Szubjektív útikalauz a kávéházi cigányzenéről – Húzd rá, cigány! – Nyerges Erika kötete
„Húzd rá cigány, te örök, te áldott…” – A kávéházi cigányzene története címmel látott napvilágot 2020-ban Nyerges Erika kötete. A szerző két nagyobb blokkra osztva tekinti át – ahogy fogalmaz – a sokszor lesajnált vagy éppen ellenszenvet keltett kávéházi cigánymuzsika történetét: először a középkortól 1900-ig, majd pedig 1900-tól egészen 1941-ig. Illusztrációban gazdag, korabeli sajtóforrásokkal és nótarészletekkel színesített, ismeretterjesztő stílusban megírt cigányzene-történetet vehet kézbe az olvasó, s maga is megbizonyosodhat arról, hogy „a több mint kétszáz éve jól működő »kávéházi cigányzene« igazi túlélő.” (7.o.)

Az első fejezetben a vándorló cigányoktól jutunk el egészen az „asztali zenéig”, mindeközben pedig említésre kerülnek a legismertebb cigánymuzsikusok- és zenekarok, például Barna Mihály és Czinka Panna munkássága is. Bihari János, az egyik leghíresebb, külföldön is igencsak kedvelt magyar cigányprímás, nótaköltő pályaképe, hatása és emlékezete külön alfejezetet kapott: „Munkássága azért is volt fontos, mert megtalálta a kapcsolatot a magyar népzenével és közvetítette azt a nemesi, polgári rétegek felé. A verbunkos új, műzenei stílusát széles körben elterjesztette, s különleges elemekkel gazdagította.” (31. o.)
Ezt követően a szerző röviden szól a Pest-Budán végbemenő 19. század eleji fejlődésekről, többek között azokról vendéglátó- és szórakozóhelyekről, melyek befogadták a cigánybandákat. „A magyar főváros 1844-ben kapott először cigányzenekart: a pápai Sárközi Ferenc és bandája személyében. A zenekar vezetőke Egressy Béni lett.” (50. o.) Továbbá a magyar cigánybandák vidéken, illetve külföldön is turnéztak, a korabeli beszámolók alapján azonban korántsem egyforma sikerrel. De nemcsak a sikerben nem fürdőztek egyformán a korabeli cigánymuzsikusok, hanem eltérő képzettséggel és zenei műveltséggel is rendelkeztek. E témakört szintén körbejárja a szóban forgó könyv a következő kérdések mentén: Milyen zenei műveltséggel rendelkeztek a cigányzenészek? Kik tanítottak, milyen keretek között?

A Művészek, művészetpártolók és kalandjaik című alfejezet (74–94. o.) tartalmában, illetve stílusával szintén eltér az előzőektől, mert a válogatott újságcikkek központjában a cigányzenészek magánélete (házasságkötés stb.), valamint a baráti kapcsolataik taglalása áll. De néhol azért felcsillan a társadalomban, a kulturális életben – kifejezetten Budapest zenei életében – betöltött szerepüknek kontextualizálása is; a téma egyébként megkívánta volna, hogy ez megtörténjen több alfejezetben.
Biharihoz hasonlóan több oldalt kapott Dankó Pista pályaképének bemutatása is: „A kevés iskolát végzett, félárva cigány fiú, száz évvel Bihari után, egy újabb korszak szimbóluma lett Magyarországon.” (96. o.) Az irodalmi érdeklődése miatt a „cigány Petőfi”-nek is nevezett muzsikus több száz nóta, népszínmű-betétdal zenéjét szerezte.
A polgárosodás egyik színtereként szólhatunk a kávéházakról. A szerző a Centrál, a Három Holló és a New York kávéház jelentékeny szerepét irodalmi-színházi anekdoták mentén próbája érzékeltetni. Rövid történeteket olvashatunk máig híres daljáték- és operettszerzőkről, például a János vitéz komponistájáról, Kacsóh Pongrácról; sőt Huszka Jenőről és Kálmán Imrétől is. Nyerges Zerkovitz Béla munkásságával érvel amellett, hogy a pesti dal, a kuplé 20. századi megszületése és szárnyalása nem elválasztható a cigányzenétől, a magyar nótától.

Puskával és hegedűvel: izgalmas képet kapunk az I. világháborúban megfordult cigányzenekarok mindennapjairól a fronton lévő cigányprímások tollából. Majd pedig újabb „harctér” kerül lejegyzésre: a jazz-zene és a cigányzene ellentéte a rádiókban, a kávéházakban, vagy éppen a színházakban. Ez hatalmas feszültséget, illetve megélhetési problémákat jelentett a cigányzenés-társadalom számára, a konfliktust irodalmi művek és korabeli cikkek mentén ismerhetjük meg. Zárásként pedig az 1930-as évek nótaszerzési hulláma kerül szóba, amely már korántsem volt annyira sikeres, mint a század eleji korszak. Ugyanakkor a népszerű színészekkel a főszerepben készült filmalkotások – pl. Bercsényi huszárok (1939) és Dankó Pista (1940) – következtében a nóták ismét rendkívül kedveltek lettek.
A könyv műfaja miatt talán nem ildomos számon kérni a szerzőn a hiányos szakirodalmi jegyzéket – a szerző főként Liszt Ferenc, Markó Miklós, Sárosi Bálint és Takáts Sándor műveire támaszkodik –, ugyanakkor úgy vélem, hogy érdemes lett volna a témában néhány, a közelmúltban publikált monográfia és tanulmány feldolgozása. Éppen ezért a cigányzene-kutatók számára nemigen tud új információt, összefüggéseket felvonultatni Nyerges Erika kötete, ismeretterjesztő írásként – leszámítva egy-két szerkesztési hibát (például több esetben indokolatlanul rövid egy-egy bekezdés stb.) – azonban megállja a helyét.
Lengyel Emese
A borítókép a Fortepan.hu archívumának felhasználásával készült. (Fortepan / 10068 / Kurutz Márton)
Ezt olvastad?
További cikkek
Beethoven zsoldosai – A Wagner-csoport
Az orosz „privát katonai kontraktort”, a Wagner-csoportot az utóbbi időben elég komoly érdeklődés övezi, köszönhetően a már több mint egy éve zajló orosz-ukrán háborúnak, amelyben a szervezet zsoldosai szerepet vállalnak. […]
Tényszerűen a leírhatatlanról – Witold Pilecki lovassági kapitány auschwitzi jelentése
A holokauszt a második világháború egyik legborzasztóbb fejezete. A felfoghatatlan emberi könyörtelenség csúcspontja, az állam által előírt tömegmészárlás és népirtás definíciója. Mivel igen mély nyomot hagyott az emberiség kollektív emlékezetében, […]
Vágy és valóság – Magyarország lehetőségei az 1945 körüli években
Egyetlen nép, nemzet, állam története sem értelmezhető önmagában, szűk keretek között. Minden ország történetében döntő hatása van a nemzetközi eseményeknek, a világpolitika porondján zajló történéseknek. Ez kétségtelenül igaz nemzetünk, hazánk […]
Előző cikk
Lágerekről angol nyelven – megnyílt a European Gulag (Európai Gulág) kiállítás
Egy hiánypótló kiállítás, amely rendhagyó módon nem a Szovjetunió büntetőtáborainak állít emléket, hanem a szovjet érdekszférába került közép- és kelet-európai államok kommunista diktatúráinak hasonló céllal felállított lágereit mutatja be – […]