Hetvenéves a NATO: Gondolatok egy érdekházasság múltjáról, jelenéről és jövőjéről
Április 4-e, a NATO születésnapja 1949-ben, 30 éve Magyarországon még munkaszünettel járó ünnepnap volt. A hidegháború kibontakozásakor a NATO létrejötte védte meg Nyugat-Európát attól, hogy Sztálin egy adott pillanatban alkalmasnak lássa az időt a támadásra. A NATO tehát megóvta a világot egy atomfegyverekkel vívott harmadik világháború esélyétől és veszélyétől. (Ma sokan tudjuk, mik voltak a Varsói Szerződés tervei, mire készítették fel a magyar sorkatonákat is.) Azzal, hogy 1952-ben Görög- és Törökország, 1955-ben pedig a Német Szövetségi Köztársaság is tagja lett, történelmi ellenségek szövetségévé vált. A későbbi évtizedekben sikeresen ellenállt mind a Keletről időnként érkező szirénhangoknak, mind a fenyegetéseknek.
A nyugati politikai értékek 1990-es győzelmével, a Varsói Szerződés 1991-es feloszlatásával és a Szovjetunió felbomlásával a NATO akkor 16 tagállama megértette, hogy a szervezetet nem feloszlatni, hanem kibővíteni kell, mert ez az európai béke és stabilitás biztosítéka. A rendszerváltozások idején még az is fölmerült Borisz Jelcin elnökben, hogy az Orosz Föderáció is belépne a Szövetségbe, de ezt az orosz katonai elit és a sok évtizedes propaganda hatása nem tette lehetővé. Az 1997-ben aláírt NATO-Oroszország Alapító Okirat, majd a 2002-ben létrehozott NATO-Oroszország Tanács ugyan bizalmi viszonyt és együttműködést volt hivatva létrehozni a szovjet szuperhatalom utódjával, de Putyin orosz elnök 2007-ben Münchenben elmondott beszéde a hidegháború szellemét hozta vissza Európába. A Grúzia ellen egy évvel később elkövetett, Ukrajna ellen pedig 2014 óta folyó orosz agresszió, valamint egy kibontakozó új fegyverkezései verseny előtérbe hozta és megerősítette a NATO védelmi funkcióját, alapokmánya 5. cikkelyét, amely a Szövetség bármely tagállama elleni támadásra közös katonai választ garantál. Amíg a NATO és ez a kötelezettségvállalás fönnáll és hitelesnek hangzik, addig Európa békéje fönnmarad.

Az Észak-atlanti Szövetség mára kinőtte eredeti nevét, de eredeti célja, a világbéke megőrzése nem változott az időnként fölmerülő belső viták ellenéresem. Túlélte a Charles De Gaulle elnök által vezetett Franciaország részleges kiválását és központja Brüsszelbe helyezését, de túlélte hidegháborús ellenfelét, a Szovjetuniót is. Annak felbomlását követően jelentősen kibővült. A keleti bővítés olyan államok csatlakozását hozta, amelyek között a múltban komoly ellentétek voltak, de ezek most közös szövetségbe tömörülve túlléptek a régi vitákon, fegyveres erőik közös gyakorlatokon és közös akciókban vesznek részt. A NATO tehát miközben elhárította egy új világháború veszélyét, meghatározó szerepet vitt előbb Nyugat-, majd Közép-Európa nemzeteinek történelmi megbékülésében, az egymás közti európai háborúk veszélyét lényegében véve kiküszöbölte. Az új tagállamok minden tekintetben növelték a Szövetség erejét és tekintélyét, az 1995-ös boszniai, majd az 1999-es koszovói beavatkozás pedig igazolta a szervezet katonai, különösen a légtérben megmutatkozó képességeit.

