Indiánvédő jezsuiták – A misszió (1986)
A misszió (The Mission) című brit dráma 1986-ban készült, Roland Joffé rendezésében, Robert De Niro, Jeremy Irons és Liam Neeson főszereplésével, valamint Ennio Morricone zenéjével. Az alkotás számos díjat söpörhetett be, köztük a legjobb rendezésnek járó Oscar-díjat. A Vatikán 1995-ben összeállított egy listát a „45 legnagyobb filmről”, amelyet a vatikáni álláspont szerint valaha készítettek. Az 1995-ben készített listán A misszió olyan alkotásokkal szerepel együtt, mint az Andrej Rubljov (1966), Az Aranypolgár (1941), a Ben Hur (1959), A párduc (1963) vagy a Gandhi (1982). Érthető, hogy a Vatikán respektálta a filmet, hiszen a film hősei jezsuita szerzetesek, akik életüket adják a védelmezett indiánokért, így halálukkal tanúságot tesznek a jézusi emberszeretetről. Okkal gondolható, hogy az 1980-as évek latin-amerikai változásai is meghatározták a film fogadtatását: a hivatalos katolikus körök egyszerre viaskodtak a katonai diktatúrákkal (amelyek ebben az évtizedben buktak meg) és a marxizmussal.
(Forrás: imdb.com)
A Gustavo Gutiérrez dominikánus szerzetes és teológus, valamint Juan Luis Segundo és Jon Sobrino jezsuita szerzetesek nevéhez kötődő felszabadítási teológia válasz volt a latin-amerikai tekintélyelvű földesúri és katonai diktatúrákra (ezeket szokás gyakran „latin” vagy „trópusi fasizmusoknak” is nevezni), a katolikus teológia és a marxizmus összeegyeztetése jegyében. A felszabadítási teológia nagy hangsúlyt helyezett az őslakosság elnyomásának felszámolására. A gyarmati múltból megőrzött kasztosodott társadalomban a „fehér” és mesztic (fehér-indián) elit és középosztályok egyaránt megvetették az indiánokat, noha sok országban (Bolívia, Peru, Guatemala) ők tették ki a többséget.
Az 1980-as években az őslakos érdekvédő mozgalmak egyre aktívabbak lettek, és az indigenismo (indiánvédő populizmus), amely egyaránt szembeszállt fehér és mesztic, jobb- és baloldali rezsimekkel, a reneszánszát élte. Az indián mozgalmak felvették a fegyveres harcot a népirtást elkövető „trópusi fasiszta” rendszerek ellen (pl. Guatemalában) és baloldali, államosító rendszerek ellen is (Nicaraguában). Világos volt, hogy az indián lakosság kulturális jogait, önrendelkezését, valamint a földközösség-tulajdon védelmét magában foglaló latin-amerikai társadalmi igazságosság gondolata merőleges az Európából átplántálni kívánt, hagyományos bal-jobb tengelyre.
Mindezeket figyelembe véve A misszió ráérzett a korszellemre. Ugyanakkor A misszió nem anakronisztikus alkotás, végig megmarad a klasszikus történelmi film keretében. Bemutatja a 18. századi spanyol és portugál világbirodalmak működését, az egyház és az állam korabeli ellentétét egy maroknyi emberközösség – jezsuiták és indián pártfogoltjaik – életén keresztül. Mindezt úgy teszi, hogy lehet azonosulni mindegyik oldal érveivel, még ha nyilvánvaló is, hogy az alkotók szimpátiája a megtámadott (jezsuita és indián) oldalé. Hogy nem egyszerű a konfliktus, arról később lesz szó. Lássuk először a történelmi hátteret!
(Forrás: imdb.com)
Mi is a film alapja? A 18. században a dél-amerikai spanyol és portugál gyarmatbirodalmak határán, a mai Paraguay területén jezsuita misszionáriusok telepedtek meg, hogy az esőerdővel borított területen hirdessék a katolikus hitet a gyűjtögető, vadászó-halászó őslakosok között. A missziókban élő jezsuita atyák letelepítették a guarani indiánokat, megtanították őket a földművességre, a szövés-fonásra, a fafaragásra és a művészetekre, iskolákat alapítottak számukra, és – ha áttételesen is – hozzájárultak a gyarmatosítókkal szembeni öntudatuk növekedéséhez.
Nem a hittérítők voltak az egyetlen „fehér emberek”, akik bemerészkedtek a kígyóktól, pókoktól, hangyáktól hemzsegő, párás esőerdőbe. Más „fehérek” is megjelentek, akik éppolyan elszántak és rendíthetetlenek voltak, mint a hittérítők, ám őket dicstelen szándékok motiválták: a rabszolgavadászok. Elhurcolták a guaranikat, köztük a keresztény hitre térteket is. A jezsuita atyák missziós telepei voltak azok a helyek, ahol az őslakosok biztonságban élhettek. A tilalomfaként szolgáló missziók csípték a rabszolgavadászok és a velük összefonódott hivatalnokok szemét, és csak az alkalomra vártak, hogy bosszút álljanak a láb alatt lévő misszionáriusokon.
