„közel hozni a múltat a jelenhez” – Bemutatták a Szent Imre Kiadó történelem tankönyveit
2022. december 12-én a budapesti D50 Kulturális Központban mutatták be a Szent Imre-tankönyvcsalád 9–12. osztály számára írt történelem tankönyveit. Korábban az Újkor.hu portál is beszámolt a két jelenleg középiskolákban választható taneszközt kiegészítő harmadik lehetőségről, interjút is készítettünk annak szerkesztőivel.
A bemutatott tankönyvek a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Katolikus Pedagógiai Intézet megbízásából készültek el a 2020-as Nemzeti Alaptanterv előrírásai szerint. Ezek a tankönyvek azonban a jogszabályi előírásokon felül más célt is megvalósítanak, mivel az alkotók egy keresztény értékrendű tankönyv készítését vállalták. Utóbbi nem azt jelenti, hogy elfogult, épp ellenkezőleg: minden irányba toleráns és nyitott.
„Ez egy vállaltan katolikus tankönyv, és mindenhol törekedtünk a katolikus tanítás szerepeltetésére is, érzékeltetve, hogy az egyház élő, nem egy avítt szervezet a maga 2000 évével, hanem rugalmas és megújuló. Igyekeztünk közel hozni a múltat a jelenhez, és a nehéz kérdésekben soha nem ex cathedra megfogalmazásokat használni, hanem megpróbáltuk több irányból megközelíteni a történelmi helyzetet és a diákoknak adott forrásokon, feladatokon keresztül lehetőséget adni a szabad véleményalkotásra.”
A tanárok akkor tudják igazán hatékonyan végezni a munkájukat és motiválni a diákokat, ha érzik a tananyag feldolgozásához nyújtott segítséget. Ez volt a cél a digitális felület létrehozásával, amely kiválóan egészíti ki a tankönyvet. Itt nemcsak a feldolgozási módszereket kínálják, hanem valamennyi feladat megoldását, digitális feladatokat, valamint izgalmas és érdekes kiegészítő anyagokat a tanóra színesítésére. Sőt, készültek témazárók és kompetenciamérések is.
Kovács Örs arra a kérdésre, hogy miben más ez az új tankönyvcsalád, korábbi interjúnkban így fogalmazott: „Nem szeretnénk összevetni a tankönyvünket az állami kiadványokkal. Egészen egyszerűen ez nem a mi dolgunk. Nem feltétlenül arról van ugyanis szó, hogy melyik kiadvány jobb vagy rosszabb a másiknál. Arról, hogy melyik tankönyv jó, majd a tanárok és a diákok fognak dönteni. Ez a tankönyv annyiban biztos más, hogy szemléletében meghatározza a katolikus, keresztény értékszemlélet, így az egyháztörténeti témák hangsúlyosabban megjelennek benne.”
Az igényes kivitelű tankönyv nemcsak a katolikus, illetve egyházi iskolákban, hanem országszerte bárhol rendelhető és használható.
Ezt olvastad?
További cikkek
„Szelíden és szabadon” – hippik a mi szemünkkel – Projekt az általános iskola 8. osztályában
Mint előző projektjeinkben legtöbbször (a projektmódszerről általában, ill. a mi olvasatunkban, valamint a megvalósítás menetéről korábbi cikkeinkben már írtunk, témaválasztásunk (hippik a mi szemünkkel) most is az aktuális tananyaghoz illeszkedett: […]
Tavaszi szakmai fórum az SZTE-n
2024. április 8-án és 10-én került megrendezésre Szegeden – a Báthory István Középiskolai Történelmi Tanulmányi Verseny kísérőrendezvényeként — a „Tavaszi Szakmai Fórum” elnevezésű ikerkonferencia az SZTE főépületében. Az SZTE BTK […]
„Ember az embertelenségben” – tematikus faliújság a holokauszt emléknapra
Cikkemben azt kívánom röviden bemutatni, miként hoztunk létre 2023 tavaszán egy 32 fős, 10. évfolyamos gimnáziumi osztállyal egy alapvetően papír alapú, de QR-kódos, online elemekkel is kiegészített faliújságot az áprilisi […]
Előző cikk
Válás és gyűlölet a századvégen – avagy hogyan kárvallott a modernizáció embere
Kevés szaktudományi disszertációt olvasunk mindennapi könyvespolcunkról. Pedig a tanulságok közreadva, elérhetően, dokumentálva és „megérvelve” – csak éppenséggel a „rákeresés” eleganciája nem fér bele köznapi érdeklődésünkbe. Pedig jó példáját találtam, hogyan […]