Amikor jó tíz éve megrendülni látszott a NATO belső kohéziója, ezt ekképp kommentáltam a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolán tartott konferencián:
Ha elfogadjuk Kagan hasonlatát, hogy Amerika Mars, a bátor, erős, de mindenki javát akaró hadisten, Európa pedig Vénusz, egy kifinomult, szerelemre termett szépasszony, akkor hol van már az Európát a két gonosztól megmentő Grál-lovag és ezért hálából neki kezét nyújtó szende leányzó románca? De ugyancsak a múlté a kacérkodó Marianne és a hűtlen Germánia önző és elpuhult Európája, akikre a csalódott Amerika – úgy érzi – joggal haragszik, de azért nem fogja őket eltaszítani magától. A már-már elhidegült házaspár újból kibékültnek látszik, de még nem tudni, milyen sebeket hagyott a nagy veszekedés, és hogy mennyire lesz tartós a kibékülés. Nyugat-Európa orosz flörtjéből nem lett viszony, s ennek fő oka nem a jó erkölcs felülkerekedése, hanem egyrészt az, hogy az elhidegülés ürügyét jelentő vitatémákról kiderült, nem lehet ezeket leegyszerűsítve hófehérnek vagy tiszta feketének látni, másrészt hogy a csábító, az orosz medve, nagyon esetlenül udvarolt, átlátszóan viselkedett, s amikor Európa ettől megijedt és kihátrált, a már-már megszelídült mackó újra vicsorogni kezdett.
Kétségtelen, hogy az orosz politika erősen befolyásolja a NATO viselkedését. Az 1990-es években erős volt a remény, hogy a medve végleg megszelídült, ezért volt nehéz a NATO-tagállamokkal elfogadtatni az egykor szovjet függésben élő államok felvételét. Amint Oroszország kezdett magára találni, a 2001-es terrorista merényletkor pedig szolidaritást mutatott, ugyanakkor az Egyesült Államok Ázsiában vívott Európában nem túl népszerű háborúkat, egyes nyugat-európai országokat elkábította a jó orosz üzletek lehetősége. A Krím-félsziget bekebelezésére ugyan nem lehetett mással válaszolni, mint szankciókkal, de ma csak az Oroszországgal határos államok – közöttük a semleges északiak – érzik igazán fontosnak a védelmi képességek növelését, a nemzeti jövedelem ehhez szükséges 2 %-ának a ráfordítását. Németország ezt egyenesen megtagadja, de még nagyobb veszély Donald Trump amerikai elnök politikájának a kiszámíthatatlansága, a NATO és az európai szövetségesek lebecsülése. A katonai szervezet számára a jövő kétesélyes: a Szövetség erősödhet – például Brazília csatlakozásával –, ugyanakkor gyengülhet is többek között Törökország és Oroszország közeledése miatt, sőt a NATO felbomlása sem zárható ki.

Noha a keleti bővítést a közép-európaiak – főként a múlt rossz tapasztalatai nyomán – az orosz nagyhatalom ellenében szorgalmazták, a régi tagállamok elsősorban a stabilitás, a boszniaihoz hasonló etnikai konfliktusok megelőzése érdekében fogadták el. Helyesen ragaszkodtak a jószomszédi viszonyt szolgáló megállapodásokhoz, és a nemzeti kisebbségekkel szembeni türelmes, felvilágosult politika is feltétel volt – kezdetben. 1999-ben Koszovóban egy létében fenyegetett népcsoport érdekében lépett föl a NATO – fegyveresen. Sajnálatos és súlyos mulasztás, hogy azóta az Egyesült Államok, nyomában pedig Nyugat-Európa megfeledkezni látszik a nemzeti kisebbségek ügyéről. Márpedig ez nem csupán Európában jelent feszültségforrást és destabilizáló tényezőt, de a világ többi részén is. Az országok többsége nem nevezhető nemzetállamnak, nincs sem afgán, sem iraki nemzet, a soknemzetiségű államok világában a békét és a nyugalmat pedig csak a nemzetiségi jogok, a valódi jogi egyenjogúság biztosíthatja.

A NATO mindenesetre jó iskola a különböző nyelveket beszélő katonák és tisztek szoros együttműködésére, fegyverbarátságára, ezért is tartom indokoltnak, hogy a béke megőrzése és a nemzetek megbékítése terén elért eredményei alapján a NATO kapja meg a Nobel-békedíjat. Ha a 70. születésnapra ez már nem valósul meg, nincs távol a 75-ik.
Ezt olvastad?
További cikkek
Az egyensúly művészete – Finnország útja a NATO-tagság felé
Természeti szépsége és magas életszínvonala miatt sokakat vonz Finnország. Kevesen tudják azonban, hogy az ország külpolitikája a 20. század folyamán számos akadállyal nézett szembe. Ahhoz, hogy teljes mértékben megértsük Finnország […]
Végzete felé repült a dél-koreai utasszállító gép
1983 szeptemberének első napjaiban a híradások megdöbbentő eseményről számoltak be: a Szovjetunió lelőtte a dél-koreai légitársaság egyik menetrend szerint közlekedő utasszállító repülőgépét, mert engedély nélkül hatolt be a légterébe. A […]
Előre- vagy visszalépés volt Napóleon büntető törvénykönyve?
Kevesen tudják róla, de Bonaparte Napóleon hadvezéri és politikusi tevékenysége mellett a jogalkotás terén is maradandót alkotott. A regnálása alatt keletkezett törvényművek közül kiemelkedik az 1810. évi Code Pénal. Napóleon […]
Előző cikk
1918 forró ősze – Károlyi Mihály és az őszirózsás forradalom
Miért került sor az őszirózsás forradalomra, és hogyan zajlott le? Milyen szerepet játszott benne Károlyi Mihály, és miként értékelhetjük ekkori tevékenységét száz év távlatából? Ezekre a kérdésekre keresték a választ […]