Nem a jezsuiták voltak az egyetlenek, akik kritizálták a gyarmatosítókat az őslakosokkal való bánásmód miatt. A 16. században Bartholomé de las Casas és Antonio de Montesinos dominikánus szerzetesek felléptek a spanyol konkvisztádorok (hódítók) kegyetlenségei ellen, a ferencesek pedig gyónási sztrájkba léptek: nem voltak hajlandók meggyóntatni addig a konkvisztádorokat, amíg nem változtatnak viselkedésükön az indiánokkal szemben. A szerzetesek elérték, hogy az 1542-es ún. Új Törvények megtiltották az indiánok rabszolgaságát. Más dominikánus szerzetesek, mint Alonso de Montúfar, felemelték szavukat az afrikaiak rabszolgaságba taszítása miatt is. Ez a gyengék, elesettek melletti politizáló kiállás mai napig jelen van a latin-amerikai katolikus egyházakban.
(Forrás: imdb.com)
A missziók kérdése összefonódott a nagyhatalmi érdekellentétekkel. A 18. században Spanyolország tiltotta az indiánok rabszolgaságát, Portugália azonban nem. A mai Paraguay a spanyol és portugál birodalmak végvidékén feküdt. Két konfliktus ért össze: a határ kérdése és a missziók kérdése. A kétféle birodalom eltérő indiánpolitikája miatt a jezsuiták számára nem volt érdektelen, hogy missziós telepeik a képlékeny határ melyik oldalára kerülnek (máskülönben a határnak nem lett volna szerepe a sötét dzsungellel, félelmetes vízesésekkel borított területen).
Mindezt még tovább bonyolította egy harmadik probléma: Sebastião José de Carvalho e Melo, Pombal márkija, Portugália első minisztere, aki a király helyett irányította az országot, ellensége volt a jezsuita rendnek, amelyben a királyi hatalom esküdt ellenségét látta. A kisnemesi születésű, ám I. József portugál király által a főrendek sorába emelt Pombal eltökélt volt abban, hogy Portugáliát a felvilágosult abszolutizmus eszközével kirántsa az Angliához és Franciaországhoz képest elmaradott helyzetéből. Előbb külügyminiszterként szolgálta királyát, majd 1756-ban I. József kinevezte első miniszterré. Pombal nemcsak Lisszabont építtette újjá romjaiból az 1755-ös pusztító földrengés után, hanem reformjaival teljesen át kívánta alakítani Portugáliát. A mi II. József királyunkhoz hasonlóan a türelmetlen ész vezette politikáját. Természetes, hogy az ambiciózus első miniszter rengeteg ellenséget szerzett. Pombal az egyház hatalmában, s különösen a pápának alárendelt jezsuita rendben látta minden viszály és cselszövés okát, minden reformellenes nemesi összeesküvés irányítóját. A miniszter leginkább ellentmondásos tette a jezsuita rend kiűzése volt 1759-ben. Az ürügyet egy a király elleni 1758-as merénylet szolgáltatta, amelybe a pombali titkosrendőrség belekeverte a jezsuitákat is. Egy – nem bizonyítható –, s főleg az első miniszter bírálói által terjesztett elmélet szerint Pombal keze volt a merényletben, egy nagy mesterterv részeként: így kívánt okot kreálni a jezsuiták lejáratására és a nemesi ellenzék megsemmisítésére.
(Forrás: imdb.com)
Ekkor már gazdag irodalma volt a jezsuita-ellenességnek Európában, köszönhetően részben protestáns szerzőknek, részben a felvilágosodás híveinek, például Voltaire-nek (emlékezetes lehet, hogy a Candide, avagy az optimizmus című művében gúnyolta a paraguay-i jezsuita missziókat, az indiánok elnyomásával és képmutatással vádolva az atyákat). Eszerint a jezsuiták nemcsak a pápa ügynökei, hanem kifinomult diplomáciájuk, katonás szervezettségük révén megkérdőjelezik az uralkodók és az állam hatalmát, sőt világuralomra, a számukra ellenszenves uralkodók félreállítására törnek. Praktikusabb okai is voltak a portugál jezsuita-ellenességnek, amelyet A misszió ábrázol: a jezsuita telepek útját állták a rabszolgavadászoknak, és a rendben tartott, fejlett gazdálkodású missziók üzleti konkurenciát jelentettek a gyarmati áruk kereskedelmében az állam számára. Márpedig Pombal monopol-társaságokkal próbálta fejleszteni a gyarmati kereskedelmet.
