Felfedeztük Amerikát! – Játékosított témafeldolgozás az Újvilág felfedezéséhez

Játékosított témafeldolgozáshoz az Újvilág felfedezése ideális választás, és ezt az alábbi munkák bizonyítják. A korábban bemutatott megoldásokhoz hasonlóan (itt, itt, vagy akár itt) most is az volt a cél, hogy a diákok élményekkel is gazdagodjanak, ne csak ismeretekkel.

Az előzmények

A középkor ezer éve” című témát a 2019-2020-as tanév tavaszán, a tantermen kívüli oktatás keretében játékosított módon dolgoztunk fel az ötödikes osztályommal. A gamifikációhoz egy „bemelegítő” levelet és egy kerettörténetet találtam ki, valamint érdekes és kreativitást igénylő feladatokat (a kötelező feladatokat küldetésnek, a szorgalmi feladatokat kihívásnak neveztük – Pusztai Ádám: Játékosított küldetések – Így készíts digitális, játékosított visszajelző rendszert c. e-bookja nyomán) állítottam össze, melyeket óráról-órára kínáltam a tanulóknak a rendszeres készülés céljával. A feladatok megoldása során pontokat és jelvényeket gyűjtöttek. Azok a tanulók, akik minden feladatot helyesen és igényesen megoldottak, jutalmul egy képzeletbeli utazáson vehettek részt Kolumbusz hajóján. Akiknek ez nem sikerült, pénzadománnyal járultak hozzá Kolumbusz felfedezőútjának megvalósulásához. A játékosított témafeldolgozás végén oklevéllel jutalmaztam őket, ezzel értékeltem is a munkájukat. (Melléklet 1.)

A megvalósítás

Hatodik osztályban – már a jelenléti oktatás keretei között – végül részesei lettünk az Újvilág felfedezésének. Természetesen ez is játékosítva valósult meg: azok a tanulók, akik 1492. augusztus 3-án képzeletben útra keltek Kolumbusszal „első kézből”, a többiek pedig történelemórákon szereztek ismereteket az Újvilágról és lakóiról. A játékosított témafeldolgozás keretében azt játszottuk, hogy az utazás résztvevői „személyes tapasztalataikat” adták tovább társaiknak: totemoszlopot, ppt-ket készítettek, képeket rajzoltak a látottakról, sőt indián neveket is adtak egymásnak és tanáraiknak (történelemtanárként és osztályfőnökként én lettem Múltidéző Vigyázó Szem). Természetesen az osztály többi tanulója is végzett kutató-és alkotómunkát, hiszen érdeklődésükhöz, tehetségükhöz, képességükhöz mért differenciált feladatokat kaptak: a korosztály sajátosságainak ismeretében – nevezetesen: szívesen játszanak, kutatnak, keresik az élményeket – ismét olyan motiváló mégis munkaigényes, elmélyülést igénylő, kreatív és látványos feladatokat találtam ki nekik, melyek közül mindenki választott legalább három, különböző jellegűt. A témafeldolgozás végén összefoglaló órát tartottunk, ahol bemutatták egymásnak az elkészült munkákat, amiket közösen, több szinten értékeltünk: az egyes tanulók a saját munkájukat, majd egymás munkáját, végül én értékeltem a gyerekek munkáját és a megvalósult feladatokat.

Feladatok

  1. Sorolj fel olyan indián népeket/törzseket, melyek Amerika felfedezése idején ott éltek! Keress róluk képeket, mutasd be az osztálytársaidnak! (Ajánlott forma: ppt vagy plakát)
  2. Készíts tetszőleges technikával térbeli indián totemoszlopot! Nézz utána, mit jelent a totem szó, hogy nézett ki a totemoszlop, hová állították, miért!
  3. Legyél indián törzsfőnök! Készíts indián fejdíszt! Adj magadnak indián nevet is! (Nézz utána: mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet? Gyűjts példákat!- filmek, regények)
  4. Találj ki a barátodnak egy indián nevet! Ne mondd meg neki, megnézzük órán, hogy magára ismer-e. (Mi alapján adtak az indiánok valakinek nevet? Nézz utána!) Az osztálytársaid közül minél több tanulót nevezz el „indiánul”. Magadnak készíts feljegyzést, nekik ne áruld el.
  5. Készíts ppt-t egy azték/maja piramisról! (Ne feledkezz meg az alábbiakról: hol található, mikor, kik építették, milyen céllal, egyéb érdekességek)
  6. Mi jellemezte az indiánok hitvilágát?
  7. Mutasd be Kolumbusz útjait!
  8. Mutasd be Vasco da Gama útjait!
  9. Mutasd be Magellán útjait!
  10. Milyen ételeket és italokat köszönhetünk a felfedezőknek? Készíts ppt-t/plakátot!
  11. Mutasd be az indiánok időszámítását/naptárát!

Azért, hogy közelebb hozzam hozzájuk Kolumbusz partraszállásának történetét, és hogy átéljék az európaiak és az indiánok találkozásának élményét, a témafeldolgozás része volt, hogy osztályfőnöki órán részleteket néztünk a Pocahontas c. rajzfilmből, majd a látottak alapján megvitattuk Amerika felfedezésének jelentőségét.

