Felfedeztük Amerikát! – Játékosított témafeldolgozás az Újvilág felfedezéséhez
Játékosított témafeldolgozáshoz az Újvilág felfedezése ideális választás, és ezt az alábbi munkák bizonyítják. A korábban bemutatott megoldásokhoz hasonlóan (itt, itt, vagy akár itt) most is az volt a cél, hogy a diákok élményekkel is gazdagodjanak, ne csak ismeretekkel.
Az előzmények
„A középkor ezer éve” című témát a 2019-2020-as tanév tavaszán, a tantermen kívüli oktatás keretében játékosított módon dolgoztunk fel az ötödikes osztályommal. A gamifikációhoz egy „bemelegítő” levelet és egy kerettörténetet találtam ki, valamint érdekes és kreativitást igénylő feladatokat (a kötelező feladatokat küldetésnek, a szorgalmi feladatokat kihívásnak neveztük – Pusztai Ádám: Játékosított küldetések – Így készíts digitális, játékosított visszajelző rendszert c. e-bookja nyomán) állítottam össze, melyeket óráról-órára kínáltam a tanulóknak a rendszeres készülés céljával. A feladatok megoldása során pontokat és jelvényeket gyűjtöttek. Azok a tanulók, akik minden feladatot helyesen és igényesen megoldottak, jutalmul egy képzeletbeli utazáson vehettek részt Kolumbusz hajóján. Akiknek ez nem sikerült, pénzadománnyal járultak hozzá Kolumbusz felfedezőútjának megvalósulásához. A játékosított témafeldolgozás végén oklevéllel jutalmaztam őket, ezzel értékeltem is a munkájukat. (Melléklet 1.)
A megvalósítás
Hatodik osztályban – már a jelenléti oktatás keretei között – végül részesei lettünk az Újvilág felfedezésének. Természetesen ez is játékosítva valósult meg: azok a tanulók, akik 1492. augusztus 3-án képzeletben útra keltek Kolumbusszal „első kézből”, a többiek pedig történelemórákon szereztek ismereteket az Újvilágról és lakóiról. A játékosított témafeldolgozás keretében azt játszottuk, hogy az utazás résztvevői „személyes tapasztalataikat” adták tovább társaiknak: totemoszlopot, ppt-ket készítettek, képeket rajzoltak a látottakról, sőt indián neveket is adtak egymásnak és tanáraiknak (történelemtanárként és osztályfőnökként én lettem Múltidéző Vigyázó Szem). Természetesen az osztály többi tanulója is végzett kutató-és alkotómunkát, hiszen érdeklődésükhöz, tehetségükhöz, képességükhöz mért differenciált feladatokat kaptak: a korosztály sajátosságainak ismeretében – nevezetesen: szívesen játszanak, kutatnak, keresik az élményeket – ismét olyan motiváló mégis munkaigényes, elmélyülést igénylő, kreatív és látványos feladatokat találtam ki nekik, melyek közül mindenki választott legalább három, különböző jellegűt. A témafeldolgozás végén összefoglaló órát tartottunk, ahol bemutatták egymásnak az elkészült munkákat, amiket közösen, több szinten értékeltünk: az egyes tanulók a saját munkájukat, majd egymás munkáját, végül én értékeltem a gyerekek munkáját és a megvalósult feladatokat.
Feladatok
- Sorolj fel olyan indián népeket/törzseket, melyek Amerika felfedezése idején ott éltek! Keress róluk képeket, mutasd be az osztálytársaidnak! (Ajánlott forma: ppt vagy plakát)
- Készíts tetszőleges technikával térbeli indián totemoszlopot! Nézz utána, mit jelent a totem szó, hogy nézett ki a totemoszlop, hová állították, miért!
- Legyél indián törzsfőnök! Készíts indián fejdíszt! Adj magadnak indián nevet is! (Nézz utána: mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet? Gyűjts példákat!- filmek, regények)
- Találj ki a barátodnak egy indián nevet! Ne mondd meg neki, megnézzük órán, hogy magára ismer-e. (Mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet? Nézz utána!) Az osztálytársaid közül minél több tanulót nevezz el „indiánul”. Magadnak készíts feljegyzést, nekik ne áruld el.
- Készíts ppt-t egy azték/maja piramisról! (Ne feledkezz meg az alábbiakról: hol található, mikor, kik építették, milyen céllal, egyéb érdekességek)
- Mi jellemezte az indiánok hitvilágát?
- Mutasd be Kolumbusz útjait!
- Mutasd be Vasco da Gama útjait!
- Mutasd be Magellán útjait!
- Milyen ételeket és italokat köszönhetünk a felfedezőknek? Készíts ppt-t/plakátot!
- Mutasd be az indiánok időszámítását/naptárát!
Azért, hogy közelebb hozzam hozzájuk Kolumbusz partraszállásának történetét, és hogy átéljék az európaiak és az indiánok találkozásának élményét, a témafeldolgozás része volt, hogy osztályfőnöki órán részleteket néztünk a Pocahontas c. rajzfilmből, majd a látottak alapján megvitattuk Amerika felfedezésének jelentőségét.