Hogyan ábrázolja a film a jezsuita-ellenesség érveit? A misszió alapvetően az indián önrendelkezés–elnyomás, szabadság–rabszolgaság ellentétpárok keretében értelmezi a jezsuita rend és a portugál állam konfliktusát. A pombali politika csak egy jelenetben kerül szóba. Altamirano bíboros, aki a pápa képviseletében érkezik a vitatott kérdések kivizsgálására, megjegyzi, hogy a „portugál udvar ateista”. Amikor a portugál hivatalnok tiltakozik, mondván, hogy „keresztény uralkodót szolgálok”, a bíboros azt feleli, hogy „Ön Pombal márkit szolgálja, aki ádáz ellensége az egyháznak.” Ugyanakkor a spanyol kormányzó, Don Cabeza osztja portugál kollégája véleményét a misszióról: „Hiszem a menny reményében, hogy a misszió az ördög műve!”
A film felfogásában Cabeza maga is hasznot húz a rabszolga-kereskedelemből, azaz nyers gazdasági érdek vezérli. Itt érdemes felhívni a figyelmet a film egyetlen apró hibájára, aminek oka talán az, hogy a filmrendezők és forgatókönyvírók – érthetően – szeretik kiosztani a fekete és fehér szerepeket: a portugál gyarmatosítást a film árnyalatnyival sötétebbnek ábrázolja. Igaz, mindvégig a jezsuita szereplők szájából hangzanak el a bíráló szavak. Ahogyan az egyik szerzetes, Rodrigo Mendoza (Robert De Niro), az egykori spanyol zsoldoskapitány és rabszolgavadász mondja: „Cabeza gyűlöli az indiánokat, ahogyan a portugálok is gyűlölik őket.” Szavai mögött nemzeti elfogultság is felsejlik. Mindenesetre a film a portugálokat egységként kezeli, míg védelmezők és ellenfelek egyaránt akadnak a spanyol térfélen. A spanyol oldalon egy korrupt hivatalnok és érdekköre a bűnös, míg a portugál gyarmati adminisztráció egységesen.
(Forrás: imdb.com)
Miközben a világi hatalmak bírálata egyértelmű, kevésbé szoktak odafigyelni arra, hogy a film finoman érzékelteti az egyház hibáit. Bemutatásra kerül, hogy az indiánok krisztianizálása és különösen a papi nevelés nem egyszerű történet. Az egyik jelenetben Altamirano, a jezsuiták és Cabeza meglátogatnak egy ültetvényt. Mendoza, hogy bizonyítsa a kegyetlenségeket, felrántja egy Cabezától megszökött indián rabszolga ingét, és megmutatja a hátát, amelyet keresztülszántanak a korbácsütések nyomai. Cabeza, aki a spanyol törvények értelmében illegálisan tart rabszolgákat, azzal replikázik, hogy mi a korbácsütés azokhoz a pokolbéli örök kínokhoz képest, amellyel a jezsuiták fenyegetik az indiánokat. Egy másik alkalommal Gabriel atya (Jeremy Irons) azt mondja a bíborosnak egy indián kisgyermekről, hogy „nem akar az erdőben aludni, mert ott az ördög lakik”. Tekintettel, hogy a guaranik mindig erdős vidéken éltek, érdemes eltöprengeni, honnan hallották az indiánok, hogy az esőerdő az ördög lakóhelye.
Azzal, hogy a misszió falai közé költöztették a guaranikat, a keresztény hittérítők elvágták őket hagyományos életközegüktől. Jó példa a táplálkozás: a misszionáriusok megtiltották az indiánoknak a férgek, rovarok, kígyók, valamint a majmok húsának fogyasztását. Ha az esőerdőben élő indiánok betartották volna a szigorú étkezési szabályt, le kellett volna mondaniuk az alapvető fehérjeforrás nagy százalékáról. A meztelenség egyházi bírálata, az európai ruhák viselése, a szexualitás európai normáinak erőltetése mindenféle kiütéses betegség és erkölcsi meghasonlás forrása lett. Gyakran vádolták képmutatással az indiánokat, mert azok a mennydörgő papi szónoklatok hatására a régi, „pogány” isteneket és szellemeket átmentették egy-egy keresztény szent képében. Azzal pedig, hogy az egyház elültette az újdonsült híveiben a tudatot, hogy engedelmeskedni kell a tengerentúli uralkodóknak, és bűntudatot keltett bennük a lázadás elítélésével, leszerelte az aktív ellenállás szellemét és eszközrendszerét. A filmbéli guarani törzsfőnök (akit európai analógiával a „király” címmel illetnek), nem is érti, amikor Altamirano bíboros ismerteti a terület átadásáról szóló spanyol–portugál megállapodást. A főnök értetlenkedik, miért kellene elhagyniuk a missziót, ha egyszer a papok azt prédikálták, hogy költözzenek a misszió területére. A főnök magát egyenlőnek tekinti a spanyol királlyal, és nem érti, hogyan adhatja át a spanyol király a guaranik területét a portugáloknak. Amikor megunja a meddő beszélgetést, egyszerűen kidobja a bíborost, látva, hogy az európai uralkodók adott szava nem ér semmit, és a pápa is tehetetlen.