 

Ízelítő a tanulók munkáiból

 

1. Indián neveket adtak egymásnak a jellemző külső-belső tulajdonságaik alapján. Volt, aki több nevet is kapott, pl.:

  • Szökkenő Szöcske/Kecsesen Szökkenő – versenyszerűen ugrókötelező lány
  • Csendes Lovas/Ügető Szellő – csendes, lovagolni szerető lány
  • Félénk Óriás/Kockakirály/Ír Gomba – nagytermetű, csendes fiú, akinek kedvenc időtöltése a bűvöskocka kirakása, Írországban született és gombafrizurát hord
  • Bősz Vulkán – hirtelenharagú, kicsi, gyakran indulatos fiú
  • Dübörgő Mamut/Büszke Sas – nagytermetű, indulatos, öntörvényű fiú
  • Hosszú Sörény/Lágy Dallam – derékig érő hajú lány, aki zeneiskolába jár és nagyon szépen hegedül
  • Hajlékony Tündér/Szőke Nádszál – magas, kecses, vékony lány
  • Testvér Őrző – négy lánytestvér egyike, mindnyájan az iskola tanulói
  • Ügyeskezű Origami/Papírvarázsló – egy lány, aki bármilyen papírfigurát meg tud hajtogatni
  • Ravasz Róka/Sasszem – vöröses szőke, okos, kritikus fiú
  • Bölcs Vidra – kitűnő tanuló fiú
  • Dalos Pacsirta – gyönyörűen énekelni tudó lány
  • Óriás Egó/Szóhányó – hangos, türelmetlen, öntörvényű fiú
  • Ismeretlen Ismerős – új osztálytárs
  • Nagy Visszatérő – elsőben osztálytársuk volt, másik iskolába került, majd ötödikben visszajött az osztályba

A tanáraikat is elnevezték:

  • Történetünk Tudója/Múltidéző Vigyázó Szem – történelemtanár, osztályfőnök (én)
  • Bölcs Bagoly/Modern Mesélő – magyartanárnő
  • Hosszú Fűrész – technikatanár
  • Ügyeskezű Vörös Dáma – rajztanárnő
  • Hulla Hop/Egészségünk Őrzője – testnevelőtanár
  • Rendszer Gazda – informatikatanár
  • Természetanya – természetismeretet tanító kolléganő
  • Számok Ismerője/Számok Mágusa – matematikatanár

2. Totemoszlop – maketteket készítettek:

játékosított témafeldolgozás

totem játékosított témafeldolgozás

3. Egy totemoszlopról rajz is készült:

játékosított témafeldolgozás

4. A Pocahontasról készült rajz:

5. Indián fejdísz

játékosított témafeldolgozás

6. Maja piramis Minecraft-ban

játékosított témafeldolgozás

 7. Az elkészült ppt-k

Például a felfedezőkről:

 

A felfedezések technikai feltételeiről, ill. Kolumbusz útjairól:

A felfedezett indián törzsekről:

Maja piramisról:

játékosított témafeldolgozás

Az egyik tanuló összehasonlította az egyiptomi és a mexikói piramisokat:

Érdekességként egy másik tanuló azték órát hozott:

témafeldolgozás

Összegzés

A tanulókkal való rendszeres konzultáció segítette a játékosított témafeldolgozás céljainak megvalósulását és a produktumok elkészülését. Többségében érdeklődő, kíváncsi, együttműködő tanulóval dolgozhattam, akiknek kreativitása, problémamegoldó képessége, feladattudata példaértékű. A gyerekek és szülők folyamatos pozitív megerősítései segítettek abban, hogy a játékosítás jól járható útnak bizonyul a jövőre nézve is.

 

Hunyadi-Buzás Éva

 

Melléklet 1.

 

Kedves …!

 

Kolumbusz admirális nevében örömmel tájékoztatlak arról, hogy szorgalmadnak és kitartásodnak köszönhetően ott lehetsz a Santa Marián amikor útnak indul Indiába, így Te is részese lehetsz ennek a történelmi jelentőségű hajóútnak.

Búcsúzz hát el szeretteidtől, szedd össze a holmidat, és minél előbb indulj Palos kikötőjébe. Ott jelentkezz a hajón, mert augusztus 3-án indul.

Jó szelet!

Hunyadi-Buzás Éva

1492. augusztus 1.

 

Kedves …!

 

Kolumbusz admirális nevében is köszönettel fogadjuk adományát, mellyel hozzájárult ahhoz, hogy új úton indulhassunk el Indiába. Azt nem tudjuk, hogy sikerrel járunk-e, de bizakodók vagyunk. A kapitány, a tisztek és a legénység egyaránt izgalommal várja az utazást. Az Ön hozzájárulásának köszönhetően három jól felszerelt hajóval megyünk erre a történelmi jelentőségű útra.

Holnap reggel indulunk Palos kikötőjéből.

A következő utunkra talán Önnek is sikerül eljönnie.

Tisztelettel:

Hunyadi-Buzás Éva

 

1492. augusztus 2.

Ezt olvastad?

Kézműves projektet működtetni digitális munkarend idején nem egyszerű feladat, de megéri. Erre bizonyíték a  Dabasi Táncsics Mihály Gimnáziumban a koronavírus