemelő edzés módszereit közlöm. Nyugat- és Közép-Európa módszereinek legszélesebb ismertetését Hellman Lajos írta meg Izomfejlesztés könyvében – a cikk nagy részében […]
„Csudáknak éve” – Kézzel foghatóvá tenni a történelmet
A modern, polgári Magyarország „teremtésmítoszának” kétségkívül az egyik legfontosabb sarokköve az 1848-49-es szabadságharc, valamint az azt megelőző reformkor és a márciusi forradalom. Mivel az ország és a nemzet szempontjából kiemelt […]
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Előző cikk
A tanácsköztársaság szereplői ellen lefolytatott bűnperek
A tanácsköztársaságot követő fehérterror jelensége mélyen jelen van történelmi köztudatunkban. Kevéssé ismert tény viszont, hogy a kommün bukása után nemcsak az önbíráskodás fogalmi körébe sorolható események zajlottak, hanem – rendes […]