(Forrás: imdb.com)
A fentiekből jól érzékelhető, hogy a film egyes szereplői másként viszonyulnak a jezsuita rendhez. A guaranik számára védelmezők voltak, a rabszolgavadászok szemében akadályok a meggazdagodás útjában, Pombal márki és a felvilágosult abszolutista politika számára pedig a királyi hatalom és a reformok ellenségei, Portugália hátramaradásának okozói. Nyilván a felvilágosodás gondolkodói nem voltak ellenségei az indiánvédő politikának. Csak arról volt szó, hogy két érzület és törekvés véletlenül találkozott.
Az 1750-es madridi szerződés kihúzta a talajt a jezsuiták és indián pártfogoltjaik lába alól. Spanyolország kénytelen volt átengedni jelentős területet Portugáliának, a rajta lévő missziós telepekkel együtt. A spanyol jezsuitáknak választaniuk kell: magukra hagyják pártfogoltjaikat, vagy ellenállnak. A film két jezsuita hőse másként reagál a kihívásra: míg Gabriel atya ragaszkodik a békés eszközhöz, Rodrigo Mendoza a fegyveres harcot választja. Mendoza egykori rabszolgavadászként első kézből tudja hát, milyen sors várna a misszióban élő indiánokra. A jezsuiták nemhogy a guaranikat, önmagukat sem tudták megvédelmezni: 1773-ban XIV. Kelemen pápa feloszlatta a rendet.
(Forrás: imdb.com)
A film azért jelentős számunkra Magyarországon, mert Dél-Amerika története a konkvisztádorok és az elnyert függetlenség időszaka között – tehát a 17-18. században – teljesen fehér folt a magyarországi történelemórákon. A zenitjükre ért portugál és spanyol birodalmak uralkodói és a Pombalhoz hasonló államférfiak a felvilágosult abszolutizmus szellemében reformokkal kísérleteztek, s – hasonlóan a mi II. Józsefünkhöz – a fő ellenfelet, a kiváltságaihoz ragaszkodó nemességen kívül, az egyházban találják meg, illetve a nagyhatalmú(nak látott) jezsuita rendben. Utóbbi azonban a gyarmaton élő indiánok védelmezője, s így az egyház–állam konfliktus rendelkezik egy őslakos–gyarmatosító színezettel. A jezsuita rend története, a missziók szervezése, a kor nagyhatalmi politikája és manőverei megismerhetőek a filmből. S nem mellékesen: a filmet eredeti tájakon vették fel, így szerepel benne a gyönyörű Iguazú-vízesés, amely annak idején a vitatott terület volt a két birodalom között. Ma nagyobb része Argentínában, kisebb része Brazíliában fekszik.
Paár Ádám
Felhasznált irodalom:
Anderle Ádám: Latin-Amerika története. Bp., 1998.
David Birmingham: Portugália története. Bp., 1998.
Poór János: Az állam első szolgái. Bp., 1989.
Ezt olvastad?
További cikkek
„Ne bombázz negatív hullámokkal már kora reggel!” – Donald Sutherland emlékére
2024. június 20-án, 88 éves korában elhunyt Donald Sutherland kanadai színész. Hosszú karrierje alatt rengeteg filmben és sorozatban szerepelt, számos díjat kapott, többek közt az Akadémia életműdíját is. Donald Sutherland […]
„Ejtőernyősök vagyunk, hadnagy. Mi mindig be vagyunk kerítve.” – Az elit alakulat történészszemmel
A valaha készült talán leghitelesebb történelmi sorozat. Ezzel az egy mondattal jellemezhető legjobban a 2001-ben az HBO által bemutatott Az elit alakulat (Band of Brothers) című tízrészes történelmi minisorozatot, ami […]
Egy régi polgár a népi demokráciában – Az Apám néhány boldog éve című film
Simó Sándor filmrendező (1934–2001) saját novellájából forgatta az Apám néhány boldog éve című filmjét, amelyben emléket állít egy korszaknak, az ún. népi demokrácia éveinek (1945–1948) és egy embertípusnak, a kisvállalkozó […]
Előző cikk
Berlin–Poznań–Budapest – három megmozdulás összefonódó emlékezete
A Szovjetunió érdekszférájába kerülő kelet-közép-európai régió valamennyi országában kommunista fordulat következett be a második világháború után. A diktatórikus rendszer elleni első nyílt felkelésre a Német Demokratikus Köztársaságban került sor 1953. […]