Feladatgyűjtemény a történelematlasz használatához
2018 őszétől kezdve a történelemérettségin az érvényes jogszabályok szerint kizárólag a Történelmi atlasz középiskolásoknak című kiadványt használhatják a diákok. Mivel ez a történelematlasz jóval kevesebb explicit információt tartalmaz, mint a korábbi kiadványok, ezért alighanem alaposabb felkészültség kell ahhoz, hogy a kötet valóban segítse a tanulókat. Ezen megfontolások miatt olyan gyakorlatokat állítottunk össze, amelyek kifejezetten az Eszterházy Károly Egyetem (EKE) és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kiadásában megjelent atlasz használatához nyújtanak segítséget.
Fontos megjegyezni, hogy a feladatgyűjtemény – jelen sorok szerzőjének szerkesztésében – közösségi összefogásból született meg. Reméljük, hogy a feladatokat beküldő pedagógusok példáját többen követik majd, és ki-ki a saját bevált feladatával gyarapítja a gyűjteményt.
Ha Ön is megosztaná saját készítésű feladatát, hibát talál vagy szakmai megjegyzése van, írjon a feketebalint28@gmail.com címre!
A feladatokat az alábbi bontásban közöljük:
I. rész: Az atlasz szerkezete
II. rész: A jelkulcsok és a térképjelek értelmezése
III. rész: Az atlasz térképeivel megoldható feladatok
IV. rész: Térképes házi feladatok
V. rész: A kötelező kronológiai és topográfiai tartalmak a 2012-es kerettantervben
VI. rész: A kötelező kronológiai és topográfiai tartalmak a 2020-as kerettantervben
A feladatgyűjtemény ezen a linken érhető el. (A feladatgyűjtemény a jövőben várhatóan tovább bővül, alakul. A jelenlegi verzió a 2020/v1 jelzésű.)
A feladatgyűjteményhez tartozó megoldókulcs ezen a linken érhető el.
Bízunk benne, hogy az összeállítás – akárcsak az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016) és a Szöveges források a történelem tanításához – hasznára válik majd mind a tanároknak, mind a vizsgázóknak.
Szeretném ezúton is kifejezni köszönetemet azoknak, akik kreativitásukkal, energiájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy az ötlet megvalósuljon!
Ezt olvastad?
További cikkek
Nem mind arany, ami fénylik – A Power Point használatáról a történelemórán
A Power Point prezentáció használatáról a hazai történelemtanításban Kékesi Szabolcs írt először 2005-ben, az újdonság iránti, szinte még töretlen lelkesedéssel.[1] Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó, illetve Békés Anna már összetettebben látták […]
Középiskolásoknak szóló pályázatot hirdettek a Gulag- és Gupvi-lágerek áldozatairól
A 2023-ban harminc éve megalakult Gulág Emlékére Elpusztultak Emlékének Megörökítésére Alapítvány (a továbbiakban Gulág Alapítvány) az évforduló alkalmából a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete közreműködésével pályázatot hirdet […]
Magyarország a kora újkorban – témafeldolgozás hatodik évfolyamon
Írásom célja egyrészt az, hogy a Magyarország a kora újkorban téma kapcsán megmutassam tanítványaim kreativitását, másrészt pedig az, hogy az ismertetett példák alapján inspiráljam a kollégákat: bátran lépjünk ki a […]
Előző cikk
1919 forró tavasza a pesti Múzeumkertben
1919 tavaszán egymást érték a tömegrendezvények a Múzeumkertben. Hogyan zajlottak ezek a demonstrációk, kik és miért tüntettek, mennyire hivatkoztak az 1848-as előzményekre, és miként ünnepelték meg március 15-ét száz évvel […]