Ízelítő a tanulók munkáiból
1. Indián neveket adtak egymásnak a jellemző külső-belső tulajdonságaik alapján. Volt, aki több nevet is kapott, pl.:
- Szökkenő Szöcske/Kecsesen Szökkenő – versenyszerűen ugrókötelező lány
- Csendes Lovas/Ügető Szellő – csendes, lovagolni szerető lány
- Félénk Óriás/Kockakirály/Ír Gomba – nagytermetű, csendes fiú, akinek kedvenc időtöltése a bűvöskocka kirakása, Írországban született és gombafrizurát hord
- Bősz Vulkán – hirtelenharagú, kicsi, gyakran indulatos fiú
- Dübörgő Mamut/Büszke Sas – nagytermetű, indulatos, öntörvényű fiú
- Hosszú Sörény/Lágy Dallam – derékig érő hajú lány, aki zeneiskolába jár és nagyon szépen hegedül
- Hajlékony Tündér/Szőke Nádszál – magas, kecses, vékony lány
- Testvér Őrző – négy lánytestvér egyike, mindnyájan az iskola tanulói
- Ügyeskezű Origami/Papírvarázsló – egy lány, aki bármilyen papírfigurát meg tud hajtogatni
- Ravasz Róka/Sasszem – vöröses szőke, okos, kritikus fiú
- Bölcs Vidra – kitűnő tanuló fiú
- Dalos Pacsirta – gyönyörűen énekelni tudó lány
- Óriás Egó/Szóhányó – hangos, türelmetlen, öntörvényű fiú
- Ismeretlen Ismerős – új osztálytárs
- Nagy Visszatérő – elsőben osztálytársuk volt, másik iskolába került, majd ötödikben visszajött az osztályba
A tanáraikat is elnevezték:
- Történetünk Tudója/Múltidéző Vigyázó Szem – történelemtanár, osztályfőnök (én)
- Bölcs Bagoly/Modern Mesélő – magyartanárnő
- Hosszú Fűrész – technikatanár
- Ügyeskezű Vörös Dáma – rajztanárnő
- Hulla Hop/Egészségünk Őrzője – testnevelőtanár
- Rendszer Gazda – informatikatanár
- Természetanya – természetismeretet tanító kolléganő
- Számok Ismerője/Számok Mágusa – matematikatanár
2. Totemoszlop – maketteket készítettek:
3. Egy totemoszlopról rajz is készült:
4. A Pocahontasról készült rajz:
5. Indián fejdísz
6. Maja piramis Minecraft-ban
7. Az elkészült ppt-k
Például a felfedezőkről:
A felfedezések technikai feltételeiről, ill. Kolumbusz útjairól:
A felfedezett indián törzsekről:
Maja piramisról:
Az egyik tanuló összehasonlította az egyiptomi és a mexikói piramisokat:
Érdekességként egy másik tanuló azték órát hozott:
Összegzés
A tanulókkal való rendszeres konzultáció segítette a játékosított témafeldolgozás céljainak megvalósulását és a produktumok elkészülését. Többségében érdeklődő, kíváncsi, együttműködő tanulóval dolgozhattam, akiknek kreativitása, problémamegoldó képessége, feladattudata példaértékű. A gyerekek és szülők folyamatos pozitív megerősítései segítettek abban, hogy a játékosítás jól járható útnak bizonyul a jövőre nézve is.
Hunyadi-Buzás Éva
Melléklet 1.
Kedves …!
Kolumbusz admirális nevében örömmel tájékoztatlak arról, hogy szorgalmadnak és kitartásodnak köszönhetően ott lehetsz a Santa Marián amikor útnak indul Indiába, így Te is részese lehetsz ennek a történelmi jelentőségű hajóútnak.
Búcsúzz hát el szeretteidtől, szedd össze a holmidat, és minél előbb indulj Palos kikötőjébe. Ott jelentkezz a hajón, mert augusztus 3-án indul.
Jó szelet!
Hunyadi-Buzás Éva
1492. augusztus 1.
Kedves …!
Kolumbusz admirális nevében is köszönettel fogadjuk adományát, mellyel hozzájárult ahhoz, hogy új úton indulhassunk el Indiába. Azt nem tudjuk, hogy sikerrel járunk-e, de bizakodók vagyunk. A kapitány, a tisztek és a legénység egyaránt izgalommal várja az utazást. Az Ön hozzájárulásának köszönhetően három jól felszerelt hajóval megyünk erre a történelmi jelentőségű útra.
Holnap reggel indulunk Palos kikötőjéből.
A következő utunkra talán Önnek is sikerül eljönnie.
Tisztelettel:
Hunyadi-Buzás Éva
1492. augusztus 2.
Ezt olvastad?
További cikkek
“Kütyükkel” kreatívan – IKT-eszközök használata a történelemtanításban
Bevett módszer a pedagógiai gyakorlatomban, hogy adott témákhoz kreatív feladatokat kínálok tanulóimnak, melyeket egy közösen megállapított határidőre kell elkészíteniük. A tanórákon megszerzik az ehhez szükséges elméleti tudást, tanórán kívül pedig […]
„Levéltárban jártunk, kincseket találtunk” – egy felső tagozatos levéltárpedagógiai foglalkozássorozat
Szerencsésnek érezheti magát az a történelemtanár, akinek van arra lehetősége, hogy levéltárpedagógiai foglalkozásokat vegyen igénybe. Ha ehhez még lelkes és érdeklődő tanulók is társulnak, akkor különösen. Miért tartom fontosnak, hogy […]
Sorsfordítók – Diákoknak a hősiességről és helytállásról
Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) Sorsfordítók címmel nemrég olyan rövid, pár perces animációs kisfilmeket mutatott be, melyeket azok főszereplői kötnek össze: valamennyien bátran, másokért vagy hazájuk védelme érdekében cselekedtek. Miként értelmezik […]
Előző cikk
„Szegény preafectus meghala, már ő vele egy barátom híjával vagyok” – Teleki Mihály és Udvarhelyi György kapcsolata
A címben idézett szavakkal emlékezett meg Teleki Mihály, a 17. századi Erdélyi Fejedelemség emblematikus politikusa 1667-ben feleségéhez, Vér Judithoz intézett levelében az Apafi-korszak első éveinek gazdasági szakemberéről, Udvarhelyi György fejedelmi […]