„közel hozni a múltat a jelenhez” – Bemutatták a Szent Imre Kiadó történelem tankönyveit
2022. december 12-én a budapesti D50 Kulturális Központban mutatták be a Szent Imre-tankönyvcsalád 9–12. osztály számára írt történelem tankönyveit. Korábban az Újkor.hu portál is beszámolt a két jelenleg középiskolákban választható taneszközt kiegészítő harmadik lehetőségről, interjút is készítettünk annak szerkesztőivel.
A bemutatott tankönyvek a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Katolikus Pedagógiai Intézet megbízásából készültek el a 2020-as Nemzeti Alaptanterv előrírásai szerint. Ezek a tankönyvek azonban a jogszabályi előírásokon felül más célt is megvalósítanak, mivel az alkotók egy keresztény értékrendű tankönyv készítését vállalták. Utóbbi nem azt jelenti, hogy elfogult, épp ellenkezőleg: minden irányba toleráns és nyitott.
„Ez egy vállaltan katolikus tankönyv, és mindenhol törekedtünk a katolikus tanítás szerepeltetésére is, érzékeltetve, hogy az egyház élő, nem egy avítt szervezet a maga 2000 évével, hanem rugalmas és megújuló. Igyekeztünk közel hozni a múltat a jelenhez, és a nehéz kérdésekben soha nem ex cathedra megfogalmazásokat használni, hanem megpróbáltuk több irányból megközelíteni a történelmi helyzetet és a diákoknak adott forrásokon, feladatokon keresztül lehetőséget adni a szabad véleményalkotásra.”
A tanárok akkor tudják igazán hatékonyan végezni a munkájukat és motiválni a diákokat, ha érzik a tananyag feldolgozásához nyújtott segítséget. Ez volt a cél a digitális felület létrehozásával, amely kiválóan egészíti ki a tankönyvet. Itt nemcsak a feldolgozási módszereket kínálják, hanem valamennyi feladat megoldását, digitális feladatokat, valamint izgalmas és érdekes kiegészítő anyagokat a tanóra színesítésére. Sőt, készültek témazárók és kompetenciamérések is.
Kovács Örs arra a kérdésre, hogy miben más ez az új tankönyvcsalád, korábbi interjúnkban így fogalmazott: „Nem szeretnénk összevetni a tankönyvünket az állami kiadványokkal. Egészen egyszerűen ez nem a mi dolgunk. Nem feltétlenül arról van ugyanis szó, hogy melyik kiadvány jobb vagy rosszabb a másiknál. Arról, hogy melyik tankönyv jó, majd a tanárok és a diákok fognak dönteni. Ez a tankönyv annyiban biztos más, hogy szemléletében meghatározza a katolikus, keresztény értékszemlélet, így az egyháztörténeti témák hangsúlyosabban megjelennek benne.”
Az igényes kivitelű tankönyv nemcsak a katolikus, illetve egyházi iskolákban, hanem országszerte bárhol rendelhető és használható.
Ezt olvastad?
További cikkek
Világkörüli útra indul a Kodály-módszer: Két nemzetközi konferencia a kádári Magyarországon
Hatvan évvel ezelőtt két Magyarországon megrendezett nemzetközi konferencia hozott széleskörű elismerést a magyar zeneoktatás számára és indította világkörüli diadalútjára a Kodály-módszert. 1964 nyarán Budapesten tartotta találkozóját az UNESCO két zenei […]
„Ez a ház nem eladó!” – Az ország háza című dokumentumfilm tanárszemmel
Az ország háza című dokumentumfilm díszbemutatójára 2024. június 11-én került sor a Parlamentben, a nagyközönségnek pedig június 14-én mutatták be a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon. Nagy András rendező-operatőr alkotása közel […]
Itáliai mesterek, mint a középkor informatikusai – A firenzei reneszánsz emlékei a magyar történelemtanításban
Magyarországon nincs ember, akinek ne lenne kedvező viszonyulása Olaszországhoz, avagy, ahogyan hangulatfestésként sokan szívesebben mondják: Itáliához. A sokrétű kulturális kapcsolatok, az antikvitás, a katolicizmus, a reneszánsz, az ellenreformáció és a […]
Előző cikk
Válás és gyűlölet a századvégen – avagy hogyan kárvallott a modernizáció embere
Kevés szaktudományi disszertációt olvasunk mindennapi könyvespolcunkról. Pedig a tanulságok közreadva, elérhetően, dokumentálva és „megérvelve” – csak éppenséggel a „rákeresés” eleganciája nem fér bele köznapi érdeklődésünkbe. Pedig jó példáját találtam, hogyan […]