Feladatgyűjtemény a történelematlasz használatához
2018 őszétől kezdve a történelemérettségin az érvényes jogszabályok szerint kizárólag a Történelmi atlasz középiskolásoknak című kiadványt használhatják a diákok. Mivel ez a történelematlasz jóval kevesebb explicit információt tartalmaz, mint a korábbi kiadványok, ezért alighanem alaposabb felkészültség kell ahhoz, hogy a kötet valóban segítse a tanulókat. Ezen megfontolások miatt olyan gyakorlatokat állítottunk össze, amelyek kifejezetten az Eszterházy Károly Egyetem (EKE) és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kiadásában megjelent atlasz használatához nyújtanak segítséget.
Fontos megjegyezni, hogy a feladatgyűjtemény – jelen sorok szerzőjének szerkesztésében – közösségi összefogásból született meg. Reméljük, hogy a feladatokat beküldő pedagógusok példáját többen követik majd, és ki-ki a saját bevált feladatával gyarapítja a gyűjteményt.
Ha Ön is megosztaná saját készítésű feladatát, hibát talál vagy szakmai megjegyzése van, írjon a feketebalint28@gmail.com címre!
A feladatokat az alábbi bontásban közöljük:
I. rész: Az atlasz szerkezete
II. rész: A jelkulcsok és a térképjelek értelmezése
III. rész: Az atlasz térképeivel megoldható feladatok
IV. rész: Térképes házi feladatok
V. rész: A kötelező kronológiai és topográfiai tartalmak a 2012-es kerettantervben
VI. rész: A kötelező kronológiai és topográfiai tartalmak a 2020-as kerettantervben
A feladatgyűjtemény ezen a linken érhető el. (A feladatgyűjtemény a jövőben várhatóan tovább bővül, alakul. A jelenlegi verzió a 2020/v1 jelzésű.)
A feladatgyűjteményhez tartozó megoldókulcs ezen a linken érhető el.
Bízunk benne, hogy az összeállítás – akárcsak az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016) és a Szöveges források a történelem tanításához – hasznára válik majd mind a tanároknak, mind a vizsgázóknak.
Szeretném ezúton is kifejezni köszönetemet azoknak, akik kreativitásukkal, energiájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy az ötlet megvalósuljon!
Ezt olvastad?
További cikkek
Az oktatás szerepe az iszlámban – A Hauza Al-Ilmíjja vallási szeminárium
A Hauza Al-Ilmíjja a vallásos szemináriumok hálózata az iszlám síita ágában. Cikkemben legfőképp a hálózat legidősebb – az iraki Nedzsef városában található – iskolájára fókuszálok, mert ezen iskola főbb jellemzői […]
Középiskolai országos történelmi verseny Szegeden
2024. április 12-13-án zajlott le a Báthory István Középiskola Tanulmányi Verseny döntője Szegeden. A kétfordulós országos történelmi verseny felvezetéseként sor került egy tanároknak és diákoknak szóló szakmai fórumra is. A […]
„Szelíden és szabadon” – hippik a mi szemünkkel – Projekt az általános iskola 8. osztályában
Mint előző projektjeinkben legtöbbször (a projektmódszerről általában, ill. a mi olvasatunkban, valamint a megvalósítás menetéről korábbi cikkeinkben már írtunk, témaválasztásunk (hippik a mi szemünkkel) most is az aktuális tananyaghoz illeszkedett: […]
Előző cikk
1919 forró tavasza a pesti Múzeumkertben
1919 tavaszán egymást érték a tömegrendezvények a Múzeumkertben. Hogyan zajlottak ezek a demonstrációk, kik és miért tüntettek, mennyire hivatkoztak az 1848-as előzményekre, és miként ünnepelték meg március 15-ét száz évvel […]