A történelemtanítás digitális bibliográfiája
A történelemtanítás digitális bibliográfiája az Újkor.hu égisze alatt készülő legújabb segédlet, amely a leendő és a gyakorló történelemtanárokat egyaránt célozza. (Korábban publikáltuk az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye, valamint a Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak c. kiadványhoz munkafüzetet.) Az összeállítás célja, hogy megkönnyítse a szemináriumi- és szakdolgozatok, portfóliók és kutatások megszületését. Mint azt az alcím mutatja – Dinamikusan bővülő válogatás a történelemtanításhoz kapcsolódó írásokból – ennek érdekében lehetőleg teljességre törekszünk, de mivel újabb és újabb írások születnek, valamint önkéntes alapon dolgozunk, alighanem hosszú idő lesz, mire ezt egyáltalán megközelítjük…
Úgy tapasztaltuk, hogy rengeteg gondolatébresztő, inspiráló és hasznos írás (szakcikk, ismeretterjesztő mű, elméleti munka stb.) születik, amelyek azonban nem vagy csak korlátozottan kerülnek be a szakmai diskurzus körforgásába. Bízunk benne, hogy ezen is segít a segédlet, hiszen lehetőség esetén közvetlen linkek mutatnak a szövegekre.
Hasonló cél, hogy mintát adjunk a szakszerű tudományos apparátusok (lábjegyzetek, hivatkozások, bibliográfiák) összeállításához, s megkönnyítsük e téren a szerzők feladatát, hiszen a felsorolásból könnyen kimásolható egy-egy tétel. Ezzel elsősorban a tanárképzésben tanulókat szeretnénk segíteni.
Terveink szerint a vállalkozás ezúttal is közösségi összefogásból fog épülni, az első eredményt most – amolyan ösztönzésként is – közzé tesszük. Látható, az elmúlt hónapokban jelentős alapot teremtettünk, a további csatlakozókon, elhivatott tanárszakos hallgatókon, pedagógusokon múlik, hogy milyen ütemben bővül, illetve hasznosul a irodalomjegyzék. Az összeállítás lényegében szakmai tevékenységhez kapcsolódó dokumentum, a tanárképzés végén és pedagógusminősítési eljárás során írandó portfólió értékes és egyedi elemévé válhat.
A lent megosztott dokumentumhoz bárki fűzhet megjegyzést (pl. változtatási javaslatot). Ez a legegyszerűbb módja a bővítésnek, hiszen a megfelelő helyen lehet jelezni, ha valami még hiányzik, és ezt így minden esetben szerkesztő ellenőrzi, egységesíti. Aki több értékes hozzájárulással gyarapítja az összeállítást, az felkerül a bibliográfia összeállításán dolgozók névsorába is.
A történelemtanítás digitális bibliográfiája ide kattintva érhető el.
Szerkesztőként ezúton is köszönöm mindazoknak, akik támogatták az elképzelés megvalósulását! Közülük is ki kell emelni azokat, akik maguk is bővítették az összeállítást!
Kérdéseiket, megjegyzéseiket a dokumentumban vagy a feketebalint28@gmail.com címre várjuk!
Ezt olvastad?
További cikkek
Nem mind arany, ami fénylik – A Power Point használatáról a történelemórán
A Power Point prezentáció használatáról a hazai történelemtanításban Kékesi Szabolcs írt először 2005-ben, az újdonság iránti, szinte még töretlen lelkesedéssel.[1] Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó, illetve Békés Anna már összetettebben látták […]
Középiskolásoknak szóló pályázatot hirdettek a Gulag- és Gupvi-lágerek áldozatairól
A 2023-ban harminc éve megalakult Gulág Emlékére Elpusztultak Emlékének Megörökítésére Alapítvány (a továbbiakban Gulág Alapítvány) az évforduló alkalmából a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete közreműködésével pályázatot hirdet […]
Magyarország a kora újkorban – témafeldolgozás hatodik évfolyamon
Írásom célja egyrészt az, hogy a Magyarország a kora újkorban téma kapcsán megmutassam tanítványaim kreativitását, másrészt pedig az, hogy az ismertetett példák alapján inspiráljam a kollégákat: bátran lépjünk ki a […]
Előző cikk
A német egység szerepe a „magyar kérdés” megítélésében 1848 tavaszán
1848 tavaszának forradalmai után az alkotmányos átalakulás megvalósítása mellett egyre inkább a német egység kérdése foglalkoztatta az osztrák közvéleményt. A német egység létrejötte nagy reményekkel kecsegtette a magyarokat is, valamint […]